xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: For de musikalske venner eller AppleMusic (Musik)
macnyt  /  forum  /  emne
Lægge alle CDer på SSD...?
Kategori: For de musikalske venner eller AppleMusic (Musik)


2268

156
01. august 2022 @ 12:52
ASCII jonglør

Overvejer at flytte alle mine 450 CDer over på en SSD-enhed, naturligvis i bedste Apple Lossless-kvalitet. Der er flg. to krav til et sådant setup:

  • Setup'et skal være selvstændigt, dvs. musik-filerne skal fx ikke ligge på min MacBook, men kunne håndteres på sin egen enhed i stuen.
  • Selve musikanlægget, en Linn Classik Music, giver mulighed for flg. tre signal-indgange:

    RS232 IN - For operating the unit via a PC or touch-screen device
    AUDIO IN AUX 1 & 2 - Analogue audio inputs for auxiliary sourcesDIG IN 1 & 2
    DIG IN 1 & 2 - One digital electrical (coaxial) and one digital optical input for connecting auxiliary sources

    - hvor valget vel står mellem de to digitale indgange RS232 IN og DIG IN, men jeg aner ikke hvad der kan eller bør vælges her, endsige om dette overhovedet er muligt? Stik til RS232 IN og DIG IN ser således ud:

  • Der skal selvfølgelig skal være en eller anden form for mindre skærm á la iPad-størrelse, så man visuelt kan orientere sig ordentligt gennem samlingen. Det er vel muligt med fx en brugt iPad m/500GB, som skulle kunne klare hele CD-samlingen. I denne artikel fra "Alt om data" anbefales imidlertid en NAS, fx Synology - hvilket gør det lidt dyrt og stadig kræver et interface i form af fx en iPad.
  • Der er også spørgsmålet om hvilken bitrate man skal vælge, men som jeg har forstået det, så kører Apple Lossless med 1411 kbps, altså cd-kvalitet. Så det er vel ikke et problem.

Hvilket setup ville I vælge eller har I valgt til dette?

På forhånd tak for jeres idéer.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  6
0
  624

8581

198
01. august 2022 @ 14:29
Poseidon
Factory skrev:

Overvejer at flytte alle mine 450 CDer over på en SSD-enhed, naturligvis i bedste Apple Lossless-kvalitet. Der er flg. to krav til et sådant setup:

SSD er WAY overkill. Enhver 20 år gammel harddisk vil fint opfylde det behov.


RS232 IN - For operating the unit via a PC or touch-screen device
AUDIO IN AUX 1 & 2 - Analogue audio inputs for auxiliary sourcesDIG IN 1 & 2
DIG IN 1 & 2 - One digital electrical (coaxial) and one digital optical input for connecting auxiliary sources

- hvor valget vel står mellem de to digitale indgange RS232 IN og DIG IN, men jeg aner ikke hvad der kan eller bør vælges her, endsige om dette overhovedet er muligt? Stik til RS232 IN og DIG IN ser således ud:

RS232 er en meget gammel connector. Tvivler på du kan finde noget som helst der vil fungere med en nyere maskine. Du vil med alt sandsynlighed ikke kunne høre forskel på digital eller analoge input med dit behov, så jeg ville bare bruge en af dem, det er også langt nemmere med en iPad.

  • Der skal selvfølgelig skal være en eller anden form for mindre skærm á la iPad-størrelse, så man visuelt kan orientere sig ordentligt gennem samlingen. Det er vel muligt med fx en brugt iPad m/500GB, som skulle kunne klare hele CD-samlingen. I denne artikel fra "Alt om data" anbefales imidlertid en NAS, fx Synology - hvilket gør det lidt dyrt og stadig kræver et interface i form af fx en iPad.

Hvor læser du at de anbefaler en NAS? Jeg ser absolut intet problem i at bruge en iPad, specielt til det simple behov der.


  • Der er også spørgsmålet om hvilken bitrate man skal vælge, men som jeg har forstået det, så kører Apple Lossless med 1411 kbps, altså cd-kvalitet. Så det er vel ikke et problem.
  • Hvilket setup ville I vælge eller har I valgt til dette?

ALAC bruger ikke en fast bitrate, da det er et lyd coding format, og derved defineres ud fra kilden. Audio CD'er kører i 1411 kbps ved 16 bit og 44,1khz.

Men det afhænger vel i bund og grund mest af hvor audiofil og velhørende du er? Du kan jo teste af med nogle test-tracks med forskellige komprimeringer og codecs for at se om du kan høre forskelle. Personligt bruger jeg bare 256 kbps AAC med VBR, liggende på en hovedløs Mac mini i iTunes, og det har jeg aldrig været ked af, men jeg har heller ikke 5-cifrede dyre højtalere.. 8)

FLAC er et langt bedre codec end ALAC, så jeg ville nok have en specific grund til at bruge ALAC over FLAC, medmindre det skyldes du VIL køre afspilningen med Apples standard software.


455

18
01. august 2022 @ 16:12
Seniormedlem

Ikke et svar på dit spørgsmål, blot en mulighed som jeg har valgt.

Mit samlede musikbibliotek på + 1.600 album (ca. 800 egne rippede CDer - rippet via iTunes/Musik - og ca. 800 købte) er på iTunes/Musik og på en extern HD (ikke SSD). Så har jeg en Sonos der er koblet til mit Arcam Solo Movie 5.1 musikanlæg. En Sonos app på min iPhone og på min iMac og alt på mit netværk. Virker upåklageligt, men kræver, at min iMac er tændt (men det er den alligevel når jeg er hjemme). Albumbilleder, søgefunktioner, lydstyrke - det hele på min iPhone (eller iMac) som en fjernbetjening.


4593

394
01. august 2022 @ 18:20
FPU

Jeg er enig med David med hensyn til format og komprimering.

Hvis pladsen slet ikke er noget problem, kan du jo blot rippe de ukomprimerede AIFF-filer over og så høre dem.

Eftersom du har 450 CD'er, og eftersom en fuld CD fylder 700 MB, vil din ukomprimerede AIFF-musik fylde op til ca. 315 GB. En disk på 1 TB har således plads til ca. 1400 ukomprimerede CD'er.

Nu er det godt nok meget længe siden, at jeg har rippet en CD for an AIFF-fil, men hvor iTunes hiver al info om kunster og sang med over, når den ripper i MP3-formatet, husker jeg ikke, om det også sker, når man ripper i AIFF, så det må komme an på en prøve. Men det HEDDER jo MP3-tags, så…

Men som David også påpeger, så burde 256 KBit VBR altså være nok, for man skal have en hysterisk god hørelse for at kunne høre nogen form for kvalitetstab i forhold til selve CD'en. Ellers brug 320 KBit VBR.

Men altså: Hvis du vil høre musik i super kvalitet, så køb en god grammofon og 180 grams vinyler. Så finder du hurtigt ud af, at selv ukomprimerede CD'er mangler både det og det andet. Og du kan så selv rippe dem i lossless, hvis du vil have automatisk afsplining.


75

10
01. august 2022 @ 21:12
Novice

Jeg har kørt med en WD LiveHD Media Player i nogle år. 

Optisk ud i en god DAC. Lydfiler hovedsageligt FLAC.

Videofiler i forskellige formater. 

Bruger usb sticks i god kvalitet, men har heller ikke hele samlingen her.

Mht. til samplingen vil jeg også anbefale at lave lyttetest med forskellige formater.

Den er beskrevet her: 

https://stream-tv.dk/wd-tv-live-hd-media-player 


2268

156
05. august 2022 @ 11:12
ASCII jonglør
David Munch skrev:
Du vil med alt sandsynlighed ikke kunne høre forskel på digital eller analoge input med dit behov, så jeg ville bare bruge en af dem, det er også langt nemmere med en iPad.

De fleste af os kan nok høre forskel på analog og digital frembragt musik, det kan jeg bestemt også. Synes de første CDer lød forfærdeligt ift. grammofonplader, men der er jo også heldigvis sket virkelige forbedringer siden.

Desuden skal man nok have oplevet en Linn Classik Music (som står her i stuen) for at vide, hvilken eminent musikgengivelse, der præsteres af denne model. For at bruge en anmelders ord (som jeg er enig i), så "genopstår musikkens magi" på en Classik Music med de tilhørende Linn Katan-højtalere. Har prøvet at sammenligne med hjembragte modeller fra andre mærker - og der er i mine øren en solid kvalitetsforskel. Så den bliver jeg ved, selvom modellen har et par årtier på bagen.

Så er der jo også udfordringen med de såkaldte overtoner i musik. Det er svært at sige noget om, men mon ikke det er sådan, at jo finere CD-musikkens digitale opløsning er, jo bedre bliver chancerne for, at overtoner skabes ved lydgengivelse - og måske endda i forholdsvis overenstemmelse med den oprindelige levende akustiske musik? Ja, jeg er til akustiske instrumenter, både klassisk musik, jazz og fx keltisk guitarmusik.


FLAC er et langt bedre codec end ALAC, så jeg ville nok have en specific grund til at bruge ALAC over FLAC, medmindre det skyldes du VIL køre afspilningen med Apples standard software.

FLAC, aha. Har kigget lidt på iPads, de fleste fås "kun" med 265GB bortset fra iPad Pro til ca. 9.100 spir - hvilket er absolut no go. Kan så forstå, at FLAC-filer heller ikke kan afspilles på en iPad (eller hür?) - hvilket slår mig tilbage til Ludo-start. Spørgsmålet er så, om der findes noget lignende iPad som kan afspille FLAC til et musikanlæg? Og nævn venligst ikke et Microgroft-produkt, det er U.D.E.L.U.K.K.E.T.!

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
05. august 2022 @ 11:30
Poseidon
Factory skrev:

FLAC, aha. Har kigget lidt på iPads, de fleste fås "kun" med 265GB bortset fra iPad Pro til ca. 9.100 - hvilket er absolut overkill

Hvis den bare skal være en skærm med en afspiller, så kan du jo bare købe en brugt en med megen plads?

Kan så forstå, at FLAC-filer heller ikke kan afspilles på en iPad (eller hür?) - hvilket slår mig tilbage til Ludo-start. 

Apples standardsoftware kan ikke afspille FLAC. Du kan sagtens finde et hav af afspillere på iOS som kan, så det er bare at finde en som passer til dit humør.