xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
340
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Apple Superdrive
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


5

0
03. januar 2023 @ 13:57
Nyt medlem

Hej

Jeg overvejer at købe en iMac 24” men kan se at den ikke har noget cd/dvd drev (brænder). Vil Apples superdrive være kompatibelt eller skal jeg købe noget andet.

mvh

Ole

  10
0
  518

8581

198
03. januar 2023 @ 14:28
Poseidon

Ja den vil fungere, men du skal have dig et USB-A til USB-C kabel, eller en adapter til sidstnævnte, oveni.

Alternativt, køb en billig no-name CD/DVD brænder til en trediedel af prisen. Der er intet specielt ved Apples udover design og pris.


4593

394
03. januar 2023 @ 17:31
FPU

Jeg vil lige sådan lidt forsigtigt advare mod Apple's SuperDrive, for jeg mener at huske, at Martin Ammentorp herinde for nogle år siden fortalte, at han kom til at brænde sig (!) på et SuperDrive, som viste sig at være modelspecifik, d.v.s. at den kun virkede sammen med een bestemt MacBook Pro.

Måske er Apple kommet på bedre tanker sidenhen, men jeg vill i hvert fald prøve at finde så meget info om drevet, inden jeg flåede kreditkortet.

Men derudover vil jeg give David ret i, at man kan købe meget billigere DVD-drev fra trediepart, som vil virke fint med en Mac, også selvom det ikke er lige så pænt som et SuperDrive.


1708

43
03. januar 2023 @ 17:45
Stormogul

Mit Super Drive som jeg købte for snart 5 år siden kan bruges på alle mine macs uden problemer.


4593

394
03. januar 2023 @ 23:14
FPU
Gorm Jørgensen skrev:

Mit Super Drive som jeg købte for snart 5 år siden kan bruges på alle mine macs uden problemer.

Jamen, så er det da på plads. Jeg husker bare noget med, at de SuperDrives, som kunne købes til de første MavBook Pro Retina, vist nok kun virkede med dem.


1263

36
04. januar 2023 @ 09:32
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

Jeg vil lige sådan lidt forsigtigt advare mod Apple's SuperDrive, for jeg mener at huske, at Martin Ammentorp herinde for nogle år siden fortalte, at han kom til at brænde sig (!) på et SuperDrive, som viste sig at være modelspecifik, d.v.s. at den kun virkede sammen med een bestemt MacBook Pro.

Jeg solgte ganske rigtigt mit SuperDrive - og gjorde som foreslået i tråden: Købte et Noname drive.  Det viste sig at være mindre følsomt, når jeg ripper CD'er. Her var Superdrivet super "kritisk" og ville mange gange ikke læse skiven.

Og nej Tonny, jeg tror du husker forkert - men OK. Superdrivet virkede med min daværende MBP, men måske holdt det op at virke, da jeg opgraderede min mac. Jeg husker måske også forkert 😉

Mit råd vil være at købe et Noname drev (til en trediedel af prisen på et Superdrive). OK, det er grimmere, men kører stadigt problemfrit -


MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

2709

340
PallMei (Skribent)
04. januar 2023 @ 10:10
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
Gorm Jørgensen skrev:

Mit Super Drive som jeg købte for snart 5 år siden kan bruges på alle mine macs uden problemer.

Jamen, så er det da på plads. Jeg husker bare noget med, at de SuperDrives, som kunne købes til de første MavBook Pro Retina, vist nok kun virkede med dem.

Tror den første version kun fungerede med Macbook Air som den blev introduceret sideløbende med. Det var så vidt jeg husker deres første maskine uden cd/dvd og det var aht. plads og ikke fordi tiden var til at udfase optiske drev.


4593

394
04. januar 2023 @ 12:06
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Gorm Jørgensen skrev:

Mit Super Drive som jeg købte for snart 5 år siden kan bruges på alle mine macs uden problemer.

Jamen, så er det da på plads. Jeg husker bare noget med, at de SuperDrives, som kunne købes til de første MavBook Pro Retina, vist nok kun virkede med dem.

Tror den første version kun fungerede med Macbook Air som den blev introduceret sideløbende med. Det var så vidt jeg husker deres første maskine uden cd/dvd og det var aht. plads og ikke fordi tiden var til at udfase optiske drev.

Jeg mener at huske, at det var den første rMBP, også netop fordi det var den første MBP uden optisk drev. Det KAN dog have været både en Air og en rMBP.


2709

340
PallMei (Skribent)
04. januar 2023 @ 13:05
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Gorm Jørgensen skrev:

Mit Super Drive som jeg købte for snart 5 år siden kan bruges på alle mine macs uden problemer.

Jamen, så er det da på plads. Jeg husker bare noget med, at de SuperDrives, som kunne købes til de første MavBook Pro Retina, vist nok kun virkede med dem.

Tror den første version kun fungerede med Macbook Air som den blev introduceret sideløbende med. Det var så vidt jeg husker deres første maskine uden cd/dvd og det var aht. plads og ikke fordi tiden var til at udfase optiske drev.

Jeg mener at huske, at det var den første rMBP, også netop fordi det var den første MBP uden optisk drev. Det KAN dog have været både en Air og en rMBP.

Nej den blev introduceret sammen med den første MacBook Air i 2008 og hed MacBook Air superdrive. Først i 2013 begyndte Apple at fjerne indbyggede dvd drev og omdøbte den til Apple Superdrive.


4593

394
04. januar 2023 @ 18:03
FPU

At PallMei:

OK. Godt med knaldfaste kendsgerninger.


8581

198
05. januar 2023 @ 09:18
Poseidon

PallMei har helt korrekt, den første MBA fik drevet introduceret og den virkede kun med meget få modeller. Den nuværende virker med alle maskiner fra 2008 og frem uden diskdrev - Pricerunner kalder den nuværende version 3, men jeg kan ikke finde nogle kilder på at der findes mere end to udgaver, så tag det med en knivspids salt.

Angående no-name produktet, så kan du få en pænt designet Blu-ray brænder til samme pris (Jeg købte en forrige uge) som med alt sandsynlighed vil virke bedre, da Apples Superdrive som nævnt ovenfor aldrig har fået vildt gode anmeldelser. Og ellers som sagt, et DVD-drev til 200,- men så er den nok også lidt grim at se på... 8)