Nu har de et stykke tid pillet funktioner ud af deres software, funktioner som for nogle brugere gjorde en forskel. Nu har de gjort det igen ved at ødelægge Diskværktøjs funktionalitet med udgivelsen af OS X El Capitan. Brugere som har anvendt RAID via Diskværktøjet er blevet hængt til tørre af Apple.Ingen advarsel, ingen støtte, det er bare blevet gjort!
Dette er ikke kun et teknisk spørgsmål. Den måde, det er blevet gjort på er en fiasko og total mangel på dømmekraft. Tim Cook taler meget om ìrespekt for os brugereî. Hvordan kan det at fjerne en kernefunktionalitet på nogen måde være respekt for brugere?
Sådanne handlinger giver en dyb mistillid til Apples kompetence og jeg må sige mit bæger er ved at være fyldt. Der er dog lys for enden af tunnelen. Ser med stor spænding Windows 10 ligge fra land med overlydshastighed, og deres koncept ser meget meget spændende ud. Oven i købet ser Windows 10 skide godt ud.
Godmorgen til dig. Håber det har hjulpet lidt på humøret med et kop morgenkaffe ;)
Du kan stadig benytte alle funktionerne ang. RAID i terminalen. Dermed ikke sagt at det ikke skal være der i Diskværktøj. Det jeg tror det handler om er at den grafiske løsning ikke er blevet færdig og gennemtestet tids nok til El Capitan release. Den vil helt sikkert blive genindført.
Desuden er jeg sikker på at for over 90% af Apple's bruger er RAID i Diskværktøj ikke en kernefunktionalitet. Det er i orden at være utilfreds og skuffet, men Apple's primære bruger i dag er ikke en professionel, men Hr. og Fru. DK - og de er fløjtende ligeglade med RAID. Derfor har Apple prioriteterne i orden stadigvæk.
Hav en god dag ;)
Apple Certified Support Professional (ACSP) Apple Certified Mac Technician (ACMT)
Jeg kan kun give den originale poster ret. Apple har klart mistet overblik. Der er så mange ting, der introduceres, for så at blive fjernet uden erstatning eller varsel. Og der er så mange ting, der ikke virker efter opdateringer, ikke mindst i IOS. Bare tag iPhoto på iPad, genialt program, og jeg var storforbruger af dets webjournaler, nu er de gået til evig glemsel ved overgangen til Fotos, som i øvrigt har elendig brugerflade, store skift i baggrundsfarve og ingen brushing in. Et helt igennem uværdig afløser for verdens bedste DAM-software Aperture.
Og så Thunderbolt....kombineret med for få stik i computerne, da man jo ikke kan få en hub til thunderbolt...for pokker da også.
Et andet eksempel på dårlig interfacing er, at hvis man har en del tilbehør tilknyttet via USB, ja, så fanger mac'en ikke det tilsluttede, når man starter computeren, hvilket betyder at man skal gentilkoble allerede tilsluttet udstyr. Oveni er det ikke altid, at alt periferiudstyr er tilgængeligt samtidigt.
Der mangler mere og mere integration mellem programmerne og mellem mac og IOS. Tænk bare på Airdrop mellem ny og gammel mac....hallo !
Man må håbe at nogen ved Apple får fokus...ikke mindst aktionærerne..
Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside
Tænk bare på Airdrop mellem ny og gammel mac....hallo !
Når jeg skal Airdroppe fra min 2013 MacBook Air til min 2010 iMac, så skal der bare klikkes i bunden "Søg efter en ældre mac" og så kører det som smurt.
Og så Thunderbolt....kombineret med for få stik i computerne, da man jo ikke kan få en hub til thunderbolt...for pokker da også.
Med hensyn til Thunderbolt, så er de fleste enheder vel designet til, at blive daisy chained er de ikke? (Ikke at jeg skal gøre mig 100% klog på det)
Dermed ikke sagt at folk ikke har ret til at kritisere! Deler blot hvad jeg mener er forsøg på løsningsforslag.
Ved godt de her tråde tit kan være ret sensitive da vi alle bruger vores enheder til forskellige formål og nogle føler sig trådt over tærene af ting der ikke betyder noget for andre...
Tænk bare på Airdrop mellem ny og gammel mac....hallo !
Når jeg skal Airdroppe fra min 2013 MacBook Air til min 2010 iMac, så skal der bare klikkes i bunden "Søg efter en ældre mac" og så kører det som smurt.
Med hensyn til Thunderbolt, så er de fleste enheder vel designet til, at blive daisy chained er de ikke? (Ikke at jeg skal gøre mig 100% klog på det)
Nu er det bare det, at det ikke altid virker med "ældre mac", og hvad mellem mac, "ældre mac" og IOS? Funker bare ikke ...
At daisychaine giver ikke flere porte, som man kan med hub's. Og der er jo også ofte problemer med, at fx diske der er lidt ude i kæden, ikke bliver mounted ved opstart.
Thomppa skrev: Med hensyn til Thunderbolt, så er de fleste enheder vel designet til, at blive daisy chained er de ikke? (Ikke at jeg skal gøre mig 100% klog på det)
....måske i dag, men det var de første på markedet ikke ! Man sidder så med diske, one at a time :-(
Thomppa skrev: Med hensyn til Thunderbolt, så er de fleste enheder vel designet til, at blive daisy chained er de ikke? (Ikke at jeg skal gøre mig 100% klog på det)
...måske i dag, men det var de første på markedet ikke !
Naturligvis ikke. Den teknik skal jo lige udbredes - hvis den overhovedet slår rigtig an.
Jeg er til dels enig men vil give de ret, som foreslår at RAID i diskværktøj nok skal blive genindført. Det må være et spørgsmål om integration og stabilitet siden det ikke er blevet released med det nye diskværktøj.
Til gengæld er jeg fuldstændig enig i at Apple gik bort med Steve. Aldrig har jeg oplevet så mange fejl og bugs - både i kommunikationen mellem enheder, iOS og OSX.
Dertil er der småting som de forskellige farver som mange enheder kan fås i, og ikke mindst valget imellem størrelse - eksempelvis iPhones. Tror aldrig det var sket hvis Steve havde siddet på tronen. Det kunne eksempelvis også være gældende for den kameralinse som nu sidder og stikker ud på iPhone 6/6s.
Apple er ikke det samme produktfokuserede firma som det var engang overhovedet, det har mistet sin uskyld og laver nu produkter styret af efterspørgsel istedet for at fokusere på banebrydende produkter og vise os brugere hvad vi har brug for.
Der er jo også kommet et hav af nye funktioner til siden Steve døde, og en naturlov er vel, at jo flere steder det kan gå galt, vil det gå galt. Det er klart hvis du bare har et kabel og et stik, er du ret sikker på en lille fejlmængde.
Igen er der stor forskel på hvordan produkterne bruges og nydes. Jeg synes fx det er en fin ting med den udstikkende linse. Jeg har aldrig oplevet problemer med den og synes ikke det ser grimt ud.
Da jeg købte appel første gang i 2006, var det fordi jeg var træt at besværligheden i windows. Apple var funktionelt og simpelt for folk der ikke var så computerkyndige. Det synes jeg stadigvæk det er.
Hvad der ligger bag interfacet, og hvad man kan rode med der, har jeg ikke forstand på, men en bruger som jeg, mangler det heller ikke.
Appel er en helhedsoplevelse, og jeg oplever i 9/10 gange at tingene fungere fra det øjeblik jeg tænder for dem, uden for mange spørgsmål eller valgmuligheder.
Jeg er stadig tilfreds og bliver ved apple endnu. Er man ikke tilfreds forstår jeg godt man overvejer at skifte, ligesom jeg (og vi næsten alle vel har gjort på et tidspunkt) skiftede til apple den gang.
Den dag jeg ikke længere er tilfreds og der findes et produkt der passer bedre til mig, er jeg selvfølgelig gået over til det produkt.
Falkenlund skrev: Der er jo også kommet et hav af nye funktioner til siden Steve døde, og en naturlov er vel, at jo flere steder det kan gå galt, vil det gå galt. Det er klart hvis du bare har et kabel og et stik, er du ret sikker på en lille fejlmængde.
Desværre er der nok fjernet ligeså mange funktioner, og hver gang der sker opdateringer, er der fejl i eksisterende funktioner.
Sjovt du nævner stik.....hvor blev det fremragende magsafe pludselig af ? Hvor mange gange er min computer ikke reddet grundet det ? Og hvor mange gange nemmere er det at montere et magsafe stik end alt det andet ?
Men som sagt, sjovt du nævner stik, for hvor har der i det hele taget været meget ballade med stik. Folk klager her og der, stik/ledninger knækker, og så skal man mindst have 4 mellemstik med for at dække ios og mac til brug i erhvervssammenhæng, dertil kommer stik til kortlæser til ipad.....listen er lang og bøvlet
Laver de ikke stadig mag safe stik? Altså det stik med magnet, så det ikke knækker hvis man snubler i ledningen? Det troede jeg de gjorde. laver de dem så med almindelig stik nu?
Som jeg skriver, har jeg fuld forståelse for at man skifter mærke, når ens behov ikke er opfyldt mere. Jeg går ud fra at du har skrottet alt dit mac. hvad bruger du nu? og er det markant bedre? Jeg er på ingen måder låst fast på et mærke, så hvis du har fundet noget bedre, vil jeg (og sikkert også mange andre) gerne høre om det.
Mine behov er stadig opfyldt og jeg mangler ikke noget, udover at foto lige skal op at køre helt perfekt
..:: Thomas ::.. skrev: Godmorgen til dig. Håber det har hjulpet lidt på humøret med et kop morgenkaffe ;)
Du kan stadig benytte alle funktionerne ang. RAID i terminalen. Dermed ikke sagt at det ikke skal være der i Diskværktøj. Det jeg tror det handler om er at den grafiske løsning ikke er blevet færdig og gennemtestet tids nok til El Capitan release. Den vil helt sikkert blive genindført.
Desuden er jeg sikker på at for over 90% af Apple's bruger er RAID i Diskværktøj ikke en kernefunktionalitet. Det er i orden at være utilfreds og skuffet, men Apple's primære bruger i dag er ikke en professionel, men Hr. og Fru. DK - og de er fløjtende ligeglade med RAID. Derfor har Apple prioriteterne i orden stadigvæk.
Hav en god dag ;)
så skift! Vi er mange der er utrolig tilfreds med at Både iOS og OSX bliver mere og mere intuitivt. Systemerne fungere mere glidende imellem de enkelte enheder
iMac 27 - iPad Pro - iPhone X - iCloud - Apple tv 4
Falkenlund skrev: Laver de ikke stadig mag safe stik? Altså det stik med magnet, så det ikke knækker hvis man snubler i ledningen? Det troede jeg de gjorde. laver de dem så med almindelig stik nu?
Som jeg skriver, har jeg fuld forståelse for at man skifter mærke, når ens behov ikke er opfyldt mere. Jeg går ud fra at du har skrottet alt dit mac. hvad bruger du nu? og er det markant bedre? Jeg er på ingen måder låst fast på et mærke, så hvis du har fundet noget bedre, vil jeg (og sikkert også mange andre) gerne høre om det.
Mine behov er stadig opfyldt og jeg mangler ikke noget, udover at foto lige skal op at køre helt perfekt
Det er kun den nye MacBook som ikke kører med MagSafe, men i stedet USB-C. Alle de andre laptops kører stadig med MagSafe. Om det så skifter med næste generation skal jo ikke kunne siges.
Falkenlund skrev: Laver de ikke stadig mag safe stik? Altså det stik med magnet, så det ikke knækker hvis man snubler i ledningen? Det troede jeg de gjorde. laver de dem så med almindelig stik nu?
Det er kun den nye MacBook som ikke kører med MagSafe, men i stedet USB-C. Alle de andre laptops kører stadig med MagSafe. Om det så skifter med næste generation skal jo ikke kunne siges.
Håber mere på, at de bruger de nye magnetkontakter fra iPad Pro til opladning og lader USB Type C stå for resten (og een port i hver side, tak).
Windows øko system ser ud til at blive mere hot end Appels og Microsoft ser ikke deres kunder som værende nogle der bliver dummere og dummere...... hvorfor software hos microsoft få flere og flere funktioner og deres hardware er kraftigere end Apple og endeligt er deres design ved at være sexy......
Holder mig helt sikkert til Apples Unix-baserede OS X. Har set alt alt alt for meget juks og fup fra Microsoft i min tid til at stole på dem og deres produkter.
MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”
Håber mere på, at de bruger de nye magnetkontakter fra iPad Pro til opladning og lader USB Type C stå for resten (og een port i hver side, tak).
Nu de allerede har fjernet Magsafe, og gået over til ren USB-C, så skal du desværre nok ikke forvente de putter en anden strømadapter i..
Personligt har jeg aldrig rigtigt haft brug for Magsafe, og jeg har haft det i 9 år, så jeg ser frem til at jeg i fremtiden altid kan finde et kabel, uanset hvor jeg er, da alle bruger USB-C til alting.
For lige at uddybe: min drømme-bærbare ville være en MacBook med USB Type C i begge sider og så MagSafe eller det dÈr nye magnet-halløj fra iPad Pro til opladning. Eller induktion.
Diske + skærm + andet + strøm igennem en enkelt port på samme tid, og så med en lang, tynd ledning, er ikke kønt og næppe heller særlig praktisk.
MagSafe har reddet min MBP en 3-4 gange p.gr.a. min søsters ret entusiastiske schæferhund, som jeg passer af og til. Havde det været min gamle PowerBook eller den nye MacBook, var de gået direkte i gulvet ved de lejligheder.
Nå, men så må jeg jo bare opfinde en USB Type C til MagSafe-adapter til den tid.
Tonny Freimanis skrev: Diske + skærm + andet + strøm igennem en enkelt port på samme tid, og så med en lang, tynd ledning, er ikke kønt og næppe heller særlig praktisk.
Det kan jeg slet ikke forstå. Synes du det er kønnere og mere praktisk at sætte 5 ledninger i, i stedet for Èn?
MagSafe har reddet min MBP en 3-4 gange p.gr.a. min søsters ret entusiastiske schæferhund, som jeg passer af og til.
Det handler nok mere om at tænke sig om og have sit dyre legetøj et sted hvor der ikke er cirkus.
Nå, men så må jeg jo bare opfinde en USB Type C til MagSafe-adapter til den tid.
Falkenlund skrev: Ville det være helt umuligt at lave den som en magnetlås?
Næh. USB Type C kan jo fint trække strøm, så det er blot et spørgsmål om at fabrikere en adapter med USB Type C han i den ene ende og MagSafe hun i den anden, som man sætter i MacBook, og så en adapter til strømforsyningen med MagSafe han til USB Type C hun.
Kønt bliver det ikke, og det lukker jo for andet udstyr, mens adapteren sidder i. Men det holder i det mindste porten fri for fnuller imens.
Nu har de et stykke tid pillet funktioner ud af deres software, funktioner som for nogle brugere gjorde en forskel. Nu har de gjort det igen ved at ødelægge Diskværktøjs funktionalitet med udgivelsen af OS X El Capitan. Brugere som har anvendt RAID via Diskværktøjet er blevet hængt til tørre af Apple.Ingen advarsel, ingen støtte, det er bare blevet gjort!
Hvad er der sket med dine eksisterende RAID setups?
MagSafe er måske fjernet fra den nye MacBook, også fordi denne model er så let, at den alligevel vil blive hevet med, når der trækkes i ledningen selv hvis den havde haft MagSafe? Eller er 920 gram nok som modvægt?
Peter999 skrev: MagSafe er måske fjernet fra den nye MacBook, også fordi denne model er så let, at den alligevel vil blive hevet med, når der trækkes i ledningen selv hvis den havde haft MagSafe? Eller er 920 gram nok som modvægt?
Godt set, men jeg tror, at årsagen er, at Apple satser på een standard, som kan det hele, og magnetens styrke kan jo til en vis grad gøres mindre i de lette modeller.
@ David: Ikke helt, men jeg tror ikke det bliver helt problemfrit, hvis man f.eks. skal fjerne den midterste dongle i en daisy-chain midt under det hele; så er det nemmere med flere porte.
Jeg tror, at een port til det er for lidt til daglig brug, når ladestikket også er en del af pakken. Men det må jo komme an på en langtidstest.
Når det så er sagt, så M≈ jeg indrømme, at Mac Book er sexy; flad, lydløs, hurtig, let, og udholdende. Men maxed-out er den godt nok ikke billig, og $-kursen gør det ikke bedre.
Den schæfer har et meget skarpt syn og reagerer på al bevægelser, og især alt, hvad der flyver, for enten kan det fanges (og spises), eller også vil det måske lege bold. Den kan bruge timer på at jagte efterårsløv, snefnug eller insekter. Dens jagtinstinkt skelner ikke mellem indendørs og udendørs, så det går af og til lidt stærkt, når her er fluer tilstede.
Og så er jeg iøvrigt selv snublet over snoren en gang eller to, så jeg har været taknemmelig for MagSafe,
De nye magnetstik på iPad Pro ser da guf ud og efterlader ikke "dybe huller" ind til bundkortet; sådan nogle ku' jeg da godt tænke mig at have siddende på siden af min fremtidige bærbare Mac.