xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
516
204
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hvad må det koste at skifte HD ud på værksted?
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

928

6
14. januar 2017 @ 09:07
Veteran
Jeg orker simpelthen ikke at bøvle med det, så jeg sender min MBP på værksted. Så får jeg jo også garanti på udført arbejde.

Hvad må det koste (fix og færdig med clean installation af OS) at skifte en harddisk ud til en 500 GB SSD i en MBP mid-2010?

Datene kopierer jeg selv over fra den gamle.

Hvad skal jeg sikre mig at de gør på værkstedet? Valg af SSD-model?
  23
0
  134

5165

518
14. januar 2017 @ 10:23
Yoda
Dirla skrev: Jeg orker simpelthen ikke at bøvle med det, så jeg sender min MBP på værksted. Så får jeg jo også garanti på udført arbejde.

Hvad må det koste (fix og færdig med clean installation af OS) at skifte en harddisk ud til en 500 GB SSD i en MBP mid-2010?

Altså, det tager jo snildt et par timer at installere OS X, og det er vel til værkstedstimepris, med mindre der opereres med et fast tilbud.

Du har jo selv begge diske, så hvis du selv kloner harddisken over på SSD'en med Carbon Copy Cloner, skal du kun bløde prisen for at få disken skiftet. Husk at SSD'en først skal formatteres i Extended(Journaled).

Du kan også vælge at ny-installere OS X på SSD'en og så bruge Overførselsassistent til at flytte selve brugerkontoen med over.

Vær opmærksom på, om du automatisk får dine e-mails med, eller om du manuelt skal eksportere dem til SSD'en.

Men, altså, sååå svært er det ikke at skifte disk i en 2010'er; de 8 skruer ud (2 lange og seks korte), bunden løftet af, harddisken pillet ud, de fire små skruer fra siderne af harddisken flyttet over på SSD'en, SSD'en ind på plads, bunden på og skruerne i igen. Det tager højst 10 minutter.
Nej, da

5165

518
14. januar 2017 @ 10:28
Yoda
Hovsa. Omkring valg af SSD:

Enhver 2.5'' SATA SSD kan bruges. Har en Samsung EVO 840 i min Mid 2010 MBP og er glad for den, så en EVO 850 vil være fin til din MBP. Kig også på OWC, Crucial og Toshiba.

Moderne SATA SSD'er kører 6 GBps, mens et Mid 2010 bundkort kører 3 GBps, så de er alle sammen dobbelt så hurtige til I/O-operationer.
Nej, da

585

11
14. januar 2017 @ 11:31
Kaptajn
Dirla skrev: Jeg orker simpelthen ikke at bøvle med det, så jeg sender min MBP på værksted. Så får jeg jo også garanti på udført arbejde.

Det er ret let at skifte en HD..klik

1833

0
14. januar 2017 @ 11:39
Suspenderet
Folk er forskellige, men for mig er der langt mere bøvl ved at indlevere på værksted end selv gøre det.

Den fysiske udskiftning er snildt ordnet på de gamle modeller, hvis man har de rette skruestrækker. Se vejlending på iFixit.

Hvis du har et eksternt kabinet (eller du køber en ssd hvor der er usb-kit med), så er en kloning med Carbon Copy Cloner, som Tonny skriver, inden skiftet også smooth sailing.

Sidst er aktivering af trim, som du risikere at skulle gøre selv, selv om du betaler værksted for skiftet..

928

6
14. januar 2017 @ 14:40
Veteran
Jeg vil have en clean install på, da min Yosemite er gamle opdateringer tilbage fra Snow Leopard. Tiden er inde til noget jomfrueligt

Jeg har i tidernes morgen godt-nok selv skiftet min originale HD ud til en Hybrid HD, og lavede dengang en kopi med Carbon Copy Cloner og det kan jeg jo godt gøre igen, hvis ikke der var fordi jeg ville have en clean install.

Det næste problem er jo så også, at jeg ikke har en USB eller noget andet med Yosemite på, som jeg helst vil køre videre med, når nu ikke jeg kan finde en El Capitain mere på App Store. Den har ellers ligget som opgraderingsvalg længe.

Her for nylig er App Store pludselig begyndt at vise Sierra og jeg kan se, at spec. krav til Sierra nu pludselig også gælder MBP mid-2010, som før var for gammel?!? Jeg vil helst ikke at anvende Sierra, da jeg kan se, at der er kan være kompabilitetsproblemer med mine Adobe progammer og uden at vide noget om det, så kan jeg have mine tvivl om, hvorvidt Sierra kører optimalt på min gamle slæde.

Så Yosemite skal helst på igen (eller El Capitain), men jeg har ikke noget OS liggende.

Og så er der nogen der begynder at tale om "TRIM" ... hmmm.... Synes der herinde på Macnyt ofte er nogen der har problemer med at lægge OS ind på en ny HD/SSD. Så er det lettere bare smide maskinen ud til nogen der vidste noget om det...

Har en foreløbig pris på ca. 1800,- for 500 GB SSD (aner ikke hvad det er for en SSD) for installering af SSD og clean install af Yosemite. Ved ikke om det var med overførsel af mine data. Er det dyrt? Synes ikke det lyder "for dyrt" hvis det viser sig at det er en okay SSD. Hvad mener I om prisen?

1833

0
14. januar 2017 @ 16:25
Suspenderet
Efter kloning og når du sat drevet i maskine. kan du kan altid starte op i gendannelse med CMD+r og lave din clean install. Det er ikke noget der behøves at boot fra USB. Bare kør diskværktøj under gendannelse og slet partition med macOS. Og så får du samme version af macOS som du allerede har idag.

Kort sagt. Dine undskyldninger snakker mere for end imod en kloning.

1480

31
14. januar 2017 @ 17:57
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

Altså, det tager jo snildt et par timer at installere OS X, og det er vel til værkstedstimepris, med mindre der opereres med et fast tilbud.

Du har jo selv begge diske, så hvis du selv kloner harddisken over på SSD'en med Carbon Copy Cloner, skal du kun bløde prisen for at få disken skiftet. Husk at SSD'en først skal formatteres i Extended(Journaled).

Du kan også vælge at ny-installere OS X på SSD'en og så bruge Overførselsassistent til at flytte selve brugerkontoen med over.

Vær opmærksom på, om du automatisk får dine e-mails med, eller om du manuelt skal eksportere dem til SSD'en.

Men, altså, sååå svært er det ikke at skifte disk i en 2010'er; de 8 skruer ud (2 lange og seks korte), bunden løftet af, harddisken pillet ud, de fire små skruer fra siderne af harddisken flyttet over på SSD'en, SSD'en ind på plads, bunden på og skruerne i igen. Det tager højst 10 minutter.

Et par timer at installere OS X?? Så ville jeg mene der var en fejl Med en SSD og USB 3.0, tager det i hvert fald ikke et par timer. Har det aldrig gjort for mig Det hele kan klares på under en time. Gjorde det for mig.

5165

518
14. januar 2017 @ 18:47
Yoda
Der er kun USB 2 i en Mid 2010.

Ellers skal installationen køres fra en ekstern FW-disk.
Nej, da

928

6
15. januar 2017 @ 09:31
Veteran
Signifikant skrev: Efter kloning og når du sat drevet i maskine. kan du kan altid starte op i gendannelse med CMD+r og lave din clean install. Det er ikke noget der behøves at boot fra USB. Bare kør diskværktøj under gendannelse og slet partition med macOS. Og så får du samme version af macOS som du allerede har idag.

Kort sagt. Dine undskyldninger snakker mere for end imod en kloning.

Ok, tak.

Det er dog nyt for mig, at jeg ikke skal boote fra f.eks. en USB-stick med Yosemite på, for at få en 100% clean install.

928

6
15. januar 2017 @ 09:50
Veteran
Signifikant skrev: Folk er forskellige, men for mig er der langt mere bøvl ved at indlevere på værksted end selv gøre det.

Den fysiske udskiftning er snildt ordnet på de gamle modeller, hvis man har de rette skruestrækker. Se vejlending på iFixit.

Hvis du har et eksternt kabinet (eller du køber en ssd hvor der er usb-kit med), så er en kloning med Carbon Copy Cloner, som Tonny skriver, inden skiftet også smooth sailing.

Sidst er aktivering af trim, som du risikere at skulle gøre selv, selv om du betaler værksted for skiftet..

Når jeg læser om TRIM, lyder det til at nogle SSD'er ikke har behov for TRIM, da nogle har en indbygget "garbage collection".

Er det noget der er korrekt, jeg synes ikke sådan lige ved første øjekast kan se det beskrevet under nogle af SSD'ernes tekniske spec.?

5165

518
15. januar 2017 @ 10:43
Yoda
Uh, Dirla, det dÈr med TRIM er en laaaang og kompliceret historie, som af og til dukker op herinde.

Det er korrekt, at Garbage-collection er en hel del forbedret i de nyeste SSD'er, men teknisk set er det ikke det samme som TRIM.

Den tråd kan du læse her.

Alt afhængigt af, hvilket OS du har tænkt dig at køre, kan du ikke uden videre installere TRIM. Det gælder sierra, El Capitan og (vist nok) Yosemite, som har en ekstra indbygget sikkerhed, som hedder "Kernel Extension Signing" (kext-signing).

Kext-signing går ud på, at alle kernel-extensions verificeres af Apple, og hvis en kernel extension ikke er certificeret, booter Mac'en af sikkerhedsmæssige årsager ikke, og da det ikke er lige ud af landevejen at fjerne sådan en kext på et system, som ikke vil boote, er man temmelig meget på hælene.

Desværre tager Apple sig temmelig godt betalt for at certificere en kext, så det er der ikke ret mange (små) udviklere, som har råd til.
Nej, da

928

6
15. januar 2017 @ 11:25
Veteran
Tonny Freimanis skrev: Alt afhængigt af, hvilket OS du har tænkt dig at køre, kan du ikke uden videre installere TRIM. Det gælder sierra, El Capitan og (vist nok) Yosemite, som har en ekstra indbygget sikkerhed, som hedder "Kernel Extension Signing" (kext-signing).

Det bliver enten Yosemite eller El Capitan, hvilket vil sige at man så ikke skal tænke på TRIM?

1833

0
15. januar 2017 @ 12:39
Suspenderet
Dirla skrev:
Tonny Freimanis skrev: Alt afhængigt af, hvilket OS du har tænkt dig at køre, kan du ikke uden videre installere TRIM. Det gælder sierra, El Capitan og (vist nok) Yosemite, som har en ekstra indbygget sikkerhed, som hedder "Kernel Extension Signing" (kext-signing).

Det bliver enten Yosemite eller El Capitan, hvilket vil sige at man så ikke skal tænke på TRIM?

Tonny vrøvler* i denne sammenhæng. Det er slet ikke så kompliceret. Fra og med Yosemite er trimsupport for tredjeparts ssd understøttet i macOS, det er blot at åbne en terminal og skrive:
sudo trimforce enable

Der skal ikke patches noget som i gamle versioner af OSX. Så alle de nye sikkerhedstiltag er ikke noget problem og ikke noget du skal bekymre dig om.

*Mener at Tonni tidligere har givet udtryk for at han stadig bruger Snow Leopard og der er situationen en anden. Det er nok det, han skriver ud fra, kombineret med de nyheder han ved er kommet til siden.

5165

518
15. januar 2017 @ 14:29
Yoda
@ Signifikant og trådstarter:

Det er rigtigt, at jeg kører SnowLeo endnu, og at TRIM-situationen er en anden idag på nyere systemer. Det lå lissom mellem linierne, at TRIM er et problem på nyere systemer, hvis man bruger trediepartssoftware (som f.eks. et alternativ til Terminal), og det skulle jeg nok have skrevet tydeligere.

Det er da kun glædeligt, at TRIM ikke længere er et stort problem i nyere OS'er, men den dÈr med dyr certificering af kernel-extensions gælder også for visse andre former for software fra trediepart, så som sådan er advarslen da på sin plads.
Nej, da

1833

0
15. januar 2017 @ 16:19
Suspenderet
Tonny Freimanis skrev: hvis man bruger trediepartssoftware (som f.eks. et alternativ til Terminal), og det skulle jeg nok have skrevet tydeligere.

Det er da kun glædeligt, at TRIM ikke længere er et stort problem i nyere OS'er, men den dÈr med dyr certificering af kernel-extensions gælder også for visse andre former for software fra trediepart, så som sådan er advarslen da på sin plads.

Trim enabler (og uden tvivl evt. alternativer hvis de findes og er opdaterede) kalder trimforce kommandoen i baggrunden på Yosemite og nyere (det meldte de selv ud). Men hvis der er yderligere funktioner som kernel extensions har du selvfølgelig ret.

Men jeg kan ikke se hvad hele kext signing problematikken kommer denne tråd ved når det slet ikke er aktuelt og relevant. Det forplumre tråden og skræmmer en tilsyneladende allerede teknologi forskrækket bruger med oplysninger der ikke er nødvendige.

Selv om det slet ikke burde være nødvendigt at aktivere trim manuelt, så har Apple dog stadig gjort det til en relativ simpel operation at gøre. Og så behøver der ikke tænkes mere over det derefter, for indstillingen hænger nemlig ved efter opdateringer. Fordi det er Apples egen supporterede løsning, modsat Trim Enabler på Mavericks og ældre macOS/OSX versioner.

928

6
15. januar 2017 @ 16:55
Veteran
Jeg skal lige forstå det helt rigtigt:

1.
Jeg laver en kopi af den gamle HD til SSD med Carbon Copy Cloner

2.
Smider SSD'en i min MBP

3.
Holder CMD+R nede under opstart

4.
Sletter partitionen fra Diskværktøj

5.
Kan derinde fra vælge at lave en 100% clean install af f.eks. El Capitan selv om jeg tidligere har kørt Yosemite - uden brug af f.eks. USB-stik som bootdrev?

6.
I Terminal skriver jeg: sudo trimforce enable
Klikker på Enter og følger en eller anden vejledning?

7.
Starter Overførselsassissten for at overføre min konto
Hvad kommer med over, siden man skal bruge denne funktion og ikke bare oprette sin konto manuelt og kopiere fra den gamle HD?

1045

29
15. januar 2017 @ 19:06
Stormogul
Dirla skrev: Jeg skal lige forstå det helt rigtigt:

1.

2.
Smider SSD'en i min MBP

3.

4.

5.
Kan derinde fra vælge at lave en 100% clean install af f.eks. El Capitan selv om jeg tidligere har kørt Yosemite - uden brug af f.eks. USB-stik som bootdrev?

6.

7.
Hvad kommer med over, siden man skal bruge denne funktion og ikke bare oprette sin konto manuelt og kopiere fra den gamle HD?

Blander mig lidt i denne tråd...Jeg mener din konklusion pkt. 1-7 er en forkert fremgangsmåde.
Du kan jo ikke først lave en kopi til SSD, for at bagefter slette partitionen?

Jeg ved hvordan jeg ville gøre det, men vil ikke forvirre dig yderligere og lader Tonny og Signifikant svare.

Men vil gerne give et tip vedr. TRIM og Garbage Collection og SSD. For at være helt sikker på at få ret SSD til din Mac-model, kan du med fordel kigge her Crucial og vælge din Mac-model. Du får forskellige forslag til SSD der garanteret passer din MBP mid-2010. Disse diske har Garbage Collection og kræver ikke TRIM. De har en meget fin support, som kan forklare, hvordan det fungerer.

Hvis du aldrig har hentet El Capitan, kan du ikke umiddelbart installere den version.
Jeg har Èn liggende, som jeg gerne deler - er på arbejde lige nu, men hvis du er interesseret, så vil jeg forsøge finde en måde at overføre den til dig.
Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

8824

245
15. januar 2017 @ 19:28
Poseidon

Slet 3-5 + 7, eller skip 1.
Der var engang en Mac...

5165

518
15. januar 2017 @ 19:50
Yoda
@ Signifikant. Sådan cirka "Ja" til det hele. Og rart at vide, at TRIM versus kext ikke længere er et problem.
Nej, da

216

0
15. januar 2017 @ 21:28
Suspenderet
Vi har hos os i firmaet priserne:
128 GB SSD = 1.199,-
256 GB SSD = 1.499,-
512 GB SSD = 1.999,-

Det er med kloning og montering af SSD.
Frihed.org - din kilde til frihed

1833

0
16. januar 2017 @ 00:20
Suspenderet

1.

2.
Smider SSD'en i min MBP

3.

4.

5.

6.

7.

Ja, til det hele. Bortset fra i pkt 5. Hvis det er Yosemite du har klonet, så er det også Yosemite der bliver installeret fra cmd+r gendannelse.

Pkt. 7 overførsel assistent overføre det du vælger. Men den overføre med indstillinger og alt muligt. Hvis du vælger alt, kommer alt til at være som før og muligvis imod din hensigt med clean install.

En skam du ikke har hentet El Capitan ned fra App store, mens tid var. Man behøver ikke installere efter at have hentet. Den vil blot ligge som en App.

Tror Sierra vil køre ligeså, eller måske end bedre på din gamle maskine end El Capitan. Køre rigtig godt på min late 2009 27" iMac og er især imponeret over grafikken i mission control, mener, som jeg aldrig har oplevet køre mere flydende end nu (mener ellers ikke den nye Metal 3D API virker på gamle kort). Men så er spørgsmålet om dine Adobe programmer har problemer. Et område jeg ikke kender til.

Du kan prøve at opgradere til Sierra efter du har Klonet og flyttet ssd'en over. Så kan du tjekke om Adobe programmerne virker. Hvis det er tilfældet, men du ønsker ren installation. Kan du starte op i gendannelse.

Hvis de ikke virker. kan jeg nok godt skaffe El Capitan til dig.

968

11
17. januar 2017 @ 11:49
Veteran
Der er også Mac:Menu i Kolding. Hurtig og godt til gode priser :-)
Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

535

26
17. januar 2017 @ 14:43
Kaptajn
iEkspert tager 400 kroner for en udskiftning, hvis man selv medbringer disken.