Hej
Kan man konfigurere en MacPro således at den fungere som to computere til to brugere på én gang?
Jeg spekulere i at købe to monitorer, to mus og to keyboards, som jeg vil tilslutte én MacPro som vil stå på bordet imellem de to monitorer? Den vil så fungere som to uafhængige iMac 27”.
Kan det lade sig gøre, og er det overhovedet en god idé?
nej. ikke uden at du på et eller andet måde virtualisere den. men det kræver stadig hardware til den anden arbejdstation.
Det tror jeg ikke; det MÅ være een bruger pr. bundkort ad gangen:
1. Der skal jo bootes og logges ind. Så vidt jeg ved, vil systemet kun acceptere een bruger ad gangen.
2. Hvad hvis den ene bruger vil genstarte Mac'en og den anden ikke vil (eller er gået sin vej fra et ikke-arkiveret dokument? Så vil save-dialogen hos den anden bruger forhindre luk-ned kommandoen fra den første bruger. Det samme vil gælde, selvom brugeren med det ikke-arkiverede dokument ikke har admin-rettigheder; en save-dialog bremser altid en luk-ned kommando.
3. Hvem skal have forret til f.eks. eksterne enheder? forestil dig, at der er 100 MB ledig på en stick og begge brugere på samme tid begynder at kopiere 80 MB over.
4. Der er kun een cursor på skærmen. Hvem af de to brugere skal undvære den? Prøv at sætte en mus til en bærbar og prøv at flytte cursoren med både pegefeltet og musen på samme tid. Det bliver noget rigtigt rod.
Den her tråd hos Apple beskriver det ret godt:
Klik.
Tonny Freimanis skrev:Det tror jeg ikke; det MÅ være een bruger pr. bundkort ad gangen:
Der er ikke nogen regel om det. Jeg har udviklet på minicomputer (https://da.wikipedia.org/wiki/Minicomputer) hvor den samme maskine kørte flere brugere.
1. Der skal jo bootes og logges ind. Så vidt jeg ved, vil systemet kun acceptere een bruger ad gangen.
Det ville igen ikke være noget problem. Problemet er macOS GUI der så jeg ved ikke ville levere simultant til forskellige brugere på forskellige skærme og ligeledes adskille ekstra tastature og mus. Man kan sagtens være logget ind med flere brugere og så skifte imellem dem og de kan også være i live samtidigt (køre beregninger)
2. Hvad hvis den ene bruger vil genstarte Mac'en og den anden ikke vil (eller er gået sin vej fra et ikke-arkiveret dokument? Så vil save-dialogen hos den anden bruger forhindre luk-ned kommandoen fra den første bruger. Det samme vil gælde, selvom brugeren med det ikke-arkiverede dokument ikke har admin-rettigheder; en save-dialog bremser altid en luk-ned kommando.
En genstart er sjældent nødvendigt, at logge ud og ind vil i hovedparten af tilfældene være tilstrækkelig til at opnå det en genstart ville gøre for en brugere. Hvis der virkelig skal genstartes, så må man koordinere det med de andre brugere. De macOS versioner åbner apps der understøtter op hvor man slap, med mindre man har fravalgt det i indstillinger og ved nedlukning, så selv hvis en lukning gennemtvinges uden koordinering er chancen at der ikke mistes noget.
3. Hvem skal have forret til f.eks. eksterne enheder? forestil dig, at der er 100 MB ledig på en stick og begge brugere på samme tid begynder at kopiere 80 MB over.
Det er vel blot først til mølle, hvis den er mounted hos begge.
4. Der er kun een cursor på skærmen. Hvem af de to brugere skal undvære den? Prøv at sætte en mus til en bærbar og prøv at flytte cursoren med både pegefeltet og musen på samme tid. Det bliver noget rigtigt rod.
Det er der problemet ligger på Mac, nemlig at der så vidt jeg ved ikke er GUI understøttelse for det.
Den her tråd hos Apple beskriver det ret godt:
Klik.
Kort og godt, syntes jeg ikke Lars skal overveje det. Han kan måske få det fungere, hvis han installere en Linux eller Windows Server, men hvorfor så købe en Mac Pro.
Ja. Det giver mening.
Men jeg lader den ligge her.
Vi finder en anden atypisk løsning en dag.