På min søsters MacBook Pro (13" late 2011) dukkede der bare den blinkende mappe med et spørgsmålstegn op, når hun bootede. Jeg har derfor sat en ny SSD i, men når jeg starter op i recovery mode og åbner diskværktøj for at formatere disken, ja, så kan diskværktøj slet ikke se en intern disk.
Jeg kan godt boote den op fra en ekstern disk (med et Carbon Copy Cloner-backup fra min egen MacBook), men heller ikke her kan diskværktøj se en intern disk.
Er det i virkeligheden kablet til harddisken jeg skulle have skiftet ud? Eller er der andet der passer på symptomerne? Eller overser jeg bare et eller andet banalt (det er mit første møde med recovery mode)?
Mon ikke du skulle installere styresystemet på den nye SSD inden du monterer den...? Havde samme problem på en iMac late 2009...
Hvis disken er usynlig for diskværktøj uden styresystem installeret, så vil den jo også være usynlig med styresystemet installeret, med mindre jeg helt har misforstået noget. Eller sagt på en anden måde, hvis macbooken slet ikke har forbindelse til harddisken, så gør det ingen forskel om der er et styresystem installeret eller ej. Men hvis der var forbindelse, så ville jeg have muligheden for at formattere disken med diskværktøj. Og det har jeg desværre ikke.
Det kan godt være kablet, som du skriver, især fordi det (vist nok) lige netop i den model er et kendt problem (eller er det 2012'eren?).
Det KAN dog være, at du ikke har fået klikket stikket helt på plads, så prøv lige at åbne den og dobbelttjekke.
Det kan også godt være, at Diskværktøj af en eller anden grund ikke kan se en intern SSD, som er formateret i enten ExFat eller NTSF, så hvis du har mulighed for det, så prøv at omformatere den til Extended(Journaled) med GUID Partition Table (kræves for at OS X kan boote fra den).
Endelig: hvis Søs' harddisk ikke er smidt ud endnu, så prøv at teste den eksternt; hvis den ser ud til at virke, så MÅ det næsten være kablet (eller noget værre). Her skal I bruge et USB-til-SATA-kabel-kabel, som fås fra 89,- Kr. og opefter. Det samme, hvis I vil omformatere og installere OS X på SSD'en, inden I sætter den i MBP'en:
Jeg har allerede haft den åbnet igen og dobbeltklemt og dobbelttjekket, så det skulle ikke være det. Men nu du siger det, så er det jo rigtig nok med de generelle kabelproblemer, det er åbenbart mest mid 2012-modellen som det går ud over, men de andre årgange er også ramt.
Jeg kan desværre ikke finde mit USB-til-SATA-kabel, men kan formentlig låne mig til et eksternt kabinet, og det er vel lige så godt til formålet? Så vil jeg teste harddisken lidt inden jeg evt. kaster mig ud i kabelkøb.
I givet fald: Er der nogen som ved hvordan man bedst køber sådan et harddisk-kabel i DK?
Ulrik Damgaard skrev:Hvis disken er usynlig for diskværktøj uden styresystem installeret, så vil den jo også være usynlig med styresystemet installeret, med mindre jeg helt har misforstået noget. Eller sagt på en anden måde, hvis macbooken slet ikke har forbindelse til harddisken, så gør det ingen forskel om der er et styresystem installeret eller ej. Men hvis der var forbindelse, så ville jeg have muligheden for at formattere disken med diskværktøj. Og det har jeg desværre ikke.
Kan kun fortælle at jeg satte en ny SSD i iMac'en, og den kunne ikke ses af diskværktøj... Det eneste der kom på skærmen ved start, var en mappe med et spørgsmålstegn i, trods at SSD'en var formateret korrekt. Efter at have installeret OSX på SSd'en, startede maskinen korrekt... Så måske det var et forsøg værd...?
Jeg kan prøve det, når jeg får den i et eksternt kabinet (se ovenfor). Men hvis det viser sig, at den originale harddisk i virkeligheden har det fint, så er problemet nok et andet.
De fleste MBP modeller har været ramt af SATA kabel problemer, så det er værd at prøve at udskifte. De koster ikke mange penge på eBay.
Opdatering. Jeg installerede den gamle harddisk i et eksternt kabinet, og den stod bare og tikkede, uden at kunne forbinde, som en defekt harddisk gør. Så harddisken var altså, tilsyneladende, problemet og ikke kablet.
Jeg anbragte derefter SSD'en (Samsung 860 EVO 500 GB) i det eksterne kabinet og installerede High Sierra på den og den bootede fint op via USB-kabel. Så puttede jeg SSD'en tilbage i MacBooken – og blev mødt af en mappe med et blinkende spørgsmålstegn. Og når jeg startede op i recovery mode, så kunne diskværktøj stadig ikke se SSD'en som en intern disk.
Men måske var det ikke så underligt. Jeg havde nemlig fundet ud af, at MacBook Pro 13 late 2011 (som den sidste model) havde et SATA-kabel der ikke kunne håndtere SATA III og derfor ikke spillede sammen med nyere diske. Relevant iFixit-tråd her:
https://www.ifixit.com/Answers/View/358843/Why+are+hdd+cables+failing
Et problem man åbenbart løser ved at bruge SATA-kablet fra den næste MacBook Pro 13 model (Mid 2012) i stedet.
Det lød jo lovende. Men for at være sikker, så puttede jeg lige en gammel, men velfungerende SATA II-disk i MacBooken. Hvis det gamle kabel stadig virkede, så burde diskværktøj i recovey mode jo kunne se SATA II-disken uden problemer.
Men det kunne diskværktøj ikke. Så nu er jeg forvirret på et højere plan. Med mindre harddisken og kablet svigtede på samme tid, hvilket vel ikke lyder som det mest sandsynlige scenarie? Er der nogen der har et mere sandsynligt bud på symptomerne?
Det lød jo lovende. Men for at være sikker, så puttede jeg lige en gammel, men velfungerende SATA II-disk i MacBooken. Hvis det gamle kabel stadig virkede, så burde diskværktøj i recovey mode jo kunne se SATA II-disken uden problemer.
Men det kunne diskværktøj ikke. Så nu er jeg forvirret på et højere plan. Med mindre harddisken og kablet svigtede på samme tid, hvilket vel ikke lyder som det mest sandsynlige scenarie? Er der nogen der har et mere sandsynligt bud på symptomerne?
Kan måske være en følgevirkning. En af komponenterne er fejlet og taget den anden med.
Jeg syntes din fejlsøgning lyder fornuftig og at du nogenlunde har isoleret det til et hardware problem, som formodent/forhåbentlig er kablet.
Men ellers kan du prøve at tjekke Apples support-artikel og se om der er noget at hente. Jeg syntes det ikke umiddelbart:
https://support.apple.com/da-dk/HT204323
En reset af pram/nvram løste det engang for mig på Mac Mini. Og nu du er igang så reset også smc bare for at udrydde den mulighed også..
Harddisk-kablerne på de her modeller er berygtede for rent fysisk at være monteret på en måde der belaster dem over tid. Min – ellers forsigtige – omgang med kablet, da jeg skiftede harddisken kan jo have været strået der knækkede kamelens ryg!
Jeg har ikke prøvet nogen af reset-mulighederne, tak for påmindelsen.