xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
340
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Underlig info om "baggrundsprogram"
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


173

4
10. marts 2023 @ 09:25
Novice

Hej med jer

Den her oppede op i morges, da jeg tændte for min MacBook Pro med nyeste version af Ventura. Bemærk, at jeg tændte for computeren, så den har været helt slukket hen over natten.
Hvad er det mon for noget det der "baggrundsemne open"? Det er vel ikke virus?

Tak for svar 😊


  4
2
  372

4593

394
10. marts 2023 @ 10:13
FPU

Google var min ven. Nu er den det igen. Men ind i mellem var den det nu også.

Det er vist noget Cloud-noget.

Men glem virus; det er noget, som man kun slås med på Windows.

Der findes stadig ingen reelle viruser til macOS X platformen. Man kan allerhøjst få sig en trojaner, men der skal man selv hjælpe med installationen via administrator-password, så hvis man tænker sig bare en lille smule om, er man sikret.

Hvis man kun henter software fra AppStore eller den pågældende udviklers egen hjemmeside, kan der reelt ikke ske noget.

Man skal dog holde sig fra MacKeeper, for selvom den reklamerer med at hjælpe med vedligeholdelse af Mac'en, gør den reelt det modsatte. Sådan har det i hvert fald været tidligere, noget værre skrammel, som dog kunne fjernes igen med lidt fingersnilde.


173

4
10. marts 2023 @ 10:55
Novice

Tusind tak for svar Tonny. Mine Googlefærdigheder er åbenbart elendige. Jeg prøvede med "baggrundsemne open macos" og "macos open baggrundsemne" men fandt intet i nærheden af det du fandt, for så ville jeg jo selv have læst svaret, og at det har noget med macOS Ventura at gøre, og den er harmløs?

Men apropos MacKeeper og Clean My Mac så har jeg også hørt, at disse programmer skaber mere ravage end at de gør gavn, og det forholder sig vist stadig sådan?
Men hvordan kan det være, at man ikke skal rode med virus på macOS? Dvs. der er heller ikke brug for at virusscanne som man gør på Windows, eller gjorde.


4593

394
10. marts 2023 @ 11:11
FPU

Selv tak, da.

Ligesom dig prøvede jeg først på dansk, men så gurglede jeg 

"open" running in the background ventura

og så var der bid.

Med hensyn til skadelig software:

For snart nogle år siden kom jeg til at skamme Clean My Mac ud herinde. Jeg mente MacKeeper, men jeg kom til at forveksle de to. En anden Macnyt'er fik gjort opmærksom på fejlen, og jeg skrev derefter et erratum.

Så hvis din viden om Clean My Mac stammer fra en gammel Macnyt-tråd, så tag den med forbehold. Jeg har ingen erfaringer med Clean My Mac, men der er ingen tvivl om, at MacKeeper er grum. Min niece var kommet til at installere den på sin MBP og morbror måtte så smide sin egen Mac i en rygsæk og cykle over og bruge 2-3 timer på at få den luget ud igen. Men det lykkedes.


8581

198
11. marts 2023 @ 12:11
Poseidon

Popups som den der er en midlertidig 'feature' som nok bliver rettet snart. Jeg får en 20-30 ligegyldige stykker af dem dagligt på min arbejdsmaskine, og det er pissehamrende irriterende!

Clean My Mac er helt fin at bruge; MacKeeper skal du sende til Rusland, det er noget rigtigt skidt.

Og angående vira, så er der endnu ingen registreret i det vilde til macOS. Der findes lidt malware, men med god omtanke når man internetter, så slipper man nemt for det.