xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Så er gode dyr rådne
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


471

7
05. juni 2023 @ 15:28
Seniormedlem

Min gamle iMac er gået død og jeg har formateret min TimeMachine disk før jeg nåede at genetablere en sikkerhedskopi. Nu kan jeg slet ikke starte programmer.

Hvad gør jeg nu?

  17
4
  730

4593

394
05. juni 2023 @ 17:58
FPU

Hvad mener du med "gået død"?

Hvis du stadig kan boote den men ikke starte programmer, kan du Alt-boote den og vælge Recovery Mode, tage en manuel backup af dine dokumenter, omformatere disken og geninstallere macOS.

Hvis ikke det umiddelbart virker kan du prøve Alt-Shift-Boot; så henter Recovery det nyeste macOS, som din Mac kan trække.

Men det lyder altså mærkeligt, at du pludselig ikke kan åbne eet eneste program, så prøv lige en almindelig genstart først, ikk'?

Du kan også prøve at google problemet, noget i stil med "apps won't open in High Sierra", eller hvad du nu bruger på den Mac.


471

7
06. juni 2023 @ 08:31
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Hvad mener du med "gået død"?

Den starter normalt, men kan ikke starte programmer.


Hvis du stadig kan boote den men ikke starte programmer, kan du Alt-boote den og vælge Recovery Mode, tage en manuel backup af dine dokumenter, omformatere disken og geninstallere macOS.


Sådan gør de alle sammen og "Programmer" ser sådan ud:


Men det lyder altså mærkeligt, at du pludselig ikke kan åbne eet eneste program, så prøv lige en almindelig genstart først, ikk'?

Det har jeg prøvet masser af gange, både varmstart og koldstart.

Jeg er i tvivl om hvad du mener med Alt-boote. Kan du pinde det ud?


1833

1
06. juni 2023 @ 09:45
Stormogul

Ser ud til at være et launchpad problem. Prøv at gendanne den på ny

https://www.imore.com/how-reset-launchpad


471

7
06. juni 2023 @ 10:45
Seniormedlem
Palle Meinert skrev:

Ser ud til at være et launchpad problem. Prøv at gendanne den på ny

https://www.imore.com/how-reset-launchpad

Det gjorde det så ikke, men jeg er i tvivl om hvad Option key er for en størrelse.


471

7
06. juni 2023 @ 10:59
Seniormedlem
Towle skrev:
Palle Meinert skrev:

Ser ud til at være et launchpad problem. Prøv at gendanne den på ny

https://www.imore.com/how-reset-launchpad

Det gjorde det så ikke, men jeg er i tvivl om hvad Option key er for en størrelse.

Ok, det kunne jeg se på det andet tastatur. Den har jeg brugt og fulgt vejledningen, men det ændrer ingenting :-(


4593

394
06. juni 2023 @ 12:04
FPU

Alt og Option er den samme tast, altså den tast, som sidder lige ved siden af Kommando-tasten. Det er såden lidt geografisk, hvad man kalder den.

Alt-boot er at genstarte Mac'en, mens man holder Alt-tasten nede, indtil man kan se, at Mac'en er ved at starte op i Recovery mode.

Pøj-pøj.


2709

339
PallMei (Skribent)
06. juni 2023 @ 16:05
Bit kongen
Towle skrev:
Towle skrev:
Palle Meinert skrev:

Ser ud til at være et launchpad problem. Prøv at gendanne den på ny

https://www.imore.com/how-reset-launchpad

Det gjorde det så ikke, men jeg er i tvivl om hvad Option key er for en størrelse.

Ok, det kunne jeg se på det andet tastatur. Den har jeg brugt og fulgt vejledningen, men det ændrer ingenting :-(

Ok, først tjek om macOS er fuldt opdateret. 

Hvis den allerede er, så prøv:

  • Shift+cmd+G og gå til /var/folders
  • Slet alle mapper UNDTAGEN! zz
  • genstart

471

7
06. juni 2023 @ 16:36
Seniormedlem
PallMei skrev:
Towle skrev:
Towle skrev:
Palle Meinert skrev:

Ser ud til at være et launchpad problem. Prøv at gendanne den på ny

https://www.imore.com/how-reset-launchpad

Det gjorde det så ikke, men jeg er i tvivl om hvad Option key er for en størrelse.

Ok, det kunne jeg se på det andet tastatur. Den har jeg brugt og fulgt vejledningen, men det ændrer ingenting :-(

Ok, først tjek om macOS er fuldt opdateret. 

Hvis den allerede er, så prøv:

  • Shift+cmd+G og gå til /var/folders
  • Slet alle mapper UNDTAGEN! zz
  • genstart

Jeg ved jeg ikke om macOS er fuldt opdateret; jeg kan ikke starte AppStore i Firefox, men det er jo ligegyldigt hvilken browser jeg forsøger med for jeg kan overhovedet ikke starte programmer.

Jeg kan ikke få lov til at slette x8, da den er nødvendig for macOS - siger den.


4593

394
06. juni 2023 @ 16:55
FPU

Towie, somme tider er det altså bare lettere at starte forfra end at klat-male.

Lige så snart du har fået kopieret mappen "Dokumenter" over på et andet medie, bør du starte op i Recovery mode, vælge at omformatere disken via en af menuerne og så geninstallere macOS.

Det dér med at dimse rundt nede i maskinrummet er nok for stor en mundfuld for dig, så mit gæt er, at det blot vil være spild af tid, fordi du alligevel ender med at skulle omformatere disken, geninstallere macOS og opdatere det.


471

7
06. juni 2023 @ 17:14
Seniormedlem

Blot til orientering: Det er TOWLE, ikke TOWIE. Det kommer fra at vi engang boede nabo til Jeppe Åkjærs JENLE og på Sallingbomål tæller man JEN, TOW, TREJ. Derfor Towle ;-)


2709

339
PallMei (Skribent)
06. juni 2023 @ 19:55
Bit kongen
Towle skrev:
PallMei skrev:
Towle skrev:
Towle skrev:
Palle Meinert skrev:

Ser ud til at være et launchpad problem. Prøv at gendanne den på ny

https://www.imore.com/how-reset-launchpad

Det gjorde det så ikke, men jeg er i tvivl om hvad Option key er for en størrelse.

Ok, det kunne jeg se på det andet tastatur. Den har jeg brugt og fulgt vejledningen, men det ændrer ingenting :-(

Ok, først tjek om macOS er fuldt opdateret. 

Hvis den allerede er, så prøv:

  • Shift+cmd+G og gå til /var/folders
  • Slet alle mapper UNDTAGEN! zz
  • genstart

Jeg ved jeg ikke om macOS er fuldt opdateret; jeg kan ikke starte AppStore i Firefox, men det er jo ligegyldigt hvilken browser jeg forsøger med for jeg kan overhovedet ikke starte programmer.


Du skal ikke bruge en browser for at tjekke efter software opdatering eller køre app-store og de seneste versioner af macOS bruger heller ikke app-store, men gør det i systemindstillinger.

Jeg kan ikke få lov til at slette x8, da den er nødvendig for macOS- siger den.


Du kan prøve om du kan finde en løsning eller måske en youtube video

https://www.google.com/search?q=mac+cannot+run+apps+damaged+or+incomplete


4593

394
06. juni 2023 @ 21:12
FPU
Towle skrev:

Blot til orientering: Det er TOWLE, ikke TOWIE. Det kommer fra at vi engang boede nabo til Jeppe Åkjærs JENLE og på Sallingbomål tæller man JEN, TOW, TREJ. Derfor Towle ;-)

Ups, sorry, men jeg er miljøskadet fra dengang jeg var cykelbud, for der hed en af kollegerne Tauie, og det er jo tæt på.

Towle er hermed noteret.


471

7
07. juni 2023 @ 08:37
Seniormedlem
PallMei skrev:

Jeg ved jeg ikke om macOS er fuldt opdateret; jeg kan ikke starte AppStore i Firefox, men det er jo ligegyldigt hvilken browser jeg forsøger med for jeg kan overhovedet ikke starte programmer.


Du skal ikke bruge en browser for at tjekke efter software opdatering eller køre app-store og de seneste versioner af macOS bruger heller ikke app-store, men gør det i systemindstillinger.

Jeg kan ikke få lov til at slette x8, da den er nødvendig for macOS- siger den.


Du kan prøve om du kan finde en løsning eller måske en youtube video

https://www.google.com/search?q=mac+cannot+run+apps+damaged+or+incomplete

Når jeg klikker på "Søg i App Store", så kommer denne her og det giver intet resultat:



2709

339
PallMei (Skribent)
07. juni 2023 @ 09:33
Bit kongen


Når jeg klikker på "Søg i App Store", så kommer denne her og det giver intet resultat:


Hvad sker, hvis du vælger Søg i App Store eller under Vælg program... vælger /Programmer/App Store.app?

Uden at sidde med maskinen selv om tjekke logs m.v. for at komme længere ned og se præcis hvorfor det fejler. Apple m.fl. fokusere på specifikke apps og ikke alle apps.

Nogle muligheder:

1. Geninstaller (CMD+R) macos uden at slette din nuværende, Alle dine arkiver og brugerindstillinger bevares, når du bruger macOS-gendannelse til at geninstallere.  https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mchlp1599/mac

2. Hvis du kan køre systemindstillinger. Så prøv at oprette en ny bruger. Logge ud og logge ind på den nye bruger, for at se om problemet med at starte apps også er tilstede der. Hvis ikke du kan køre systemindstillinger. Kan du sandsynligvis gøre det under gendannelse/recovery.

Under alle omstændigheder, vil jeg råde dig til at kopiere alle dine data ud på et eksternt drev og tjekke at de kan læses.

3. Hvis alt andet fejl og du har sikret dine data, så er der ren installation tilbage.


2268

156
07. juni 2023 @ 09:45
ASCII jonglør
Towle skrev:

Min gamle iMac er gået død og jeg har formateret min TimeMachine disk før jeg nåede at genetablere en sikkerhedskopi. Nu kan jeg slet ikke starte programmer.

Hvad gør jeg nu?

Du tager både din Mac og din Time Machine-enhed under armen, og går ned i den nærmeste Humac eller andet Mac-support værksted eller der hvor du købte din Mac, hvor du forklarer dit problem. For som jeg læser det, bruger du alt for lang tid på at få skidtet til at virke. De næste ti dage får vi 100% solskin her i lille Dannevang - og den sjældne lejlighed bør da udnyttes til at nyde vejret, solskinnet, stranden, haven, lystfiskeriet, skoven - i stedet for at bøvle med en Mac indendørs 😉

Du kan jo prøve at besøge forskellige steder - start fx med Humac, du finder alle deres butikker på https://www.humac.dk/butikker

God sommer! 👍🔆

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

471

7
10. juni 2023 @ 17:46
Seniormedlem

Jeg tog den med til MobilCenter Midt i Viborg, som jeg tidligere har brugt. Det var harddisken i den gamle der var stået af. Lidt underligt, men det er også efterhånden mange år siden jeg fik en ny sat i. Det var en digital harddisk - ikke en roterende som den var født med.

Nu har jeg bestilt et kabel med eSATA i den ene ende og USD i den anden. Jeg har 2 meget gamle harddiske som jeg gerne vil se hvad indeholder.

Factory skrev:
Towle skrev:

Min gamle iMac er gået død og jeg har formateret min TimeMachine disk før jeg nåede at genetablere en sikkerhedskopi. Nu kan jeg slet ikke starte programmer.

Hvad gør jeg nu?

Du tager både din Mac og din Time Machine-enhed under armen, og går ned i den nærmeste Humac eller andet Mac-support værksted eller der hvor du købte din Mac, hvor du forklarer dit problem. For som jeg læser det, bruger du alt for lang tid på at få skidtet til at virke. De næste ti dage får vi 100% solskin her i lille Dannevang - og den sjældne lejlighed bør da udnyttes til at nyde vejret, solskinnet, stranden, haven, lystfiskeriet, skoven - i stedet for at bøvle med en Mac indendørs 😉

Du kan jo prøve at besøge forskellige steder - start fx med Humac, du finder alle deres butikker på https://www.humac.dk/butikker

God sommer! 👍🔆



2268

156
10. juni 2023 @ 19:12
ASCII jonglør

Herligt at høre, at du fandt en god løsning - endda med mulighed for at se, hvad der gemmer sig på dine gamle harddiske. Held og Lykke! - og ha’ en fortsat god sommer!

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”