xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
446
193
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Genetablering af OSX og iWeb
Kategori: Bits and bytes (Software)

575

11
23. juli 2015 @ 19:47
Kaptajn
Jeg kom ved en fejl til "kortslutte" 2 harddiske, fra min gamle MacPro som jeg ville montere i et eksternt kabinet, men havde sat kabinettet til at køre i Raid i stedet for at køre som 2 separate diske. Efterfølgende kan jeg ikke læse diskene. Men havde back up af alt materialet, så det er intakt. MEN OSX og alle programmer, herunder iWeb kan jeg ikke længere bruge. Ville frygtelig kunne starte op fra en af diskene og kunne køre iWeb. Nogen bud?
  15
0
  160

1833

0
23. juli 2015 @ 20:07
Suspenderet
Har du ikke en timemachine backup?

575

11
23. juli 2015 @ 20:38
Kaptajn
Signifikant skrev: Har du ikke en timemachine backup?

Nej.. så var problemet løst for længst..

932

67
23. juli 2015 @ 22:07
Veteran
Jeg mindes du har spurgt om præcis det samme for et stykke tid siden...

Så igen vil jeg sige prøv Testdisk (fra cgsecurity.org).

Fremgangsmåden er således: (Det bliver lidt teknisk nu...)

- Skan disken for slettede partitioner med programmet Testdisk. Den finder måske noget ala:

1: EFI - StartBlock: 40 - EndBlock: 129640 - Length: 129600
2: HFS - StartBlock: 129640 - EndBlock: 985555389 - Length: 985425749
3: HFS - StartBlock: (...osv!)

Skriv disse tal ned !! Nu ved du hvor på disken de gamle partitioner startede og sluttede.

- Luk Testdisk og åben Terminal.

I Terminal skal du nu bruge pdisk kommandoen for at genskabe de gamle partitioner.

Skriv sudo pdisk /dev/diskX (hvor X er nummeret på din disk - du kan se dette i DiskVærktøj... Bare markere disken og vælge info)

Herefter kan du ved at skrive ? (spørgsmålstegn + enter) se de tilgængelige kommandoer.

c - laver en ny partition (HFS)

Efter du har valgt c (og trykket enter) får du mulighed for at indtaste partitionens startblok og længde. Brug værdierne fra Testdisk.

Efter du har lavet alle partitionerne som Testdisk fandt trykker du w (og enter) og så skriver pdisk en ny partitionstabel på disken. Herefter q (og enter for at slutte pdisk) og din "gamle" harddisk skulle gerne komme frem på skrivebordet.

NB. Til efi-partitionen (hvis der har været sådan en på disken) skal du nok bruge (stort) C i stedet for lille c til at oprette en partition, da du så kan vælge partition af typen FAT i stedet for (standard) HFS...

Måske skal du slette den gamle partitionstabel først (altså den som dit RAID-kabinet højest sandsynligt har skrevet til disken).

Held og lykke :-)
MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

575

11
24. juli 2015 @ 11:04
Kaptajn
mactekniker skrev: Jeg mindes du har spurgt om præcis det samme for et stykke tid siden...

- Skan disken for slettede partitioner med programmet Testdisk. Den finder måske noget ala:

Skriv disse tal ned !! Nu ved du hvor på disken de gamle partitioner startede og sluttede.

I Terminal skal du nu bruge pdisk kommandoen for at genskabe de gamle partitioner.

Skriv sudo pdisk /dev/diskX (hvor X er nummeret på din disk - du kan se dette i DiskVærktøj... Bare markere disken og vælge info)

Herefter kan du ved at skrive ? (spørgsmålstegn + enter) se de tilgængelige kommandoer.

Efter du har valgt c (og trykket enter) får du mulighed for at indtaste partitionens startblok og længde. Brug værdierne fra Testdisk.

Efter du har lavet alle partitionerne som Testdisk fandt trykker du w (og enter) og så skriver pdisk en ny partitionstabel på disken. Herefter q (og enter for at slutte pdisk) og din "gamle" harddisk skulle gerne komme frem på skrivebordet.

NB. Til efi-partitionen (hvis der har været sådan en på disken) skal du nok bruge (stort) C i stedet for lille c til at oprette en partition, da du så kan vælge partition af typen FAT i stedet for (standard) HFS...

Måske skal du slette den gamle partitionstabel først (altså den som dit RAID-kabinet højest sandsynligt har skrevet til disken).

Jeg takker og siger puh ha.. Jeg vil gøre forsøget en af dagene!

1833

0
24. juli 2015 @ 11:19
Suspenderet
Ketilbjorn Jonsen skrev: Jeg takker og siger puh ha.. Jeg vil gøre forsøget en af dagene!

Hvorfor ikke blot installere systemet på ny. Det tager næppe længere tid og du er sikker på at det virker.

Well. Måske ikke, hvis når du først har styr. på testdisk. Men jeg vil sige, at du skal overveje hvor meget tid du bruger fremfor en frisk installation.

575

11
24. juli 2015 @ 12:28
Kaptajn
Signifikant skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev: Jeg takker og siger puh ha.. Jeg vil gøre forsøget en af dagene!

Hvorfor ikke blot installere systemet på ny. Det tager næppe længere tid og du er sikker på at det virker.

Well. Måske ikke, hvis når du først har styr. på testdisk. Men jeg vil sige, at du skal overveje hvor meget tid du bruger fremfor en frisk installation.

Jeg har forlængst installeret det hele på en ny Mac, som jeg bruger til alle mine andre programmer. Men du kan ikke arbejde med en eksisterende hjemmeside i iWeb på en ny HD. Jeg ønsker derfor at køre mit system på den gamle HD i de få tilfælde hvor ønsker at arbejde med iWeb. Det er lettere for mig end at starte forfra med opbygningen af en eller flere hjemmesider. Bortset fra jeg måske burde finde et andet hjemmeside program! Det er jo bøvlet at man ikke uden videre kan importere en hjemmeside til iWeb.

575

11
30. juli 2015 @ 09:39
Kaptajn
mactekniker skrev: Jeg mindes du har spurgt om præcis det samme for et stykke tid siden...

Jeg har nu forsøgt med test disk, men da jeg ikke kan læse disken overhovedet dur` den mulighed ikke. Jeg går ud fra hvis jeg initialiserer disken, så sletter den alt?

932

67
30. juli 2015 @ 09:55
Veteran
Den sletter ikke alt i den forstand. Den opretter "bare" en ny partitionstabel som dit system kan finde ud af at bruge. Alt data ligger stadig på disken og bliver ikke overskrevet men det bliver usynligt for systemet i og med der ikke er nogle henvisninger til hvor dine gamle (oprindelige) partitioner ligger. Du skal bare ikke begynde at lave partitioner (med eksempelvis DiskVærktøj) og ej heller begynde at skrive ny data til disken. Denne nye partitionstabel vil være tom og det er denne tabel du selv skal genoprette med pdisk.

NB. Da du har haft den over i RAID kabinettet vides stadig ikke hvad dette kabinet har gjort i forbindelse med initialiseringen heri og derfor er det stadig usikkert om operationen vil lykkes. Men man kan jo sige du alligevel intet har at tabe da din disk allerede er ulæsbar (og du allerede har genskabt data (uden metadata) fra den).

575

11
30. juli 2015 @ 11:40
Kaptajn
mactekniker skrev: Den sletter ikke alt i den forstand. Den opretter "bare" en ny partitionstabel som dit system kan finde ud af at bruge. Alt data ligger stadig på disken og bliver ikke overskrevet men det bliver usynligt for systemet i og med der ikke er nogle henvisninger til hvor dine gamle (oprindelige) partitioner ligger. Du skal bare ikke begynde at lave partitioner (med eksempelvis DiskVærktøj) og ej heller begynde at skrive ny data til disken. Denne nye partitionstabel vil være tom og det er denne tabel du selv skal genoprette med pdisk.

NB. Da du har haft den over i RAID kabinettet vides stadig ikke hvad dette kabinet har gjort i forbindelse med initialiseringen heri og derfor er det stadig usikkert om operationen vil lykkes. Men man kan jo sige du alligevel intet har at tabe da din disk allerede er ulæsbar (og du allerede har genskabt data (uden metadata) fra den).

Det der sker i Terminal er at den siger : No valid block 1 on !/dev/disk2`Og så kan jeg ikke komme videre.. Jeg har fundet Start og End block tallene i Testdisk. Men betyder det hvis jeg initialiserer den i Diskværktøj, så vil jeg kunne genskabe alle data bagefter i Testdisk? Som sagt har jeg kopieret alle data til en 3die disk, så det er ingen katastrofe hvis det mislykkes. Det eneste er at så er jeg nød til at lave et par hjemmesider fra scratch.

932

67
30. juli 2015 @ 15:15
Veteran
Ketilbjorn Jonsen skrev:
mactekniker skrev: Den sletter ikke alt i den forstand. Den opretter "bare" en ny partitionstabel som dit system kan finde ud af at bruge. Alt data ligger stadig på disken og bliver ikke overskrevet men det bliver usynligt for systemet i og med der ikke er nogle henvisninger til hvor dine gamle (oprindelige) partitioner ligger. Du skal bare ikke begynde at lave partitioner (med eksempelvis DiskVærktøj) og ej heller begynde at skrive ny data til disken. Denne nye partitionstabel vil være tom og det er denne tabel du selv skal genoprette med pdisk.

Det der sker i Terminal er at den siger : No valid block 1 on !/dev/disk2`Og så kan jeg ikke komme videre.. Jeg har fundet Start og End block tallene i Testdisk. Men betyder det hvis jeg initialiserer den i Diskværktøj, så vil jeg kunne genskabe alle data bagefter i Testdisk? Som sagt har jeg kopieret alle data til en 3die disk, så det er ingen katastrofe hvis det mislykkes. Det eneste er at så er jeg nød til at lave et par hjemmesider fra scratch.

Sikkert fordi den ikke er initialiseret rigtigt. Prøv at taste 'i' i pdisk for at initialisere disken.

575

11
14. august 2015 @ 05:13
Kaptajn
mactekniker skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Sikkert fordi den ikke er initialiseret rigtigt. Prøv at taste 'i' i pdisk for at initialisere disken.

Jeg arbejder stadig på sagen... men jeg kan ikke initialisere disken ved at vælge "i" . De tal jeg har fået frem i disktester er forkerte ifølge det jeg har forsøgt i Terminal.

932

67
14. august 2015 @ 23:21
Veteran
Hmm. OK.

Du skal nok have fat i nogle andre værktøjer så (parted eller gdisk). Det er nogle "commandline-tools" som gerne skulle kunne klare jobbet, men det bliver nok lidt mere avanceret da de ikke er indbygget i OSX. Jeg plejer at bruge en linux-box til den slags, men jeg du kan også boote på en "Gparted Live CD (eller USB)" og gøre det derfra. Når du starter fra Gparted Live CD'en skal du højreklikke skrivebordet og derefter vælge "lxterminal" for at få en terminal op. Herfra kan du så køre parted og/eller gdisk. I selve Gparted (den grafikse brugergrænseflade) kan du godt oprette en GPT tabel, men partitionerne kan du nok ikke oprette med præcis angivelse af start- og slutblok. Derfor er det nok nødvendigt at bruge lxterminal'en.

Fremgangsmåden er:
- Lav en GPT tabel
- Opret korrekt antal partitioner (som TestDisk gav)
- Angiv type og navn (Som TestDisk gav)

575

11
15. august 2015 @ 11:26
Kaptajn
mactekniker skrev: Hmm. OK.

Du skal nok have fat i nogle andre værktøjer så (parted eller gdisk). Det er nogle "commandline-tools" som gerne skulle kunne klare jobbet, men det bliver nok lidt mere avanceret da de ikke er indbygget i OSX. Jeg plejer at bruge en linux-box til den slags, men jeg du kan også boote på en "Gparted Live CD (eller USB)" og gøre det derfra. Når du starter fra Gparted Live CD'en skal du højreklikke skrivebordet og derefter vælge "lxterminal" for at få en terminal op. Herfra kan du så køre parted og/eller gdisk. I selve Gparted (den grafikse brugergrænseflade) kan du godt oprette en GPT tabel, men partitionerne kan du nok ikke oprette med præcis angivelse af start- og slutblok. Derfor er det nok nødvendigt at bruge lxterminal'en.

Fremgangsmåden er:
- Lav en GPT tabel
- Opret korrekt antal partitioner (som TestDisk gav)
- Angiv type og navn (Som TestDisk gav)

Jeg tror det lidt for teknisk for mig..Det kan være jeg skal opsøge dig på dit værksted..

932

67
15. august 2015 @ 16:16
Veteran
Du skal være velkommen så skal jeg nok tage at gratis kig på det ved lejlighed. Husk at medbringe værdierne fra TestDisk.

575

11
16. august 2015 @ 17:39
Kaptajn
mactekniker skrev: Du skal være velkommen så skal jeg nok tage at gratis kig på det ved lejlighed. Husk at medbringe værdierne fra TestDisk.

Sikke et tilbud !!! Jeg vil besøge dig i nærmeste fremtid.