xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)
macnyt  /  forum  /  emne
Ny iPhone - forventer vi noget helt nyt med iphone14?
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)


386

8
25. august 2022 @ 21:35
Lærling

Min iphone gik til de evige mobilmarker her først på ugen, og jeg skal have en ny. Jeg har kigget og talt på knapper, om jeg skal vente til iphone14 lander og låne mig frem indtil den kommer, eller skal jeg bare købe en model 13?

Det er jo ikke til at sige, det ved jeg, men FORVENTER man kvalitetsmæssige og funktionsmæssige tigerspring fra 13 til 14, eller bliver det lidt .. blah?

Jeg er nok især interesseret i 5G og i muligheden for at tage gode fotos.

Svært valg :-/ Hvad villle I gøre?

  17
1
  920
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

4593

394
25. august 2022 @ 21:57
FPU

Jeg ville nok vente til lanceringen af 14, holde dens specs op imod 13's specs og så ellers nøjes med en 13 til nedsat pris, efter at 14 er kommet på markedet, hvis jeg kunne nøjes.

13 kan jo allerede 5G, og den tager vist også ret gode billeder (well, så gode billeder som fotografen nu kan tage). Den store 13 Pro har jo en linse mere og kan nogle flere ting i forhold til 13, men sådan bliver det vel også i hhv. 14 og 14 Pro.

De kan også begge to iOS 16, og så er der vel kun den forskel tilbage, at man kan ringe 112 via satellit på en 14, når der ikke er dækning. Men hvor tit er det lige, at man får brug for det?


8586

198
26. august 2022 @ 05:40
Poseidon

iPhone 14 forventes at have er markant bedre kamera.


531

7
26. august 2022 @ 08:37
Kaptajn

IPhone 14 skulle ikke blive meget bedre end 13 pro. Vælger du 14 pro er det en anden snak. 


4593

394
26. august 2022 @ 09:39
FPU
David Munch skrev:

iPhone 14 forventes at have er markant bedre kamera.

Lyder svedigt. Men kameraerne i tidligere iPhones er jo ikke ligefrem dårlige; selv min 7'er tager fine billeder, og seks generationer senere må billedkvaliteten i en 13'er da allerede være fremragende.

Uden at have testet 13 og 14 mod hinanden vil jeg derfor forsigtigt hævde, at man skal være ret linseliderlig for at retfærdiggøre en 14'er over en 13'er udelukkende p.gr.a. kameraet.


2581

84
26. august 2022 @ 10:02
Bit kongen

Der er solide rygter i omløb always on display. 



36

9
26. august 2022 @ 11:59
Let øvet

Elgiganten sælger iPhone 13 til kr. 5999 med 128 GB...det er kr. 400 billigere end en iPhone 12 med 128 GB...den købte jeg. Skal man have et meget bedre kamera, skal man nok op i en iPhone 14 pro, men så er prisen også helt anderledes...


8586

198
26. august 2022 @ 13:46
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Lyder svedigt. Men kameraerne i tidligere iPhones er jo ikke ligefrem dårlige; selv min 7'er tager fine billeder, og seks generationer senere må billedkvaliteten i en 13'er da allerede være fremragende.

Det gør det ikke, men nogle gange sker der jo store hop. iPhone 13 er for eksempel MARKANT bedre til lavtlys fotografering end iPhone 12. Jeg har faktisk været meget imponeret over hvor god den er til det, og er glad for at jeg ventede på det. Nu håber jeg på at få muligheden for at tage nogle stjernefotos når vi kommer ind i vinterhalvåret.

Jeg tror også at hvis vi får et 48 MP 4x binnet kamera i Pro 14 som rygtet, så vil det også lave et godt hak op i kvaliteten, i forhold til 13 Pro. Kamerabumpet skulle også blive noget større, hvilket kunne indikere en større linse og sensor, hvilket også vil betyde bedre billeder, specielt i lavt lys.

I vores husstand venter vi bare på et godt tilbud på en Mini 13 til fruen... Hendes SE 1 kunne ikke klare til at vores datter trådte på den, så den registerer ikke berøringer i midten af skærmen.. 8)


123

11
27. august 2022 @ 06:53
Novice

Jeg lige gået fra en 11Pro til en 13Pro, ja den tager bedre billeder og ja den holder strøm længere... Men så det heller ikke vildere.. 

Hvis vi skal være ærlige så der jo ikke sket ret meget mellem telefonerne siden X, det primært kamera og batteri.. Ok så den blevet hurtigere men har du/man brug for den hastighed ? 

Det når man skifter hver andet år eller fra en Alm. til en Pro man kan mærke en forskeld. Syntes min 13Pro er helt fantastisk, personligt ville jeg ikke vente... Tror ikke på 14/14Pro vil være noget helt nyt frem for 13/13Pro.

Eneste jeg vil anbefale dig er at gå efter en 13Pro, der får du et kamera der virkelig spiller.. 

MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.

1425

21
27. august 2022 @ 07:30
Stormogul

Hvis du har mulighed for at låne en mobil, så havde jeg da valgt det. Lanceringen er om knap 14 dage, så jeg ville da vente og se hvad de har fundet på, og så tage valget efter det. Og hvis du alligevel skal smide penge efter det, hvorfor så ikke bare tage det nyeste? :-)


8586

198
29. august 2022 @ 14:52
Poseidon

Vi sprang på en 128GB 13 Mini til fruen her i weekenden, til 4.999,- hus Power, og det bliver vidst ikke billigere, nu da det rygtes priserne stiger igen igen. Da hun opdagede at skærmen på hendes SE var løs hele vejen rundt, og derved kun sad fast med én skrue i bunden (Hvor er den anden blevet af??), så var det vidst tid til at rykke...


2273

157
02. september 2022 @ 10:42
ASCII jonglør

Har netop fået et godt argument for at springe iPhone 14 over: den kommer ikke med et USB-C-stik. Sandsynligvis da.

Citat fra 9to5Mac:

"Mens iPhone 14 stadig kan have Lightning, overlever Apples stik muligvis ikke iPhone 15. Tidligere i år besluttede EU at gøre det obligatorisk, at enhver smartphone og tablet, der sælges i europæiske lande, skal have et USB-C-stik. Andre lande som Brasilien, Indien og endda USA har overvejet det samme."

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
02. september 2022 @ 11:14
FPU
Factory skrev:

Har netop fået et godt argument for at springe iPhone 14 over: den kommer ikke med et USB-C-stik. Sandsynligvis da.

Citat fra 9to5Mac:

"Mens iPhone 14 stadig kan have Lightning, overlever Apples stik muligvis ikke iPhone 15. Tidligere i år besluttede EU at gøre det obligatorisk, at enhver smartphone og tablet, der sælges i europæiske lande, skal have et USB-C-stik. Andre lande som Brasilien, Indien og endda USA har overvejet det samme."

For mig er det et godt argument for at købe en 14'er og så lade den holde så længe som muligt, for i mine øjne er Lightning-stikket USB C stikket overlegent.

Lightning har et tydeligt "klik" ved korrekt isætning, og så kan man rense terminalerne på hanstikket.

Så lad Apple beholde Lightning-stikket i selve telefonen og flytte USB C stikket over på laderen.

Elllers forlanger jeg MagSafe. Eller kun trådløs opladning. Det kan også gøre 'Fonen mere støv- og vandtæt.

"Changes ain't good, Leon". :0)


2273

157
02. september 2022 @ 11:38
ASCII jonglør

Hvis EU, USA, Brasilien og Indien bestemmer sig for nye standarder for mobil-stik (af miljømæssige årsager), så er Lightning-ballet jo reelt forbi. EU har jo allerede besluttet, at USB-C skal være den nye standard allerede fra 2024, mangler blot implementering (vi bor i EU, remember?). Så allerede fra 2024 kommer man med en iPhone 14s Lightning-stik til at købe dyre adaptere (regn med Apple her) - og hvis man som jeg beholder en iPhone 3-5 år, så er det ikke alene ekstra dyrt, men også forbistret besværligt.

Så jeg venter på en iPhone med USB-C, også fordi min iPhone 12 mini virkelig er glimrende, især pga. det indbyggede 5G og Face ID. Hvis man er foto-entusiast kan iPhone 14s måske være fristende, der skulle jo komme en flot upgrade - men igen, pga. overgang til USB-C kan man ligeså godt vente på iPhone 15. Den får såmænd nok endnu bedre kameraer   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

341
PallMei (Skribent)
02. september 2022 @ 11:46
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
Factory skrev:

Har netop fået et godt argument for at springe iPhone 14 over: den kommer ikke med et USB-C-stik. Sandsynligvis da.

Citat fra 9to5Mac:

"Mens iPhone 14 stadig kan have Lightning, overlever Apples stik muligvis ikke iPhone 15. Tidligere i år besluttede EU at gøre det obligatorisk, at enhver smartphone og tablet, der sælges i europæiske lande, skal have et USB-C-stik. Andre lande som Brasilien, Indien og endda USA har overvejet det samme."

For mig er det et godt argument for at købe en 14'er og så lade den holde så længe som muligt, for i mine øjne er Lightning-stikket USB C stikket overlegent.

Lightning har et tydeligt "klik" ved korrekt isætning, og så kan man rense terminalerne på hanstikket.

Så lad Apple beholde Lightning-stikket i selve telefonen og flytte USB C stikket over på laderen.

Elllers forlanger jeg MagSafe. Eller kun trådløs opladning. Det kan også gøre 'Fonen mere støv- og vandtæt.

"Changes ain't good, Leon". :0)

Der må jeg erklære mig fuldstændig uenig. USB-C er langt at foretrække og jeg forstår slet ikke Apples modstand, når det længe har været forbindelsen på deres Macs og iPad Pro. Det ville simplificere mine ladere omend jeg ikke har planer om at udskifte min 12 pro mange år frem.

Anekdotisk har jeg endnu ikke haft behov for at rense et USB stik, mens jeg har haft tandstik fremme for at grave snavs ud lightning hun stik (var åbenbart for sammenpresset til at trykluft eller støvsuger alene kunne få det løs). Men det var også en meget brugt 6s. Har en meget brugt Mi Mix 2 med usb-c som også er godt brugt med mange år på bagen, den har ikke haft behov for rensning, men den lever sit liv inden for hjemmets 4 vægge og knap så meget lommeuld.

Det er i øvrigt ikke terminaler på kablet der er lightnings svage punkt ifølge min erfaring, men at de mørner lige efter stikket. Men hellere defekt kabel end connecter i enheden.

De har i øvrigt alle usb-c stik på laderne og det vil heller ikke tilfredsstille EU anderledes end da der var USB-A.

Min "Trådløse" lader ligger næsten ubrugt i skuffen. Måske er det smart i bilen, men ellers er det bare mindre effektiv og alligevel ikke rigtigt trådløst.

4593

394
02. september 2022 @ 14:38
FPU

@ PallMei:

Interessante observationer, som hermed tages ad notam.

Jeg bruger dagligt et Lightning-kabel fra min 5s'er, som jeg købte brugt i 2016, og det er bestemt ikke mørnet.

Det er fint, at de endnu ikke har haft brug for at rense et USB C stik, men hvis det kommer så vidt, bliver det nok mere bøvlet end med et Lightning-stik.

Trådløs ladning er stadig på kravle-stadiet, så mon ikke det bliver noget mere effektivt i de næste udgaver?

Og MagSafe på en iPhone ville stadig være nifty. :0)


2273

157
04. september 2022 @ 11:03
ASCII jonglør

Det er jo både interessant og vedkommende for enhver mobiltelefon-ejer (Sic!), hvordan mobilstik-udviklingen vil tage sig ud fremover. Måske vil iPhone 14 være den sidste af Apples lange række af smartphones, der benytter sig af stik & ledninger til data- og strøm-overførsel? Så hvis/når trådløse teknologier tager over fra og med iPhone 15, kan det jo være et argument for at købe netop iPhone 14 - men naturligvis også for at vente til en senere model med 100% trådløs teknologi og altså uden porte. "Et lille hygiejnisk chassé for forbrugeren, et stor hygiejnisk fremskridt for menneskeheden," kan man så ymte.

Forøgelsen i de mange kommende trådløse teknologier (og de kommer) gruer jeg faktisk lidt for, fordi det vil medføre en kraftig forøgelse af elektromagnetiske felter stort set overalt hvor mennesker færdes og bor. Ja, jeg ved godt, at risikoerne ved elektro-smog bliver bortforklaret af diverse forskning, men har man lyttet til sin egen krops sensitivitet, mens man er gået under store højspændingsledninger ude i landskabet, så kan man simpelthen sanse, at her påvirker en voldsom kraft ens krop. Så det er kun naturligt at tænke, at de mange fine bio-elektriske impulser i vores kroppe, fx i hjernen og centralnervesystemet, vil blive udfordret og sandsynligvis belastet af en forøgelse af teknologisk frembragte elektromagnetiske felter omkring os. Hvad det kommer til at betyde for vores generelle helbred kan man kun gisne om...

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
04. september 2022 @ 18:40
FPU

@Factory:

Jeg vil give dig ret i, at en iPhone helt uden huller kunne være toppen af poppen. Så kan den måske endda også gøres decideret vandtæt til f.eks. 30 meter.

Hvis man så også gjorde det med iPads, ville dykkere have et unikt instrument til dokumentation og (skriftlig) kommunikation ved f.eks. arkæologiske udgravninger (well, udsugninger).

Men jeg er ikke så enig med dig omkring eleltromagnetiske felter, men first things first:

Jeg anerkender, at der findes nogle få personer, som har det rigtig skidt me EM-stråling. Og hvis der f.eks. er tale om decideret udslæt, kan det jo ikke være mentalt det hele.

Men når det så er sagt, så er der altså stor forskel mellem det EM-felt, som en mobiltelefon og dens master udsender i forhold til EM-feltet omkring en højspændingsledning (100-400 kV).

Nu har jeg ikke undersøgt det, men jeg vil umiddelbart gætte på, at vore induktionskomfurer laver et mange gange kraftigere em-felt end vore mobiler og deres tilknyttede master gør.

Om potentielle problemer med 5G og (det fremtidige) 6G netværk vil jeg i øvrigt henvise til Sabine Hosenfelder's seneste YouTube-video.

Men det er faktisk ikke ret smart at befinde sig under en højspændingsledning af en helt anden årsag (udover at bondemanden bliver sur over, at du går på hans jord):  På en varm sommerdag i perioder med stort forbrug bliver ledningerne så varme at de udvider sig så meget og hænger ned mod jorden, at modstanden mellem ledning og jord bliver mindre end modstanden i ledningen, og så slår strømmen ned i jorden eller i den person eller det markredskab, som tilfældigvis befinder sig der, hvor modstanden er mindst. Det sker af og til, at markbrande starter på den måde.