xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
516
204
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Mac mini med SSD
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

153

0
03. juli 2017 @ 19:39
Novice

Hej MN

Min Mac mini er begyndt at køre ufatteligt langsomt. Den er fra 2011 med SSD og 16Gb ram og Yosemite installeret på SSD'en. Den originale HD køre som ekstra HD. 

Kan det skyldes SSD'en er ved at stå af at den bliver laaaaangsom eller kan det skyldes noget helt andet. 

Har prøvet at køre med El Capitan, men det blev den bare end i langsommere af syntes jeg. 

Mvh David

18
0
  263

1077

2
03. juli 2017 @ 20:11
Stormogul

Hvor meget plads er der ledig på harddisken? Hvis den er næsten fyldt, kan det godt bremse systemet. 

153

0
03. juli 2017 @ 20:52
Novice

SSD'en er 128GB i alt og der er 40 GB ledigt. Ved ikke om det er for lidt. 

288

6
03. juli 2017 @ 22:00
Juniormedlem

Hvad ser du i Aktivitets-overvågning?

153

0
03. juli 2017 @ 22:32
Novice

Aktivitets overvågning siger ikke rigtig noget syntes jeg. Det der bruger suverænt mest CPU tid er noget som hedder  loginwindow - hvad det så end er?

5165

518
03. juli 2017 @ 23:02
Yoda
Davidj skrev:

Aktivitets overvågning siger ikke rigtig noget syntes jeg. Det der bruger suverænt mest CPU tid er noget som hedder  loginwindow - hvad det så end er?

loginwindow er en del af systemet, men det bør trække stort set ingenting (under 1% CPU, nærmere 0.0%). Du kan også se, hvor mange tråde (threads) det bruger. Til sammenligning bruger mit loginwindow 2 tråde og 11.2 MByte RAM.

OS X rygtes at blive langsommere og langsommere, jo flere ikoner man lægger på desktoppen, så hvis dit skrivebord er plastret til med filer og mapper, kan det måske være forklaringen. Det skal dog siges, at det er et gammelt rygte, og hvis der nogensinde har været hold i det, at problemet (måske) er blevet løst hen ad vejen med nyere versioner af OS X. Det er, som sagt, et rygte.

Jeg vil foreslå, at du prøver at ejecte den oprindelige harddisk og tage den fra (går ud fra, at den er sat til som ekstern USB-harddisk) og så genstarte din Mac for at teste, om den bliver hurtigere af det. loginwindow bør efter den genstart heller ikke bruge særlig meget CPU.

Og husk så lige på, at hvis du stort set lige har sat en eller begge diskene til (og med ny-installerede og ny-kopierede filer), så tager det altså noget tid for Finder at indeksere dem, især harddisken, hvorfor Mac'en godt kan virke lidt sløv, indtil den har indekseret færdig.

Held og lykke og feed-back.

Nej, da

1833

1
04. juli 2017 @ 15:33
Stormogul

Lyder som et eksempel på manglende aktivering af trim understøttelse, så ydelsen er faldet over tid.

Du må kigge efter reconditionering. Jeg tror det bedste er:

- backup

- reformatere

- restore

- aktivere trim

Significant

1833

1
05. juli 2017 @ 19:28
Stormogul

Efter nærmer eftertanke er jeg faktisk ikke sikker på almindelig formatering er nok. Det skal nok være lowlevel. Men spørg google.

Significant

153

0
05. juli 2017 @ 20:43
Novice

Har set min crashplan app bruger ret mange tråde. 86 stk. Loginwindow bruger kun 2 tråde og 22 MB ram  

Mine hdd er begge interne diske. Så kan ikke bare sådan unmounte den originale disk. 

Computeren har kørt i mange måneder så Finder burde være blevet indekseret. 

153

0
05. juli 2017 @ 20:44
Novice

Aner slet ikke hvad trim er for noget :-|

5165

518
05. juli 2017 @ 21:02
Yoda
Davidj skrev:

Aner slet ikke hvad trim er for noget :-|

Trim er optimering af SSD'ers Garbage-collection, altså det, som foregår, når man sletter filer.

Mange mener, at Apple's egen Trim-funktion (hvis overhovedet til stede i OS'et) ikke er særlig god og bruger derfor trediepartssoftare.

Bemærk dog, at man virkelig kan komme i problemer, hvis man installerer Trim-software på de nyeste OS'er p.gr.a. kext-signing. Læs derfor grundigt om emnet, inden du installerer noget. Og med problemer mener jeg en Mac, som slet ikke vil boote.

Nej, da

5165

518
05. juli 2017 @ 21:04
Yoda
Davidj skrev:

Har set min crashplan app bruger ret mange tråde. 86 stk. Loginwindow bruger kun 2 tråde og 22 MB ram  

Mine hdd er begge interne diske. Så kan ikke bare sådan unmounte den originale disk. 

Computeren har kørt i mange måneder så Finder burde være blevet indekseret. 

Så er vi nok tilbage ved manglende Trim. Se ovenfor.

Nej, da

456

0
05. juli 2017 @ 21:46
Seniormedlem

Jeg bruger dette stykke software til min SSD på min Macmini:

Trim Enabler

En Mac Mini er en for lidt

1833

1
05. juli 2017 @ 23:43
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

Mange mener, at Apple's egen Trim-funktion (hvis overhovedet til stede i OS'et) ikke er særlig god og bruger derfor trediepartssoftare.

Det må du vist bakke op med en kilde, for det har jeg aldrig hørt. Tværtimod har Linux kernen haft et problem med Samsung drev. Inden Samsung lokaliserede fejlen til Linux, tøvede Apple med at understøtte trim på tredjeparts drev. Men OSX/macOS har aldrig haft problemet.

Bemærk dog, at man virkelig kan komme i problemer, hvis man installerer Trim-software på de nyeste OS'er p.gr.a. kext-signing. Læs derfor grundigt om emnet, inden du installerer noget. Og med problemer mener jeg en Mac, som slet ikke vil boote.

Det er er slet ikke nødvendigt at installere noget. Det er indbygget siden 10.10.4. Selv trimenabler har skrottet deres patchning af kext filen, fordi det ikke længere er nødvendigt og køre Apples kommando i baggrunden.

Significant

1784

48
06. juli 2017 @ 06:29
Stormogul

I min Mac Mini er Trim ikke enablet så MacOS understøtter det ikke selv. Har en Samsung SSD installeret.

176

0
06. juli 2017 @ 07:35
Novice

kør denne kommando i terminalen for at enable trim i MacOS, sudo trimforce enable og vælg yes og yes

iPhone 13 Pro Max 256gb, 2stk Apple TV 4K 32gb, MacBook Air M1, 8gb DDR4, 256gb SSD, Apple Watch Series 4 Cellular.

5165

518
06. juli 2017 @ 20:49
Yoda

@Palle Meinert:

Jeg skiftede fra harddisk til SSD i 2013 og i den forbindelse læste jeg lidt om Trim og Garbage-håndtering. Eftersom jeg kørte (kører) SnowLeo, som vist nok slet ikke kan Trim, fandt jeg et stykke freware Trim-enabler, som tager sig af den side af sagen. I den forbindelse (og her taler vi altså om historier om 10.6 og 10.7) fik jeg det indtryk, at SSD-hajer ikke var tilfredse med Apple's egen Trim-håndtering, men måske blander jeg det sammen med balladen om tredieparts Trim-enablere og kext-signing på de nyeste OS'er; det ligger trods alt fire år tilbage, og så omfattende er min browser-historik ikke, heller ikke den i hovedet. :0)

Det er iøvrigt rart at høre, at Trim nu er indbygget i OS'et (det manglede da bare), og det må være dejligt for (visse) udviklere at slippe for at skulle bløde kassen for at blive kext-certificeret hos Apple i de tilfælde, hvor deres software ikke skal kext-signes.

Nej, da

153

0
09. juli 2017 @ 20:44
Novice

Nu har jeg jo en masse liggende på SSD'en, dog kun programmer. Ville jeg kunne køre en trim uden der sker noget. (Ved godt ting kan fucke up) Alle billeder osv ligger på en anden disk end SSD'en. Det burde der så ikke ske noget ved vel ?

5165

518
09. juli 2017 @ 22:39
Yoda
Davidj skrev:

Nu har jeg jo en masse liggende på SSD'en, dog kun programmer. Ville jeg kunne køre en trim uden der sker noget. (Ved godt ting kan fucke up) Alle billeder osv ligger på en anden disk end SSD'en. Det burde der så ikke ske noget ved vel ?

Så vidt jeg ved, kan der kun opstå Trim-ballade i de tilfælde, hvor Apple's kext-signing er involveret, d.v.s. i de 2-3 nyeste OS X'er, og eftersom der vist nok er indbygget Trim i det nyeste (sierra), er der tilsyneladende kun et eller to OS'er, hvor det kan gå galt, d.vs. Yosemite og El Capitan. Men lad nu være med at tage disse oplysninger for gode varer; når det drejer sig om noget så farligt som at kunne komme til at forhindre sin Mac i at starte op, er man nødt til at have skaffet sig førstehåndsviden om emnet, inden man kaster sig ud i det, og den har jeg i hvert fald ikke, eftersom jeg kører SnowLeo til daglig og Mavericks lejlighedsvis.

HVIS der bliver tale om en kext-konflikt, nægter Mac'en at boote på disken af sikkerhedsmæssige årsager. Man skal så på en eller anden måde få fjernet Trim-kommanoden igen, muligvis ved at boote fra en ekstern disk og bruge Terminal. Men det her er et gæt. Igen: du skal læse de oprindelige artikler om emnet.

Pøj-pøj.

P.S. Og husk nu lige en up-to-date backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, inden du begynder at dimse, ikke?

Nej, da