xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
433
185
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hvilket netværkskabel - CAT5e, CAT6, CAT7 ... ?
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)

915

6
23. oktober 2016 @ 12:55
Veteran
Hej,

Jeg synes det er lidt svært at gennemskue forskellen på de mange netværkskabler CAT5e, CAT6 og CAT7 etc. etc. og hvad der skal anvendes hvor.

Hvilke kabler skal man anvende til brug i hjemmet, med et YouSee 300/60 mbit, og et nyt SmartTV, Apple TV?

Jeg påtænker at flytte min Apple Extreme A1354, væk fra YouSee kabemodemet og skal have et kabel på ca. 10 meter. Er det er dårlig løsning?

Er er nogen der er kabel-eksperter heinde?

På forhånd tak.
  4
0
  471

915

6
23. oktober 2016 @ 13:09
Veteran
PS!
Jeg har en del CAT5e kabler liggende, og jeg anvender CAT5e mellem router og TV, AppleTV mv.

2214

49
23. oktober 2016 @ 14:28
ASCII jonglør
Cat 5 = max 1 Gbs (kun ved kabel længde < 10 meter)
Cat 5e = max 1 Gbs (op til 100 meter)
Cat 6 = max 10 Gbs (kun ved kabel længde < 10 meter)
Cat 6a = max 10 Gbs (op til 100 meter)
Cat 7 = max 100 Gbs (typisk dog kun stadig 10 Gbs - er dog afskærmet en del mere end cat 6a - og i teorien bør den kunne klare op til 100 Gbs)

Jo højere cat nummer - jo mere afskærmet er kablet typisk - og jo dyre er det i indkøb.

Så det er helt op til dig selv hvilke behov du har.

Et Cat 5e bør stadig være nok til en privat bruger, men hvis man har mange enheder som har et netkort der understøtter op til 10 Gbs net hastigheder (internt i dit netværk), kunne det være en ide at benytte Cat 6 - eller Cat 6a.

315

6
23. oktober 2016 @ 15:42
Lærling
Du kan køre gigabit på Cat5e og Cat6.
Cat6a kan du køre 10gigabit på og også cat7.
Til sammenligning, kan du flytte op til 70-80 megabyte pr. sekund på gigabit netværk og 700-800 megabyte pr. sekund på 10 gigabit netværk. Hvis altså enhederne kan levere en sådan hastighed. I dit sted ville jeg nok bare lægge en standard Cat5e ledning, som dækker de fleste behov de næste mange år ud i fremtiden. Hvis du skulle kable et helt hus, ville jeg vælge minimum Cat6a, for fremtidens skyld.
[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

915

6
23. oktober 2016 @ 16:44
Veteran
maciekp skrev: Du kan køre gigabit på Cat5e og Cat6.
Cat6a kan du køre 10gigabit på og også cat7.
Til sammenligning, kan du flytte op til 70-80 megabyte pr. sekund på gigabit netværk og 700-800 megabyte pr. sekund på 10 gigabit netværk. Hvis altså enhederne kan levere en sådan hastighed. I dit sted ville jeg nok bare lægge en standard Cat5e ledning, som dækker de fleste behov de næste mange år ud i fremtiden. Hvis du skulle kable et helt hus, ville jeg vælge minimum Cat6a, for fremtidens skyld.

Ok. Tak.