Hej
Jeg sidder lige p.t. på en MacBook Pro (Retina, 13-inch, Early 2015):
Den kører som sådan rigtig godt, og efter at @mactekniker var så genial venlig at fikse min CPU-blæser, så kører alt upåklageligt igen 😃Computeren bruges kun til alm. hverdagsbrug dvs. internetsurf som fx dette forum, nyhedsportaler, facebook og diverse. Mails. Word, Excel og PowerPoint til familiebrug, samt til at administrere familiens fotoalbums. Så det siger sig selv, at til det forbrug, er den ganske udmærket. Jeg elsker i øvrigt tastaturet på denne maskine, som efter min mening er det bedste Apple har lavet til dato, før de begyndte at ødelægge det for dem selv (og os) med deres Butterfly switches. Men lad nu det ligge 😀Til de større opgaver trækker jeg stadig vejret lidt, og venter på iMacs i 2020.
Men i denne YouTube video med Dave Lee ved 04:45 min. snakker han om, at MacBook Pros fra 2014/2015, som jo virkelig er en "Pro" model med SD-kortlæser, USB- og HDMI-porte, desværre er ved at være for gamle, og sikkert snart skal have skiftet batteri m.m. så derfor vil han anbefale, at man ikke køber så gamle maskiner mere, hvis man skal have en MacBook.
Jeg kom så i tvivl om min MacBook Pro fra 2015 stadig er "holdbar" eller om jeg bør skippe den af sted inden længe, før den mister sin værdi? Min har trods alt kun lige omkring 250 ladecykler, og alt virker som det skal. Så man kan jo samtidig sige, at den har nogle år endnu at leve i, med det forholdsvis lette forbrug den udsættes for?
Pointed med at beholde den her fra 2015, og ikke købe en ny MacBook Pro, var, at så havde jeg en gammel MacBook Pro, og vil i stedet købe mig en nyere iPad Pro med tastatur til "portablity" men hvis den snart mister sin værdi, så er det måske værd at sælge denne fra 2015?
Tror egentlig bare, at jeg søger en mening fra jer, og gerne vil høre, hvad I havde gjort med en MacBook Pro fra 2015 i dag, som ikke lige står og skal have udskiftet batteriet, eller andre interne dele 😊
Jeg ville beholde din 2015 MBP og så købe en iPad Pro, fordi din maskine lader til at have rigtig mange år på bagen endnu med jeres forbrug. Hvorfor bruge 15.000 kr på at opgradere til en ny maskine? Det er rigtig mange penge at bruge på noget som du måske ikke får brug for. Hvis batteriet kollapser en dag, kan maskinen stadig bruges, indtil man sender den ind til evt. MacTekniker. Det giver vist kun mening at skifte den ud, hvis SSD'en er for lille eller du skal bruge den til nogle intense opgaver som 4K redigering osv.
Men jeg vil heller ikke købe Apples "foldable" iPad Pro (nick name). Så ville jeg hellere vente og se om deres næste iPad Pro bliver mere robust. Der skulle gerne komme en ny og hurtigere model til efteråret.
Grænsen for den maskine er 1000cykler og den når nok at blive urelevant på andre områder inden da, så syntes du gør dig unødvendige overvejelser den har mange år i sige endnu. Vent til iPad virkelig kan bruges som computer. De arbejder hen mod det, men er der ikke endnu.
Hej og tak for jeres svar.
Ja jeg ved godt, at jeg måske tænker for meget, men det var også mere det, hvis det var NU den skal sælges for at få noget ud af den, sådan rent værdimæssigt, da jeg kom i tvivl efter at have set den video. Det er jo klart, at hvis jeg vælger at beholde den 2 år endnu, så falder værdien endnu mere, men så har den også virkelig været "value for money" for mig.
Men I har jo ret i det som I skriver. Og som jeg skrev, så venter jeg på nye iMacs, og kan tage en beslutning ud fra disse næste år, hvis behovet kommer med 4K redigering osv. Intet er sikkert endnu, så kan sagtens vente 😊
iPad Pro venter jeg med også. Jeg læste at Ming-Chi Kuo har udtalt, at han regner med, at nye iPad Pros vil blive offentliggjort her i efteråret 2019, men nok først rammer markedet i starten af 2020, men det kan jeg sagtens vente til. For nej, skal ikke have nuværende model, da de bøjer for nemt.
Tak for jeres svar!
Har selv en MacBook Pro Retina, 15", Late 2013. Batteriet har 1127 cykler og kan stadigvæk holde maskinen kørende i ca. 3 t 30 min, hvilket er fint til mit behov. Jeg har skiftet tasturet en enkelt gang, det er alt hvad der har været af reparationer, dog er maskinen blevet renset og fået ny kølepasta på værksted en enkelt gang. Maskinen kører simpelthen upåklageligt.
Da ingen af Apples nuværende modeller kan møde mine krav (fx vil jeg ikke have en 15" med det der forbandede Touch Bar), og der desuden er problemer med de nuværende tasturer, beholder jeg denne gode maskine. Simpelthen. Kan se på nettet, at jeg ikke er den eneste, der er så heldig at have en af de bedre udgaver af Apples MBPere, mange derude er virkelig glade for deres, og ønsker absolut heller ikke at skifte. Jeg er således ovenikøbet trendy
Nu er der jo rygter om nye MBPere med 16" skærme. Well, dér begynder jeg så at savle og fristelsen bliver sandsynligvis uimodståelig. Men ellers har jeg så god value på denne MBP, at jeg simpelthen bliver hængende - også hvis jeg skulle blive tvunget ud i et batteriskift, hvilket der foreløbig ikke er meget der tyder på.