Okay, så indgik Apple og Samsung endelig en aftale. Personligt vil jeg mene, at det plagiat der startede for mange år siden på iPhone burde have en større konsekvens.
http://money.cnn.com/2018/06/27/technology/apple-samsung-patent-infringement-settlement/index.html
Og så er der sagen omkring Huawei's nye bærbare computere. Jeg tænker instinktivt, at dem har jeg set fær - et eller andet sted... eller ligner de bare så meget, at det er et plagiat?
https://www.recordere.dk/2018/06/nu-kommer-huawei-matebook-x-pro/
Den Matebook er jo næsten design tyveri, men som en mand engang sagde;"No matter how you build it,no matter how much it looks like a Mac, its still just Windows"!
Alene produktnavnet på den laptop er jo et sammensurium af Apple produktnavne, der er kørt gennem en flishugger.
Good artists copy. Great artists steal. (Picasso)
Men som Bersærken så rigtigt siger, så kan det ligne nok så meget, men der er stadig Windows på. Det kan dog udskiftes med Linux.
Men når det er sagt, så er det faktisk lettere at "reverse-ingeneere" en dims, end det er at designe den fra scratch. De skal jo blot købe en enkelt MacBook og 3D-scanne body'en direkte over i overfræseren frem for at skulle bruge dage eller uger på at tegne/kode sig frem til et design.
Det er ikke første gang i historien, og det er næppe heller sidste. Her er en historie fra det virkelige liv:
Forige februar havde jeg lige fået lagt en enorm poppel ned (11 meter stamme med en diameter på ca. 1 meter), havde fået skilt kronen ad og skulle i gang med at skive stammen. Til det projekt brugte jeg min billige men ellers OK kinesiske Chain Saw 5200, men på et tidspunkt knækkede det indre plastichjul til startsnoren, og så var gode dyr rådne.
Nå, jeg fandt en brugtsavs-forhandler i nærheden, og da jeg så skulle se på udvalget, fremviste han en nydelig Texas i HELT samme design, helt ned til samme On/Off-knap og choker-system, så den købte jeg. Men det bliver endnu bedre, for han havde en defekt Adano helt magen til både Chang og Joe, hvor jeg kunne købe sidedækslet med startsnor og skrue det direkte på Chang. Så nu har jeg to helt ens save (plus min lille Jonsered).
Der er ingen tvivl om, at Chang og Adano er kopier af Texas'en, for Joe ER i bedre byggekvalitet, har højere kompression og er noget mere benzinøkonomisk end Chang.
Jeg ved ikke, om Texas har kørt en kopi-sag, men Apple er jo meget nidkær, hvad den slags angår, så mon ikke?
Det er jo også langt billigere at tage andres design. Så sparer man en hel designer afdeling væk :)
Uden at komme ind på design, så er hardwaren alt det som Apple skulle have gjort. Ordenligt tastatur, både usb-c og usb-a, moderne 4-kernet lav strømstyrke processor, super skærm næsten uden kant osv. Den eneste deal-breaker for mig er manglende macOS.
Der er en anmeldelse her: https://www.anandtech.com/show/13021/the-huawei-matebook-x-pro-review-calling-out-the-competition
Lækre specs, men jeg rører dog ALDRIG noget, der har med Windåze at gøre. Det er en principsag.
Til gengæld syntes jeg, at det er en frækhed uden lige, at Apple sælger den fuldstændige samme specs Mac mini i 2018 som i 2014. Apple havde da uden videre under radaren kunne skifte CPU hvert år uden at skulle meddele verden, at man nu kom med det bedste produkt siden skivet toastbrød.
Vedr. Mac Mini
Var der ikke noget med, at Apple ikke kunne proppe andre CPU'er i (fx i7) med nuværende bundkort?
Tonny Freimanis skrev:Good artists copy. Great artists steal. (Picasso)
Men som Bersærken så rigtigt siger, så kan det ligne nok så meget, men der er stadig Windows på. Det kan dog udskiftes med Linux.
Men når det er sagt, så er det faktisk lettere at "reverse-ingeneere" en dims, end det er at designe den fra scratch. De skal jo blot købe en enkelt MacBook og 3D-scanne body'en direkte over i overfræseren frem for at skulle bruge dage eller uger på at tegne/kode sig frem til et design.
Det er ikke første gang i historien, og det er næppe heller sidste. Her er en historie fra det virkelige liv:
Forige februar havde jeg lige fået lagt en enorm poppel ned (11 meter stamme med en diameter på ca. 1 meter), havde fået skilt kronen ad og skulle i gang med at skive stammen. Til det projekt brugte jeg min billige men ellers OK kinesiske Chain Saw 5200, men på et tidspunkt knækkede det indre plastichjul til startsnoren, og så var gode dyr rådne.
Nå, jeg fandt en brugtsavs-forhandler i nærheden, og da jeg så skulle se på udvalget, fremviste han en nydelig Texas i HELT samme design, helt ned til samme On/Off-knap og choker-system, så den købte jeg. Men det bliver endnu bedre, for han havde en defekt Adano helt magen til både Chang og Joe, hvor jeg kunne købe sidedækslet med startsnor og skrue det direkte på Chang. Så nu har jeg to helt ens save (plus min lille Jonsered).
Der er ingen tvivl om, at Chang og Adano er kopier af Texas'en, for Joe ER i bedre byggekvalitet, har højere kompression og er noget mere benzinøkonomisk end Chang.
Jeg ved ikke, om Texas har kørt en kopi-sag, men Apple er jo meget nidkær, hvad den slags angår, så mon ikke?
Der er mange penge at spare hvis man ser sig godt for,jeg gav 900 kroner for en Texas klipper, og siden fandt jeg hos Mertz i Sakskøbing en maskine magen til min, en Husqvarna som var rød, det er den eneste forskel, den skulle koste 2400 kroner..
iPhoneX skrev:Lækre specs, men jeg rører dog ALDRIG noget, der har med Windåze at gøre. Det er en principsag.
Til gengæld syntes jeg, at det er en frækhed uden lige, at Apple sælger den fuldstændige samme specs Mac mini i 2018 som i 2014. Apple havde da uden videre under radaren kunne skifte CPU hvert år uden at skulle meddele verden, at man nu kom med det bedste produkt siden skivet toastbrød.
Brok dig endelig ikke over Mac Mini anno 2014, jeg fik drøje hug fordi jeg nævnte at Apple er pengeliderlige og skider på at den Mini er sløøøv.....
bleed_blue skrev:Vedr. Mac Mini
Var der ikke noget med, at Apple ikke kunne proppe andre CPU'er i (fx i7) med nuværende bundkort?
Ikke i7, du kan godt få en ny Mac Mini med i7. Men der var en forskel 2 og 4-kerne processor. Så 2012 modellerne er stadig de kraftigste Mac Mini du kan få mht. processorkraft. Tror det var chipsættet. Men det burde ikke have været et problem for Apple at designe 2 forskellige motherboards layouts. Desuden er det stadig ikke en undskyldning for ikke at have opdateret med nyere processorer siden.
Sammenligning med tilsvarende Macbook Pro:
Nu er det jo ikke noget nyt at pc producenterne kopierer Apples produkter.
Det er da ligegyldigt for os forbrugere, om de kopiere hinanden.
Det gør jo ikke Apple dårligere. Alt ligner hinanden i dag, om det er computere, tablets, telefoner, biler og alt muligt andet. Det er jo sådan det er.
angelodk skrev:Det er da ligegyldigt for os forbrugere, om de kopiere hinanden.
Det gør jo ikke Apple dårligere. Alt ligner hinanden i dag, om det er computere, tablets, telefoner, biler og alt muligt andet. Det er jo sådan det er.
Det gør ikke Apple dårligere, men det gør deres produkter betydeligt dyrere end de andres.
Jeg har noget imod det når det er forceret af andre omstændigheder så som leveforhold/regulering.