mactekniker skrev: Jeg mindes du har spurgt om præcis det samme for et stykke tid siden...
Så igen vil jeg sige prøv Testdisk (fra
cgsecurity.org).
Fremgangsmåden er således: (Det bliver lidt teknisk nu...)
- Skan disken for slettede partitioner med programmet Testdisk. Den finder måske noget ala:
1: EFI - StartBlock: 40 - EndBlock: 129640 - Length: 129600
2: HFS - StartBlock: 129640 - EndBlock: 985555389 - Length: 985425749
3: HFS - StartBlock: (...osv!)
Skriv disse tal ned !! Nu ved du hvor på disken de gamle partitioner startede og sluttede.
- Luk Testdisk og åben Terminal.
I Terminal skal du nu bruge pdisk kommandoen for at genskabe de gamle partitioner.
Skriv sudo pdisk /dev/diskX (hvor X er nummeret på din disk - du kan se dette i DiskVærktøj... Bare markere disken og vælge info)
Herefter kan du ved at skrive ? (spørgsmålstegn + enter) se de tilgængelige kommandoer.
c - laver en ny partition (HFS)
Efter du har valgt c (og trykket enter) får du mulighed for at indtaste partitionens startblok og længde. Brug værdierne fra Testdisk.
Efter du har lavet alle partitionerne som Testdisk fandt trykker du w (og enter) og så skriver pdisk en ny partitionstabel på disken. Herefter q (og enter for at slutte pdisk) og din "gamle" harddisk skulle gerne komme frem på skrivebordet.
NB. Til efi-partitionen (hvis der har været sådan en på disken) skal du nok bruge (stort) C i stedet for lille c til at oprette en partition, da du så kan vælge partition af typen FAT i stedet for (standard) HFS...
Måske skal du slette den gamle partitionstabel først (altså den som dit RAID-kabinet højest sandsynligt har skrevet til disken).
Held og lykke :-)
Jeg takker og siger puh ha.. Jeg vil gøre forsøget en af dagene!