xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Apple Maps brølere: Torpmagle Overdrev midt i Kbh. + flere
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)


1014

0
01. august 2022 @ 17:56
Stormogul

København har pludselig fået nogle bogstaveligt talt malplacerede stednavne/bydele i Apple Maps, bl.a disse:

  • “Torpmagle Overdrev” vest for Østerport (normalt nok ved Hundested i Nordsjælland)
  • “Bering Kirkeby” sydvest for Vibenshus Runddel
  • “Kostræde Banker” ved Ny Ellebjerg (normalt Sydsjælland)
  • “Tvillinghøje” ved Kampmannsgade nær Vesterport
  • “Mamrelund” øst for Dronning Louises Bro nær Nørreport (normalt Fyn)
  • “Lollikehuse” på Indre Nørrebro
  • “Galbuen” på Islands Brygge (normalt nok Nordvestsjælland)
  • "Vester Skebjerg" på Islands Brygge

Og der er mange flere.

Århus har i Apple Maps også fået nogle stednavne, som jeg ikke tror hører til i Århus, f.eks disse:

  • “Snekkersten” (normalt Nordsjælland)
  • “Trylleskov Strand” (normalt Solrød på Sjælland)
  • “Esbønderup Huse” (normalt Nordsjælland)

Jeg har ikke fundet evt. systematik - om man f.eks har forskubbet koordinator på et bestemt type kort-information, kopieret galt i nogle tabeller etc.

De færreste bruger nok Apple Maps, så skaden er måske umiddelbart til at overse ;-) 

Men fotos på iPhone bliver auto-tagget med de særeste stednavne, så længe Apple Maps er så ekstremt fejlbehæftet som i skrivende stund.

Fejlen i Apple Maps er opstået inden for seneste uger/måneder, på alle slags Apple-enheder.


  28
1
  1693

1014

0
01. august 2022 @ 18:23
Stormogul


4586

389
01. august 2022 @ 19:52
FPU

Hæh! Det kan føre til nogel interessante omveje.

Og her er så en historie om fejlnaviagtion fra det virkelige liv, lang tid før GPS blev opfundet:

Et familiemedlem arbejdede engang med sommerhusudlejning i Nykøbing Sjælland. En eftermiddag dukkede der en tysk familie op for at få udleveret nøglen til det sommerhus, som de havde lejet. Men de stod ikke registreret nogen steder, selvom Vati var sikker på, at alt var i orden, mens Mutti var ret skeptsik.

Det viste sig så, at de havde lejet sommerhus i Nykøbing Mors i stedet for, og det var jo ikke så heldigt. Men der blev fundet et ledigt sommerhus til dem for en enkelt nat.

Da de så kom for at aflevere nøglen næste morgen, var det Mutti, som styrede overdragelsen, mens Vati stod tavs i baggrunden. Med et blåt øje…

:0)


1708

43
01. august 2022 @ 21:28
Stormogul

Har nu fejlmeldt det til Apple, så må vi hvad der sker.


1638

45
02. august 2022 @ 10:12
Stormogul

det var allerede på meremobil den 27 juli. så de tager sin tid om at rette problemet åbenbart. 

Apple map kaos

Iphone 14 pro. Macbook pro 13" M1 2020. Apple Watch Ultra

8581

198
02. august 2022 @ 15:07
Poseidon

Jeg synes generelt at Apple Maps ikke rigtigt forbedrer sig. Der er stadig ikke cykel-anvisninger, søger man på steder ender man altid et eller andet mærkeligt sted, og alle de der fancy 3D bygninger ser vi jo heller ikke noget til herhjemme. Det går lidt langsomt.


217

11
02. august 2022 @ 16:56
Juniormedlem
David Munch skrev:

Jeg synes generelt at Apple Maps ikke rigtigt forbedrer sig. Der er stadig ikke cykel-anvisninger, søger man på steder ender man altid et eller andet mærkeligt sted, og alle de der fancy 3D bygninger ser vi jo heller ikke noget til herhjemme. Det går lidt langsomt.

Enig - det går lidt langsomt. Jeg har dog en stille forhåbning om, at der er lys for enden af tunnelen, idet jeg kort før ferien, overhalede an Apple fotobil på E45 i nordgående retning omkring motorvejskryds Kliplev. Den lignede Googles fotobiler, bortset fra at der tydeligt stod Apple Maps på den. Så måske er de ved at opdatere...

Jeg bruger altid Apple Maps til navigation og har egentlig været godt tilfreds, men efter at have brugt det i Tyskland, er det en flad fornemmelse her i DK. Det er en "dumbed down" version vi er spist af med. Noget mere upræcis og uden de fancy 3d-bygninger som de har i Tyskland og andre steder.

Håbet er lysegrønt😜

Those aren't voices in your head - they are just the echoes of your indecision

1014

0
03. august 2022 @ 00:47
Stormogul

det var allerede på meremobil den 27 juli. så de tager sin tid om at rette problemet åbenbart. 

Tak for linket - det havde jeg ikke set. Meremobil henviser videre til Computerworld, som kommer med nogle sære spekulationer:

"Det er uvist, hvad problemerne skyldes i denne ombæring, men noget kunne tyde på, at der er rod i Apples kortdatabase, hvor Apple blandt andet gør brug af crowdsourcede data fra Open Street Maps"

Når CW absolut gerne vil nævne Open Street Maps i den sætning, så burde CW nok også lige nævne at de samme fejl ikke pt. optræder på Open Street Maps. Og så er spørgsmålet hvorfor de overhovedet nævner Open Street Maps - ud over for at gøre artiklen længere.

Men det er fint at CW har kontaket "Apples kommunikationsbureau i Danmark", som åbenbart ikke har kunne finde svar. Det viser lidt om hvor ligeglad Apple må være med omdømmet på kort-området. Man har gjort de fleste stednavne/kvarterer i en hovedstad til ren nonsens - men det er jo "kun" lille Danmark. Måske er det også ferietid, men kort-tjenester skulle gerne også virke om sommeren.

Pinligt at Apple's kvalitetskontrol er så utilstrækkelig, at Apple kan frigive hundredevis af nye fiktive/fejlplacerede kortoplysninger, alle i det samme niveau/lag i kortet, uden at nogen har opdaget fejlen.

https://www.computerworld.dk/art/261637/har-din-iphone-faaet-solstik-i-sommervarmen-apples-kort-app-ramt-af-kaempe-koks-i-danmark




179

42
03. august 2022 @ 07:55
Novice

Ja det er en ommer. Personligt tog jeg springet tilbage og for et par uger siden installerede jeg en klassisk GPS Garmin Drivesmart 76 i forruden - mine gamle øjne blev glade for en stor skærm og live traffic ruteændringer fungerer bare..


2252

150
03. august 2022 @ 08:09
ASCII jonglør

Også jeg har inden for det sidste halve år flere gange set Apples egne fotovogne med deres omfangsrige kamera-montage køre rundt på de danske veje og åbenbart fotografere disse - til brug for Apples eget streetview går jeg ud fra.

Så det er da ret positivt. Sandsynligvis er de ovennævnte fejl således sket ifm. en opdatering af hele kortmaterialet for Danmark. Det skal nok blive rettet og Apples Kort for Danmark endda blive væsentlig forbedret.

Så ja, ærgerligt er det da med fejl undervejs i projektet, men vi må samtidig glæde os over forekomsten af Apples fotovogne på de danske veje, så Kort nu bliver forbedret. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4586

389
03. august 2022 @ 09:19
FPU

Jeg plejer at bruge Waze, når jeg skal navigere et eller andet nyt sted hen. Den kalder tingene ved deres rette navn, sluger vist nok ikke så mange data, hvilket jo er rart, når den er i udlandet, og den advarer f.eks. om ubevogtede jernbaneoverskæringer, trafikuheld og foto-fælder.

Sidste gang, jeg havde brug for den, drillede den dog lidt, fordi den hele tiden ville sende mig ned på motorvejen, selvom jeg havde slået det fra, så der prøvede jeg så at bruge Apple Maps i stedet for. Men det i Trekantsområdet, så jeg oplevede ikke nogen fejl-info.


8581

198
03. august 2022 @ 11:12
Poseidon

Det var et krav for mig ved vores køb af en Kia tilbage i 2018, at der var Apple Car support. I praksis, så bruger vi det dog næsten ikke, da det indbyggede kortsystem er fremragende, og på nogle punkter bedre end Apples Maps. 


2252

150
03. august 2022 @ 14:23
ASCII jonglør

9to5Mac.com skrev her d. 17. juli 2022 om udviklingen af Apples Kort (eller Maps). Artiklen er vinklet på hvad iOS 16 vil bringe af forbedringer til Kort, bl.a. muligheden for ikke alene at lave ruter med multi-stop, men også mulighed for at modificere ens rute undervejs - noget som Google som bekendt har haft i årevis.

Hvilket har undret alle: hvorfor får Apple ikke fikset den kort-funktion hurtigt og globalt? Google har gjort det, og Apple har nemt finanserne, kein problem - og den "strategi" har nok kostet Apple på både goodwill-konto og kunde-tilgang. For alle studser vel her i 2022 over hundedyr hard- & software, som ikke indeholder en ordentlig kort-funktion? 

Mens vi venter på en ordentlig kortdækning af Danmark, kan man ud fra artiklen så forstå, at selvom vi ser Apples foto-vogne krydse rundt her i landet, så er Danmark ikke på listen over de lande, som vil få udvidet og forbedret sin dækning med Kort her i 2022 - desværre...

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2252

150
03. august 2022 @ 14:36
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2696

335
PallMei (Skribent)
03. august 2022 @ 14:46
Bit kongen
Factory skrev:

9to5Mac.com skrev her d. 17. juli 2022 om udviklingen af Apples Kort (eller Maps). Artiklen er vinklet på hvad iOS 16 vil bringe af forbedringer til Kort, bl.a. muligheden for ikke alene at lave ruter med multi-stop, men også mulighed for at modificere ens rute undervejs - noget som Google som bekendt har haft i årevis.

Hvilket har undret alle: hvorfor får Apple ikke fikset den kort-funktion hurtigt og globalt? Google har gjort det, og Apple har nemt finanserne, kein problem - og den "strategi" har nok kostet Apple på både goodwill-konto og kunde-tilgang. For alle studser vel her i 2022 over hundedyr hard- & software, som ikke indeholder en ordentlig kort-funktion? 

Mens vi venter på en ordentlig kortdækning af Danmark, kan man ud fra artiklen så forstå, at selvom vi ser Apples foto-vogne krydse rundt her i landet, så er Danmark ikke på listen over de lande, som vil få udvidet og forbedret sin dækning med Kort her i 2022 - desværre...

De kunne starte med cykel-navigation. Ved ikke om det er understøttet nogen steder i Danmark, men i hvert fald ikke hvor jeg har brug for det.


2252

150
03. august 2022 @ 17:36
ASCII jonglør

New Apple Maps detail now available in 16 countries and territories, including France, Monaco, and New Zealand

Når man kigger på kortet i artiklen, der med sort viser hvilke lande, der har fået opgraderet Kort - og så blot betragter de vestlige lande - så er det tydeligt, at ingen af Nordens fem lande er opgraderet, og ej heller bliver det i 2022. Det er så på trods af rimeligt velhavende befolkninger (specielt Norge), stor befolkningstæthed, god infrastruktur etc. Benelux-landene og Schweiz kommer derimod med her i 2022 - men altså ikke ét eneste nordisk land.

På den anden side set er det vel nærliggende, at netop Danmark som landfast nabo til Tyskland bliver det første nordiske land, som bliver opgraderet. Det tyder Apples fotovogne rundt omkring i landet jo også på. Vi får se...

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

217

11
03. august 2022 @ 18:57
Juniormedlem

Jeg ved godt jeg hi-jacker tråden, det læner sig dog lidt op ad den mangelfulde Maps oplevelse vi har i Danmark. 

Noget der har irriteret mig længe, er at vi betaler ca. det samme for Apples varer og services som eksempelvis Tyskland, USA eller UK, uden at få det samme for pengene.

Eksempler (der er sikkert flere):

  • Apple One: vi ikke har muligheden for at tilvælge News eller Fitness
    (vi kan i det hele taget ikke vælge nogle af de to, uanset betalingsplan)
  • Apple TV+: vi ikke kan se eks. Friday Night Baseball eller Oscarvinderen Coda
    (Coda kan vi købe/leje, i USA får de den gratis. Baseball er jeg sådan set ligeglad med, det er mere det principielle i, at vi får mindre for den samme pris)
  • Apple TV: vi kan ikke bruge fjernbetjeningen med Siri.
    (det fungerer på svensk og norsk. På Bokmål ffs!)
  • HomePod: kan ikke fåes i Danmark. Hvorfor ikke? (Betaler vi så heller ikke for 😜)
  • Apple Maps: tjaaa - det som tråden oprindelig handlede om…

Endnu engang undskyld for at have hi-jacked tråden. Tak fordi jeg måtte brokke mig 🤣

Those aren't voices in your head - they are just the echoes of your indecision

2252

150
04. august 2022 @ 13:59
ASCII jonglør

Som nævnt, brugernes Goodwill-feeling crasher pga. Apples dårlige Kort-strategi. Nu har Berlingske også set på miseren - så nu går Apple Worldwide i Dannevang med sin elendige strategi. Det er måske meget godt…

Berlingske: Apples kort forvirrer med mystiske bydele i København: Skal du gå en tur i Torpmagle Overdrev eller måske shoppe ved Lendemark?



MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4586

389
04. august 2022 @ 14:14
FPU

Jeg går ud fra, at sådanne skalér-bare, interaktive kort består af nogle lag GIS-informationer, og at der f.eks. er sket et taste-fuckup (eller en korrupt fil), f.eks. at en kolonne med stednavne har fået tildelt en forkert længde- eller breddegrad eller (nok nærmere) -minut.

Har I f.eks. kigget på, hvad der står de steder, hvorfra stednavnene er flyttet ind i København, altså om f.eks. Torpmagle Overdrev stadig ligger i Torpmagle Overdrev, selvom Torpmagle Overdrev nu også ligger i København, eller om Torpmagle Overdrev også har skiftet navn til noget andet end Torpmagle Overdrev? :0)


57

1
04. august 2022 @ 16:26
Novice

Torpmagle Overdrev ligger kun i København Ø nu ... lige bag Kartoffelrækkerne :-)


4586

389
04. august 2022 @ 17:44
FPU
Æ skrev:

Torpmagle Overdrev ligger kun i København Ø nu ... lige bag Kartoffelrækkerne :-)

Det er længe siden, at jeg har besøgt Berlin, så de må gerne flytte Brandenburger Tor hen på Danmarks Port's plads i Fredericia. Pladsen bliver måske lidt trang, men det vil trække flere turister til :0)


7

1
04. august 2022 @ 20:23
Nyt medlem


Ja - det kan blive noget af en interessant udflugt og mange kørte km med Apple Map.

Jeg har indtil nu brugt Apple Map i bilen. Men efter at jeg så, at Rådhuspladsen (København), Enghave Plads m. flere stadig ligge i byggerod pga metrobyggeri på kortdelen i 2D, men ikke normalbilledet, så er jeg blevet usikker. Usikker på om der er en ny vej hist og her som heller ikke er med. Og ja, jeg har også set fotobilen fra Apple på danske veje. Men bruger pt Google Map i bilen.  


1014

0
04. august 2022 @ 22:46
Stormogul

3D-modellen ser ud til at være cirka 5 år gammel. Baseret på:

  • Axel Towers er med.
  • Njals Tårn (skamstøtte for Finn Bach Gruppen), er ikke med.



1014

0
10. august 2022 @ 02:40
Stormogul

Kort-amatørerne hos Apple har nu rettet de fleste af fejlene - men ikke alle.

Og det er først sket flere uger efter at journalister spurgte Apple, og flere brugere fejlmeldte den omfattende brøler.

  • Østervold er ikke længere “Torpmagle Overdrev”
  • Østerbro ikke længere “Bøget” 
  • Nørrevold ikke længere “Mamrelund”
  • Nørrebro ikke længere “Bering Kirkeby"
  • Islands Brygge ikke længere “Galbuen”

Men helt godt er det desværre endnu ikke:

  • “Kostræde Banker” er blevet til Valby, der dog er sært placeret ved Ny Ellebjerg på grænsen mellem Sydhavnen og Valby. En bedre placering havde nok været centralt i Valby. 
  • Nogle vil nok savne Sydhavnen som bydel ;-) 

Fotos taget mens Apples vrøvle-bydele var synlige, forbliver tilsyneladende fejl-taggede.


4586

389
03. september 2022 @ 10:20
FPU

Google Maps kan også være med:

Jeg skulle lige tjekke, hvor Emmelev ligger henne på Fyn, for jeg kunne ikke genkende navnet.

Til min store overraskelse ser jeg bagefter, at både Sønder Nærå og Sønder Højrup på Midtfyn er blevet til hhv. Nørre Nærå og Nørre Højrup.

Problemet er ikke så stort m.h.t. Sønder Højrup, for der findes ikke en anden Nørre Højrup, kun et par andre Højrup'er uden påklistret verdenhjørne.

Men det er noget andet med Sønder Nærå, for der der ligger altså i forvejen en Nørre Nærå ved Otterup, så her kan man komme til at navigere 30-40 Km forkert.

Måske man skulle lægge sit vejkort tilbage i handskerummet?


562

9
04. september 2022 @ 11:03
Kaptajn

Så galt kan det gå  https://www.cnet.com/tech/mobile/apple-maps-gets-drivers-lost-in-australian-outback-police-warn/


2252

150
04. september 2022 @ 11:09
ASCII jonglør

"Sagsanlæg! Sagsanlæg! Find den nærmeste advokat på Apple Maps!"   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4586

389
04. september 2022 @ 18:44
FPU

Da GPS i biler stadig var forholdsvis nyt, blev færgeruter vist som broer på GPS-kortet, og således kørte en tysker sin fine BMW ned i en flod, fordi han havde mere travlt med at kigge på GPS'en end på vejen og omgivelserne på et tidspunkt, da færgen befandt sig i det modsatte færgeleje (eller var en route).


179

42
04. september 2022 @ 22:07
Novice

Hæhæ, det er heldigvis blevet bedre .. vi er nede i vores græske hus på en mindre ø og på en sejltur til fastlandet gik det fint at plotte position på vandet - i det mindste så længe der er 4G netværk .....