Hey :)
Jeg skal til at smide en SSD ind i min iMac late 2009 27" om en ugestid.
Kan jeg bruge det her sæt til den, så jeg kan bibeholde min HDD osse?
Vil du skifte DVD-drevet ud med en SSD eller?
Lars Sejerup skrev:Kan jeg bruge det her sæt til den, så jeg kan bibeholde min HDD osse?
Nej. Du kan skifte dit DVD-drev med din harddisk.
Ok. Så flytter jeg bare kablerne fra dvd drevet over i ssd'en?
Kan den boote fra ssd'en med Sierra med den montering? Eller skal den monteres på hdd kablet i stedet for?
Lars Sejerup skrev:Ok. Så flytter jeg bare kablerne fra dvd drevet over i ssd'en?
Yup, men du er dog nød til at finde på en måde at montere det på. OWC sælger en adapter til at mounte den. Alternativet er en god omgang gaffa og lim, men det er i sagens natur ikke ret optimalt..
DVD drevet er dog så vidt jeg kan se kun på en SATA1 forbindelse, så du vil miste en god del af fordelene i en SSD - Dog ikke alt.
Kan den boote fra ssd'en med Sierra med den montering?
Uden problemer.
Eller skal den monteres på hdd kablet i stedet for?
Hvis du skal installere den på HDD pladsen, så skal du have fat på en måde at omgåes temperatursensoren, og have en adapter til at sætte en 2,5" disk på en 3,5" plads. Men så vil du da få SATA2 hastigheder i det mindste. OWC sælger også kits til det.
Kan jeg smide SSD'en i SATA2 stikket hvor HDD sidder lige nu, og smide HDD i SATA1 stikket fra DVD afspilleren?
Altså lade HDD sidde på sin plads, men bare pille SATA2 kablet ud og montere den i SSD'en hvor jeg nu placerer den?
Og så smide SATA1 kablet i HDD'en i stedet for? Så bibeholder jeg pladserne til hhv HDD og SSD og flytter bare på interfacekablet?
Kan det lade sig gøre, og vil temperatursensoren stadig virke?
Jeg havde lidt håbet at der var to SATA2 porte som der er i iMac 2011 modellen, hvor der bare skulle købes et nyt kabel til den, så jeg ikke er nød til at bruge SATA1 porten. Altså iMac 2011 havde 3 SATA porte, så DVD-drevet fungerede stadig efter jeg smed en SSD i den i sin tid.
Altså jeg vil gerne have som med 2011 modellen, hvor jeg fik en ekstra "hurtig" SATA port blot ved at købe et kabel til to porte.
Teoretisk set kunne du godt, men kabler er kun lavet til lige at nå der hvor de sidder nu, så i praksis vil din plan ikke fungere.
Der er 2 SATA porte i 2009 modellen, men der er 3 i 2011 modellen, hvoraf den ene bruges til DVD'en i begge modeller.
2011 modellen bruger ikke ét kabel til to porte - Den bruger to kabler til to porte.
Kort og godt er dine eneste muligheder som jeg beskriver i mit indlæg længere oppe, og skal du have det optimalt kommer du ikke uden om at investere. Og der vil jeg anbefale en ramme og kabel, så du får mest ud af din SSD - OWC sælger det i ét kit også. Men husk der også er chancen for du løber ind i chipsæt problemer såfremt du har en nyere SSD som ikke kan lide SATA1/2 (Sjældent, men det sker), så måske det nemmeste for dig er bare at køre en SSD via din Firewire800 port?
Ja. Det er da en god idé hvis den kan starte macOS op fra den?
Nu har jeg godt nok købt et brugt SSD drev, så skal jeg vel bare ud og købe et FireWire kabinet i stedet for?
Ja og præcist.
Kender du til et sted hvor jeg kan købe sådan et FW kabinet + kabel billigt, inden jeg dummer mig på DBA eller eBay?
Så vidt jeg kan se så køre FireWire 800 op til med 100 MBs, hvor Sata 2 kører op til 300 MBs?
Det er en Liteon 128GB SSD LCS-128M6S
Jeg ville bare finde et på EDBPRiser eller Pricerunner.
Ja du vil absolut ikke opnå fuld hastighed, men det var jo også bare et alternativ som var meget nemmere, i det de andre kræver du finder forhandlere som sælger de krævede ting du ellers skal bruge, samt skille iMac'en ad. Husk en god del af fordelen ved en SSD er søgetiden, hvilket du stadig vil opnå. Du vil i praksis nok kun føle en forskel hvis du kopierer ekstremt store filer.
Ok jammen tak for råd :)
Men jeg skiller den ad som jeg gjorde med min iMac 2011. Det er blot at pille stikkene af DVD'en og smide dem i SSD'en.
Nu har jeg fået info nok om 2009'eren, som jeg ikke havde før :)
Hvis den er bygget nogenlunde på samme måde inden i som ved 2011'eren, så er der faktisk plads til at klemme SSD'en ned bag DVD'en. Det var det jeg gjorde sidst. Eller må jeg pille DVD'en ud og købe en tray til SSD'en i stedet for :)
Du skal bruge denne https://eustore.ifixit.com/en/Upgrades-Kits/12-7-mm-SATA-Optical-Bay-SATA-Hard-Drive-Enclosure.html til det formål. Stikket til det optiske drev er ikke samme som i ssd'en.
Mange tak Thomas :o)
Ved du, om computeres stadig kan læse thermostaten, hvis jeg flytter både HDD med dets eget kabel over på SATA1, så SSD kan være på SATA2?
(Til dem der ikke lige forstår mig)
Jeg ved godt at mine spørgsmål peger i alle retninger lige nu. Men det er fordi jeg gerne vil finde den optimale løsning, når jeg alligevel skal skille dyret ad og smide en SSD i. Så når jeg spørger usammenhængende er det fordi, at jeg brainstormer samtidig med, at jeg suger viden til mig, i et forsøg på at nå frem til den bedste løsning for mig :)
Det kan den ikke.
Er løsningen så, at jeg både skal købe caddy og sata2 kabel med thermostat på?
Der er jo en temperatursensor på det optiske drev, som du bare sætter på ssd'en. Se Step 10 her: https://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+Intel+27-Inch+EMC+2309+and+2374+Dual+Hard+Drive/8955
Hej igen :)
Det virker og løsningen blev helt at fjerne den gamle HDD, og så få købt en temp-sensor kabel, for nu kører bæseren på fuld knald. Jeg bruger dog SMC fan control indtil videre.
Jeg overvejer osse at smide en 2,5" HDD i den på SATA1 porten på et senere tidspunkt, så jeg har lidt ekstra plads at filler rundt med :o)