xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Genveje i macOS, der er værd at kende, ...
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


1905

187
PowerPalle (Administrator)
03. april 2023 @ 12:24
Stormogul

Jeg syntes nu nok, at jeg kender rigtigt mange genveje i macOS, men i dag blev jeg overrasket over en ny genvej jeg ikke havde hørt om eller prøvet før og blev således inspireret til denne tråd.

Når man bruger tastaturets lyd-taster til at skrue op og ned, så er hvert nyt niveau relativt stort. Men holder man SHIFT og OPTION nede samtidigt, så er der meget mere nuance i niveauet uanset om man skruer op eller ned. 

Del gerne andre gode macOS genvejs tips...

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  7
4
  401

4593

394
03. april 2023 @ 13:34
FPU

Smart! Virker også i High Sierra.

En genvej, som jeg bruger meget, når jeg citerer eller kopierer tekst ind i et dokument, er at bruge Kommando-Shift-Alt-V (paste and match style); så blever den tekst, som bliver sat ind, formateret som den tekst, der står der i forvejen, både hvad font, størrelse og format angår, så jeg slipper for at ændre det manuelt.

Jeg bruger også  Kommando-Alt-W for at lukke alle Finder-vinduer på een gang,, hvis jeg f.eks. har klikket mig ind til min mappe med mine budgetskemaer, som ligger 4-5 mappe-hierakier nede i Dokumenter. Alt-klik i lukkefeltet virker på samme måde.

Jeg bruger lejlighedsvis også Fn-Del som forward delete, men jeg lærte den genvej så sent, at jeg som regel kommer til at placere cursoren bag det, som skal slettes, ikke foran.

Kommando-Backspace til at skifte mellem programmer er uundværlig. Og Kommando-H for "Hide" for at smide et program med et åbent vindue i baggrunden, f.eks. et nyhedsindslag på YouTube, som jeg kan nøjes med at lytte til, mens jeg (som regel) spiller Backgammon eller et par kabaler.

Kommando-D for at pege på Desktoppen i Save-dialoger, for jeg foretrækker at arkivere alle nye dokumenter på skrivebordet, og her får de så lov til at ligge, indtil jeg er færdige med dem, hvorefter de manuelt bliver flyttet et passende sted hen.

Alt-Klik-Træk en fil ud på skrivebordet for at lave en dublet med helt samme fil-navn, f.eks. et foto, som jeg vil croppe, for så har jeg stadig originalen liggende det originale sted, hvis jeg fumler i det, og så slipper jeg for at skulle fjerne " copy" fra fil-navnet bagefter.

Kommando-J for at åbne og lukke Show View Options, når jeg skal ændre indstillinger i Finder-vinduer.

Kommando-D for "Don't save". Desværre er denne kommando fjernet fra et par programmer i de senere macOS'er, så man skal bruge musen i stedet for. Kommando-D for "Dumt!". :0)


2581

84
03. april 2023 @ 17:57
Bit kongen

sådan helt generelt er CheatSheet et godt værktøj for både øvede og nybegyndere i genveje. hold command nede og så popper et vindue op med alle genveje for det program du aktuelt er igang med.

Der er ikke rigtigt nogen grund til ikke at have det installeret.


2273

157
03. april 2023 @ 20:30
ASCII jonglør

Også jeg bruger Æble-Shift-Alt-V (paste and match style) rigtig meget - den er nok en af de mest tidsbesparende tastaturveje overhovedet.

En anden snild tastaturgenvej er Æble-Komma, som åbner Indstillinger i det pågældende program, også i Finder - er ofte brugt her på denne gamle MBP fra Late 2013.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
03. april 2023 @ 20:51
FPU

Flere genveje (i skriveprogrammer).

Dobbeltklik på et ord HiLiter hele ordet.

Trippleklik på ordet HiLiter hele sætningen eller hele afsnittet afhængig af programmet.

Alt + Pil til højre eller venstre flytter markøren fra ord til ord.

Kommando + Pil til højre eller venstre flytter markøren til enden eller begyndelsen af linien.

Shift + Pil til højre eller venstre HiLiter enkeltkarakterer (og mellemrum).

Shift + Alt + Pil til højre eller venstre HiLiter ordet i pilens retning.

Kommando + Shift + Pil til højre eller venstre HiLiter resten af linien i pilens retning.

Kommando + Shift + Pil op eller ned HiLiter teksten til toppen eller bunden i pilens retning

De her genveje virker alle også i Macnyt's editor.

Visse af disse genveje virker også, når man skal omdøbe fil-navne i Finder. Her er det dog blot Pil til højre eller venstre for at flytte markøren til enden eller starten af filnavnet indtil Suffix. Vil man hen bag Suffix, skal man bruge Pil ned i stedet for Pil til Højre. HiLite virker også som beskrevet ovenfor i kombination med Shift-tasten.


4593

394
03. april 2023 @ 21:11
FPU
Jesper Arning skrev:

sådan helt generelt er CheatSheet et godt værktøj for både øvede og nybegyndere i genveje. hold command nede og så popper et vindue op med alle genveje for det program du aktuelt er igang med.

Der er ikke rigtigt nogen grund til ikke at have det installeret.

Well, den er hentet og installeret, men umiddelbart ser det ud til, at den er lidt for ivrig efter at poppe op, når jeg bruger Kommando-Backspace til at cykle mellem programmer, og lidt for lidt ivrig efter at forsvinde igen (skal trykke Kommando en gang mere).

Måske vænner jeg mig til den, men jeg tror, at den vil irritere mere end den vil gavne. Der sker i øvrigt ikke noget, når jeg dobbeltklikker på dens ikon, så man kan åbenbart ikke engang gå ind og f.eks. konfigurere en latenstid, før den skal dukke op, men måske er det, fordi den ikke officielt kan køre 10.13, kun 10.14, men desværre kan man ikke gå ind og hente en ældre version i Version History; det er hele tiden nyeste version (1.6.4), der downloades.

Nå, nu får den i hvert fald en chance, og ellers må jeg jo slå den fra igen.

I mellemtiden leder jeg så efter en genvej til at cykle mellem individuelle vinduer i først og fremmest Opera. Jeg fortrækker nemlig at Shift-klikke på eksterne links for ikke at risikere at ryge ind i et loop, når jeg klikker baglæns på en hjemmeside (I ved sikkert, hvad jeg mener).

Somme tider skal jeg så lige tilbage til et af de forrige vinduer for at hente noget info og så finde det nyeste vindue frem igen, og indtil videre har jeg kun kunnet finde ud af at gøre det med pegefeltet via Opera's Vindue-menu, hvilket er ret irriterende. jeg leder efter noget á la Kommando-Tab, men altså til at skifte mellem individuelle vinduer i et enkelt program, ikke cykle mellem forskellige programmer.


2581

84
04. april 2023 @ 02:15
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
Der sker i øvrigt ikke noget, når jeg dobbeltklikker på dens ikon, så man kan åbenbart ikke engang gå ind og f.eks. konfigurere en latenstid, før den skal dukke op

Når program vinduet er åbent (og ja det er en lidt underlig løsning) vil du se et tandhjul nede i højre hjørne af vinduet. Samtidigt med at du holder æblet nede skal du nu ned og klikke på tandhjulet hvor du kan indstille delay.

Det du oplever har sjovt nok aldrig været et problem for mig og jeg kører med standart indstillingen siden dag 1, men måske kan du fikse det ved at justere delay.


4593

394
04. april 2023 @ 10:26
FPU
Jesper Arning skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Der sker i øvrigt ikke noget, når jeg dobbeltklikker på dens ikon, så man kan åbenbart ikke engang gå ind og f.eks. konfigurere en latenstid, før den skal dukke op

Når program vinduet er åbent (og ja det er en lidt underlig løsning) vil du se et tandhjul nede i højre hjørne af vinduet. Samtidigt med at du holder æblet nede skal du nu ned og klikke på tandhjulet hvor du kan indstille delay.

Det du oplever har sjovt nok aldrig været et problem for mig og jeg kører med standart indstillingen siden dag 1, men måske kan du fikse det ved at justere delay.

Jesper, tak for det, du er en sveske!