xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
435
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Min Imac 21,5" er blevet frygtelig langsom
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

38

0
16. september 2012 @ 07:55
Let øvet
Har VIRKELIG brug for hjælp her.

Har en Imac 21,5, med 4GB hukommelse købt i slutningen af 2010 og har kigget lidt på systemet - men må advare jer - aner ikke en disse om systemet, ved bare at det plejer at fungerer helt fantastisk.
Den er blevet frygtelig langsom til ALT indenfor de sidste par uger, har spurgt en bekendt som er Mac ekspert, men han ligger syg - derfor jeg skriver herinde....
Har for et stykke tid siden opdateret systemet til Mac OS X Lion 10,7 og det har som sagt fungeret perfekt.
Ifølge oplysningerne jeg har kunnet finde, har den på harddisken:
388,43 GB ledig ud af 499,25 GB.
Troede ellers den ville være ved at være fyldt, fordi jeg går til noget online maleundervisning og har downloadet en frygtelig masse videoer indenfor dette år, men tilsyneladende har jeg nok plads?

Ang. hukummelse står der:
Mac har 4 hukommelsespladser, som hver kan indeholde
en 1333 MHz DDR3-hukommelsesenhed.
2 hukommelsespladser i brug, 2 ledig(e)

Så kan vel heller ikke være det?

Har brugt "Clean My Mac" for at se, om der lå noget snask der skulle væk, men det har ikke hjulpet....

Modelnavn:
Hilsner Lone
  27
0
  1217

185

0
16. september 2012 @ 08:06
Novice
Prøv at starte aktivitetsovervågning. Programmet burde ligge i hjælpeprogrammer.
Med programmet kan du se, hvad computeren bruger af ram .
Jeg gætter på at VirusBarrier bruger en del ved at køre i baggrunden.
3 parts programmer laver ofte flere problemer end de gavner.

42

0
16. september 2012 @ 08:25
Let øvet
Hej Lone
Jeg tror det kan skyldes noget rod på harddisken, hvilket ofte kan fixes ved at starte op på "Recovery" mode og køre diskværktøjet.
Genstart din iMac og hold alt tasten ned under opstart. Vælg Recovery disk og start maskinen op! Når den starter kommer en menu hvor du kan vælge diskværktøj og der vælger du så harddisken (Macintosh HD) og kører testen! Forhåbentlig finder den kun fejl som den kan rette, men check loggen for hvad den finder!!
Nogengange skyldes disse evindelige badebolde at der er fejl på harddisken som ikke kan rettes, og i så tilfælde skal den skiftes ud!!?! Sørg for at lave backup af dine vigtige dokumenter før du gør nogen af disse ting, hvis ikke du har backup i forvejen
Vh. Thomas
Mactosset

38

0
16. september 2012 @ 08:33
Let øvet
Tak for svar, anede ikke der lå sådan en fætter der he he...

Altså, kan det være rigtigt,, at man kun kan se overvågning af de ting der er gang i liger som man tjekker?

Men kan da se, generelt at jeg har 1,31 GB ledig ud af 4 GB under systemhukommelsen...
Er jo ikke så meget eller?

Det jeg så kan se, er at fx. min email, som jeg ikke ved hvordan jeg sletter tingene fra, uden at skulle gå ind og kigge på hver en mail, men der er jo nogle jeg gerne vil beholde, bruger næsten 270 MB, der lyder som meget??

Er derudover begyndt at bruge Evernote, RIGTIG meget og synkroniserer den med min Iphone, hvilket også er gældende for min email.

Har iCloud med 15 GB til rådighed, men der er kun ca. 4,5 GB ledig..

Kan ikke lige se det med de ram der og aner faktisk ikke hvad det er??

Kan også se, at fx. Safari og især Safari Flashplayer bruger meget omkring 215 MB, ellers ved jeg ikke lige hvad det har med RAM at gøre??

Hilsner Lone

38

0
16. september 2012 @ 08:47
Let øvet
Thomas Kongstad skrev: Hej Lone
Jeg tror det kan skyldes noget rod på harddisken, hvilket ofte kan fixes ved at starte op på "Recovery" mode og køre diskværktøjet.
Genstart din iMac og hold alt tasten ned under opstart. Vælg Recovery disk og start maskinen op! Når den starter kommer en menu hvor du kan vælge diskværktøj og der vælger du så harddisken (Macintosh HD) og kører testen! Forhåbentlig finder den kun fejl som den kan rette, men check loggen for hvad den finder!!
Nogengange skyldes disse evindelige badebolde at der er fejl på harddisken som ikke kan rettes, og i så tilfælde skal den skiftes ud!!?! Sørg for at lave backup af dine vigtige dokumenter før du gør nogen af disse ting, hvis ikke du har backup i forvejen
Vh. Thomas
Hej Thomas, også tak for svar til dig...
Uha nej, har IKKE backup af noget som helst fra efter jeg skiftede fra min ubrugelige bærbar Pc til denne Imac og har ret mange vigtige ting liggende.
Har en ekstern HD, med dokumenter fra min gamle pc, men den er helt fyldt op....
Skal jeg købe endnu en ekstern, i alle tilfælde og lave back up?
Og ja, det er netop den skide badebold der hele tiden popper op og kører rundt så man er ved at blive tosset.
Skal så lige sige, at det især er blevet slemt efter jeg er begyndt at lave min hjemmeside/blog på noget der hedder weebly.com Hvis jeg har gang i ar redigerer noget der, så kan jeg ikke have ret mange ting åbent i fx. Photoshop eller ret mange faner åbne i Safari, før den crasher og så er det jeg kun kan se mig nødsaget til at lukke den ned på afbryder knappen, det her har den ALDRIG gjort før, alting har bare kørt perfekt....

Er ked af, jeg ikke ved så meget om det her generelt, ved bare at jeg normalt er super glad for at bruge Mac i stedet for pc, men det her får jeg grå hår i hovedet af he he....
Hilsner Lone

650

1
16. september 2012 @ 10:42
Veteran
Du skal ikke være ked af det, jeg har samme problem med min MacBook Pro fra samme tid og jeg satser på det er min harddisk der er pisse langsom.
Tror en ssd harddisk løser problemet.. :)
Macnyt - EUA (End User Areement) 03.03.2010 Følgende er gældende regelsæt for Macnyt's brugere og er gældende i forbindelse med etablering af en bruge

38

0
16. september 2012 @ 11:17
Let øvet
harem skrev: Du skal ikke være ked af det, jeg har samme problem med min MacBook Pro fra samme tid og jeg satser på det er min harddisk der er pisse langsom.
Tror en ssd harddisk løser problemet.. :)

ÿhh, hvad er så en ssd harddisk?
Det hele har bare kørt helt som det skulle, indtil for et par uger siden....
Hilsner Lone

38

0
16. september 2012 @ 11:35
Let øvet
Hmm som jeg umidelbart kan tolke det udfra at google det, er en ssd harddisk en harddisk der skal sidde iet specielt drev?
Den eksterne jeg har nu, er blot sat i et USB drev, men er som sagt fyldt helt op og bruger den stort set aldrig....

Gik ind på Fonas hjemmeside, for det er her jeg har købt min Imac og medfølgende forsikring og søgte på det og der kan man købe en såkaldt INTEL HARDDISK 120 GB SSD 2,5" til 1.100 bobs, men er det en der skal sættes ind i maskinen eller blot tilknyttes via kabel? Har ikke noget imod det sidste.....

Ja jeg spørger nok dumt, men aner vitterligt intet om det her :)
Hilsner Lone

397

2
16. september 2012 @ 12:09
Lærling
Næste gang du har problemet, så åbn Aktivitetsovervågning.
I vinduet vælger du "alle processer" i pop up-menuen og klikker på "% CPU" nedenunder. Her kan du se om der er et program der suger for meget.
Klik på "CPU" nedederst i vinduet. Her kan du se om der er ledig processorkraft.

Jeg mener ikke det er normalt at en mac så pludseligt bliver langsom, men med tiden kan den blive langsom til at starte op.

Virus Barrier har jeg kun dårlige erfaringer med. Det bringer min Mac i knæ hver gang det scanner!

En SSD harddisk er en lidt dyr løsning for dig, især hvis du ikke selv kan montere den. Den du har set på vil desuden være fyldt op, bare med det du har på din nuværende HD.
Jeg ville købe en extern HD på mindst 500 GB, og få lavet backup VHA. Time Machine.

MB Air M1, iPad 8. Generation, iPhone 12 mini, Apple TV 3, iPod Classic

38

0
16. september 2012 @ 17:05
Let øvet
Jan R. B. Nielsen skrev: Næste gang du har problemet, så åbn Aktivitetsovervågning.
I vinduet vælger du "alle processer" i pop up-menuen og klikker på "% CPU" nedenunder. Her kan du se om der er et program der suger for meget.
Klik på "CPU" nedederst i vinduet. Her kan du se om der er ledig processorkraft.

Jeg mener ikke det er normalt at en mac så pludseligt bliver langsom, men med tiden kan den blive langsom til at starte op.

Virus Barrier har jeg kun dårlige erfaringer med. Det bringer min Mac i knæ hver gang det scanner!

En SSD harddisk er en lidt dyr løsning for dig, især hvis du ikke selv kan montere den. Den du har set på vil desuden være fyldt op, bare med det du har på din nuværende HD.
Jeg ville købe en extern HD på mindst 500 GB, og få lavet backup VHA. Time Machine.

Hej Jan, det skete igen nu her lige før og der gjorde jeg som du skrev, var inde i Aktivitetsovervågningen og under CPU stod der, at der var 94 % ledig ??
Forstår så ikke hvad du mener med at mit indhold fra min computer ville fylde den ssd harddisk op, den er jo som jeg kan se det på 21 GB og du anbefaler en ekstern på 5 GB? Til backup, hvilket så afgjort også også ville være en god idÈ under alle tilfælde, men måske jeg misforstår noget? :)
Hilsner Lone

38

0
16. september 2012 @ 17:18
Let øvet
Soory, du skrev 500 GB og ikke 5 ups...
Hilsner Lone

121

0
16. september 2012 @ 17:57
Novice
Kære venÖ Køb dig en Time Capsule og den klarer alt med backup for dig i al fremtidÖ
MvH Jørgensen.

397

2
16. september 2012 @ 18:18
Lærling
94% lyder helt ok.
Hvis du køber en extern HD, så kan du også prøve at lægge OSX Lion ind på den, starte op fra den og se om problemet fortsætter.
Herefter kan du lave en backup.
Der KAN jo være noget helt galt med din interne HD.

Derefter ville jeg prøve at geninstallere OSX Lion, måske det kan hjælpe...
  MB Air M1, iPad 8. Generation, iPhone 12 mini, Apple TV 3, iPod Classic

2618

88
16. september 2012 @ 20:58
Bit kongen
Indimellem er det en god ide at tvinge sin puls lidt ned. Du skriver om at der ikke er råd til at købe en ny Mac, det er også lidt voldsomt, man smider heller ikke en kaffemaskine ud fordi den skal afkalkes.

Der er en anden der skriver om SSD disk og det er heller ikke lige løsningen for dig.

For det første så skal du sætte dig ned og få styr på dine data og tage en sikkerhedskopi af det der er vigtigt, videoer du har downloadet fra nettet til et malekursus er f.eks. nok ikke lige i kategorien "Vigtigt og uerstatteligt"

Få de rigtigt vigtige ting så som billeder og dokumenter over på f.eks. en eller flere usb nøgler.

Så tager du et kig på den gamle harddisk med dine PC backup. Er der noget på den harddisk du skal bruge mere?

Hvis ikke så brug den til at lave en TimeMachine backup, læs om det på google, det er nemt.

Jeg kan se på nogle af de ting du skriver at du ikke skal forsøge dig med fejlsøgning, jeg ved personligt en del om OS X og jeg gør det ikke engang selv, det er helt enkelt hurtigere og langt mere effektivt af reinstallere systemet og lægge sin TimeMachine sikkerhedskopi ind igen.

Brug 10 minutter på at google hvordan TimeMachine fungerer .. lav så den sikkerhedskopi .. brug så 10 minutter på at google hvordan man reinstallerer OS X 10.7 og lægger sin TimeMachine sikkerhedskopi ind igen.

Du sparer dig selv for så meget bøvl hvis du vælger den løsning og lad for fremtiden være med at installere programmer der skal rense din Mac eller beskytte den mod viruser, de gør intet godt for din maskine.

38

0
16. september 2012 @ 22:00
Let øvet
Jesper Arning skrev: Indimellem er det en god ide at tvinge sin puls lidt ned. Du skriver om at der ikke er råd til at købe en ny Mac, det er også lidt voldsomt, man smider heller ikke en kaffemaskine ud fordi den skal afkalkes.

Der er en anden der skriver om SSD disk og det er heller ikke lige løsningen for dig.

For det første så skal du sætte dig ned og få styr på dine data og tage en sikkerhedskopi af det der er vigtigt, videoer du har downloadet fra nettet til et malekursus er f.eks. nok ikke lige i kategorien "Vigtigt og uerstatteligt"

Få de rigtigt vigtige ting så som billeder og dokumenter over på f.eks. en eller flere usb nøgler.

Så tager du et kig på den gamle harddisk med dine PC backup. Er der noget på den harddisk du skal bruge mere?

Hvis ikke så brug den til at lave en TimeMachine backup, læs om det på google, det er nemt.

Jeg kan se på nogle af de ting du skriver at du ikke skal forsøge dig med fejlsøgning, jeg ved personligt en del om OS X og jeg gør det ikke engang selv, det er helt enkelt hurtigere og langt mere effektivt af reinstallere systemet og lægge sin TimeMachine sikkerhedskopi ind igen.

Brug 10 minutter på at google hvordan TimeMachine fungerer .. lav så den sikkerhedskopi .. brug så 10 minutter på at google hvordan man reinstallerer OS X 10.7 og lægger sin TimeMachine sikkerhedskopi ind igen.

Du sparer dig selv for så meget bøvl hvis du vælger den løsning og lad for fremtiden være med at installere programmer der skal rense din Mac eller beskytte den mod viruser, de gør intet godt for din maskine.

Hej Jesper.
Jo de videoer er faktisk ret så vigtige idet jeg prøver at få en karriere ud af, at kunne male og har et helt års online undervisning foran mig, + en del videoer fra grundkurser, som jeg gerne vil beholde.....
De videoer + selvfølgeligt mine billeder, er ret vigtige...

Altså snakkede med min ven som selv er Mac proff og han sagde også jeg skulle slå koldt vand i blodet...

Jeg sætter altid kun min Imac på vågeblus, så den har stort set næsten aldrig haft hvile, så at sige, i mere end en weekend eller 3 hvor vi har været væk....

Så han forslog, at jeg prøvede i en uge at lukke for den når jeg gik i seng og se om det ikke ville hjælpe, ellers er han altid parat til at hjælpe mig over TeamViewer....
Hilsner Lone

2618

88
16. september 2012 @ 22:05
Bit kongen
At ignorere problemet løser det ikke og det bliver heller ikke løst af at du slukker computeren.

Få lavet den timemachine backup.

42

0
17. september 2012 @ 07:49
Let øvet
Hej Lone
Jeg ville følge Jespers råd og få lavet den backup!! Når du siger at computeren ikke bruger meget processortid, betyder det at det sandsynligvis er et harddiskproblem. Det løses ikke af at lade computeren lukke ned. Det skal løses ved at starte op på Recovery Hd som jeg fortalte tidligere og lade Disk-værktøj checke din interne disk. Hvis den finder uløselige problemer betyder det at du får brug for en ny intern hd. Ikke nødvendigvis en SSD men bare en ny af samme slags som du allerede har, hvilket også er det billigste.!! Men start nu endelig ud med den backup!!!
Mactosset

8740

222
17. september 2012 @ 08:10
Poseidon
Backup, backup, backup. Og så er det sagt.

Eftersom du sagde at den blev langsom, samtidigt med der var 94% CPU ledig, så er det med garanti et harddisk problem. Det kan derefter være to ting; Harddisken er ved at stå af (Backup, backup, backup), eller de programmer du bruger skriver/læser langt mere til disken end den kan følge med.

Løsning, få en SSD disk. SSD er næste generations harddiske til lagring af dine filer, og langt hurtigere end hvad der sidder i din maskine nu. Den skal ind i maskinen og erstatte den nuværende, så det er noget du skal få en kyndig til at ordne.
Der var engang en Mac...

38

0
17. september 2012 @ 21:54
Let øvet
Ja, lige nu aner jeg ikke hvordan jeg skal gribe det an, men problemet er der fortsat.....

Er RET træt af det, der er en del på min eksterne jeg har nu, som godt kunne strides ud....

Ved ikke om jeg skal starte der og så få mere plads på den? MEN har en del store programmer liggende på min computer, dem kan jeg vel ikke flytte over, altså aner vitterlig ikke hvad jeg skal gøre :((((

Har MINUS forstand på det :(
Hilsner Lone

708

3
18. september 2012 @ 09:20
Suspenderet
Okay, nu læste jeg godt en kommentar om, at du Lone ikke burde køre nogen oprydningsprogrammer på din langsomme maskine.. dog foreslår jeg alligevel dette:

Nulstil Safari fra Safari menuen. Det er muligt at det hjælper på din internet browsing oplevelse med Safari.

Og så det fy-noget;
Hent Maintenance fra den udvikler der også laver OnyX programmet her Hent Maintenance til Lion - Det er ikke nødvendigt at hente OnyX da jeg kun foreslår at rydde op i cache-filer og andet der hører til systemet. Dog skal du være opmærksom på at det er Lion (10.7) udgaven du skal hente ned fra ovenstående side. Programmet er freeware/donationware

Dette program har som standard nogle flueben sat - du kan vælge at sætte flueben i flere bokse.

Du bør lige holde øje med ord som Trash - du vil nødigt ha' at programmet jeg foreslår tømmer din Papirkurv - det ville jeg ha' det skidt med. Det flueben kan du fjerne. Det andet er i første kategori Repair Permissions - dette tager meget lang tid på Lion. Jeg husker det som en plage. Men lad endelig fluebenet være såfremt du gerne vil.

Nu kommer mulighed 2: Cocktail fra link til Cocktail. Hold øje med menuen og vælg Lion udgaven af programmet

Dette er et shareware program der giver dig noget prøvetid. Det er mit go-to program. Du vil se tydelig forskel på udviklernes hjemmeside - hvis hvordan deres hjemmeside er sat op er nogen indikation for hvor godt deres program er - så har vi altså Cocktail som vinder - i mine øjne. Du får såvidt jeg husker 3 prøvekørsler med Cocktail. Når du er færdig med Cocktail bør du vælge menupunktet - Uninstall Cocktail.

Du bør benytte Cocktails Pilot til at rydde op med. Det sidste punkt i brugerfladen. Der er indstillinger for hvad Cocktail skal fjerne for dig.

Maintenance har noget over Cocktail - Maintenance ligger ingenting udover indstillingsfiler, cache og programmet selv på din computer- hvor Cocktail smider noget i LaunchAgents mappen.

Til dit behov for at få ryddet op - Maintenance.

Det kan godt være at min profil siger at jeg er Nyt Medlem eller Novice - men jeg er ikke helt nybegynder med OS X. Datoen er en nogenlunde god indikator for min begyndelse med OS X.

Men helt sikkert lyt til disse andre gutter også. OnyX programmet har hjulpet en del med deres maskine - MacUpdates side for netop OnyX fortæller, at mange er blevet hjulpet af OnyX. Tør du, Lone?

415

9
18. september 2012 @ 09:29
Seniormedlem
Mit forslag vil være, at du allerførst køber en ekstern harddisk og får lavet dig en backup af dine vigtige dokumenter. Har du ikke mod på at rode med TimeMachine, så lav bare en kopi - i første omgang. Få det nu gjort!

Næste skridt - de programmer, du har købt: Har du købt dem gennem appstore, så kan du uden vanskeligheder hente dem igen (du skal ikke betale igen).

Videoerne kan du vel hente på nettet en gang mere, hvis det skulle gå galt?

Derefter kan du gå igang med at undersøge problemet nærmere :-)

708

3
18. september 2012 @ 09:36
Suspenderet
Jeg var lige inde og kigge på hjemmesiden for CleanMyMac efter at jeg havde læst at du havde benyttet dig at et oprydningsprogram.

Stadig foreslår jeg Maintenance eller Cocktail og OnyX skulle det have interesse.

Men, alt dette sagt så kan der også være noget galt med hardwaren i maskinen - såsom en harddisk der er ved at fejle. Eller dårlige RAM-klodser. Måske, kun måske er det noget hardware.

153

0
18. september 2012 @ 10:12
Novice
Allan Nyholm Nielsen skrev: Eller dårlige RAM-klodser

Hvis det er en ramklods ville maskinen normalt give tre bib ved boot fra slukket maskine.

708

3
18. september 2012 @ 10:45
Suspenderet
Henning Hansen skrev:

Hvis det er en ramklods ville maskinen normalt give tre bib ved boot fra slukket maskine.

Yep, du har ret. Jeg tænkte ikke klart nok.

Noget andet er om Lone71 har nok RAM installeret - jeg tænker på om hun får for mange pageouts(sider ud)?

Lone, du kan se om du får for mange Sider ud i Aktivitetsovervågning i din Hjælpeprogrammer mappe under sektionen Systemhukommelse.

38

0
18. september 2012 @ 13:03
Let øvet
Allan Nyholm Nielsen skrev:
Henning Hansen skrev:

Yep, du har ret. Jeg tænkte ikke klart nok.

Noget andet er om Lone71 har nok RAM installeret - jeg tænker på om hun får for mange pageouts(sider ud)?

Lone, du kan se om du får for mange Sider ud i Aktivitetsovervågning i din Hjælpeprogrammer mappe under sektionen Systemhukommelse.

Tak for al jeres hjælp, for det første vil jeg lige prøve at kontakte den Fona jeg har købt min computer igennem og har forsikring hos samt hører om de har en velegnet ekstern harddisk til at køre Tima Machine back uppen, dernæst kan jeg fortælle at når jeg ser på Systemhukommelsen under aktivitets overvågningen, så siger den 2,27 GB ved sider ud - det gule stykke.
ANER ikke, hvad dette betyder????
Den grønne(tilgængelig) ligger kun på 200 MB.....

Igen tak for jeres hjælp.....
Hilsner Lone

38

0
18. september 2012 @ 13:06
Let øvet
Hov og ang lagringspladsen, så er der 387 GB ledig ud af 500 GB.....
Hilsner Lone

38

0
18. september 2012 @ 13:24
Let øvet
mjanneh skrev: Mit forslag vil være, at du allerførst køber en ekstern harddisk og får lavet dig en backup af dine vigtige dokumenter. Har du ikke mod på at rode med TimeMachine, så lav bare en kopi - i første omgang. Få det nu gjort!

Næste skridt - de programmer, du har købt: Har du købt dem gennem appstore, så kan du uden vanskeligheder hente dem igen (du skal ikke betale igen).

Videoerne kan du vel hente på nettet en gang mere, hvis det skulle gå galt?

Derefter kan du gå igang med at undersøge problemet nærmere :-)

Ja, vil klart finde en brugbar harddisk.
Ang. programmer og videoer er det ikke noget jeg har adgang til længere, har dem KUN på denne maskine....
Kan måske snakke med hende der har kørt grundkurset og hører om jeg kan få lov til lige at komme ind i grunduddannelsen og downloade videoerne hvis det er, men vil da hellere bare kopierer dem over på en ekstern... Kan se, at så meget fylder de heller ikke....
Hilsner Lone

21

0
12. maj 2015 @ 19:02
Let øvet
Jesper Arning skrev: Indimellem er det en god ide at tvinge sin puls lidt ned. Du skriver om at der ikke er råd til at købe en ny Mac, det er også lidt voldsomt, man smider heller ikke en kaffemaskine ud fordi den skal afkalkes.

Jesper: Jeg tror måske jeg har samme problem som trådstarten her.

Jeg har netop oprettet en tråd om mit problem - kunne jeg få dig til at læse mit spm. Her er linket: www.macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=14314437041133034

Takker :)
Min iMac: Mac OS X El Capitan iMac (27-inch, Late 2013) 3,4 GHz Intel Core i5, 8 GB 1600 MHz DDR3, NVIDIA GeForce GTX 775M 2048 MB