Lars Lund skrev: Der er åbenbart til stadighed mange der har samme problem. Også jeg. Jeg er ny, og vil gerne have back up af mine fotos fra Iphoto, men hvor finder jeg det du nu skriver Hardisk- User osv. Altså sådan en lille begynderguide :)
OK, Vi starter lige med det fundamentale.
1. Velkommen til herinde på MacNyt. Vi er alle sammen (mere eller mindre) amatører, men vi prøver at hjælpe så godt vi nu kan, alt efter evne og emne. Ingen spørgsmål er for dumme, og ingen svar er den absolutte sandhed. Men vi hygger os (for det meste).

2. Der har været en del forvirring omkring emnet, fordi Apple har skrottet iPhoto og introduceret Fotos. Hvis du (stadig) har iPhoto på din Mac, kan JEG hjælpe dig, fordi jeg kører på et gammelt system med gammel software:
3. Du har et såkaldt hjemme-bibliotek (mappe); det er registreret under dit bruger-navn, sandsynligvis larslund. I den mappe ligger der følgende under-biblioteker (Sorry, jeg bruger et engelsk system, så...):
Desktop (Skrivebord)
Documents (Dokumenter)
Downloads (Overførsler)
Library (Bibliotek)
Movies (Film)
Music (Musik)
Pictures (Billeder)
Public (Offentlig)
Sites (Hjemmesider, eller noget)
HVIS du (dit system) stadig bruger iPhoto, så ligger dens biblioek (alle importerede billeder) i den fil, som hedder "iPhoto Library" i mappen "Billeder". Hvis du (manuelt) vil ind og pille ved enkeltbilleder, skal du Ctrl-klikke på iPhoto Library, vælge "Show Package content" og derefter åbne mappen "Originals" på sædvanlig vis (Dobbelt-klik på den).
Advarsel: Alt andet lige er det decideret dumt at manipulere med den slags original-filer, så du BÿR arbejde på en dublet af iPhoto Library, med mindre du har helt styr på manuel manipulation af skjulte biblioteker. Du kan enten HiLite iPhoto Library og dublere den (Kommando-D) og flytte den ud på skrivebordet, eller du kan kopiere den over på skrivebordet ved at Alt-trække den ud på desktoppen (min foretrukne metode); så er det blot et spørgsmål om at holde tungen lige i munden, når du skal holde rede i, hvad der er original-biblioteker, og hvad der er kopien, som du har abejdet på, for de hedder nøjagtigt det samme.
Held og lykke og feed-back.