xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
MacBook Air 2022 - God pris i Power (16GB RAM/512 GB SSD)
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1891

183
PowerPalle (Administrator)
15. november 2022 @ 22:19
Stormogul

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  16
0
  578

4586

390
16. november 2022 @ 01:04
FPU

Inden I flår kreditkortet, så husk lige, at Black Friday er lige om hjørnet, så måske dukker der noget lige så attraktivt op i løbet af tilbudsperioden.

Nu vil jeg ikke selv købe en med under 1 TB disk, men i det mindste er der da 16 GB RAM i, hvilket burde være nok i et godt stykke tid, især hvis man ikke er en power-user.

M2-Pro har dog en noget bedre skærm og bedre lyd end M2-Air, så en potentielle køber burde nok teste dem side om side, inden hun eller han træffer beslutningen om at købe.


2696

335
PallMei (Skribent)
16. november 2022 @ 06:52
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Inden I flår kreditkortet, så husk lige, at Black Friday er lige om hjørnet, så måske dukker der noget lige så attraktivt op i løbet af tilbudsperioden.

Det er ifølge power også et "black week" tilbud.

Nu vil jeg ikke selv købe en med under 1 TB disk, men i det mindste er der da 16 GB RAM i, hvilket burde være nok i et godt stykke tid, især hvis man ikke er en power-user.

Enig. Men jeg ville godt nok skulle tænke længe på om ikke jeg kunne klare mig med 512 og spare 4000kr

M2-Pro har dog en noget bedre skærm og bedre lyd end M2-Air, så en potentielle køber burde nok teste dem side om side, inden hun eller han træffer beslutningen om at købe.

Hmmm, er det stadig tilfælde med skærmen.


4586

390
16. november 2022 @ 11:15
FPU

@PallMei:

Med hensyn til skærmen: Det tror jeg nok. Lad mig forklare…

Da M2-Air kom, regnede jeg med, at det var min nye drømmemaskine, men i en YouTube-test havde den noget dårligere lyd en M2-Pro, og hvis jeg husker rigtigt, er Air-skærmen også mere lyssvag, vist nok 400 nits i Air mod 500 nits i Pro.

Så troede jeg, at jeg skulle have mig en M2-Pro, men så ver der et eller andet andet i vejen (ikke så mange low-performance kerner som ønsket), og så blev min favorit atter 14'' M1 Pro.

A pro pos gode tilbud: Jeg ville lige lyn-læse specs på M2-Pro og fandt ud af, at Bilka lige nu sælger M2-Pro'er med 256 GB disk og 8 GB RAM for 9999,- Kr. Hvis man ikke er power-user, og hvis man ellers er til TimeMachine, er det da et godt tilbud. De har også 512 GB modeller til 11.699,- Kr. Men de har også 14'' M1'ere med 16 GB RAM og 512 GB disk for 15.990,- Kr., og det er jo ikke så langt fra Power's sorte pris på M2-Air med de samme specs.


2696

335
PallMei (Skribent)
16. november 2022 @ 11:40
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

@PallMei:

Med hensyn til skærmen: Det tror jeg nok. Lad mig forklare…

Da M2-Air kom, regnede jeg med, at det var min nye drømmemaskine, men i en YouTube-test havde den noget dårligere lyd en M2-Pro, og hvis jeg husker rigtigt, er Air-skærmen også mere lyssvag, vist nok 400 nits i Air mod 500 nits i Pro.


Det er den gamle Air M1 (har jeg selv). Men M2 air har også 500nits og jeg tror den er på højde med m2 pro, men ikke 14" og 16" macbook pro.

Så troede jeg, at jeg skulle have mig en M2-Pro, men så ver der et eller andet andet i vejen (ikke så mange low-performance kerner som ønsket), og så blev min favorit atter 14'' M1 Pro.

Har ikke tjekket dagspriser, men M2 priserner var så høje ved introduktionen og 14" var faldet så meget hos andre forhandlere at var svært at anbefale M2. Jeg gad ikke engang nævne M2 air var introduceret over for en veninde der havde øje på en 14".


A pro pos gode tilbud: Jeg ville lige lyn-læse specs på M2-Pro og fandt ud af, at Bilka lige nu sælger M2-Pro'er med 256 GB disk og 8 GB RAM for 9999,- Kr. Hvis man ikke er power-user, og hvis man ellers er til TimeMachine, er det da et godt tilbud. De har også 512 GB modeller til 11.699,- Kr. Men de har også 14'' M1'ere med 16 GB RAM og 512 GB disk for 15.990,- Kr., og det er jo ikke så langt fra Power's sorte pris på M2-Air med de samme specs.

Jeg vil hellere have en M1 med 16GB end en M2 med 8GB ram. Men så vidt jeg ved, så sælges M1 (air altså) kun med 8GB nu..


4586

390
16. november 2022 @ 12:27
FPU

@PallMei:

Du har nok ret med hensyn til de dér nits-værdier; det må have været på de første to M1'ere, Air og 13'' Pro (den med TouchBar).

Men prisen på M1'eren i mit forrige indlæg er på en 14'' Pro med 16 GB RAM og 512 GB SSD.

 13'' M1 Pro mangler både fysiske F-taster og MagSafe i forhold til 14'' M1 Pro og M2'erne, mens M1 Air har ret dårlig lyd og en svag skærm (men F-taster).


2696

335
PallMei (Skribent)
16. november 2022 @ 15:23
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

 13'' M1 Pro mangler både fysiske F-taster og MagSafe i forhold til 14'' M1 Pro og M2'erne, mens M1 Air har ret dårlig lyd og en svag skærm (men F-taster).

Hverken lyd eller skærm har været et problem i praksis. Hvis lyden skal være høj foretrækker jeg i forvejen headset for min og omgivelsernes skyld.

Men hvad jeg syntes er ærgerlig, er at de ikke genoplivede Macbook 12" designet istedet (dog med en port i HVER side). Jeg foretrækker stadig det fysiske design og dimensioner af min 11" MBA. Den har også porte i begge sider.


4586

390
16. november 2022 @ 18:09
FPU

@PallMei:

Jeg havde en 12'' PowerBook, og den var ikke dårlig, og da slet ikke til at rejse rundt med.

Den blev købt brugt med kort varsel for 6 Kilo i forbindelse med netop en rejse til udlandet i 2006, men den var samtidig et uforskyldt fejlkøb, fordi sælger insisterede på, at den sagtens kunne boote i MacOS 9, selvom der kun var installeret Tiger på den, og selvom jeg var skeptisk ud fra, hvad jeg havde læst mig til.

Efterfølgende fandt jeg jo så ud af, at den kun kunne køre Classic via emulering. Jeg fik dog senere fat i en billig TiBook, som kan boote i både 9 og Tiger, og som jeg stadig har. Men den er godt nok blød, så den skal helst kun flyttes med låget lukket ned.

PowerBook'en var noget mere solid, og jeg følte ikke, at den relativt lille skærm var et problem til hverdagsbrug, og tastaturet er faktisk ret godt. Men der var ikke lys i tasterne, og man kunne ikke klikke med pegefeltet, kun med knappen foran. Man kunne vist nok få noget tredie-partssoftware, som kunne gøre pegefeltet klik-bart, men jeg fik aldrig eksperimenteret med det.

Den røg videre til en lettisk fætter for en Plovmand i 2013, som sidenhen gav den videre til sin knægt. Nu ligger den enten i et skab derovre eller er støbt om til noget moderne. Hvis du er i det nostalgiske hjørne, skal jeg gerne forhøre mig.


8581

198
16. november 2022 @ 20:52
Poseidon
PallMei skrev:

Men så vidt jeg ved, så sælges M1 (air altså) kun med 8GB nu..

16GB modellen er netop nu også på tilbud i Power til 9.500,- (Det er åbenbart hvad Power vil kalde en 'premium edition'). Så vil man betale 3.000,- ekstra for M2 udgaven, samt 512GB SSD? 

Damn jeg overvejer at købe en af de to. Ellers skal jeg vente et år mere med en Macbook skærm der ikke fungerer ordentligt.


4586

390
16. november 2022 @ 21:28
FPU
David Munch skrev:
PallMei skrev:

Men så vidt jeg ved, så sælges M1 (air altså) kun med 8GB nu..

16GB modellen er netop nu også på tilbud i Power til 9.500,- (Det er åbenbart hvad Power vil kalde en 'premium edition'). Så vil man betale 3.000,- ekstra for M2 udgaven, samt 512GB SSD? 

Damn jeg overvejer at købe en af de to. Ellers skal jeg vente et år mere med en Macbook skærm der ikke fungerer ordentligt.

Hvis du ikke bestiller den hjem men selv henter i butikken, så gør dig selv den tjeneste først at spille noget musik, som du kender godt, på begge maskiner. Jeg synes, at lyden er meget metallisk på M1-Air, og jeg ville ikke kunne holde ud at høre på den i længden.


8581

198
17. november 2022 @ 08:52
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Hvis du ikke bestiller den hjem men selv henter i butikken, så gør dig selv den tjeneste først at spille noget musik, som du kender godt, på begge maskiner. Jeg synes, at lyden er meget metallisk på M1-Air, og jeg ville ikke kunne holde ud at høre på den i længden.

Jeg bruger stort set aldrig min bærbar uden at have høretelefoner på, så lyden er jeg lidt ligeglad med. Det jeg går mest op i er bærbarheden, og der er den desværre noget større end min 12" Macbook, og batteritiden, og sidstnævnte gør at jeg venter til M3, da den forventeligt bruger 3nm SOC i stedet og derfor får et hak ned i strømforbruget. Til den tid er dollaren nok også droppet signifikant, og så bliver den nok lidt billigere end nu. Win-win!


2252

151
17. november 2022 @ 09:11
ASCII jonglør
Tonny Freimanis skrev:
Hvis du ikke bestiller den hjem men selv henter i butikken, så gør dig selv den tjeneste først at spille noget musik, som du kender godt, på begge maskiner. Jeg synes, at lyden er meget metallisk på M1-Air, og jeg ville ikke kunne holde ud at høre på den i længden.

Der blev MacBook Air lige sløjfet, som ellers blev overvejet på Powers tilbud. Hvilket endegyldigt betyder indkøb af en af de dyre MacBook Pro 16” ved deres næste opgradering. Pokkers da!

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4586

390
17. november 2022 @ 11:19
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Hvis du ikke bestiller den hjem men selv henter i butikken, så gør dig selv den tjeneste først at spille noget musik, som du kender godt, på begge maskiner. Jeg synes, at lyden er meget metallisk på M1-Air, og jeg ville ikke kunne holde ud at høre på den i længden.

Jeg bruger stort set aldrig min bærbar uden at have høretelefoner på, så lyden er jeg lidt ligeglad med. Det jeg går mest op i er bærbarheden, og der er den desværre noget større end min 12" Macbook, og batteritiden, og sidstnævnte gør at jeg venter til M3, da den forventeligt bruger 3nm SOC i stedet og derfor får et hak ned i strømforbruget. Til den tid er dollaren nok også droppet signifikant, og så bliver den nok lidt billigere end nu. Win-win!

Du har helt sikkert ret med hensyn til strømforbruget, men det dér med Dollaren er jeg ikke så sikker på, det kan gå begge veje, selv med en recession på vej.


4586

390
17. november 2022 @ 11:25
FPU
Factory skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Hvis du ikke bestiller den hjem men selv henter i butikken, så gør dig selv den tjeneste først at spille noget musik, som du kender godt, på begge maskiner. Jeg synes, at lyden er meget metallisk på M1-Air, og jeg ville ikke kunne holde ud at høre på den i længden.

Der blev MacBook Air lige sløjfet, som ellers blev overvejet på Powers tilbud. Hvilket endegyldigt betyder indkøb af en af de dyre MacBook Pro 16” ved deres næste opgradering. Pokkers da!

Nu skal du jo ikke bare uden videre tage mine ører for gode varer. Men jeg så en MaxTech YouTube-video, som sammenlignede de to første M1-Mac'er på en del parametre, herunder skærm og lyd, og selvom han spillede noget musik, som jeg nærmere vil betegne som moderne støj, var det tydeligt at høre, at Pro'en havde et noget bedre lydbillede en Air'en. Men det var altså bedømt ud fra en enkelt video afspillet på en ti år gammel Mac, ikke mig som stod i en butik og spillede noget kvalitetsmusik direkte ind i lyttelapperne.


8581

198
17. november 2022 @ 11:41
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Du har helt sikkert ret med hensyn til strømforbruget, men det dér med Dollaren er jeg ikke så sikker på, det kan gå begge veje, selv med en recession på vej.

Den er allerede faldet 10% på en måned, hvilket jo er ret ekstremt. Og de fleste forventer vidst en mild recession, og det er den faldende dollarkurs et godt eksempel på.


4586

390
17. november 2022 @ 12:42
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Du har helt sikkert ret med hensyn til strømforbruget, men det dér med Dollaren er jeg ikke så sikker på, det kan gå begge veje, selv med en recession på vej.

Den er allerede faldet 10% på en måned, hvilket jo er ret ekstremt. Og de fleste forventer vidst en mild recession, og det er den faldende dollarkurs et godt eksempel på.

Okay, jeg var ikke lige klar over, at den var faldet så meget igen. Jeg husker blot, at den var oppe omkring Pund Sterling i (vist nok) september, men siden da har jeg ikke holdt øje.


4586

390
17. november 2022 @ 12:42
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Du har helt sikkert ret med hensyn til strømforbruget, men det dér med Dollaren er jeg ikke så sikker på, det kan gå begge veje, selv med en recession på vej.

Den er allerede faldet 10% på en måned, hvilket jo er ret ekstremt. Og de fleste forventer vidst en mild recession, og det er den faldende dollarkurs et godt eksempel på.

Okay, jeg var ikke lige klar over, at den var faldet så meget igen. Jeg husker blot, at den var oppe omkring Pund Sterling i (vist nok) september, men siden da har jeg ikke holdt øje.