xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
433
185
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
finder virker ikke som den skal
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

824

0
15. august 2015 @ 12:22
Veteran
Ja min finder virker som om den er i stykker. kan ikke komme ind i alle mapper, den står bare og tænker nede i højre hjørne og viser en tom folder :(
noget jeg kan gøre?
iMac 2.7 i5, iPad Air, iPhone 5, iPod Shuffle, iPod Touch, iPod Nano, Apple TV3, Pebble Watch, Toyota Aygo 2012
  22
0
  229

8700

221
15. august 2015 @ 12:32
Poseidon
Højreklik på Finder ikonet i Docken og vælg Start Igen.
Der var engang en Mac...

104

0
15. august 2015 @ 12:33
Novice
åbn console.app og se om der er nogen beskeder der gentager sig meget, især noget med cloudd, som det måske kan være Fix for slow folder opening on OS X 10.10.3

løsningen hvis det er det: åbn terminal.app og slet cloudd cache med:
rm ~/Library/Caches/CloudKit/CloudKitMetadata* (og enter)

sørg også for at du er på 10.10.5, kunne være de har fikset fejlen.

824

0
15. august 2015 @ 18:54
Veteran
Har lige opdateret, og det virker nu, fjernede også min meget ireterende fejl jeg har haft med manglende internet før jeg skrev:
sudo launchctl unload -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.discoveryd.plist

sudo launchctl load -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.discoveryd.plist

ved hver genstart

lækkert :D
iMac 2.7 i5, iPad Air, iPhone 5, iPod Shuffle, iPod Touch, iPod Nano, Apple TV3, Pebble Watch, Toyota Aygo 2012

824

0
17. august 2015 @ 03:22
Veteran
nå jeg jublede vist lidt for tidligt.
den er igen gal med at indlæse mapper.
kan ikke rigtig se noget mønster i hvilke mapper det er, feks nu er det en mappe i "pictures" mappen den ikke vil indlæse :( en hvor jeg har mine indskannede lønseddler liggende.

3580

34
17. august 2015 @ 03:25
Virtual Machine
Clean install ?
Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1730

45
17. august 2015 @ 06:35
Stormogul
Prøv at slette filen: com.apple.finder.plist som ligger i library/Preferences.

4872

469
17. august 2015 @ 12:00
FPU
Gorm Jørgensen skrev: Prøv at slette filen: com.apple.finder.plist som ligger i library/Preferences.

Vil lige kapre tråden for at takke Gorm:

Har gennem et halvt års tid haft det underlige problem, at Finder bongede op på 100% CPU, hver gang jeg åbnede harddiskvinduet eller min Shared-mappe (begge på liste-form). Det var hver eneste gang, og det var (vist nok) de eneste to vinduer, som lavede det nummer.

Jeg overvejede, om det evt. var en inkompatibilitet mellem min (nye) SSD og 10.6, men jeg fik ikke rigtigt gjort noget ved det, da problemet kunne omgåes ved at Alt-klikke sig videre ind i mapperne, så de foregående vinduer lukkede, for så holdt Finder sig i ro.

Jeg overvejede ganske vist, om det KUNNE være en korrupt preference-fil, men jeg vidste i givet fald ikke hvilken eller hvor.

Nå prøvede jeg så at slette den plist-fil, som Gorm foreslog OP, og Hopla! Nu er min MBP atter tavs som graven, selvom de to ovennævnte vinduer er åbne.

Der var lige lidt "oprydning", i og med at jeg måtte ind og ændre nogle Finder-indstillinger · la fjerne/tilføje nogle flueben i Finder-preferencerne og ændre oversigts-valg i Papirkurv og Shared-mappen, men det var også det hele.

Gorm. Du er dagens helt!!!

Edit: Argh! Bullocks, nu gør den det igen. Nåja, Gorm, du var i det mindste en helt i en times tid, og det er da bedre end ingenting.

Nogen idÈer til, hvordan jeg kommer af med problemet?

Den er dog ikke helt så insisterende som før, så måske er den bare ved at indeksere?
Spirituel Maskine

1730

45
17. august 2015 @ 18:34
Stormogul
Check Finder --> View --> View Options

If you are viewing a folder, especially one that has subfolders, and you have Calculate Folder Size turned on, the finder will have to go through and "size" all the folders...

I noticed that my Mac Pro will take about a minute or two minutes of nearly 100% usage when I initially turn that on, or if I start viewing the disk from the root.

Try turning that off and see if that resolves your issue... It's a work around, but it'll help isolate the issue.

4872

469
17. august 2015 @ 22:35
FPU
Gorm Jørgensen skrev: Check Finder --> View --> View Options

If you are viewing a folder, especially one that has subfolders, and you have Calculate Folder Size turned on, the finder will have to go through and "size" all the folders...

I noticed that my Mac Pro will take about a minute or two minutes of nearly 100% usage when I initially turn that on, or if I start viewing the disk from the root.

Try turning that off and see if that resolves your issue... It's a work around, but it'll help isolate the issue.

Danke schˆn! Jeg havde ganske vist for længe siden fjernet fluebenet i "Show size", men der var ved et uheld stadig hakket af i "Calculate all sizes", så det er nok det, som har snydt mig, eftersom vinduet slet ikke viste "Size" (det vindue viser kun navn og Icon Preview).

Holder lige øje med Finder og melder tilbage om en dags tid, oder so, men indtil videre er du atter min store helt, Gorm. Kipper med for dig!
Spirituel Maskine

4872

469
18. august 2015 @ 18:58
FPU
Update: jeg har nu været indstillingerne på de mest benyttede vinduer igennem og fjernet fluebenet "Show all sizes" de steder, hvor jeg i forvejen havde fjernet fluebenet ved "Size", og det virker!!!

Skægt nok plejede "Show all sizes" at være greyed out (både med og uden flueben), når der ikke var hakket af i "Size", så man skulle sætte et flueben i "Size", før man kunne sætte eller fjerne et flueben ved "Show all sizes", men sådan var det ikke her; "Show all sizes" var ikke greyed out, selvom der ikke var flueben i "Size", så jeg kunne ændre det direkte. Strange.

Men, Gorm, du her hermed nomineret til prisen for "≈rets bedste tip 2015" herinde, for problemet var stort, løsningen enkel, og den efterfølgende clean-up minimal.

Tak, endnu engang.

Tonny

P.S. Og nu tilbage til OP's problem. Nogen, som kan hjælpe ham?

/T.
Spirituel Maskine

1730

45
18. august 2015 @ 19:30
Stormogul
Har han prøvet det samme, vi har ikke hørt fra ham ???

118

6
18. august 2015 @ 20:31
Novice
Tonny Freimanis skrev: Update: jeg har nu været indstillingerne på de mest benyttede vinduer igennem og fjernet fluebenet "Show all sizes" de steder, hvor jeg i forvejen havde fjernet fluebenet ved "Size", og det virker!!!

Skægt nok plejede "Show all sizes" at være greyed out (både med og uden flueben), når der ikke var hakket af i "Size", så man skulle sætte et flueben i "Size", før man kunne sætte eller fjerne et flueben ved "Show all sizes", men sådan var det ikke her; "Show all sizes" var ikke greyed out, selvom der ikke var flueben i "Size", så jeg kunne ændre det direkte. Strange.

Men, Gorm, du her hermed nomineret til prisen for "≈rets bedste tip 2015" herinde, for problemet var stort, løsningen enkel, og den efterfølgende clean-up minimal.

Tak, endnu engang.

Tonny

P.S. Og nu tilbage til OP's problem. Nogen, som kan hjælpe ham?

/T.

Problemet kan også løses ved, i stedet for at bruge listeoversigt, at bruge kolonneoversigt i Findervinduer.

Eller rettere det findes slet ikke, så er man ikke afhængig af konstant at kunne overvåge størrelser på dokumenter eller mapper (hvad der nemt lader sig gøre ved at markere emnet og trykke cmd-I), giver dette også, efter min mening, et langt bedre optisk overblik over mappehierarkiet.

Men smag og behagÖ

4872

469
18. august 2015 @ 22:48
FPU
Mogens Thyregod skrev:
Problemet kan også løses ved, i stedet for at bruge listeoversigt, at bruge kolonneoversigt i Findervinduer.

Eller rettere det findes slet ikke, så er man ikke afhængig af konstant at kunne overvåge størrelser på dokumenter eller mapper (hvad der nemt lader sig gøre ved at markere emnet og trykke cmd-I), giver dette også, efter min mening, et langt bedre optisk overblik over mappehierarkiet.

Men smag og behagÖ

Tak for forslaget, men jeg kan ikke med den der kolonneoversigt. Fylder for meget på min 13'' og i visse vinduer har jeg brug for at kende størrelsen på filer/mapper.

Desuden er jeg "vokset op" med System 7 til MacOS 9 og skiftede først til OS X, da det blev tvingende nødvendigt p.gr.a. forældede browsere, og Pre-X Finder er efter min mening stadig X Finder (til og med 10.6) langt overlegen, især på listeform, så jeg har sat vindueshåndteringen, så den ligger mest muligt op ad den gamle Finder.

Og det der med at se mappe-hierakiet, tjah, jeg er sjældent længere end tre-fire mapper nede i maven på disken, så det kan jeg godt overskue. Vænnede mig heller aldrig til at klikke frem og tilbage i mapperne som i en (Windows) file-browser.

Når min harddisks vindue er åbent, er det arrangeret således, at Users og min brugermappe er åbne (de to trekanter peger nedad), og vinduet er re-sizet, så det fylder mindst muligt. Derfra kan jeg komme direkte ind i alle de vigtigste mapper ved et enkelt dobbelt-klik og ud igen med et Kommndo-W. De vinduer er også gjort mindst mulige og arrangeret, så de ikke overlapper hinanden. Ganske overskueligt og p*sse-nemt at flytte filer manuelt på den måde.

Når jeg arkiverer et eller andet igennem en Save eller Save As... dialog, arkiverer jeg altid dokumentet på desktoppen, og her får det lov til at blive liggende, indtil jeg er færdig med det. Derefter bliver det så enten slettet eller manuelt arkiveret et passende sted i Dokuments mappen. Så ved jeg altid, hvad jeg har gang i, og hvor de færdige resultater ligger. No strain, no pain.

MEN: jeg forstår godt, hvorfor mange er glade for kolonne-oversigten, især switchere og dem, hvis første Mac var med OS X, thi de kender ikke den gamle Finder. Så det er godt at den findes, selvom jeg ikke kan bruge den til noget fornuftigt.
Spirituel Maskine

824

0
19. august 2015 @ 16:21
Veteran
har prøvet Check Finder --> View --> View Options, men min er ikke tjekket af.
der står ikke samlet størrelse i bunden, kun hvor meget plads der er tilbage.
har stadig the wheel of death :(

4872

469
19. august 2015 @ 18:34
FPU
Omenat skrev: har prøvet Check Finder --> View --> View Options, men min er ikke tjekket af.
der står ikke samlet størrelse i bunden, kun hvor meget plads der er tilbage.
har stadig the wheel of death :(

Som jeg forstår det, får du badebold, når du i Finder forsøger at åbne visse mapper. Hvis det ikke har hjulpet at slette den dÈr plist fil, og hvis det vindue, hvor en genstridig mappe ligger, ikke har flueben i Size og Show all sizes (evt. greyed out), er det mit gæt, at selve Finder er korrupt, eller at din disk er ved at stå af (korrupte sektorer/celler "inde i" de genstridige mapper). Jeg oplevede iøvrigt ikke badebold med mit problem, blot at blæseren fik max travlt, fordi Finder kaprede 100% CPU. Hvad siger Aktivitesovervågning, når du får badebold?

Prøv at kopiere en af de mapper, enten ved at Alt-trække den ud på skrivebordet, eller ved at hi-lite den og dublere den med Kommando-D.

Hvis der opstår problemer her, M≈ det næsten være din disk, som er ved at dø. M≈SKE er det blot diskens "kort" over, hvor de forskellige (dele til) filer ligger, der er gået i udu. I så fald kan du slippe med en omformatering og ny-installering af systemet. Men hold i givet fald lige øje med, hvad Diskværktøjet siger om S.M.A.R.T.-status under omformateringen.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale en backup af i hvert fald dine personlige dokumenter (musik, film, fotos, korrespondence, o.s.v.) over på f.eks. memmory-sticks, for når Finder begynder at fåkke op, er det som regel et skidt tegn. Når mapperne er kopieret over, så smid en dato i måsen på filnavnet, så der ikke opstår forvirring ved tilbagekopiering. Eksempel: Pictures20150819

Inden du kaster dig over en omformatering, så hold lige vejret og se, om ikke nogle af de virkelig gode hajer herinde har et bedre svar, end jeg har.

Har du iøvrigt prøvet en Verify Disk i Diskværktøj for at se, om der kommer nogen advarsler?
Spirituel Maskine

104

0
19. august 2015 @ 18:37
Novice
siger den noget i console.app, når finder vinduet hænger?

824

0
20. august 2015 @ 03:30
Veteran
20/08/15 03.20.25,072 VMware Fusion Start Menu[700]: assertion failed: 14F27: libxpc.dylib + 33325 [5C829202-962E-3744-8B50-00D38CC88E84]: 0x13
siger den igen og igen. flere gange i sekundet i consolen.
prøvede så at lukke denne vmware fusion start menu i aktivitets oversigten.
og hjalp ikke en skid :(
altså finder plejer at virke lige når jeg har genstartet, så tænker at det ikke kan være pga kurupt disk.
har prøvet at kopiere en mappe jeg ikke kunne komme ind i. ca 1 gig filer, og kunne stadig ikke komme ind i filerne efter jeg kopierede.
og når jeg feks er på facebook og vil vedhæfte en fil som er i en mappe som ikke vil læses/åbnes i finder, så tager det et spilt sekund at åbne denne mappe i facebook og andre steder man kan vedhæfte filer.
dybt underligt.
min nas har jeg samme problem med, at jeg ikke kan komme ind i mine film fra min iMac, men kan sagtens se alle filmene på mit tv.

824

0
25. august 2015 @ 02:40
Veteran
og det har ikke ændret sig.

101

0
29. august 2015 @ 21:21
Novice
Må jeg låne tråden lidt omkring "Finder".

Jeg har en problem med "Finder" i El Capitan, hver gang jeg starter min MacBook Pro starter også 3 x "Finder" vinduer - de samme hver eneste gang???

4872

469
29. august 2015 @ 21:33
FPU
bamboocha skrev: Må jeg låne tråden lidt omkring "Finder".

Jeg har en problem med "Finder" i El Capitan, hver gang jeg starter min MacBook Pro starter også 3 x "Finder" vinduer - de samme hver eneste gang???

Er der ikke noget med, at man på nyere systemer (end min SnowLeo) under Accounts (Konti) kan bede Finder om at åbne de samme bruger-definerede vinduer ved hver log-in?

Prøv lige at kigge dine Konto-indstillinger igennem. Hvis det ikke er der, er det måske under Indstillinger i Finder-menuen i Finder.

Men jeg TROR altså, at det er et sted inde i Accounts.

SnowLeo kan ikke det dÈr pjat, men jeg synes, at jeg tidligere har læst noget om det herinde.
Spirituel Maskine

101

0
30. august 2015 @ 22:01
Novice
Tonny Freimanis skrev:
bamboocha skrev: Må jeg låne tråden lidt omkring "Finder".

Er der ikke noget med, at man på nyere systemer (end min SnowLeo) under Accounts (Konti) kan bede Finder om at åbne de samme bruger-definerede vinduer ved hver log-in?

Prøv lige at kigge dine Konto-indstillinger igennem. Hvis det ikke er der, er det måske under Indstillinger i Finder-menuen i Finder.

Men jeg TROR altså, at det er et sted inde i Accounts.

SnowLeo kan ikke det dÈr pjat, men jeg synes, at jeg tidligere har læst noget om det herinde.

JU-biiiiiii det var lige det som jeg manglede. "Stien" og en opfriskning af min humåkommelse. Stort tak!!

4872

469
31. august 2015 @ 08:59
FPU
Wehee! Jeg kunne hjælpe nogen! Selv tak.
Spirituel Maskine