xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Backup løsning til imac
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


39

0
08. november 2022 @ 19:57
Let øvet

Hej

Jeg har netop købt en m1 iMac med 512gb ssd og skal nu finde en god backup løsning

jeg Har i flere år haft to hdd med usb til backup til min Air MacBook og roterede via timemachine. iMac har dog ikke usb2 stik

Kan man få adapter til at bruge en usb2 hdd?

Mine hdd er ca 4-5år gamle. Er der en levealder på dem?

Jeg overvejer at skifte dem ud med to nye 1tb med usb-c eller Thunderbolt stik og regelmæssig lave backup. Derudover påtænker jeg fast at have en lille usb-c dongle på 512gb til konstant backup. Jeg prioriterer driftsstabilitet og har længe overvejet om man skal have tre backup, hvoraf den ene fx ligger på arb eller i bil

Derudover har jeg tænkt om mine gamle hdd var “for gamle”
er der nogle forskelle på at bruge en usb dongle vs hdd for backup?

Mvh Peter  

  6
0
  434

179

42
08. november 2022 @ 20:28
Novice

4593

394
08. november 2022 @ 21:42
FPU

Alt andet lige er SSD'er mere stabile end harddiske, og meget hurtigere. Og så bruger de mindre strøm. Harddiske bliver også slidte eller mindre stabile med tiden, fordi olien i lejerne langsom bliver harsk (stivner). Til gengæld mister en SSD sine celler over tid, men det går altså meget langsomt, især når Trim er slået til.

Hvis en harddisk crasher, er der en chance for at gendanne nogle, om ikke alle, data. Hvis en SSD klapper sammen, er det hele væk. Som i helt væk.

SSD'er er ved at være så billige, at de reelt kan bruges som backup-løsning, men det siger sig selv, at man ikke får den fulde udnyttelse af deres hastighed, hvis man "kun" bruger USB 2 (480 Mbps på USB 2 mod 6 Gbps på f.eks. en Samsung Evo SSD).

Du vil få bedre udnyttelse af en SSD's hastighed ved brug af Thunderbolt eller USB 3, men Thunderbolt-kabinetter er sjældne og relativt dyre i forhold til et USB 2 eller 3 kabinet til en standard 2.5'' SSD.

Men hastighed er jo ikke altafgørende, når der blot skal skrives en backup af og til, så. to 1 TB SSD'ere i hvert sit USB 3 kabinet kan klares for ca. 2.000,- Kr.; 2 x 791,- Kr. for to 1 TB Samsung Evo 870 SSD'er og 2 x 106,- Kr. for to USB 3 kabinetter. Proshop har begge dele og f.eks. også 2 TB EVO til knapt 1.500,- Kr.

1 TB Samsung EVO 870

2.5'' USB 3 kabinet

Husk også at købe de dér små skruer, som man sætter i siden på diskene, så man kan fastgøre dem i kabinetterne, hvis altså de ikke følger med kabinetterne. Fire skruer til hver disk.

Med hensyn til, om dine diske er for gamle. Tjah, det kommer mere an på antal timer kørt end selve alderen, men jeg har Mac'er fra starten af Nullerne, hvor diskene stadig virker, mens harddisken i min MBP fra 2010 stod af i 2013. Det er lidt, som vinden blæser.

Men altså, du har fået dig en Monster-Mac, så den fortjener da næsten en god SSD-løsning. Og med 2 x TimeMachine på hver sin eksterne SSD plus en Stick, skal der et regulært head-on meteornedslag til, før det går galt.

Jeg ville dog ikke lægge Stick'en i bilen, for hvis bilen fordamper eller bliver knækket, er der en skummel person, som får dine data med som bonus. Familie, venner, eller en god nabo er meget bedre.

Du kan naturligvis dimse med at kryptere i hvert fald Stick'en, men det er vist ikke så smertefrit, som man kunne tænke sig.


8586

198
09. november 2022 @ 07:06
Poseidon

Jeg bruger cloud baseret backups, og lader så dem stå for yderligere kopier. Så har jeg tingene lokalt, samt i skyen, hvilket jeg mener bør være nok.

Så er tingene også altid tilgængelige, og backup kan foregå automatisk uden jeg skal flytte fysiske objekter rundt i min lokalsfære. Og prisen er jo nogenlunde den samme som at skulle købe en ny disk hvert tiende år alligevel.


253

35
09. november 2022 @ 07:54
Juniormedlem

Den billige løsninger at købe en USB-A til USB-C adapter, eller et kabel med USB-A i den ene ende og USB-C i den anden.

En memorystick (USB dongle) er en dårlig løsning til backup, og til kritiske data i det hele taget, de har det med at dø pludseligt og tilsyneladende umotiveret.

/Carsten


1275

36
09. november 2022 @ 08:25
Stormogul

Jeg går med seler, livrem + ekstra snor om livet:

BackUp m TimeMachine til ekstern SSD

Klon af HD m SuperDuper til ekstern SSD

Samt (tænk nu, hvis huset brænder, og alle diske går tabt): De vigtigste data i skyen. Her har jeg valgt en (vist nok norsk baseret) løsning, som skulle være 100% fri for "indblanding": jottacloud - det fungerer super, opg kopierer/opdaterer valgte mapper automatisk. (Også alle billeder på min iPhone)

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

39

0
11. november 2022 @ 22:26
Let øvet

Hej alle

Tak for jeres rigtigt gode svar.

Det er desværre længe siden jeg sidst har været herinde (bl.a. fordi mine macs jo bare spiller), men skønt at se at i er ligeså hjælpsomme som i plejer.

Jeg havde desværre nogle problemer med nogle Synology nas hdd for nogle år siden, som har gjort mig overfølsom over for nas :-(

Skønt at se meget forskellige input til løsninger. Jeg vidste ikke jeg kunne få en adapter til mine gamle HDD. Jeg har lige bestilt en og starter der, derudover tror jeg jeg køber en ekstra ekstern - så jeg har 2x gamle og 1x ny ekstern til backup.

Mvh Peter