xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Lydfejl
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


1

0
04. november 2022 @ 23:35
Nyt medlem

Hejsan, er helt ny her, men vil lige søge en løsning.

Jeg har en "ældre" Imac, der fik lagt win. ind, fra ny, da jeg havde nogle dyre fotoprogrammer i win. Fik en ny SSD disk i for et par år siden, og lagt win. på.  Den har nu kørt i 2 år, uden problemer, men for 3 dage siden brød win.10 ned. Forsøgte mange ting, men endte op med win.support, som hjalp med en ny win 10 pro, som kører. Og så det egentlige. Lyden virker ikke, ej heller på hovedtlf. Win. opstartslyden er der godtnok. Musen er stoppet, og lyd op og ned på tastaturet virker heller ikke. Da der kom ny harddisk i, forsvandt MAC OS. så har ikke mulighed for nogen ting. Kan man ikke ligge en ny MAC OS ind igen, og evt hvordan. ??

Mvh Ole

  12
0
  385

2581

84
05. november 2022 @ 08:14
Bit kongen

Du skal først have win 7 installeret, derefter win 10 da dit lydkort ikke bliver installeret korrekt.

Der er ingen vej uden om hvis du vil have lyd i Windows. 


2709

341
PallMei (Skribent)
05. november 2022 @ 09:43
Bit kongen
Jesper Arning skrev:

Du skal først have win 7 installeret, derefter win 10 da dit lydkort ikke bliver installeret korrekt.

Der er ingen vej uden om hvis du vil have lyd i Windows. 

Bare lige for at forstå hvad du skriver. For at kunne køre Apple's bootcamp driver installation, er han nødt til at have den Windows installation installeret, som Apple understøttede på hans maskine.

Min erfaring med en 2009 iMac er, at bootcamp er for masochister. Apple har lagt ALLE mulige forhindringer ind i driverunderstøttelsen. Men er bedre tjent med en billig Windows maskine og så køre remote desktop fra macOS på den, hvis man gerne vil bruge iMac skærmen. Microsofts Remote Desktop fungere tilgengæld også rigtig godt (bedre end Apples) og man kan skifte frem og tilbage til Mac programmer.


4593

394
05. november 2022 @ 10:36
FPU

@autoole:

En Mac fra sådan cirka 2010 og fremefter kan tvinges til at installere det sidste macOS, som de pågældende Mac kan trække ved at boote i Recovery mode ved at trykke Kommando-Alt-R (eller Kommando-Alt-Shift-R) under opstart af Mac'en. Vær dog opmærksom på, at disken skal være formateret korrekt, inden du kan installere macOS. På de allernyeste macOS'er er formatet APFS, på ældre macOS'er er det Extended(Journaled). Når din Mac er bootet op i Recovery mode kan du vælge Diskførstehjælp i en af menuerne og her omformatere disken til det rette format, inden du starter installeringen af macOS.

Hvis der ellers er internetadgang (det virker også med WiFi), går Mac'en ud på Apple's server og henter macOS og installerer det. Når selve systemet er installeret og kan startes op, henter man bagefter alle opdateringerne igennem AppStore. Jeg har selv lige gjort det to gange i denne uge på en MacBook Pro fra 2011, første gang på den originale harddisk for at se, om der overhovedet var liv i Mac'en, anden gang dagen efter, da jeg havde modtaget en SSD med posten. Det tager tre til fire timer at installere og opdatere macOS på den måde.

Når så først macOS er oppe og køre og opdateret, kan du installere Windows 7 og derefter Windows 10 som anbefalet ovenfor.

Held og lykke og feedback.


1

0
05. november 2022 @ 11:54
Nyt medlem

Altså, jeg behøver nødvendigvis ikke MAC OS lagt ind, det var bare for jeg troede at det kunne hjælpe på fejlen. Jeg har nu en WIN.10 pro der kører, og intet andet. Forstår jeg det ret. Må slette den, få win7 ind, aktiveret,  og derefter 10 igen. Puuu Haaa. 



2709

341
PallMei (Skribent)
05. november 2022 @ 15:55
Bit kongen
autoole skrev:

Altså, jeg behøver nødvendigvis ikke MAC OS lagt ind, det var bare for jeg troede at det kunne hjælpe på fejlen. Jeg har nu en WIN.10 pro der kører, og intet andet. Forstår jeg det ret. Må slette den, få win7 ind, aktiveret,  og derefter 10 igen. Puuu Haaa. 


Måske du kan være heldig ved at søge nettet og finde en driver der virker. Der findes programmer som vil forsøge at finde de korrekte manglende drivere (men med svingende resultat). Problemet er at Apples Windows drivere ikke bare kan hentes ned og installeres. Det fungere igennem bootcamp app'en og er meeeget fastlåst og drakonisk, hvor en bestemt maskine kun understøtter en bestemt windows version. Apple har hvert fald garanteret at Macs ikke er bedre stillet af at køre Windows, når de bliver usupporteret.


1

0
05. november 2022 @ 17:08
Nyt medlem

Altså, med ny harddisk, er alt MAC så ikke forsvundet. ?? Den installerede win 10 er taget fra win. og ikke fra en apple side.



4593

394
05. november 2022 @ 17:36
FPU
autoole skrev:

Altså, med ny harddisk, er alt MAC så ikke forsvundet. ?? Den installerede win 10 er taget fra win. og ikke fra en apple side.


En ny harddisk er som regel tom (eller indeholder lidt Windows-software) og er så godt som aldrig formateret til Mac (Extended(Journaled) eller APFS). Og selv hvis den var, ville jeg ikke stole på fabriksformateringen og alligevel selv omformatere (initiere) den, for det tager kun et par minutter.

Derfor skal man starte med at omformatere disken, enten ved at gøre det med f.eks. et USB-til-SATA kabel på en anden Mac, eller ved at montere disken i en Mac, starte op i Recovery mode og så formatere disken, inden man enten gendanner den fra en TimeMachine backup eller installerer macOS ved at hente det fra Apple's server som jeg har beskrevet ovenfor. Derefter kan du så installere først Win 7 og så Win 10 som PallMei skriver.

Men han har altså ret I, at du vil være bedre stillet ved at køre Windows på en (billig) PC frem for at skulle bøvle med enten Bootcamp eller Parallels Desktop på Mac'en. En Mac med Windows på svarer lidt til et multiværktøj, men det er altså ikke lige så godt som en decideret tang, kniv, skruetrækker, o.s.v.


931

67
05. november 2022 @ 19:50
Veteran

En “ældre” iMac? Kan du være mere specifik på model? Altså præcis model og årgang

Jeg har måske lydkort drivere til Windows 10 liggende da jeg havde en kunde med samme problem for et par år siden. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

1

0
05. november 2022 @ 20:03
Nyt medlem

Har en kunde der vil se på den på mandag, og han mener han kan få det hele til at spille. Vil lige prøve. Tak til alle for indspark.


1

0
05. november 2022 @ 21:57
Nyt medlem

Hvordan finder man lige model m.m. ???


4593

394
06. november 2022 @ 01:05
FPU
autoole skrev:

Hvordan finder man lige model m.m. ???

Prøv at kigge på bagsiden af iMac'en; der står (vist nok) serienummeret og nogle oplysninger om model og bestykning.

Med de oplysninger i hånden kan du lede efter et match inde på EveryMac.

God jagt. :0)


2709

341
PallMei (Skribent)
06. november 2022 @ 08:58
Bit kongen
autoole skrev:

Hvordan finder man lige model m.m. ???

https://support.apple.com/da-dk/HT201634 

Hvis du ikke har din Mac hos dig, eller hvis den ikke vil starte, kan du i stedet bruge en af følgende løsninger:

  • Find det serienummer, der er trykt på undersiden af din Mac i nærheden af certificeringerne. Serienummeret findes også på den originale emballage ved siden af stregkoden. Du kan derefter indtaste dette serienummer på siden Tjek din service- og supportdækning for at finde din model.
  • Den originale emballage indeholder muligvis også et Apple-produktnummer, f.eks. MMQA2xx/A (hvor "xx" er en variabel, der afhænger af land eller område). Du kan matche Apple-produktnummeret med et på listen nedenfor for at finde din model.