xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Bootable disk_Big Sur
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


1045

26
05. januar 2023 @ 15:15
Stormogul

Har problemer med at lave en installationsdisk med Big Sur. Har downlaodet Big Sur fra

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

skriver i Terminal:

sudo /Applications/Install\ macOS\ Big\ Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume


men Terminal skriver “Big Sur.app does not appear to be a valid OS installer applikation”?


Nogle forslag på løsning?

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.
  11
0
  395

82

4
05. januar 2023 @ 15:26
Novice

Jeg har over år været hjulpet af Diskmaker.
ved hjælp af dette værktøj har jeg oprettet usb medier med installationsværktøjer. Jeg er også lykkedes med at opdatere hvor man ikke burde.

se link. Det er en god ide med oversigt over taste-genveje under boot.

https://diskmakerx.com/

Efter Big Sur mener jeg ikke det kan lade sig gøre mere. 


1045

26
05. januar 2023 @ 15:51
Stormogul

Tak for forslag, men det står tydelig “DiskMaker X is not and won’t be compatible with macOS Big Sur.”

Problemet er at Big Sur download/installations-fil fra Apple Support ikke er en “valid OS installer”


Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

2696

335
PallMei (Skribent)
05. januar 2023 @ 17:08
Bit kongen
Beman skrev:

Har problemer med at lave en installationsdisk med Big Sur. Har downlaodet Big Sur fra

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

skriver i Terminal:

sudo /Applications/Install\ macOS\ Big\ Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume


men Terminal skriver “Big Sur.app does not appear to be a valid OS installer applikation”?


Nogle forslag på løsning?

Der er koks i dine mellemrum. Er du sikker på at det du har skrevet her i kommentaren er det du faktisk har kopieret ind. Ellers prøv med ansførselstegn istedet for escape-tegn (\)

sudo "/Applications/Install macOS Big Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia" --volume /Volumes/MyVolume

Husk i øvrigt at ændre MyVolume til navnet på din eksterne enhed. Det er beskrevet i punkt 3

https://support.apple.com/da-dk/HT201372 

Hvor der også er en særdeles morsom oversættelse fejl. Navnet på din lydstyrke 🤣


2185

44
05. januar 2023 @ 17:09
ASCII jonglør

Jeg tror du har fået downloaded en installer app, som er "ødelagt' - prøv at slette den og så hent den igen.

Blot for denne test, har jeg lige selv hentet Big Sur ned igen, og lavet en USB - og det var uden problemer - med den kommando string du postede.

Kommandoer for alle versioner kan findes her: https://support.apple.com/en-us/HT201372


234

13
05. januar 2023 @ 17:40
Juniormedlem

Sidst men ikke mindst; det er ikke USB sticks der er bootable.


1045

26
05. januar 2023 @ 17:48
Stormogul
Rene Larsen skrev:

Jeg tror du har fået downloaded en installer app, som er "ødelagt' - prøv at slette den og så hent den igen.

Blot for denne test, har jeg lige selv hentet Big Sur ned igen, og lavet en USB - og det var uden problemer - med den kommando string du postede.

Kommandoer for alle versioner kan findes her: https://support.apple.com/en-us/HT201372

Henter Big Sur igen, igen! Download virker anderledes nu efter installation af Catalina på Mac Air 2015, tager ca. 3 timer, så jeg håber at jeg får den fulde version af Big Sur.

Har brugt kommandoer fra apple support, hvilket har fungeret glimrende til andre versioner. Har lavet  rigtigt mange installation-diske, men lykkedes desværre ikke med Big Sur.

Nu venter jeg spændt på resultat. Tak for input :-)

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

1045

26
05. januar 2023 @ 18:04
Stormogul
PallMei skrev:
Beman skrev:

Har problemer med at lave en installationsdisk med Big Sur. Har downlaodet Big Sur fra

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

skriver i Terminal:

sudo /Applications/Install\ macOS\ Big\ Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume


men Terminal skriver “Big Sur.app does not appear to be a valid OS installer applikation”?


Nogle forslag på løsning?

Der er koks i dine mellemrum. Er du sikker på at det du har skrevet her i kommentaren er det du faktisk har kopieret ind. Ellers prøv med ansførselstegn istedet for escape-tegn (\)

sudo "/Applications/Install macOS Big Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia" --volume /Volumes/MyVolume

Husk i øvrigt at ændre MyVolume til navnet på din eksterne enhed. Det er beskrevet i punkt 3

https://support.apple.com/da-dk/HT201372 

Hvor der også er en særdeles morsom oversættelse fejl. Navnet på din lydstyrke 🤣

Er ikke helt sikker på hvad du mener med “koks i mellemrum “. Jeg har kopieret sti fra Apple Support og sikret mig at min USB heder “MyVolume” og at den er formateret til Extended.

Har lavet det utallige gange med andre Mac OS- versioner, men nu virker det som om den version af Big Sur jeg lige har hentet ikke er “valid”. Derfor søger jeg en valideret version af Big Sur.

Nå, fik alligevel hentet ned Catalina og er igang med ny download af Big Sur og håber at jeg får en “fuld version”, uanset lydstyrke😀.



Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

2696

335
PallMei (Skribent)
05. januar 2023 @ 19:56
Bit kongen
Beman skrev:
PallMei skrev:
Beman skrev:

Har problemer med at lave en installationsdisk med Big Sur. Har downlaodet Big Sur fra

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

skriver i Terminal:

sudo /Applications/Install\ macOS\ Big\ Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume


men Terminal skriver “Big Sur.app does not appear to be a valid OS installer applikation”?


Nogle forslag på løsning?

Der er koks i dine mellemrum. Er du sikker på at det du har skrevet her i kommentaren er det du faktisk har kopieret ind. Ellers prøv med ansførselstegn istedet for escape-tegn (\)

sudo "/Applications/Install macOS Big Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia" --volume /Volumes/MyVolume

Husk i øvrigt at ændre MyVolume til navnet på din eksterne enhed. Det er beskrevet i punkt 3

https://support.apple.com/da-dk/HT201372 

Hvor der også er en særdeles morsom oversættelse fejl. Navnet på din lydstyrke 🤣

Er ikke helt sikker på hvad du mener med “koks i mellemrum “. Jeg har kopieret sti fra Apple Support og sikret mig at min USB heder “MyVolume” og at den er formateret til Extended.

Har lavet det utallige gange med andre Mac OS- versioner, men nu virker det som om den version af Big Sur jeg lige har hentet ikke er “valid”. Derfor søger jeg en valideret version af Big Sur.

Nå, fik alligevel hentet ned Catalina og er igang med ny download af Big Sur og håber at jeg får en “fuld version”, uanset lydstyrke😀.



Det du har postet er korrekt, men det kan ikke være det som gav fejlen. Du må have haft et mellemrum for meget. I terminalen bruges mellemrum til at adskille parametre og hvis det skal undgås, skal man have en escape (\) før hvert mellemrum eller placere det hele mellem anførselstegn. Et filnavn med mellemrum som "Install macOS Big Sur" er man nødt til håndtere korrekt ved kommandolinjen ellers opfattes den som flere parametre istedet.


1045

26
05. januar 2023 @ 20:46
Stormogul
PallMei skrev:
Beman skrev:
PallMei skrev:
Beman skrev:

Har problemer med at lave en installationsdisk med Big Sur. Har downlaodet Big Sur fra

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

skriver i Terminal:

sudo /Applications/Install\ macOS\ Big\ Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume


men Terminal skriver “Big Sur.app does not appear to be a valid OS installer applikation”?


Nogle forslag på løsning?

Der er koks i dine mellemrum. Er du sikker på at det du har skrevet her i kommentaren er det du faktisk har kopieret ind. Ellers prøv med ansførselstegn istedet for escape-tegn (\)

sudo "/Applications/Install macOS Big Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia" --volume /Volumes/MyVolume

Husk i øvrigt at ændre MyVolume til navnet på din eksterne enhed. Det er beskrevet i punkt 3

https://support.apple.com/da-dk/HT201372 

Hvor der også er en særdeles morsom oversættelse fejl. Navnet på din lydstyrke 🤣

Er ikke helt sikker på hvad du mener med “koks i mellemrum “. Jeg har kopieret sti fra Apple Support og sikret mig at min USB heder “MyVolume” og at den er formateret til Extended.

Har lavet det utallige gange med andre Mac OS- versioner, men nu virker det som om den version af Big Sur jeg lige har hentet ikke er “valid”. Derfor søger jeg en valideret version af Big Sur.

Nå, fik alligevel hentet ned Catalina og er igang med ny download af Big Sur og håber at jeg får en “fuld version”, uanset lydstyrke😀.



Det du har postet er korrekt, men det kan ikke være det som gav fejlen. Du må have haft et mellemrum for meget. I terminalen bruges mellemrum til at adskille parametre og hvis det skal undgås, skal man have en escape (\) før hvert mellemrum eller placere det hele mellem anførselstegn. Et filnavn med mellemrum som "Install macOS Big Sur" er man nødt til håndtere korrekt ved kommandolinjen ellers opfattes den som flere parametre istedet.

Tror ikke mit kommando var forkert. Jeg downloade Big Sur fra High Sierra og fik en “Big Sur.app does not appear to be a valid OS installer applikation”  i terminal.

Så, jeg hentede Catalina og installerede den på maskinen. Bagefter hentede jeg Big Sur igen og kørte samme kommando i Terminal. Nu var det bingo! Fik min bootable usb disk med Big Sur og lige nu kører det, men afventer endelig resulta…. 9 minutter tilbage…

- Startdisk USB Big Sur - diskværktøj - slet HD- installer Big Sur.

Tak for input og engagement i mit problem:-)

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

82

4
07. januar 2023 @ 09:38
Novice

Nu hvor jeg læsEr dette kan jeg genkende dette problem.

Har været gennem det samme. En rigtig tidsrøver uden man helt kan gennemskue opgaven.

Pludselig lykkes det og man er videre og ville ønske man havde lavet notater undervejs så man ku gengive erfaringerne.

Uden at vide eksakt tror jeg det hænger sammen med bootprom EFI på de forskellige Mac’er.
næste gang man laver øvelsen er der ændret i tingene når det kun er en gang imellem man roder med det.

Jeg gemte USB boot med de forskellige OS og næste gang så var det ikke sikkert det virkede.

Nu har Apple vistnok lukket af for meget af det for at undgå uautoriseret versioner. Klogt nok men os almindelige der gerne vil rejse en Mac kan det være irriterende. 


1045

26
07. januar 2023 @ 13:56
Stormogul

@Rolf

Hvis jeg selv skal gætte, kunde High Sierra ikke hente den fulde version af Big Sur, på trods af at jeg hentede den fra Apple Support og den blev downloadet via Apple Store (autoriseret).

Men, efter at have hentet og installeret Catalina, hentede jeg Big Sur igen. Nu tog det væsentlig længere tid at downloade installations-filen og når den vel var hentet, fungerede kommando i Terminal og jeg fik en bootable USB med Big Sur.

Har også gemt mange USB boot med forskellige gamle OS, men de fungerer ikke længere. Sidst jeg skulle lave en Clean Install på min gamle iMac (2011), blev jeg nød til at lave en ny USB boot med High Sierra. Samme med El Capitan til en ældre Mac Book Pro (2009).

Min konklusion i denne sag er, at det hverken var fejl i kommando eller USB-formatering,. Desuden - vigtigst - at man ikke kan springe os-versioner over, for at downloade en fuld valideret nyere installations-version fra Apple Store.



Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.