xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
ÆØÅ vises som mærkelige tegn på Imac
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


1

0
05. marts 2023 @ 11:01
Nyt medlem

HJÆLP HJÆLP :-)

Efter en reinstallering af masOS har Jeg har mistet ÆØÅ i Google Chrome og Firefox browser. Jeg har tjekket mine sprog- og tastaturindstillinger og begge steder er der valgt Dansk. Safari virker og viser ÆØÅ.  Jeg har gennemsøgt nettet for løsninger, uden at kunne finde brugebare løsning på problemet.  
Håber en af jer kære Mac bruger lige kender til problemet

På forhånd tak
Henrik 

  2
0
  393

4586

390
05. marts 2023 @ 12:33
FPU

Hej Henrik.

Velkommen på Macnyt, selvom det er under irriterende omstændigheder.

Der er nogle ting, som du kan prøve, men det vigtigste først:

Du bør tage en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, inden du begynder at rode med din Mac. Det vil først og  fremmest sige mapperne i din brugermappe, som jeg gætter på hedder [henrikjespersen]. Og eftersom du skal rode med dine browsere, vil jeg også anbefale dig, at du eksporterer dine bookmarks som en fil i hver af de to browsere og får dem kopieret med over sammen med dine andre dokumenter.

Der er et par ting, som du let kan gøre, som måske hjælper:

-Afslut alle programmer og genstart Mac'en. Somme tider skal der faktisk ikke mere til. Hvis det ikke hjælper, så prøv at tjekke for opdateringer i Firefox of Chrome; måske ligger der allerede et patch.

-Hvis det ikke hjælper, så prøv at oprette en anden bruger med administratorrettigheder. Det gøres i Systemindstillinger -> Brugere og Grupper -> klik på hængelås og tast dit kodeord -> klik på Plus-tegnet og opret derefter den nye bruger. Genstart Mac'en, log ind på den nye konto og se, om det hjalp. Hvis ikke, så genstart, log ind på den oprindelige konto og slet den nye konto i Brugere og Grupper.

Det næste, som du kan prøve er at fjerne (flytte) de to Firefox mapper i det usynlige bibliotek i din brugermappe. Jeg har ikke selv Chrome, så jeg forklarer kun om Firefox. Biblioteket tilgås via Gå-menuen i Finder, hvor du åbner menuen, holder Alt-tasten ned og så vælger "Bibliotek". I den mappe er der en mappe, der på engelsk hedder "Application Support". Måske hedder den "Programunderstøttelse" på dansk.

Du finder den lettest ved at vise vinduet på listeform (Kommando-2); så ligger mapperne i alfabetisk orden.

Inde i Application Support ligger der Firefox-mappe. Den flytter du så over i en ny mappe på f.eks. skrivebordet med navnet "Firefox_Fra_AppSupport". Du skal gøre det samme med Firefox-mappen fra Caches-mappen i Bibliotek, som du flytter over i en ny mappe med navnet "Firefox_Fra_Caches".

Derefter genstarter du Mac'en, starter Firefox og tester, om den atter kan Æ, Ø og Å. Hvis ikke, så gå ind i Bibliotek igen, hiv de to ny-dannede Firefox-mapper i Papirkurv og læg de to oprindelige mapper tilbage igen. Screendumps kan være en hjælp.

Hvis det til gengæld virker, kan du nu importere dine bookmarks, og så burde det køre derfra. Jeg ved dog ikke noget m.h.t. gemte passwords i Firefox. Samme procedure med Chrome (tror jeg).

Held og lykke og feedback.


2185

44
05. marts 2023 @ 13:05
ASCII jonglør

Text Encoding no longer available in the Firefox menu panel

Chrome er vist via en udvidelse - ved ikke hvilke der den bedst - men jeg bruger heller ikke Chrome ret meget.