Mogens Thyregod skrev:
Problemet kan også løses ved, i stedet for at bruge listeoversigt, at bruge kolonneoversigt i Findervinduer.
Eller rettere det findes slet ikke, så er man ikke afhængig af konstant at kunne overvåge størrelser på dokumenter eller mapper (hvad der nemt lader sig gøre ved at markere emnet og trykke cmd-I), giver dette også, efter min mening, et langt bedre optisk overblik over mappehierarkiet.
Men smag og behagÖ
Tak for forslaget, men jeg kan ikke med den der kolonneoversigt. Fylder for meget på min 13'' og i visse vinduer har jeg brug for at kende størrelsen på filer/mapper.
Desuden er jeg "vokset op" med System 7 til MacOS 9 og skiftede først til OS X, da det blev tvingende nødvendigt p.gr.a. forældede browsere, og Pre-X Finder er efter min mening stadig X Finder (til og med 10.6) langt overlegen, især på listeform, så jeg har sat vindueshåndteringen, så den ligger mest muligt op ad den gamle Finder.
Og det der med at se mappe-hierakiet, tjah, jeg er sjældent længere end tre-fire mapper nede i maven på disken, så det kan jeg godt overskue. Vænnede mig heller aldrig til at klikke frem og tilbage i mapperne som i en (Windows) file-browser.
Når min harddisks vindue er åbent, er det arrangeret således, at Users og min brugermappe er åbne (de to trekanter peger nedad), og vinduet er re-sizet, så det fylder mindst muligt. Derfra kan jeg komme direkte ind i alle de vigtigste mapper ved et enkelt dobbelt-klik og ud igen med et Kommndo-W. De vinduer er også gjort mindst mulige og arrangeret, så de ikke overlapper hinanden. Ganske overskueligt og p*sse-nemt at flytte filer manuelt på den måde.
Når jeg arkiverer et eller andet igennem en Save eller Save As... dialog, arkiverer jeg altid dokumentet på desktoppen, og her får det lov til at blive liggende, indtil jeg er færdig med det. Derefter bliver det så enten slettet eller manuelt arkiveret et passende sted i Dokuments mappen. Så ved jeg altid, hvad jeg har gang i, og hvor de færdige resultater ligger. No strain, no pain.
MEN: jeg forstår godt, hvorfor mange er glade for kolonne-oversigten, især switchere og dem, hvis første Mac var med OS X, thi de kender ikke den gamle Finder. Så det er godt at den findes, selvom jeg ikke kan bruge den til noget fornuftigt.