xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Hacket iMac
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


156

0
14. september 2022 @ 14:43
Novice

Min datter har fået hacket hendes ældre iMac . Hvad er bedst  at geninstallere styresystemet eller starte med at installere et program der kan scanne og finde det snavs der måtte være. Det meste af  hendes  filer ligger i “skyen” så vi vil gerne gøre det der bedst.

Og så kan hun måske lære at huske opdateringerne, men sådan er det når man mest bruger iPad og iPhone 

  9
0
  556

4593

394
14. september 2022 @ 15:18
FPU

Det er jeg så ikke helt sikker på, at hun har, med mindre hun da har udleveret sit administratorpassword.

Men for en sikkerheds skyld er det nok bedst at omformatere disken og geninstallere macOS.

Det gøres lettest ved at boote i Recovery mode (Kommando-R) under opstart, vælge at slette disken fra en af menuerne og så geninsatllere macOS.

Hvis det umiddelbart ikke virker med Kommando-R, så prøv at boote med Kommando-Alt-R eller Kommando-Alt-Shift-R.

Når den nye brugerkonto så er sat op, kan hun hente sine ting i skyen.

Der er dog intet til hinder for, at hun kan tage en manuel sikkerhedskopi af hends dokumentmappe over på f.eks. en USB-stick, for med mindre hun har deciderede installere ligggende her, kan hun ikke inficere sin Mac igen. Og disse eventuelle installere kan hun så lade være med at kopiere med over på sticken, eller slette dem, hvis hun kopierer hele mappen over på een gang.

Pøj-pøj.

P.S. Hvis hendes Mac er for gammel til Recovery mode, skal hun (nok) gøre det fra den originale installations-DVD.


2709

339
PallMei (Skribent)
14. september 2022 @ 15:20
Bit kongen

Nok begge del. Først hente et program og skanne, så snavset ikke bare bliver hentet ned igen fra skyen, hvis det har gemt sig der. Personlig ville jeg gå til:

https://www.malwarebytes.com/ 

og hent deres app. Den husker jeg som den mest effektive. Det er dog længe siden jeg gjort og det bliver mere og mere vanskelig at køre gratis og slippe af med igen. Men søg nettet for svar hvis det driller.



8581

198
15. september 2022 @ 12:41
Poseidon

Hvad er symptomerne på hendes hacking?


156

0
16. september 2022 @ 12:14
Novice

Hun oplever  at det virker som om nogen overtager styringen af hendes mus


8581

198
16. september 2022 @ 12:37
Poseidon

Lyder mest af alt som normale forstyrrelser af en Bluetooth mus.


2709

339
PallMei (Skribent)
16. september 2022 @ 13:32
Bit kongen
rigmor Nielsen skrev:

Hun oplever  at det virker som om nogen overtager styringen af hendes mus

Prøv at tjekke bt-indstillingerne for hvilke enheder der er parret og tilsluttet. Kan være en tidligere muse-enhed stadig er parret og tændt. 


156

0
16. september 2022 @ 14:12
Novice

Hun mener at det virkede som om nogen to et foto og derefter begyndte  hendes iMac at opfører sig mærkeligt, så jeg tror desværre ikke at det er en “ensom mus”


156

0
16. september 2022 @ 14:12
Novice

Hun mener at det virkede som om nogen to et foto og derefter begyndte  hendes iMac at opfører sig mærkeligt, så jeg tror desværre ikke at det er en “ensom mus”


4593

394
16. september 2022 @ 15:17
FPU

Hun kan jo starte med at prøve en anden mus, enten en anden BT-mus eller en med ledning.

Mit umiddelbare gæt er, at det vil afhjælpe problemet.

Jeg har kun hørt om een eneste Mac, som blev (fjern-) hakket, og det var altså først efter, at hakkeren fik lov til at få adgang til en til formålet oprettet gæstekonto.

macOS er uhyre sikker, hvad den slags angår, så hvis datteren ikke har foræret sit password til skumle personer eller hentet installere fra grumsede kilder, at det sådan cirka med statsgaranti et fysisk fænomen.

P.S. Det kan faktisk være noget så banalt som et øjenbrynshår, som sidder tværs hen over fotosensoren på musen; det kan sagtens få cursoren til at twerke, når musen flyttes.