xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Mac mini M1
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


15

0
24. november 2022 @ 16:28
Nyt medlem

Hej 

Jeg tænker på at købe en Mac mini M1 256 MB, 

men, - jeg bruger Lightroom, og Photoshop 

Vil en 8 GB ram M1 chip kunne trække dem, eller skal jeg op i 16 GB.?

På forhånd tak.

  5
0
  574

4593

394
24. november 2022 @ 18:20
FPU

Hej Jan.

Det er lidt et tåget punkt, som du rører ved, og egentlig bør det komme an på en prøve. Men lidt kan jeg måske hjælpe.

For det første ville jeg i vore tider ikke selv købe en Mac med mindre end 16 GB RAM. 8 GB er måske nok nu, men sådan en Mini skal jo nok holde en årrække, og hvordan vil det så se ud med kravene til hukommelsen om f.eks. en håndfuld år, efterhånden som både macOS og programmerne bliver større og større? Og lige netop billedbehandling (plus video og lyd) kræver meget hukommelse.

Men når det så er sagt, så har de dér Apple Silicon Mac'er en sindsyg god hukommelseshåndtering. Jeg så på et tidspunkt en test af de to første bærbare M1-Mac'er, M1-Air og 13'' M1-Pro, begge med 8 GB RAM, hvor de blev testet imod en Intel-baseret bærbar Mac, vist nok med 16 GB RAM.

Som eksempel på hvor godt hardwaren var integreret, kørte de lydprogrammet Logic Pro og blev ved med at slå plugins til (ekko, rumklang, o.s.v.), indtil Mac'erne tabte pusten. Den Intel-baserede stod af efter otte plugins, mens M1-Air klarede over 70 og M1-Pro over 80. Og nej, det er IKKE en slåfejl; M1'erne kunne tygge ca. 10 gange så mange data som Intel'en.

Ved eksport af 4K video brugte en Intel-baseret iMac topmodel 120 Watt, mens den lille M1-Pro klarede den på batteriet med et forbrug på 5 Watt. Og de var cirka lige lang tid om det.

Der er ingen tvivl om, at du kan komme langt med 8 GB på en M1, selv med Lightroom og Photoshop, men det er uvist, hvor meget kortere det eventuelt bliver om nogle år, i takt med at opgraderingerne kommer på gaden.

Prøv at se om du kan finde nogle videoer om M1-Mini og billedbehandling på YouTube; der MÅ næsten være en professionel fotograf eller to, som har dannet sig en mening om det.

Når jeg før eller siden skal have min første bærbare Apple Silicon Mac, bliver det helt sikkert med 16 GB RAM. Måske ER det overkill, men jeg ville ærgre mig enormt over at have betalt en masse penge for en roterende badebold.


2709

341
PallMei (Skribent)
24. november 2022 @ 18:45
Bit kongen

Jeg kan ikke svare dig mht. de programmer. Men jeg kan godt forstå dine kvaler når jeg tjekker dagspris på pricerunner. Det er perverst at skulle betale næsten 50% mere for 8GB ekstra ram.


15

0
24. november 2022 @ 18:51
Nyt medlem

Hej Tonny


Tusind tak for et flot svar, og selvfølgelig skal jeg fremtids sikre..

Det bliver 16 GB ram..


Mvh 

Jan


4593

394
24. november 2022 @ 21:11
FPU
PallMei skrev:

Jeg kan ikke svare dig mht. de programmer. Men jeg kan godt forstå dine kvaler når jeg tjekker dagspris på pricerunner. Det er perverst at skulle betale næsten 50% mere for 8GB ekstra ram.

Enig. Det nærmer sig ren åger.


8581

198
25. november 2022 @ 09:06
Poseidon

Helt klart 16GB. Husk den også bruger RAM til VRAM. 

Den bør være helt fin til de ting du nævner. Dog kan du overveje at vente på M2 Mac Mini, hvis du kan klare dig til det tidlige forår (Forventeligt), da den har 50% hurtigere memory bandwidth, og 40% hurtigere neural engine, hvilket vil hjælpe i begge dine programmer. Dertil har M2 dedikeret video encoding hardware, som vil hjælpe dig hvis du også dasker rundt i video.