xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvordan brænder man en CD/DVD-RW?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


477

7
19. december 2022 @ 10:01
Seniormedlem

Jeg skrev i en forkert tråd at problemet var løst. Det tog mange timer, men det lykkedes trods alt.

Tonny Freimanis skrev:

Derefter vælger du blot mappen med et enkelt klik og derefter "Brænd [Mappens navn] til disk" fra Finder's Arkiv-menu.

Jo, men så kommer der følgende:

Desværre kan man ikke brænde i sessions (f.eks. to gange en halv DVD) i Finder; her skal man bruge f.eks. Toast. Men ellers virker det ret fint med at brænde direkte fra Finder.

Det er en rewiteable DVD. Jeg slettede alt hvad der var på den da jeg var færdig med mit første forsøg. Kan man ikke formatere den igen? Det er den sidste jeg har herhjemme.

  6
0
  306
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

4593

394
19. december 2022 @ 10:48
FPU

Towie, du forsøger at brænde en mappe på næsten 700 GigaBytes. Så store brændbare diske findes simpelt hen ikke; det er jo ca. 1000 gange mere end en CD, 150 gange mere end end standard DVD, 80 gange mere end en DualLayer DVD, 30 gange mere end BluRay, og 15 gange mere end DualLayer BluRay.

Jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre at omformatere en RW-DVD, men i givet fald skal den jo sidde i drevet, så den er synlig i Finder, hvorefter du åbner Diskførstehjælp og ser, om du kan vælge den ude til venstre i vinduet og så klikke Formatér. Jeg ved dog ikke hvilket format, en RW-DVD skal formateres i.

Men måske er en sletning af en RW-DVD så enkelt som at åbne DVD'en, hive indholdet i Papirkurv, og så tømme den, altså som man ville gøre med enhver anden stick eller disk. Det tager dog noget længere tid p.gr.a de noget lavere læse- og skrivehastigheder på optiske medier.

Det kan også være, at Finder blot spørger, om den skal overskrive disken, når du skal til at brænde en mappe (på omtrent maks. 4.5 GB). Du må lige prøve dig frem.


477

7
19. december 2022 @ 11:12
Seniormedlem

Jeg er et fjols. Jeg havde slet ikke lagt mærke til at det var Gb og ikke Mb. Suk :-(

Nu vil jeg forsøge at uddrage de nødvendige filer og venter i spænding på hvor meget de fylder.

En anden ting: Hver gang jeg skubber disken ud og sætter den ind igen, så kommer der en ny. Hvorfor?


4593

394
19. december 2022 @ 12:14
FPU

Vi har vel alle stirret os blind på et eller andet oplagt og så først fundet ud af det, når friske øjne så på det.

Jeg kan ikke sige, hvorfor den dukker op som en ny disk, hver gang du sætter den i drevet, men så længe det kun er kosmetisk, udgør det jo ikke et problem, og jeg gætter desuden på, at de forsvinder efter en genstart af Mac'en.

Ellers kan du prøve at vælge dem een ad gangen med et enkelt klik og trykke Kommando-Backspace (samme genvej som at hive noget i papirkurven fra Finder eller fra f.eks. Billedfremviser).

Og går det helt galt, kan du jo købe en stak mere. Så er der også plads til at brænde samtlige 685 GB.

25 stk. Verbatim DVD-RW på spindle fra 177,- Kr. til 309,- Kr. her.


477

7
19. december 2022 @ 13:55
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

og jeg gætter desuden på, at de forsvinder efter en genstart af Mac'en.

Der forsvandt tre, men der er stadigvæk to tilbage.

Ellers kan du prøve at vælge dem een ad gangen med et enkelt klik og trykke Kommando-Backspace (samme genvej som at hive noget i papirkurven fra Finder eller fra f.eks. Billedfremviser).

Virker ikke.


Og går det helt galt, kan du jo købe en stak mere. Så er der også plads til at brænde samtlige 685 GB.

25 stk. Verbatim DVD-RW på spindle fra 177,- Kr. til 309,- Kr. her.

Jo tak, men så har jeg gjort det på en anden måde. Der var 467 mapper med et antal filer. Da det kun var CD-booklets jeg skulle bruge søgte jeg på "*booklet.pdf". Derved krympede det til 4 Gb, som ad to omgange kan sendes på https://wetransfer.com/.



477

7
19. december 2022 @ 14:24
Seniormedlem

Aha, ved et tilfælde så jeg at der lå to PDF'er på skrivebordet. Da jeg slettede dem forsvandt de :-)


4593

394
19. december 2022 @ 17:32
FPU
Towle skrev:

Aha, ved et tilfælde så jeg at der lå to PDF'er på skrivebordet. Da jeg slettede dem forsvandt de :-)

Sød drage.