xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Lagerhallen i skyen langt oppe i atmosfæren og helt ned til Viborg (iCloud)
macnyt  /  forum  /  emne
Råd om "sky"-arkivering.
Kategori: Lagerhallen i skyen langt oppe i atmosfæren og helt ned til Viborg (iCloud)


455

18
22. november 2022 @ 14:25
Seniormedlem

Jeg har set lidt på ”sky”-muligheder men er usikker. Det jeg kunne tænke mig (hvis muligt) var en mappe på mit skrivebord som er ”skyen” og hvori jeg kan arkivere det jeg måtte ønske (en blandet landhandel af filtyper). På den måde ville jeg også nemt kunne synkronisere arkiver på mine diske med ”skyen” (jeg anvender GoodSync). iCloud / iCloud drive kunne måske være en mulighed, jeg vil blot under ingen omstændigheder have nogen form for automatisk synkronisering.

Mit ”flow” er i øvrigt, at iMac-ens HD alene er til styreprogram og programmer, og at alle mine arkiver er på mine externe HDer.

 Jeg har abonnement på Adobe Creative Cloud hvori der er en ”sky”-plads på 100GB, samt et MS Office 365 abonnement hvori der er en "sky"-plads på 1 TB, men jeg anvender ingen af dem (er vist også kun til Adobe og MS-filer).

Råd og vejledning modtages med tak.

  6
0
  409

8586

198
22. november 2022 @ 14:32
Poseidon
MichaelCorfitsen skrev:

Jeg har set lidt på ”sky”-muligheder men er usikker. Det jeg kunne tænke mig (hvis muligt) var en mappe på mit skrivebord som er ”skyen” og hvori jeg kan arkivere det jeg måtte ønske (en blandet landhandel af filtyper). På den måde ville jeg også nemt kunne synkronisere arkiver på mine diske med ”skyen” (jeg anvender GoodSync). iCloud / iCloud drive kunne måske være en mulighed, jeg vil blot under ingen omstændigheder have nogen form for automatisk synkronisering.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du vil have, eftersom jeg synes det bliver hintet til lidt forskelligt. Er det korrekt forstået at du vil have hvad der svarer til en ekstern disk, bare som en mappe på din computer? Ie. du smider noget i mappen, og så forsvinder det fra din computer, og ligger kun i skyen? 

For du skriver 'arkivere', men også 'synkronisere', og samtidigt også at du ikke vil have det sker automatisk.

Hvis det foreligger sig sådan, så skulle jeg mene Dropbox dækker alle dine behov. Jeg kender dog kun til det, og iCloud Drive, så jeg kan ikke kommentere på andre muligheder.


455

18
22. november 2022 @ 15:03
Seniormedlem

Det kan jeg godt se ikke er helt klart. Mappen på computeren skal være identisk med mappen i skyen, altså to eens mapper jeg derefter kan synkronisere når der er sket ændringer på computeren. Skymappen på skrivebordet skal kun være en reference, altså ikke fylde (optage lagerplads) på computeren. Hvis det er dropbox vil det så ikke fylde både på computer og i skyen.


8586

198
22. november 2022 @ 16:16
Poseidon

Dropbox har en backup funktion der kan indstilles til en specifik mappe. Og de skriver den ikke optager plads lokalt. Se mere her.


4593

394
22. november 2022 @ 17:40
FPU

Det kan godt være, at DropBox kan det, som Michael Corfitsen efterlyser, men for nogle år siden var der høj søgang, fordi DropBox ændrede bruger-bestemmelserne således, at man ved installering af DropBox giver den adgang til ALLE filer på hele disken, ikke kun filerne i DropBox-mappen.

Jeg ved ikke, om det blev ændret tilbage igen, men det betød i hvert fald, at jeg dengang holdt op med at bruge DropBox og sidenhen blot har brugt off-line metoder.

Heldigvis har en af vennerne en ftp-server, som jeg kan bruge i en snæver vending, hvis der er pladsproblemer, men så længe der ikke bliver gravet fiber ned herude på landet, er det lettere og hurtigere at købe en ekstra disk i stedet for at skulle uploade en stor fil og så downloade den igen senere via 4G.

DropBox ER smart, men efter min mening er den altså også lidt for smart, når den vil have adgang til samtlige filer på computeren.

Så det kan kun anbefales at læse DropBox' licens-bestemmelserne grundigt inden installationen.


455

18
22. november 2022 @ 18:11
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Det kan godt være, at DropBox kan det, som Michael Corfitsen efterlyser, men for nogle år siden var der høj søgang, fordi DropBox ændrede bruger-bestemmelserne således, at man ved installering af DropBox giver den adgang til ALLE filer på hele disken, ikke kun filerne i DropBox-mappen.

Jeg ved ikke, om det blev ændret tilbage igen, men det betød i hvert fald, at jeg dengang holdt op med at bruge DropBox og sidenhen blot har brugt off-line metoder.

Heldigvis har en af vennerne en ftp-server, som jeg kan bruge i en snæver vending, hvis der er pladsproblemer, men så længe der ikke bliver gravet fiber ned herude på landet, er det lettere og hurtigere at købe en ekstra disk i stedet for at skulle uploade en stor fil og så downloade den igen senere via 4G.

DropBox ER smart, men efter min mening er den altså også lidt for smart, når den vil have adgang til samtlige filer på computeren.

Så det kan kun anbefales at læse DropBox' licens-bestemmelserne grundigt inden installationen.

Det ser ud som om, at der stadig skal gives lov til hele disken - så det giver da stof til eftertanke.

Nu er der lige det for mig, at det specielt er i forbindelse med regnskaber (og SKAT etc.) at jeg skal finde en løsning hvor materialet er gemt udenfor matriklen.



1663

46
22. november 2022 @ 19:00
Stormogul

Er det ikke bare icloud drive? Jeg bruger selv icloud drive nu efter at være skiftet fra Gdrev. Mappen ligger godt nok ik på mit skrivebord men eller er det et spejl af hvad ligger i skyen. Den fylder lidt på computeren men umiddelbart kun under 10% af den samlede størrelse i skyen 

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.