xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)
macnyt  /  forum  /  emne
Ny MacBook Air 15" på tirsdag d. 5. juni?
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)


2268

156
01. juni 2023 @ 11:27
ASCII jonglør

Så nærmer WWDC sig, og dermed også muligheden for at Apple sender en MacBook Air 15" på markedet. Sidste nye SPT-analyse (SPT = Slag På Tasken = det rene rygteri) i linket herunder, hævder nærmest at en MacBook Air 15" er så sikkert som Amen i Kirken. Personligt håber jeg, at rygterne om en 15" MacBook Air underdriver, og at Tim Cook laver en One More Thing med en sublim MacBook Air 16" - mæææn det sker nok alligevel ikke, da det sandsynligvis vil knække salgskurven for den nuværende MBP 16" fuldstændigt.

15-inch MacBook Air: Everything we know ahead of WWDC

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  28
2
  1362

2268

156
05. juni 2023 @ 16:01
ASCII jonglør

Så er det gamle ritual tilbage, hvor opvarmningen af kreditkortet er gennemført - blot for en sikkerheds skyld - og forventningerne er højest: Apple Store Is Down...

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1663

45
05. juni 2023 @ 16:45
Stormogul

Haha jeg har store forventninger til deres kommende VR/AR headset men tvivler dog på at min kort er klar til et køb af dem.  

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

2268

156
05. juni 2023 @ 20:51
ASCII jonglør

Så kom den, MacBook Air 15" - 15.3" for at være præcis. Ikke 16", men lidt derhenad. Apple Store Danmark har ikke uploadet maskinen endnu, men prisen i USA er $1.299 - så må vi se. 

Apple unveils 15-inch MacBook Air, available to order today...

En af kommentarer under ovenstående artikel lyder således:

No surprise here, just the laziest possible update to a bigger frame. Also, it should be cheaper, given they're selling us last year's hardware.

Hmmm.....det er desværre nok sandt....

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1663

45
05. juni 2023 @ 20:57
Stormogul

VisonPro holy shit det må jeg eje. 

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

2268

156
05. juni 2023 @ 21:30
ASCII jonglør

Så kom priserne. En 15.3” med 16GB RAM og 1TB harddisk koster 17.899 zpir. Den sluger jeg med lidt besvær.

Men farverne, altså - Midnat og Stjerneskær er det nok klogt at opleve først. Havde egentlig bestemt mig for en Space Grey, men det er jo heller ikke det mest spændende. Vi får se…

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2268

156
05. juni 2023 @ 22:27
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
05. juni 2023 @ 22:28
FPU
Pjock skrev:

VisonPro holy shit det må jeg eje. 

De skal nok blive et hit på løjperne. :o)


1663

45
05. juni 2023 @ 23:01
Stormogul

Haha måtte eje det indtil jeg så prisen. Så brast den drøm. 

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

2268

156
06. juni 2023 @ 00:05
ASCII jonglør

Ku' ikke vente   Købt 15" MBA i Stjerneskær, 16GB RAM og 1TB HD til kr. 16.539 i Education Store. Det er en OK pris for sådan et herligt monster.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
06. juni 2023 @ 07:39
FPU
Factory skrev:

Ku' ikke vente   Købt 15" MBA i Stjerneskær, 16GB RAM og 1TB HD til kr. 16.539 i Education Store. Det er en OK pris for sådan et herligt monster.

Tjah, jeg gav 8.999,- kr. for min 13'' MBP 2010 i 2010 og kort efter en Plovmand oveni for 2 x 4 GB RAM.

Det svarer til omtrent 10.500,- Kr. i 2020 (seneste år i Inflations-omregneren).

Så 6000,- Kr. ekstra for så meget mere er vel ikke så galt. Men det er nu alligevel en slat for de fleste.

Men den ser lovende ud, og hvis den ellers kan levere en god lyd, selvom den er så flad, er det en ret attraktiv maskine.

Jeg er dog mere til 13'' end 15''.


4593

394
06. juni 2023 @ 07:47
FPU
Pjock skrev:

Haha måtte eje det indtil jeg så prisen. Så brast den drøm. 

Jaeh, det er en del penge. Men som brillebærer med bygningsfejl og glidende overgang til læsefeltet og et godt titanium-stel har jeg givet omtrent det halve for bare at kunne se ordentligt.

Det er som regel dyrt at være first-mover, men mon ikke de efterfølgende versioner blive både bedre og billigere, med mindre det hele flopper efter første udgave? Og så har man jo sparet DE penge ved at vente.

Godt nok kommer de først i starten af 2024, men dybt inde i Apple HQ må de allerede være i gang med at fastlægge rammerne for Version 2.


2268

156
06. juni 2023 @ 08:09
ASCII jonglør
Så 6000,- Kr. ekstra for så meget mere er vel ikke så galt. Men det er nu alligevel en slat for de fleste.

En god slat, ja, også for mig. Men med et voksende antal pixelfejl på min aldrende MBP 15” Retina-skærm, der også lider af et tudsegammelt batteri og et tastatur, hvor tasterne er begyndt at blive ved med at skrive med stort et par bogstaver efter brug af Shift - og ikke mindst udsigten til Apples nye Silicon-processorer -  så var tiden inde.

Desuden ser det ud til, at Apple har taget kritikken af den dårlige lyd på de tidligere MBA-modeller til sig, idet denne nye MBA 15” kommer med et ny-udviklet højttalersystem. Apple skriver selv:

15" MacBook Air har et lydsystem med seks højttalere – en kombination af to par vibrationsdæmpende bashøjttalere og to diskanthøjttalere, som giver dobbelt så dyb bas. Højttalerne på MacBook Air under­støtter rumlig lyd sammen med Dolby Atmos, så du kan få en tredimensionel lydoplev­else, når du hører musik og ser film. 

Det vil så vise sig, hvor godt det er, men sikkert noget bedre end min gamle maskine. Max Tech giver også den nye lyd en thumbs up i denne sammenligning med MBA 13”. Må dog indrømme, at det virkelige grotesk elendige “musik”-eksempel han bruger til sammenligning gør det plat umuligt at vurdere lyd-kvaliteten på den nye 15”.

Der var også spørgsmålet om køling af M2, al den stund MBA 15” ikke har nogen blæsere indbygget. Jeg så her en anmeldelse der hævdede, at det større “motorrum” på 15”-modellen i sig selv vil give bedre køling. Nu får vi se…

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
06. juni 2023 @ 12:00
FPU

@Factory:

Det er jo gode nyheder på lydsiden, men sådan noget afgøres nu bedst ved en direkte lytning med noget musik, som man kender godt.

Og ja, MaxTech's valg af "musik" er mildest talt kontroversielt. Jeg frygter for fremtiden. :0)

Men hvis det kommer så vidt, at lyden er så meget bedre end i en 13'' Air (indtil næste upgrade), kan det være, at jeg kommer til at skulle vænne mig til 15''. Jeg synes bare, at det er for stort, når jeg ligger på sofaen med MBP'en på mavsen og skriver klinger lyrik.


2268

156
06. juni 2023 @ 13:03
ASCII jonglør

Har selv gennem tiden haft Macs i alle mulige størrelser, lige fra PowerBook 1400 med 11.3" skærm til iMac med 27" skærm. Min første MacBook var med 17" (YES! - men utrolig clumsy ved transport), så en med 15", derefter en med 13" (ja, den er helt bestemt handy-lækker), så den nuværende aldeles udtjente MBP 15" - og altså nu den kommende MacBook Air 15.3". 

Jeg ser bl.a. tv og film på min MacBook - og det er nok mest derfor, at en 13"-model synes utilstrækkelig. Kan nemlig huske, at specielt forskellen på film-undertekster var mærkbar, da jeg skiftede mellem 13" og 15"; underteksterne på en 13" blev simpelthen for små til, at det var en fornøjelse at se film på maskinen. Så derfor er min præference placeret på en 15" - og nu endda snart med et par millimeter mere på en letvægts 15.3"    

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
06. juni 2023 @ 14:15
FPU
Factory skrev:

Har selv gennem tiden haft Macs i alle mulige størrelser, lige fra PowerBook 1400 med 11.3" skærm til iMac med 27" skærm. Min første MacBook var med 17" (YES! - men utrolig clumsy ved transport), så en med 15", derefter en med 13" (ja, den er helt bestemt handy-lækker), så den nuværende aldeles udtjente MBP 15" - og altså nu den kommende MacBook Air 15.3". 

Jeg ser bl.a. tv og film på min MacBook - og det er nok mest derfor, at en 13"-model synes utilstrækkelig. Kan nemlig huske, at specielt forskellen på film-undertekster var mærkbar, da jeg skiftede mellem 13" og 15"; underteksterne på en 13" blev simpelthen for små til, at det var en fornøjelse at se film på maskinen. Så derfor er min præference placeret på en 15" - og nu endda snart med et par millimeter mere på en letvægts 15.3"    

Der er jo også lige den ting, at sørgeranden er mindre på de nye Mac'er, så selvom skærmen er 2'' større end min 13'' MBP, er selve computeren det jo ikke.

Så den nye 15'' air er måske ikke meget større end MBP'en. Det må komme an på en opmåling.

Og det er jo computerens størrelse, der afgør om den en klodset, ikke selve skærmen.

Jeg husker godt de 17'' PowerBooks. Total uhandy, men stereolyden var uovertruffen for en bærbar, fordi højtalerne sad så langt fra hinanden.


2268

156
12. juni 2023 @ 10:33
ASCII jonglør

Så har Max Tech lavet en blandet præsentations- og købsguide til den nye MacBook Air 15.3” M2, link herunder. Det gør han rigtig godt - og jeg blev lidt overrasket over, at AppleCare er blevet en del forbedret. Det nævnte Apple nemlig ikke under WWDC…

15” MacBook Air - What Apple DIDN’T Tell You…

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2268

156
12. juni 2023 @ 22:38
ASCII jonglør

Anmeldelser og videoer af MacBook Air 15.3" M2:

15-inch M2 MacBook Air reviews: Big screen, bigger value

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2268

156
13. juni 2023 @ 15:41
ASCII jonglør

Et nyt interview med to af Apples ledere bag den nye 15.3” MacBook Air afslører nogle interessante detaljer om den nye bærbare computer. Her fortælles om den største udfordring, om hvordan Apple bestemte sig for en skærm på 15,3”, og hvorfor Apple mente, det var på tide at udvide MacBook Air-serien - og meget mere.

Apple execs share why it made the 15-inch MacBook Air, the biggest challenge, more

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2268

156
18. juni 2023 @ 19:56
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2268

156
24. juni 2023 @ 11:29
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

179

42
09. juli 2023 @ 17:28
Novice

Er der generel tilfredshed med den nye MBA M2 15" ?

Jeg har i dag bestilt en standard MBA M2 15" med SSD på 512 GB primært på grund af den større skærm. Jeg købte tidligere på året en Mac Mini med M2 chip og performance har været imponerende.

Min "gamle" (2020) MBP M1 13" kommer på pension i sommerhuset.


2268

156
09. juli 2023 @ 18:46
ASCII jonglør

Der er et par ting, som har overrasket mig ved maskinen:

  • Selve det lysende skærm-område måler 326 x 211 mm, og der virker som om, at bredde/længde-forholdet er anderledes end på min gamle MBP 15". Det får faktisk skærmen til at virke mindre end på MBP 15". En art optisk bedrag, går jeg ud fra.
  • Apple oplyser, at MBA 15.3" ift. tidligere MBA-modeller har et opgraderet højtalersystem, der beskrives således: Lydsystem med seks højttalere inkl. vibrationsdæmpende bashøjttalere.

- og det er ganske vist: lyden er noget mere mørk end jeg var vant til på min gamle MBP 15". Lyden på dén var nu også lidt diskant-præget, så derfor lagde jeg mærke til det i starten. I dag, en måned efter køb, opleves lyden som rigtig fin, omend den ind imellem kan opleves en smule præget af en lidt mørk lyd. Måske blot en smagssag. I øvrigt vil jeg klart foretrække den nye lyd frem for et mere diskantet format, som jeg synes er irriterende. Der er vistnok en let beroligende virkning af lyden på den nye MacBook Air 15.3" - tror jeg...ihvertfald ift. noget mere diskantet.

Og så er jeg lykkelig over den nye babys lille vægt, og at jeg ikke længere skal slæbe en oplader med på arbejdsrejser. Maskinen holder fint strøm i over et døgn, tilmed i godt overskud. Damn Good Coffee!

Hastigheden på maskinen er superfin, programmer starter lynhurtigt - fx Pages, som var lidt sløv i optrækket på min gamle MBP med Intel. Høj hastighed har jo altid været en væsentlig grund til at købe nye maskiner, mens nu synes jeg, at det er kommet derhen, hvor det skal..

Nu mangler der blot et passende case på markedet, det burde nok snart ske. Så spiller det hele.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

179

42
09. juli 2023 @ 19:29
Novice

Tak for feedback, så er der noget at glæde sig til - og så sprang jeg ud af skabet og bestilte den i midnat sort.


2268

156
09. juli 2023 @ 19:51
ASCII jonglør

Vær opmærksom på, at på Midnight Blue-udgaven ses fingeraftryk meget tydeligt, se fx på https://www.youtube.com/watch?v=b7h4LaHfc1U. Det er en betragtning, som går igen i næsten enhver anmeldelse af maskinen, som jeg har set.

Efter at have læst om fingeraftrykseffekten valgte jeg selv Stjerneskær, er virkelig godt tilfreds med den farve. Var pga. navnet lidt nervøs for, at farven skulle virke "fimset", men LIVE opleves farven nærmest elegant, synes jeg.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

179

42
17. juli 2023 @ 15:57
Novice

Jeg har nu med fornøjelse brugt min nye 15" Air i 6 dage, meget lækker skærm og lyd. Det er dog lidt øv at den ikke har WiFi 6E.

Jeg har ikke haft problemer med fedtfingre på farven midnight, jeg undlader blot at spise ostepops simultant med brug ....

Her sammen med MBP M1 (2020).



2268

156
17. juli 2023 @ 16:08
ASCII jonglør
prorege skrev:

Jeg har ikke haft problemer med fedtfingre på farven midnight, jeg undlader blot at spise ostepops simultant med brug ....

Hvilket præcis er mit problem: spisesurf 👨‍💻 🍔 

Tillykke med den lille ny! 💻🍸



MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

19

5
19. juli 2023 @ 10:51
Nyt medlem

Påvirker manglen på WiFi 6E tilslutningsmulighederne og ydeevnen i den nye 15" Air væsentligt?


179

42
19. juli 2023 @ 14:18
Novice

Nej ikke betydeligt med mindre man har WiFi 6E installeret hjemme, MacBook Air 15" klarer standard WiFi 6 AX fint.