Cat 5 = max 1 Gbs (kun ved kabel længde < 10 meter) Cat 5e = max 1 Gbs (op til 100 meter) Cat 6 = max 10 Gbs (kun ved kabel længde < 10 meter) Cat 6a = max 10 Gbs (op til 100 meter) Cat 7 = max 100 Gbs (typisk dog kun stadig 10 Gbs - er dog afskærmet en del mere end cat 6a - og i teorien bør den kunne klare op til 100 Gbs)
Jo højere cat nummer - jo mere afskærmet er kablet typisk - og jo dyre er det i indkøb.
Så det er helt op til dig selv hvilke behov du har.
Et Cat 5e bør stadig være nok til en privat bruger, men hvis man har mange enheder som har et netkort der understøtter op til 10 Gbs net hastigheder (internt i dit netværk), kunne det være en ide at benytte Cat 6 - eller Cat 6a.
Du kan køre gigabit på Cat5e og Cat6. Cat6a kan du køre 10gigabit på og også cat7. Til sammenligning, kan du flytte op til 70-80 megabyte pr. sekund på gigabit netværk og 700-800 megabyte pr. sekund på 10 gigabit netværk. Hvis altså enhederne kan levere en sådan hastighed. I dit sted ville jeg nok bare lægge en standard Cat5e ledning, som dækker de fleste behov de næste mange år ud i fremtiden. Hvis du skulle kable et helt hus, ville jeg vælge minimum Cat6a, for fremtidens skyld.
maciekp skrev: Du kan køre gigabit på Cat5e og Cat6. Cat6a kan du køre 10gigabit på og også cat7. Til sammenligning, kan du flytte op til 70-80 megabyte pr. sekund på gigabit netværk og 700-800 megabyte pr. sekund på 10 gigabit netværk. Hvis altså enhederne kan levere en sådan hastighed. I dit sted ville jeg nok bare lægge en standard Cat5e ledning, som dækker de fleste behov de næste mange år ud i fremtiden. Hvis du skulle kable et helt hus, ville jeg vælge minimum Cat6a, for fremtidens skyld.