Jeg har skrevet et indlæg tidligere hvor jeg spurgte om hjælp til min 1 år gamle MacBook Pro 13" Retina - Den har fra ny altid været lydløs, men pludselig begyndte blæseren at køre op på 4000-5000 rpm, ved ganske almindelig surfing på nettet, altså intet krævende. Jeg valgte at gendanne systemet i håb om at det måske var en software fejl, men det hjalp ikke. Desuden så hakkede den også ekstremt når jeg scrollede på en side, hvor den altid førhen kørte fuldstændig smooth.. Jeg valgte så at sende den til rep. da jeg ikke selv kunne gøre mere. Nu har jeg fået den hjem igen, og de siger at de har renset blæseren. Det har da også hjulpet en smule, men den larmer altså stadigvæk, plus at den nemt kommer op på 85 grader, igen ved almindelig surfing.
En anden ting jeg synes er lidt underligt, er at den nærmest har brænde mærker ved ventilationshullerne.. Jeg var inde og vise det til en inde i humac, og han sagde at det havde han aldrig set før, men elektronikcenteret som har repareret den har ikke nævnt noget om det.. Men det må jo tyde på at den bliver for varm..
Lige nu står jeg med en 1 år gammel MacBook til 11.000 som nærmest er ubrugelig for mig, fordi den larmer helt forfærdelig meget, og der er ingen hjælp at hente i Fona hvor den er købt.. Er der nogen som har en ide til hvad man kan gøre for at få den til at blive "normal" igen.. Eller er det normalt at de i starten er lydløse, og med tiden begynder at larme pga. slidtage?
Lige et sidste spørgsmål, hvor mange rpm er blæseren på når man intet laver på den? Altså ved opstart?
Du skal kræve at de skal lave den. Eller find en ven der kan hamre i bordet. Du skal ikke lade dig spise af med dårlig eller passiv service. Ind med den igen for det er din ret. Tredige gang de reparere den og den stadig ikke fungerer efter hensigten, har du krav på en ny. Ikke dårligt, vel?
Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future
Hek Trine, det der kan få blæserne til at gå amok er en såkaldt SMC, den skal du resette, gør som der står her;
System management controller
The SMC is an Intel-only feature. There are so many symptoms that can potentially be solved by resetting the SMC that youíd think you would need to do this sort of reset all of the time. These include fans running out of control, lights not displaying correctly, the Mac does not sleep or wake properly, and just generally poor performance and high CPU cycles for no good reason. There are three ways to reset your SMC, based on what sort of Intel-based Mac you have: Portable Macs with removable batteries
Shut down the Mac, unplug and remove the battery. Press and hold the power button for five seconds before releasing. Replace the battery (just put it back in), plug in the Mac and turn it back on.
Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.
Og så beskriver du så bare lige en SMC-reset metode som ikke passer til hendes model da batteriet ikke bare lige kan afmonteres i en Retina MBP.
Jeg tror den fejl værkstedet har begået er at de ikke også har skiftet kølepasta. Hvis blæseren har været meget beskidt og tilstoppet så er det gamle kølepasta højest sandsynligt blevet "brændt af" pga. overophedningen således at det ikke længere virker efter hensigten med hensyn til dets termiske konduktivitets-niveau.
Det rigtige ville have været også at skifte kølepasta samtidig med man har renset blæseren...
MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”
Bersærken skrev: Hek Trine, det der kan få blæserne til at gå amok er en såkaldt SMC, den skal du resette, gør som der står her;
System management controller
The SMC is an Intel-only feature. There are so many symptoms that can potentially be solved by resetting the SMC that youíd think you would need to do this sort of reset all of the time. These include fans running out of control, lights not displaying correctly, the Mac does not sleep or wake properly, and just generally poor performance and high CPU cycles for no good reason. There are three ways to reset your SMC, based on what sort of Intel-based Mac you have: Portable Macs with removable batteries
Shut down the Mac, unplug and remove the battery. Press and hold the power button for five seconds before releasing. Replace the battery (just put it back in), plug in the Mac and turn it back on.
SMC-reset på modeller hvor batteriet ikke kan tages ud gøres på følgende måde: 1. Luk (sluk) computeren. 2. Slut MagSafe- eller USB-C-strømforsyningen til en stikkontakt og computeren. 3. Tryk samtidigt på Skift-ctrl-Alternativ i venstre side af det indbyggede tastatur og afbryderknappen. 4. Slip tasterne og afbryderknappen samtidigt. 5. Tryk på afbryderknappen på computeren.
Det er fint nok med SMC reset. Og det kan i nogle tilfælde afhjælpe en blæser der har fået sit eget liv og er gået amok. Men jeg tror bare ikke det hjælper i OPs tilfælde da blæseren kører hurtigt pga computeren i virkeligheden er for varm. Nå computeren er så varm som beskrives så skal der altså være lidt tryk på blæseren... Hvis så varmen fra cpu ikke bliver ordentligt overført til kølerprofilen, ja så vil blæser jo bare suse hurtigere og hurtigere, men det er stadigvæk korrekt "opførsel" da CPU jo stadig bliver varmere og varmere...
Jeg har prøvet med smc reset, og det hjalp ikke.. Umiddelbart er der jo heller ikke noget underligt i at blæseren kører op, når den bliver så varm som den gør..
Igår gik jeg ind på eBay og kiggede lidt, og der røg den op på 85 grader rimelig hurtigt, og blæseren kom op på 5200rpm.. Det kan bare ikke passe at den skal gå så meget amok, ved simpel netsurfing.. For bare et par måneder siden sad jeg med tungt grafikarbejde, og der kunne jeg næsten ikke høre den.. Uanset hvad er der jo noget galt.. Desuden løber batteriet tør for strøm efter ca 2 timer.. Da den var ny kunne den sagtens holde strøm i 7-8 timer.. Og jeg har altså slukket for lyset i tastaturet og skruet ned for skærmen..
Jeg er bare bange for at sende den ind igen, fordi hvis de siger at de ikke kan finde noget, skal jeg betale 500 kr. Den seddel jeg fik fra rep. Står der blæser renset, hardware test ok. Så de mener jo nok at den er fin nok nu, men det er sgu lige før den er værre nu, end før den kom afsted..
Du skriver du har købt den hos Fona,jeg ville efter den' behandling skrive en mail til Apple danmark og forklare dem dit problem, du skal ikke opgive på grund af Fona. En anden tilgang har jeg prøvet en gang da jeg købte en 386'er pc fra Fona i NK.F. Da de ikke ville hjælpe mig ringede jeg ganske enkelt til Fonas hovedkontor og fortalte dem hvordan jeg var blevet behandlet, en time senere kom bestyreren med mine penge retur, han så satme sur ud, det hjælper at klage og koster ingenting... PS; nummeret til hovedkontoret er 35256000..... - Giver de andre gutter ret i at det kunne tyde på utilstrækkeligt kølepasta...
Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.
Bersærken skrev: Du skriver du har købt den hos Fona,jeg ville efter den' behandling skrive en mail til Apple danmark og forklare dem dit problem, du skal ikke opgive på grund af Fona. En anden tilgang har jeg prøvet en gang da jeg købte en 386'er pc fra Fona i NK.F. Da de ikke ville hjælpe mig ringede jeg ganske enkelt til Fonas hovedkontor og fortalte dem hvordan jeg var blevet behandlet, en time senere kom bestyreren med mine penge retur, han så satme sur ud, det hjælper at klage og koster ingenting... PS; nummeret til hovedkontoret er 35256000..... - Giver de andre gutter ret i at det kunne tyde på utilstrækkeligt kølepasta...
Det er jo som sådan ikke fordi jeg har fået dårlig behandling, problemet er bare at hvis jeg sender den ind igen, og de ikke mener at de kan finde noget, så skal jeg betale et undersøgelsesgebyr på 500 kr. Fona sender den til elektronikcentret, og jeg har bare ikke meget tiltro til dem..
Inden jeg sendte den til rep. via fona, var jeg nede i Humac med den, hvor de lavede en hardware test på den, som sagde at alt virkede fint, men jeg ved ikke hvor pålidelig deres test er.
Men der er selvfølgelig ingen tvivl om at jeg må gå ned med den igen på Tirsdag, for jeg kan sgu ikke leve med den som den er nu.. Får da et hysterisk anfald af at høre på den blæser
Det kunne godt ligne mærker fra nikotin / cigaretrøg... Er det måske en mulighed ?
Og hvis det er herfra de kommer så er rensning af blæser i nogle tilfælde ikke nok, hvis den er meget "fedtet" af nikotin og røgrester så skal den altså skilles ad og renses (jeg plejer at bruge ultralyd til dette) og ellers skal den bare udskiftes helt... Og stadig udskift kølepasta også. Så skulle den gerne køle ordentligt igen.
Det kunne godt ligne mærker fra nikotin / cigaretrøg... Er det måske en mulighed ?
Og hvis det er herfra de kommer så er rensning af blæser i nogle tilfælde ikke nok, hvis den er meget "fedtet" af nikotin og røgrester så skal den altså skilles ad og renses (jeg plejer at bruge ultralyd til dette) og ellers skal den bare udskiftes helt... Og stadig udskift kølepasta også. Så skulle den gerne køle ordentligt igen.
Jeg er ryger, så det skal jeg ikke udelukke at det kunne være.. Men jeg tænker bare at så burde man kunne vaske det af? Og det kan man ikke.. De har vel renset den, nu hvor de har haft den åben.. Så hvis de havde set at den var fuldstændig fedtet ind i nikotin, går jeg da ud fra at de havde gjort noget ved den..
Det kan være noget genstridigt at få helt af når nikotinen har misfarvet aluminium. Og du kan absolut ikke gå ud fra at Elektronikcentret har renset det helt af inde i blæseren. Men man burde forvente at de skiftede den helt i stedet for, hvis de ikke kan finde ud af at rengøre blæseren rigtigt. Under alle omstændigheder skulle kølepasta være udskiftet så tag tilbage til Fona og sig du forventer en ordentlig rensning (eller udskiftning) af blæseren samt ny kølepasta.
Og igen, det er Elektronikcentret... Nu vil jeg ikke tale dårligt om andre så det afstår jeg også fra nu, men jeg har altså haft nogle unge fyre fra Elektronikcentret i praktik/sommerjob nogle gange og de er altså ikke "rigtige" computer teknikere. Det kan da godt være at de har nogle der ved hvad de laver derude, men din computer er jo højest sandsynligt havnet hos en mindre erfaren som så har fået ansvaret for at få fikset den.
Jeg vil også lige sige at har din computer kørt overophedet i en længere periode kan der godt være sket yderligere skade på nogle komponenter som derfor kan risikere at virke forkert og dermed blive varmere end de er beregnet til. Sådan en skade er uhelbredelig og de pågældende komponenter skal derfor udskiftes hvis dette er tilfældet. Sådan en reparation vil Elektronikcentret heller ikke være i stand til hverken at fejlsøge eller reparere. De vil kun tilbyde dig et helt nyt bundkort.
Så lige til sidst en sidebemærkning pga dine nikotinskader. Jeg lavede for nogle år siden en pressemeddelse omkring problemet som bla. Ekstra Bladet og andre benyttede. Den hedder "Tobak dræber din computer". Du kan søge efter den sætning på Google, finde artiklen og evt. læse den.