xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Sekunder i menuen på macOS Ventura 13.0.1. Hvordan?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


740

38
10. november 2022 @ 18:14

Hvordan får jeg sekunder i tids- og datolinjen på macOS Ventura 13.0.1, troede det var elementært med at sætte eller fjerne et toggle flueben i macOS>General>Date & Time, men det er det så ikke?

  7
0
  473

4593

394
10. november 2022 @ 18:24
FPU

Har du prøvet at Google det og så klikke på et relevant forslag?


740

38
10. november 2022 @ 18:31

Takker. Jeg følger linket, søger Seconds, men jeg ser ikke den mulighed i Settings:





740

38
10. november 2022 @ 18:36

Fundet. Ved at søge på Seconds på Mac; det kunne jeg så have gjort før min post, men fundet i en skjult undermenu. Rigtigt bøvlet af Apple for noget helt ufarligt og grundlæggende.



4593

394
10. november 2022 @ 21:44
FPU

Jaeh. Efter Jobs slap håndtaget, er det hele langsomt blevet en gang rod.

Een ting er, at man tilføjer ny funktionalitet, en anden er, at man flytter rundt på f.eks. indstillinger. Eller fjerner dem helt.

Lige siden (vist nok) OS 7 har Kommando-D altid været genvejen til "Don't save…" i Save-dialoger, ikke kun i Apple-programmer, men stort set i al anden software, som kan arkivere et dokument. Men det må man skam ikke mere i TextEdit i High Sierra (og sikkert heller ikke nyere macOS'er). Her SKAL man i stedet for klikke på knappen. Derfor bruger jeg stadig TextEdit fra SnowLeo.

Det samme med "Escape" til at lukke dialoger i visse programmer. Det er s'gu for dumt.


150

2
11. november 2022 @ 11:28
Novice
iPhoneX skrev:

Hvordan får jeg sekunder i tids- og datolinjen på macOS Ventura 13.0.1, troede det var elementært med at sætte eller fjerne et toggle flueben i macOS>General>Date & Time, men det er det så ikke?

Gå til systemindstillinger, skriv ur så kommer du dertil...


2709

341
PallMei (Skribent)
11. november 2022 @ 14:38
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Lige siden (vist nok) OS 7 har Kommando-D altid været genvejen til "Don't save…" i Save-dialoger, ikke kun i Apple-programmer, men stort set i al anden software, som kan arkivere et dokument. Men det må man skam ikke mere i TextEdit i High Sierra (og sikkert heller ikke nyere macOS'er). Her SKAL man i stedet for klikke på knappen. Derfor bruger jeg stadig TextEdit fra SnowLeo.


Her på Ventura kan jeg godt afbryde en gem-dialog med escape tast og det virker da mere logisk end kommando-D. Hvad derimod irritere mig, er at man ikke kan tabulere mellem knapperne som standard. Men har lige fundet ud af, at man kan aktivere det med ctrl+f7.
Det samme med "Escape" til at lukke dialoger i visse programmer. Det er s'gu for dumt.


Mener du at escape ikke vil lukke dialoger. Det syntes jeg nu nok den vil, så længe det er en modal dialog (blokere hovedvinduet).


4593

394
11. november 2022 @ 18:14
FPU

@PallMei:

Pages 5.0. Hvis jeg laver et nyt dokument som et midlertidigt dokument, f.eks. som en slags cache, som jeg ikke skal bruge bagefter og så trykker Kommando-W for at lukke det u-gemte dokument, dukker der jo en save-dialog op.

Den dialog kan jeg godt lukke igen med Escape (som jo svarer til at trykke på Cancel-knappen), men jeg kan IKKE lukke vinduet med den u-gemte tekst med Kommando-D for "Don't save". Her SKAL jeg flytte markøren over på den separate Delete-knap i dialogen og klikke på den. Og sådan har Kommando-D ellers virket siden (vist nok) ClarisWorks 1.0., som jeg fik sammen med min første Mac (en LC 4/20 med 14'' skærm og StyleWriter II) for 30 år siden i disse dage.

Det samme i Preview 10.0 (High Sierra), hvis man laver en dublet (Kommando-Shift-S). Hvis man fortryder dubletten og taster Kommando-W, dukker Save-dialogen op. Den kan man stadigvæk lukke med Escape, men man SKAL manuelt klikke på Delete-knappen for at lukke vinduet med dubletten uden at gemme den. Det er for åndsvagt.

Preview har andre skavanker, bl.a. at man ikke kan vælge at have thumbnails i højre side, så når jeg vil trække en dublet ud på skrivebordet, skal jeg trække det hele vejen tværs hen over skærmen, fordi jeg nu engang altid har haft Dock'en siddende i venstre side af skærmen og så ellers tilpasset vinduer, så der (næsten) hele tiden er plads til at dobbeltklikke på harddiskokonet for at åbne disken. Desuden arkiveres nye filer jo i venstre side af skrivebordet, når man har valgt, at det er her, nye dokumenter skal arkiveres.

Desuden brækker Preview i HS ofte ned, hvis man åbner mere end måske 150 HQ billeder ad gangen, samtidig med at den kan være adskillige sekunder om at lukke vinduet med de billeder, selv med 16 GB RAM. I SnowLeo kan Preview godt finde på at hænge ved åbning af mange billeder, men når en Force Quit har "renset" den, virker den fint igen i et godt stykke tid. Og den lukker ALTID vinduet med billederne momentant. Med blot 8 GB RAM.

Og så orker jeg ikke engang begynde (forfra) på Finder's mangler i HS i forhold til i SnowLeo.