xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
441
190
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Reset min iMac som ny, ved hjælp af Time Machine
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

21

0
12. maj 2015 @ 17:15
Let øvet
Hej.

Min iMac er blevet utrolig langsom på det sidste. Har konstant badebolden fremme, næsten uanset hvad jeg laver.

Derfor er jeg nu igang med at lave en backup på en ekstern harddisk ved hjælp af Time Machine.

Mine spørgsmål er så:

1. Kan jeg nu være helt sikker på, at den TM backup indeholder ALT som jeg har i dag?

2. Nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg helt præcist for gendannet min iMac som ny igen, og hvordan jeg får lagt den TM backup på igen, så jeg ender med at have det hele som jeg har i dag, men blot med et forhåbentlig bedre system, som ikke giver mig badebolden hele tiden :)

På forhånd tak :)
Min iMac: Mac OS X El Capitan iMac (27-inch, Late 2013) 3,4 GHz Intel Core i5, 8 GB 1600 MHz DDR3, NVIDIA GeForce GTX 775M 2048 MB
  17
0
  422

907

0
12. maj 2015 @ 17:39
Veteran
Ja, og den indeholder også alt det der gø'r den langsom.

Bedre måde er:

Lav Backup,

Clean install

og hent så det du skal bruge fra timemashinen.
[link=www.macundervisning.dk]Macundervisning[/link] [link=www.maccafeen.dk]Maccafeen[/link]

21

0
12. maj 2015 @ 18:43
Let øvet
Jan Dalsgaard skrev: Ja, og den indeholder også alt det der gø'r den langsom.

Bedre måde er:

Lav Backup,

Clean install

og hent så det du skal bruge fra timemashinen.

Det virker jo nærmest som en fuldstændig uoverkommelig opgave, da jeg har ca. 1TB på min backup. Det er jo ekstremt mange ting, jeg i så fald skulle ind og manuelt overføre fra den gamle backup.

I øvrigt ved jeg ikke hvad der gør min iMac langsom, så ved heller ikke hvad jeg i så fald skulle undlade at hente fra backup'en.

Der må da være en bedre løsning? :)
Min iMac: Mac OS X El Capitan iMac (27-inch, Late 2013) 3,4 GHz Intel Core i5, 8 GB 1600 MHz DDR3, NVIDIA GeForce GTX 775M 2048 MB

2618

89
12. maj 2015 @ 20:00
Bit kongen
Xavidor skrev: 1. Kan jeg nu være helt sikker på, at den TM backup indeholder ALT som jeg har i dag?

Hvis det ligger på din Mac: ja.
Du skal aktivt fravælge ting der ikke skal sikkerhedskopiers og har du ikke det så kommer alt med.

Xavidor skrev:

2. Nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg helt præcist for gendannet min iMac som ny igen, og hvordan jeg får lagt den TM backup på igen, så jeg ender med at have det hele som jeg har i dag.

Apple har fine support sider.

Jeg ville starte op i recovery mode, hold command(CMD) + R nede under opstart. Vælg Diskværkstøj, Vælg den partition der er installeret OS X på og slet den. Opret ny partition til OS X.

Gå ud af Diskværktøj og vælg geninstaller OS X.

Geninstaller uden nogen TimeMachine gendannelse, opret en midlertidig konto, log ikke ind i iCloud m.m.

Når OS X er startet op åben overførsels-assistent og gendan seneste backup derfra.

Din maskine står nu med en ren OS X og din gamle bruger profil der indeholder alt som var på den før.

Medmindre selvfølgeligt du klokker i det, eller TimeMachine har klokket i det.

Der findes ingen garantier her i livet.

576

0
12. maj 2015 @ 20:53
Kaptajn
Jesper Arning skrev: ÖDer findes ingen garantier her i livet.

Døden er garanteret (uanset om man kan lide det eller ejÖ!)
[link=http://daringfireball.net/2006/04/repair_permissions_voodoo]Seriously, ëRepair Permissionsí Is Voodoo[/link]

21

0
12. maj 2015 @ 21:11
Let øvet
Jesper Arning skrev:
Xavidor skrev: 1. Kan jeg nu være helt sikker på, at den TM backup indeholder ALT som jeg har i dag?

Hvis det ligger på din Mac: ja.
Du skal aktivt fravælge ting der ikke skal sikkerhedskopiers og har du ikke det så kommer alt med.

Xavidor skrev:

2. Nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg helt præcist for gendannet min iMac som ny igen, og hvordan jeg får lagt den TM backup på igen, så jeg ender med at have det hele som jeg har i dag.

Apple har fine support sider.

Jeg ville starte op i recovery mode, hold command(CMD) + R nede under opstart. Vælg Diskværkstøj, Vælg den partition der er installeret OS X på og slet den. Opret ny partition til OS X.

Gå ud af Diskværktøj og vælg geninstaller OS X.

Geninstaller uden nogen TimeMachine gendannelse, opret en midlertidig konto, log ikke ind i iCloud m.m.

Når OS X er startet op åben overførsels-assistent og gendan seneste backup derfra.

Din maskine står nu med en ren OS X og din gamle bruger profil der indeholder alt som var på den før.

Medmindre selvfølgeligt du klokker i det, eller TimeMachine har klokket i det.

Der findes ingen garantier her i livet.

Mange tak for dine svar :) Håber du kan svare på følgende:

1. Hvordan geninstallerer jeg mit OS X? Jeg skal vel bruge en DVD eller?

2. Hvis jeg geninstallerer med en midlertidig konto, og bruger overførsels-assistent, vil den så blive slettet og overskrevet af den nye? (den gamle fra backup'en)

3. Burde jeg ikke prøve at gendanne direkte fra TM backup'en, og ser om det var nok, før jeg prøver det med den midlertidige konto?

4. Hvor lang tid skal jeg afse til sådan en "operation"? Jeg har ca. 1 TB TM backup :)

2618

89
12. maj 2015 @ 21:24
Bit kongen
Xavidor skrev:

2. Hvis jeg geninstallerer med en midlertidig konto, og bruger overførsels-assistent, vil den så blive slettet og overskrevet af den nye? (den gamle fra backup'en)

3. Burde jeg ikke prøve at gendanne direkte fra TM backup'en, og ser om det var nok, før jeg prøver det med den midlertidige konto?

4. Hvor lang tid skal jeg afse til sådan en "operation"? Jeg har ca. 1 TB TM backup :)

1. Du har en Recovery partition, derfra installeres OS X
2. Indimellem skal man leve livet farligt og prøve ting, men den vil som jeg husker det spørge om du vil tilføje den gamle konto eller erstatte den nuværende, vælg det første og inden du spørger hvorfor, så har du en konto du kan logge på hvis noget går galt med din gamle konto.
3. Det er det samme.
4. Via kablet netværk? et par timer. Via WiFi 1/2 dag.

21

0
12. maj 2015 @ 21:40
Let øvet
Jesper Arning skrev:
Xavidor skrev:

1. Du har en Recovery partition, derfra installeres OS X
2. Indimellem skal man leve livet farligt og prøve ting, men den vil som jeg husker det spørge om du vil tilføje den gamle konto eller erstatte den nuværende, vælg det første og inden du spørger hvorfor, så har du en konto du kan logge på hvis noget går galt med din gamle konto.
3. Det er det samme.
4. Via kablet netværk? et par timer. Via WiFi 1/2 dag.

1. Ok, så den bliver altså ikke slettet, når jeg sletter partitionen i første omgang?

2. Ok, kan jeg så efterfølgende slette den midlertidige konto? Der er jo ingen grund til at have flere. I så fald - hvordan sletter jeg denne?

3. Hvordan kan det være det samme? Der er vel forskel på, om jeg geninstallerer med eller uden TM backup'en til at starte med? Eller er det bare mig der har misforstået det? :)

4. Ok, så med et kabel til USB ekstern HDD, så et par timer? :)

1833

0
12. maj 2015 @ 22:41
Suspenderet
Xavidor skrev:

1. Ok, så den bliver altså ikke slettet, når jeg sletter partitionen i første omgang?

2. Ok, kan jeg så efterfølgende slette den midlertidige konto? Der er jo ingen grund til at have flere. I så fald - hvordan sletter jeg denne?

3. Hvordan kan det være det samme? Der er vel forskel på, om jeg geninstallerer med eller uden TM backup'en til at starte med? Eller er det bare mig der har misforstået det? :)

1. Diskværktøj skjuler recovery partitionen (men du kan se den, hvis du skriver "diskutil list" i terminal)
2. Ja, Det gør du under systemindstillinger->Bruger & grupper
3. Nej, det er det samme. Forskellen er blot, at der ikke oprettes en ny bruger, når de henter timemachine backup under osx installation. Men at den gamle hentes.
4. Afhænger af om vi snakker usb2 eller 3.

21

0
13. maj 2015 @ 09:13
Let øvet
Signifikant skrev:
Xavidor skrev:

1. Diskværktøj skjuler recovery partitionen (men du kan se den, hvis du skriver "diskutil list" i terminal)
3. Nej, det er det samme. Forskellen er blot, at der ikke oprettes en ny bruger, når de henter timemachine backup under osx installation. Men at den gamle hentes.

Tak :)

3. men forskellen er vel, at man ved at geninstallere med ny midlertidig konto, at den så laver en ny (ren) installation af et OS X, og ikke kopiere det gamle ind, hvor der kan være evt. fejl i systemet, som netop kommer med badebolden konstant? :)

1833

0
13. maj 2015 @ 09:50
Suspenderet
Xavidor skrev:
Signifikant skrev:
Xavidor skrev:

3. men forskellen er vel, at man ved at geninstallere med ny midlertidig konto, at den så laver en ny (ren) installation af et OS X, og ikke kopiere det gamle ind, hvor der kan være evt. fejl i systemet, som netop kommer med badebolden konstant? :)

Der er det Samme. Først installeres osx og derefter indlæses timemachine backup, uanset om du gøre det under installationen eller fra en ny (midlertidig) bruger.

21

0
13. maj 2015 @ 10:23
Let øvet
Signifikant skrev:
Xavidor skrev:
Signifikant skrev:
Xavidor skrev:

Der er det Samme. Først installeres osx og derefter indlæses timemachine backup, uanset om du gøre det under installationen eller fra en ny (midlertidig) bruger.

Ok, vil du så mene der er god chance for at løse mit problem med den konstante badebold, ved at gøre det på den måde?

1833

0
13. maj 2015 @ 10:29
Suspenderet
Xavidor skrev:
Signifikant skrev:
Xavidor skrev:
Signifikant skrev:
Xavidor skrev:

Ok, vil du så mene der er god chance for at løse mit problem med den konstante badebold, ved at gøre det på den måde?

Hvis ikke du har ssd, er det nok det du mangler..

Uden at kende årsagen, er det svært at svare på.. Men giv det et forsøg

167

0
14. maj 2015 @ 18:55
Suspenderet
Jeg har lige slettet mit system fra min iMac og efter installeret fra recovery partitionen og uden brug af dvd'en. Det hjælp min badebold kommer ikke mere. Synes dog iMac'en var pænt hurtig til at slette min harddisk følger ikke den gjorde det rigtig.
For jeg kan huske år tilbage, hvor jeg havde Windows pc tog den meeega lang tid at formateret harddisken før installisionen af Windows.
Macbook Pro 2016 - iPhone 7 - iPad Mini Retina - TimeCapsule - ATV3.

4919

475
14. maj 2015 @ 20:32
FPU
T.W.C. skrev: Jeg har lige slettet mit system fra min iMac og efter installeret fra recovery partitionen og uden brug af dvd'en. Det hjælp min badebold kommer ikke mere. Synes dog iMac'en var pænt hurtig til at slette min harddisk følger ikke den gjorde det rigtig.
For jeg kan huske år tilbage, hvor jeg havde Windows pc tog den meeega lang tid at formateret harddisken før installisionen af Windows.

Din disk er "kun" blevet initialiseret, ikke formateret. Det vil sige, at den IKKE er blevet overskrevet; Diskværktøj har blot "hakket af" i "Denne sektor/celle må gerne overskrives", og det tæller så som ledig plads.

Du kunne godt have deep-level formateret den, men det tager lang tid og er ikke nødvendigt (især ikke på en stationær, som man ikke mister lige så let som en bærbar, man har med rundt i landskabet), med mindre du har super-følsomme data, som andre absolut ikke må få fingre i.

Efterhånden som du får brugt disken ved daglig brug, bliver de gamle data stille og roligt overskrevet.
Spirituel Maskine

1833

0
14. maj 2015 @ 20:35
Suspenderet
T.W.C. skrev: Jeg har lige slettet mit system fra min iMac og efter installeret fra recovery partitionen og uden brug af dvd'en. Det hjælp min badebold kommer ikke mere. Synes dog iMac'en var pænt hurtig til at slette min harddisk følger ikke den gjorde det rigtig.

Du kunne have nøjes med hurtig/kvik formatering på din windows. Det ville gå ligeså hurtig.

Alternativ skal du udføre en sletning, hvor alt overskrives. Det er sikrest, hvis man vil skille sig af med maskinen og ikke risikere at folk kan gendanne oplysninger. Men det tager laaang tid.

2618

89
14. maj 2015 @ 21:39
Bit kongen

.. du føler ikke den gjorde det rigtigt ..

Hvor syret.

4457

0
14. maj 2015 @ 21:41
Suspenderet
Jesper Arning skrev: .. du føler ikke den gjorde det rigtigt ..

Hvor syret.

Hehehe
Late-2013 MacBook Pro Retina 15" 2.3GHz i7 512GB SSD 16GB RAM ï iPhone 6 128GB ï iPad mini Retina 4G ï AirPort Time Capsule ac