xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
509
204
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Opdelt HD i 2 partioner
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

93

4
29. oktober 2018 @ 13:58
Novice

Som overskriften viser, så har jeg det sidste årstid kørt med disse 2 partioner uden problemer, men når jeg nu starter min IMAC op, så kommer kun den ene HD frem, så jeg kan ikke komme over på den anden HD.

Hvad stiller jeg op???????

Hej

Jens Andersen
  11
0
  387

8824

245
29. oktober 2018 @ 15:24
Poseidon

Prøv at mounte den i Diskværktøj.

Der var engang en Mac...

5155

515
29. oktober 2018 @ 15:28
Yoda

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med "at komme over på". Betyder det, at du har et OS X på begge partitions, og at du ikke kan se den ene partition i Systemindstillinger -> Startdisk, eller betyder det, at der kun dukker den ene af de to partition-ikoner op på skrivebordet?

Hvis det drejer sig om den manglende ikon på skrivebordet, så prøv om ikke Diskværktøj kan se begge partitions, og hvis den KAN se den forsvundne partition, så prøv at vælge partitionen med et enkelt klik og se så, om der ikke er et menu-punkt eller en knap et eller andet sted i Diskværktøj, som kan "mounte" den partition.

Der er muligvis også lidt hjælp her.

Hvis det ikke hjælper, så prøv lige først at lade Diskværktøj kontrollere hele disken og derefter eventuelt at reparere den.

Held og lykke og feed-back.

P.S. Det burde være overflødigt at nævne, men nu gør jeg det alligevel: før man dimser med sine diske i Diskværktøj, så HAR man fået taget en backup af det, som man ikke kan tåle at miste, i dette tilfælde hvert fald fra den synlige partition.

Nej, da

5155

515
29. oktober 2018 @ 15:29
Yoda
David Munch skrev:

Prøv at mounte den i Diskværktøj.

Aarrgghh!! You beat me to it! Again! ;0)

Nej, da

93

4
29. oktober 2018 @ 19:56
Novice

Tak skal i have DISKVÆRKTØJ løste problemet, men guderne må vide hvad der er foregået, for diskværktøj kunne se min partion og at den var uden navn, så da jeg skrev HD fluks så kom den til syne på bordet.

Men HD var total tom for alt, så endnu engang tak for hjælpen.

Jens Andersen

8824

245
29. oktober 2018 @ 21:02
Poseidon

Det lyder meget mystisk at den er helt tom. Men var der vigtige filer på, så kan du prøve at bruge et filredningssoftware til at finde dem frem igen.

Der var engang en Mac...

93

4
29. oktober 2018 @ 22:07
Novice

Ja mystisk, men nu bliver det endnu værre.

Jeg fik jo ved hjælp fra jer i i dette forum kaldt min HD til live igen ved hjælp af diskværktøj, så langt så godt men tom var min HD, så jeg puttede noget på den så jeg gik i gang med at indstalere " Mojave " på denne HD partion, og den kørte også som den nu skal, men så stort set PLUF så var den væk og det var min HD også og ved hjælp af diskværktøj igen fandt jeg den igen og igen stod den der " uden navn "

Er der nogen gode forslag om hvad der foregår i min IMAC

Hej

Jens Andersen

5155

515
30. oktober 2018 @ 00:40
Yoda

Hvis det er en harddisk, så lyder det, som om den er ved at stå af. Det kan du kontrollere i Diskværktøj. Hvis den melder om fejl i S.M.A.R.T.-status, så er den ved at gå fysisk i stykker og skal udskiftes. Der kan dog være andre fysiske fejl, som Diskværktøj ikke fortæller om, så en god regel er, at man udskifter sin harddisk, hvis den er begyndt at gøre knuder (eller tager hyppige backups indtil længere tids brug viser, at fejlen er forsvundet).

Hvis det er et FusionDrive (lille SSD plus stor harddisk), er det nok selve harddisken, der er ved at stå af.

Hvis det er SSD-only, kan jeg kun forestille mig, at Partition Map på en eller anden måde er blevet korruot, hvilket kræver en omformatering og genistallering af software og/eller genindlæsning af seneste backup.

I øvrigt: hvis du havde vigtige data på den partition, som forsvandt først, så er de da godt og grundigt overskevet med den Mojave-installering. Håber at du har de data liggende i kopi, for ellers er du godt nok på den.

Jeg kan ikke forestille mig andre fejl (f.eks. et defekt kabel eller bundkort) på din iMac som gør, at der forsvinder data fra disken, så det MÅ være noget, som foregår inde i den, enten en fysisk defekt (kræver udskiftning) eller f.eks. korrupt Partition Map (kræver omformatering).

Nej, da

8824

245
30. oktober 2018 @ 11:18
Poseidon

Uanset hvad du ender op med at gøre, så ville jeg som minimum re-formateret disken og repartitionere den. Jeg tror mest på det er filsystemet der er noget galt med, eftersom det kun er den ene partition som laver problemer.

Der var engang en Mac...

3392

509
PallMei (Skribent)
30. oktober 2018 @ 11:58
Virtual Machine

Kan ikke umiddelbart gætte på hvad problemet er i dit tilfælde, eneste gang jeg har oplevet tilsvarende var med en bootcamp partition som var resized med tredjepart apps. Den oplysning var åbenbart ikke registreret alle steder, så tror det var bootcamp manager der lavede ændringer ud fra den oprindelige størrelse/placering. Bootcamp er specielt fordi det bruger en hybrid partitionstabel der både fungere som mbr og guid (så vidt jeg husker)..

93

4
30. oktober 2018 @ 16:53
Novice

Nu sidder jeg her og arbejder på den anden partion, den hvor der ligger " El capitan " det hele har kørt i omkring 2 år uden problemer, nå men nu er jeg så på den med El capitan HD1, og her var jeg så lige inde på en extern HD men fortrød så og trykkede så på den lille røde deroppe i venstre hjørne, og vubti så forsvandt ikonet på hardisken fra skrivebordet helt, diskværktøjet kunne se den og efter en genstart af MACen vente ikonet tilbage på skrivebordet.

Hvad foregår der egentlig, har der sneget sig en virus forbi mit chilli antivirusprogram.

Som nogen skriver skulle jeg formatere den anden partion som forsvinder, kan man det uden at man sletter begge partioner???

Jens Andersen

5155

515
30. oktober 2018 @ 17:48
Yoda

1. Nej, du har næppe fået en virus (eller en trojaner for den sags skyld); der findes så lidt af den slags til Mac, at man virkelig skal anstrenge sig, for at det kan ske. Jeg tror meget mere på, at du er kommet til at gøre et eller andet (af Apple) uforudset, som har givet din harddisk en forskrækkelse.

2. Så vidt jeg ved, så kan man kun ændre i partition-størrelser uden data-tab (man bør dog ALTID tage en backup, før man "danser med diske"). En decideret omformatering betyder, at disken slettes helt, herunder kataloget over, hvor alle filer ligger, hvad de hedder, deres meta-data, osv.

Så hvis du stoler på, at din harddisk ikke fysisk er ved at stå af, er det bedste du kan gøre stadigvæk at få kopieret mest muligt af det, som du ikke vil miste, omformatere disken og partitionere den igen, og derpå tilbagekopiere og/eller installere dine ting. Diskformatet skal være Udvidet(Journaled) med GUID Partition Table.

Det kan godt være, at man på en eller anden måde kan dimse sig ud af dit problem, men det er min erfaring, at det ikke kan betale sig at lappe på en halvdefekt diskstruktur; man kommer nemt til at bruge mere tid på at læse op på emnet og eksperimentere frem og tilbage med en masse ventetid under genstart end på at ny-installere, konfigurere og tilbagekopiere.

Ved at starte helt forfra slipper du også af med gamle cache-filer, overflødige underbiblioteker fra slettede programmer og eventulle korrupte preference-filer.

At starte helt forfra er da lidt bøvlet, men i det lange løb giver det en ganske vidunderlig nattesøvn. ;0)

Nej, da