xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
516
204
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hvilken USB harddisk til backup?
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

31

0
05. maj 2017 @ 10:36
Let øvet

Jeg skal bruge en 1TB USB harddisk til backup. Elgiganten har en 'Seagate Backup 1TB Plus USB' til 444,- kr. Det er den billigste, jeg har set, men er kvaliteten i orden?

Hilsen Torben

Torbenh
  5
0
  226

5165

518
05. maj 2017 @ 11:31
Yoda

En ekstern harddisk består essentielt af tre "vigtige" dele; selve disken, data-forbindelsen og strømforsyningen.

Strømforsyningen i visse eksterne diske "består" af den strøm, som computerens USB-port kan levere. Visse bærbare (Mac'er) kan ikke levere strøm nok til at få visse eksterne USB-powered diske til at fungere. Hvis El-mutantens tilbud har indbygget strømforsyning, er du ude ovre det problem.

Dataforbindelsen (her USB) fåes i forskellige hastigheder og kvaliteter. Som regel er hastigheden mindst USB 2. Kvaliteten er umulig at vurdere, men jeg har endnu tilgode at opleve en defekt USB.bridge. Til gengæld har jeg mistet et eksternt kabinet p.gr.a. en defekt FireWire-bridge. Du bør derfor ikke have nogen betænkeligheder her (mandags-modeller undtaget).

Selve disken har en vis betydning for performance. Billige eksterne diske bruger som regel 5400 rpm diske med en (forholdsvis) lille cache, mens dyrere modeller kører 7200 rpm og derved modtager og sender data noget hurtigere. Eksterne diske uden strømforsyning bruger som regel de mere strømbesparende 4200 rpm diske og er derfor endnu langsommere.

Jeg har selv bl.a. en billig ekstern disk (med strømforsyning) fra Aldi, som har kørt problemfrit i godt tre år. Med 5400 rpm er det ikke verdens hurtigste disk, men den virker fint til TimeMachine og skrammel-backup. Eneste ulempe ved den er, at USB-kablet er fastmonteret ind i kabinettet, så kabinettet dør, hvis ledningen går i stykker.

Jeg vil mene at 444,- Kr. for 1 TB ekstern disk er en fin pris (jeg gav omtrent det samme for 500 GB for tre år siden), og så længe du ikke skal bruge den til et ekstra OS X eller åbne virkelig store filer på den, vil den fint opfylde dit formål.

Du skal dog huske på, at den (nok) er formatteret i ExFat og at du derfor skal (bør) omformattere den til Extended(Journaled) i Diskværktøj, i hvert fald hvis du skal køre TimeMachine. Men så kan den ikke læses af en Windows PC. Husk at lave en kopi af det eventuelt medfølgende (Mac-) software på disken, inden du omformatterer den.

Nej, da

31

0
05. maj 2017 @ 11:42
Let øvet

Tak for et meget fyldestgørende svar :-)

Torben

Torbenh

5165

518
05. maj 2017 @ 14:11
Yoda
Torbenh skrev:

Tak for et meget fyldestgørende svar :-)

Torben

De nada. Det er derfor vi hænger ud herinde.

Nej, da

210

0
05. maj 2017 @ 17:01
Suspenderet

Tonny har skrevet et godt svar.
Har selv i mange år brugt billige externe USB harddiske også uden strømforsyning til alt muligt backup (og backup af backup :-), når hastighed ikke er afgørende. Det har fungeret fint.
Jeg sætter dem som regel i en (også ret billig) USB-hub med strømforsyning. Så er jeg ude over problemer med at mine computere evt. ikke giver nok strøm fra USB-porten.
Bruger SuperDuper til at styre backup-tingene. Godt program.

604

3
05. maj 2017 @ 17:17
Veteran

Jeg har - sjovt nok - købt den samme model d.d. da den gamle (også en Seagate på 1 TB) var fyldt op og er nu ved at kopiere en ny kopi af den interne HD.

De skriver i manualen der medfølger, at man skal hente Paragondriveren, det er dog til pc brug og kan ikke med Time Machine.

Når du tilsluttet den eksterne HD spørger mac'en om den skal formateres til Time Machine, så det er nemt at gå til.

iMac M3, MacBookAir, iPad , iPhone 13 mini, iPod