xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Ny MBP husker ikke indstilling for lysstyrken på skærmen
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


881

6
19. april 2023 @ 07:42
Veteran

Hej, 

Jeg har købt en fabriksny MBP 16" 2023, med Ventura MacOS. 

Uanset hvad jeg indstiller skærmen lysstyrke på og uanset om den er sat til at justere lysstyrken automatisk eller ej, så indstiller lysstyrken sig automatisk midt i mellem yderpunkterne på slideren, som jo nok er 50%, efter den har været på vågeblus.

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvor jeg markerer den til at huske min indstilling af lysstyrken jeg har valgt, så den starter op fra vågeblus med denne lysstyrke.

Nogen der har et tip?

  7
0
  344

4593

394
19. april 2023 @ 08:53
FPU

En hurtig gurgling (på engelsk) viser, at det muligvis har noget med energibesparelse at gøre, så der er nogle indstillinger, som du lige bør kigge på her (Big Sur):

Disabling auto-dimming in modern macOS versions is done as follows:

Open “System Preferences” from the Apple menu

Choose “Battery”, then select the “Battery” option from the left side

Unselect the check box next to “Slightly dim the display when using this power source”

Next, go back to System Preferences and choose the “Displays” system preference panel

Unselect the checkbox for “Automatically adjust brightness”

Close System Preferences

Link til hele OSX Daily-artiklen her.


2709

341
PallMei (Skribent)
19. april 2023 @ 09:51
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

En hurtig gurgling (på engelsk) viser, at det muligvis har noget med energibesparelse at gøre, så der er nogle indstillinger, som du lige bør kigge på her (Big Sur):

Disabling auto-dimming in modern macOS versions is done as follows:

Open “System Preferences” from the Apple menu

Choose “Battery”, then select the “Battery” option from the left side

Unselect the check box next to “Slightly dim the display when using this power source”

Next, go back to System Preferences and choose the “Displays” system preference panel

Unselect the checkbox for “Automatically adjust brightness”

Close System Preferences

Link til hele OSX Daily-artiklen her.

Artiklen er fra 2010, men må være opdateret da Big Sur også er nævnt. Den er dog ikke tilpasset Ventura, men i denne sammenhæng er det kun dæmpning på batteri, der nu er at finde under Avanceret knappen i skærm.

Jeg skal ærlig indrømme at jeg har den til at styre lysstyrken automatisk på min M1 MBA og aldrig bemærket hvilken lysstyrke den vågner op med. Jeg har et spil som kan være lidt mørk og så skruer jeg op manuelt. Men ellers er det ikke noget jeg bekymre mig om. Det hænder også at jeg skifter farveprofil, hvis jeg ser film og mangler lidt nuancer af sort.


4593

394
19. april 2023 @ 10:38
FPU

@ PallMei:

Jeg bed ikke mærke i årstallet, men jeg så, at Big Sur var nævnt, og det er jo et af de nyere macOS'er, så jeg anså artiklen som værende relevant.

Jeg har dog ikke helt styr på, hvad de seneste mac OS-udgaver hedder, og hvilken rækkefølge de kommer i.

Jeg håber derfor, at din info kan hjælpe Dirla.


2709

341
PallMei (Skribent)
19. april 2023 @ 11:24
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

@ PallMei:

Jeg bed ikke mærke i årstallet, men jeg så, at Big Sur var nævnt, og det er jo et af de nyere macOS'er, så jeg anså artiklen som værende relevant.

Jeg har dog ikke helt styr på, hvad de seneste mac OS-udgaver hedder, og hvilken rækkefølge de kommer i.

Ventura er seneste version og meget anderledes når det kommer til systemindstillinger. Venturas systemindstillinger er er nu kopieret fra IOS og fuldstændig omstruktureret. Det er ikke til det bedre i min mening.

Men med tiden lære man det nok. Jeg savner dog tilbage knappen.


4593

394
19. april 2023 @ 14:42
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

@ PallMei:

Jeg bed ikke mærke i årstallet, men jeg så, at Big Sur var nævnt, og det er jo et af de nyere macOS'er, så jeg anså artiklen som værende relevant.

Jeg har dog ikke helt styr på, hvad de seneste mac OS-udgaver hedder, og hvilken rækkefølge de kommer i.

Ventura er seneste version og meget anderledes når det kommer til systemindstillinger. Venturas systemindstillinger er er nu kopieret fra IOS og fuldstændig omstruktureret. Det er ikke til det bedre i min mening.

Men med tiden lære man det nok. Jeg savner dog tilbage knappen.

Aha. Nå, men for at citere en fremsynet bar-ejer i Little Italy i 1994:

"Change ain't good, Leon". :0)


881

6
19. april 2023 @ 17:00
Veteran
Tonny Freimanis skrev:

En hurtig gurgling (på engelsk) viser, at det muligvis har noget med energibesparelse at gøre, så der er nogle indstillinger, som du lige bør kigge på her (Big Sur):

Disabling auto-dimming in modern macOS versions is done as follows:

Open “System Preferences” from the Apple menu

Choose “Battery”, then select the “Battery” option from the left side

Unselect the check box next to “Slightly dim the display when using this power source”

Next, go back to System Preferences and choose the “Displays” system preference panel

Unselect the checkbox for “Automatically adjust brightness”

Close System Preferences

Link til hele OSX Daily-artiklen her.

Har lige fundet ud af det ikke er gældende med lader tilsluttet. 

Endvidere er det heller ikke gældende hvis man kører uden lader hvis  funktionen "Gør skærmen lidt mørkere ved batteri" er slået fra, som Tonny også beskriver ovenfor.

Case closed :-)


4593

394
19. april 2023 @ 21:21
FPU
Dirla skrev:
Tonny Freimanis skrev:

En hurtig gurgling (på engelsk) viser, at det muligvis har noget med energibesparelse at gøre, så der er nogle indstillinger, som du lige bør kigge på her (Big Sur):

Disabling auto-dimming in modern macOS versions is done as follows:

Open “System Preferences” from the Apple menu

Choose “Battery”, then select the “Battery” option from the left side

Unselect the check box next to “Slightly dim the display when using this power source”

Next, go back to System Preferences and choose the “Displays” system preference panel

Unselect the checkbox for “Automatically adjust brightness”

Close System Preferences

Link til hele OSX Daily-artiklen her.

Har lige fundet ud af det ikke er gældende med lader tilsluttet. 

Endvidere er det heller ikke gældende hvis man kører uden lader hvis  funktionen "Gør skærmen lidt mørkere ved batteri" er slået fra, som Tonny også beskriver ovenfor.

Case closed :-)

Yihaaa!