xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
436
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Eksportere billeder til ekstern HD
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)

6

0
29. september 2015 @ 09:38
Nyt medlem
Hejsa, min macbook pro medio 2010 opfører sig aldeles langsom, haft den på værksted og fik at vide det var underskud af RAM, hvilket der så er skiftet. Lige lidt hjalp det.

Vil nu prøve en ny indstallering, men vil ha'alle billeder reddet inden da.
Har købt en ekstern HD og søgt på vejledninger ( de er alle et par år gamle) prøvet en drag and drop i Finder, men det virker som om det ikke er den fulde opløsning der overføres, når jeg åbner billederne på min iMac.

Tænkte at der garanteret var nogle flinke herinde, der ville hjælpe med et godt råd til hvordan man overfører billeder uden tab
  23
0
  890

1461

25
29. september 2015 @ 10:18
Stormogul
Oldwind skrev: Hejsa, min macbook pro medio 2010 opfører sig aldeles langsom, haft den på værksted og fik at vide det var underskud af RAM, hvilket der så er skiftet. Lige lidt hjalp det.

Vil nu prøve en ny indstallering, men vil ha'alle billeder reddet inden da.
Har købt en ekstern HD og søgt på vejledninger ( de er alle et par år gamle) prøvet en drag and drop i Finder, men det virker som om det ikke er den fulde opløsning der overføres, når jeg åbner billederne på min iMac.

Tænkte at der garanteret var nogle flinke herinde, der ville hjælpe med et godt råd til hvordan man overfører billeder uden tab

Jeg har overført alle mine fra foto's via drag&drop. og der har jeg ikke mistet noget opløsning?

8740

223
29. september 2015 @ 10:37
Poseidon
Du må være lidt mere beskrivende med hvor de billeder befinder sig.

Og sandsynligvis vil du nok mere skulle ud i at have en SSD disk, for at gøre maskinen hurtig.
Der var engang en Mac...

6

0
29. september 2015 @ 11:06
Nyt medlem
David Munch skrev: Du må være lidt mere beskrivende med hvor de billeder befinder sig.

Og sandsynligvis vil du nok mere skulle ud i at have en SSD disk, for at gøre maskinen hurtig.

Efter at have læst det foregående indlæg, gik jeg lige lidt mere på jagt i den overførsel der var lavet til min eksterne HD og fandt ud af, at jeg åbenbart kun havde fundet thumbnails, men at selve billederne ligger i en mappe der hedder Masters.
Syntes der er ufattelig mange mapper i overførelsen.
Så mysteriet er som sådan løst.

Tak fordi I tog jer tid

Vil lige se lidt på hvad det dersens SSD disk er for noget

8740

223
29. september 2015 @ 11:28
Poseidon
Hvis det er dit Fotos eller iPhoto bibliotek, så skal du bare kopiere hele biblioteks-mappen..
Der var engang en Mac...

6

0
29. september 2015 @ 13:09
Nyt medlem
David Munch skrev: Hvis det er dit Fotos eller iPhoto bibliotek, så skal du bare kopiere hele biblioteks-mappen..

Det har jeg prøvet og det virker fino
Mange tak

714

0
29. september 2015 @ 13:16
Veteran
husk at når du gendanner/sletter din computer har du ikke en backup af nogen af dine ting hvis de kun befinder sig på Èn ekstern harddisk

en SSD disk vil gøre underværker på hastigheden på din computer
Hans Kristian Hannibal-Bach, Odense, Fotografering tilbydes: Bryllup, dåb, konfirmation, portræt, koncert osv, Hannibal-Bach.dk

4899

472
29. september 2015 @ 13:25
FPU
Oldwind skrev:
David Munch skrev: Du må være lidt mere beskrivende med hvor de billeder befinder sig.

Efter at have læst det foregående indlæg, gik jeg lige lidt mere på jagt i den overførsel der var lavet til min eksterne HD og fandt ud af, at jeg åbenbart kun havde fundet thumbnails, men at selve billederne ligger i en mappe der hedder Masters.

Tak fordi I tog jer tid

1. KopiÈr hele Fotos eller iPhoto biblioteket over, som der foreslås ovenfor, men vær opmærksom på, at du måske ikke får lov til at kopiere filer større end 4 GB over på den eksterne, hvis den er formatteret i FAT.

Hvis den er formatteret i NTFS kan du kopiere alle størrelser derover, men kun hvis du køber specifik NTFS-software.

Hvis din eksterne i forvejen er formatteret i Extended(Journaled), skulle der ikke opstå problemer.

2. Jeg har selv en MBP 2010, og den fik sig en SSD sidste år, og det kan kun anbefales:

Boot-tid under 20 sekunder mod ca. 2 minutter med harddisk.
Reboot på ca. 18 sekunder.
≈bne store programmer: 2-3 hop i docken.
≈bne store dokumenter (f.eks. store PDF'er): Stort set momentant.

Læg dertil mindre strømforbrug (0.1 W under aktivitet) og ingen bevægelige dele, som kan crashe disken.

Rent faktisk er en moderne SSD dobbelt så hurtig (6 GBit/s) som SATA-porten i din (og min) MBP 2010, så det faktisk ikke længere er disken, som er flaskehalsen.

Eksempel: det tager under 8 sekunder at lave en dublet af en fil på 700 MB.

Samsung Evo 840 har en firmwarefejl, som gør disken langsommere over tid (kan fejlrettes ad omveje), men den fejl findes ikke i de nyere Samsung Evo 850. Andre SSD-mærker er OWC og Crucial. Har selv en Evo 840.

Eneste ulempe: Når en SSD går ned, går den helt ned, uden mulighed for at redde data, hvor man dog har en chance emd en mekanisk harddisk. Derfor er det ikke en dårlig idÈ jævnligt at tage en backup af SSD'en.
Spirituel Maskine

6

0
29. september 2015 @ 16:33
Nyt medlem
Hans Bach skrev: husk at når du gendanner/sletter din computer har du ikke en backup af nogen af dine ting hvis de kun befinder sig på Èn ekstern harddisk

Det tror jeg ikke helt jeg forstår.
Er det ikke netop det der er idÈen med at tage en back up på en ekstern HD, for at man kan gendanne igen??

Er igang med en længere varende session på Time Machine til ekstern HD, i skrivende stund og går da ud fra at jeg kan bruge det som et gendannelsespunkt på en ny indstallation.

6

0
29. september 2015 @ 16:39
Nyt medlem
Tonny Freimanis skrev:
Oldwind skrev:

Tak fordi I tog jer tid

1. KopiÈr hele Fotos eller iPhoto biblioteket over, som der foreslås ovenfor, men vær opmærksom på, at du måske ikke får lov til at kopiere filer større end 4 GB over på den eksterne, hvis den er formatteret i FAT.

Hvis den er formatteret i NTFS kan du kopiere alle størrelser derover, men kun hvis du køber specifik NTFS-software.

Hvis din eksterne i forvejen er formatteret i Extended(Journaled), skulle der ikke opstå problemer.

2. Jeg har selv en MBP 2010, og den fik sig en SSD sidste år, og det kan kun anbefales:

Læg dertil mindre strømforbrug (0.1 W under aktivitet) og ingen bevægelige dele, som kan crashe disken.

Rent faktisk er en moderne SSD dobbelt så hurtig (6 GBit/s) som SATA-porten i din (og min) MBP 2010, så det faktisk ikke længere er disken, som er flaskehalsen.

Samsung Evo 840 har en firmwarefejl, som gør disken langsommere over tid (kan fejlrettes ad omveje), men den fejl findes ikke i de nyere Samsung Evo 850. Andre SSD-mærker er OWC og Crucial. Har selv en Evo 840.

Eneste ulempe: Når en SSD går ned, går den helt ned, uden mulighed for at redde data, hvor man dog har en chance emd en mekanisk harddisk. Derfor er det ikke en dårlig idÈ jævnligt at tage en backup af SSD'en.

Takker, så er det jo helt sikkert en SSD disk jeg skal skifte til
- Skal på indkøbstur kan jeg ligesom se på det hele

Sjovt at gutten på "værkstedet havde en helt anden diagnose til maskinen. Men rettede jo hvad han sagde og ingen forbedring dÈr..

4899

472
29. september 2015 @ 17:43
FPU
@ Oldwind:

Nu har du jo fundet MacNyt, så spørg endelig løs herinde, inden du render ud og flækker Dankortet på det lokale værksted næste gang.

Med 8 GB RAM og en SSD får du en fuldt funktionsdygtig Mac, som stadigvæk kan opgraderes til nyeste OS X, og som derfor endnu ikke er forældet på trods af sine fem år på bagen.

Med hensyn til kloning og fremtidig backup:

Med USB til SATA kabel eller en dock og Carbon Copy Cloner laver du en eksakt dublet af harddisken over på SSD'en. Når den så er monteret og testet, om den vil boote Mac'en, kan den gamle harddisk passende bruges som backup-disk, f.eks. ved at bruge TimeMachine.

Hvis du aldrig bruger DVD-drevet, kan du fjerne det, sætte den gamle harddisk i en OptiBay og montere den på DVD-drevets plads; så kan du vælge at lave et Fusiondrive (OS X opfatter de to diske som eet stort drev med programmer på SSD'en og dokumenter på harddsiken), eller lade dem sidde som to separate drev, hvor harddisken kan backup'e SSD'en, eller hvor du kan have en anden version OS X installeret, f.eks. Yosemite eller El Captitan (når den udkommer).

Personligt er jeg skeptisk over for Fusiondrive (lang historie), og jeg foretrækker alternative OS'er på eksterne enheder (f.eks. på et SD-kort), men du skal da ha' infoen om mulighederne.

Og så iøvrigt velkommen herinde.
Spirituel Maskine

6

0
29. september 2015 @ 23:35
Nyt medlem
Tonny Freimanis:

Takker for velkomsten

Er i skrivende stund ved at installere en SSD 850 EVO, glæder mig til at se resultatet.
Vil helt klart se om jeg evt kan genbruge den gamle HD på DVD'ens plads, kan godt lide idÈen.

Mange tak for hjælpen

4899

472
29. september 2015 @ 23:58
FPU
Oldwind skrev: Tonny Freimanis:

Takker for velkomsten

Er i skrivende stund ved at installere en SSD 850 EVO, glæder mig til at se resultatet.
Vil helt klart se om jeg evt kan genbruge den gamle HD på DVD'ens plads, kan godt lide idÈen.

Mange tak for hjælpen

Selv tak. Spændt på, om de "lovede" hastigheder holder (men det burde de).
Spirituel Maskine

101

0
30. september 2015 @ 07:46
Novice
Tonny Freimanis skrev:
Oldwind skrev:

Tak fordi I tog jer tid

#Thomas
Har en Evo840 og bliver helt nervøs (især med ens billeder) når du siger at den har en "firmware-fejl" og bliver langsommere med tiden? Vil du hjælpe med at skrive hvordan man undgår dette, eller smide et link?

714

0
30. september 2015 @ 08:42
Veteran
Oldwind skrev:
Hans Bach skrev: husk at når du gendanner/sletter din computer har du ikke en backup af nogen af dine ting hvis de kun befinder sig på Èn ekstern harddisk

Det tror jeg ikke helt jeg forstår.
Er det ikke netop det der er idÈen med at tage en back up på en ekstern HD, for at man kan gendanne igen??

Er igang med en længere varende session på Time Machine til ekstern HD, i skrivende stund og går da ud fra at jeg kan bruge det som et gendannelsespunkt på en ny indstallation.

når du har kopieret dine ting over på Èn ekstern harddisk og sletter din computer, så har du kun dine ting Èt sted og så er det ikke længere en backup, hvis du er uheldig mister du alt i processen, jeg siger bare at hvis du vil sikre dig mod tab skal du lave mindst en ekstra fungerende kopi inden du sletter dine originale data
Hans Kristian Hannibal-Bach, Odense, Fotografering tilbydes: Bryllup, dåb, konfirmation, portræt, koncert osv, Hannibal-Bach.dk

4899

472
30. september 2015 @ 11:53
FPU
@ bamboocha:

Din Evo 840 er ikke mere usikker end andre SSD'er. Firmware-fejlen gøt "kun" det, at den gør disken langsommere, når den skal læse "gamle" data, altså data, som ikke har været tilgået i lang tid.

Firmware-fejlen kan godt rettes. Det er lettest at gøre via en Windows-PC, men det kan godt lade sg gøre fra en Mac. Her skal man dog dimse med at brænde en bootable CD eller lave en bootable USB-stick med firmware-updateren på.
Spirituel Maskine

101

0
30. september 2015 @ 18:47
Novice
Tonny Freimanis skrev: @ bamboocha:

Din Evo 840 er ikke mere usikker end andre SSD'er. Firmware-fejlen gøt "kun" det, at den gør disken langsommere, når den skal læse "gamle" data, altså data, som ikke har været tilgået i lang tid.

Firmware-fejlen kan godt rettes. Det er lettest at gøre via en Windows-PC, men det kan godt lade sg gøre fra en Mac. Her skal man dog dimse med at brænde en bootable CD eller lave en bootable USB-stick med firmware-updateren på.

@Tonny:

Hehe, fandt lige ud af at det slet ikke er et Evo840 med et Crucial M550 som sidder i min Mac, men den fik en update-tur alligevel og det var rimelig nemt selv om det er en Mac. :-)

6

0
30. september 2015 @ 19:56
Nyt medlem
Hans Bach:

ok, så forstår jeg Skulle lige ha'det ind med skeer..

Og vil lige tilføje at jeg har fået en fuldstændig fabelagtig fantastisk MBP nu, hvor SSD'en er installeret...
Det er da for vildt...

Mange tak for de forskellige info's

4899

472
30. september 2015 @ 20:42
FPU
Oldwind skrev: Hans Bach:

ok, så forstår jeg Skulle lige ha'det ind med skeer..

Og vil lige tilføje at jeg har fået en fuldstændig fabelagtig fantastisk MBP nu, hvor SSD'en er installeret...
Det er da for vildt...

Mange tak for de forskellige info's

I told you.
Spirituel Maskine

4899

472
30. september 2015 @ 20:54
FPU
bamboocha skrev:
Tonny Freimanis skrev: @ bamboocha:

@Tonny:

Hehe, fandt lige ud af at det slet ikke er et Evo840 med et Crucial M550 som sidder i min Mac, men den fik en update-tur alligevel og det var rimelig nemt selv om det er en Mac. :-)

Nåja, du slap så med skrækken, men hvad skulle der fejlrettes på din Crucial?

Som sagt er der et hastighedsproblem på Evo 840 (og som med lidt besvær kan fejlrettes), men jeg har ikke hørt om problemer med Crucial.

Nogen info til den nysgerrige om procedure og problemer?
Spirituel Maskine

101

0
01. oktober 2015 @ 14:47
Novice
@Tonny;

ved ikke præcis hvad den opdatering indeholdte, men gjorde det bare "fordi jeg kunne".

hvordan med at smide sine billeder tilbage på ens Mac og ind i Foto-app'en, laver man bare en copi>paste og overskriver mapperne i Foto-app eller er det bedre at Importere billederne fra ens Foto-app på den ex.HDD?

4899

472
01. oktober 2015 @ 17:35
FPU
bamboocha skrev: @Tonny;

ved ikke præcis hvad den opdatering indeholdte, men gjorde det bare "fordi jeg kunne".

hvordan med at smide sine billeder tilbage på ens Mac og ind i Foto-app'en, laver man bare en copi>paste og overskriver mapperne i Foto-app eller er det bedre at Importere billederne fra ens Foto-app på den ex.HDD?

Hvis du bruger Fotos eller iPhoto er det vel bare at trække programmtes bibliotek over fra den eksterne disk til den rigtige mappe (Billeder) på den interne.

Så blever du spurgt, om du vil erstatte det eksisterende bibliotek, og det skal du så svare ja til. Du får dog ikke lov til det, hvis biblioteket er åbent, d.v.s. mens programmet kører.

En bedre metode er at smide biblioteket på den interne disk i papirkurven, kopiere det over fra den eksterne, tjekke at alt fungerer, og så tømme papirkurven til sidst.
Spirituel Maskine

101

0
02. oktober 2015 @ 10:56
Novice
Tonny Freimanis skrev:
bamboocha skrev: @Tonny;

Hvis du bruger Fotos eller iPhoto er det vel bare at trække programmtes bibliotek over fra den eksterne disk til den rigtige mappe (Billeder) på den interne.

Så blever du spurgt, om du vil erstatte det eksisterende bibliotek, og det skal du så svare ja til. Du får dog ikke lov til det, hvis biblioteket er åbent, d.v.s. mens programmet kører.

En bedre metode er at smide biblioteket på den interne disk i papirkurven, kopiere det over fra den eksterne, tjekke at alt fungerer, og så tømme papirkurven til sidst.

Kom til at tæmke på noget (ja det kan være farligt), men nu hvor jeg har haft smidt alle mine billeder fra min Mac op i iCloud (købt ekstra plads), kunne jeg så egentlig ikke bare har hentet dem derfra? Eller er den iCloud-funktion mere til at dele mellem ens iDevice?

4899

472
02. oktober 2015 @ 11:22
FPU
@ bamboocha:

Ved Nada om cloud-tjenester. Bruger selv SD-kort og en off-line stationær til backup. Men du må kunne læse om det et eller andet sted.

Har dog fulgt med i trådene om cloud-baserede tjenester og kan se, at der er nogle skarpe hjerner herinde, som burde kunne hjælpe dig.

Giv dem lige tid til at gnide søvnen ud af øjnene efter nattens iPhone-hunt; så kommer der nok et svar i løbet af dagen.
Spirituel Maskine