xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Kryptering af ekstern harddisk
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


178

1
06. juli 2022 @ 23:19
Novice

Hej

Jeg vil gerne kryptere min eksterne harddisk så den kun kan åbnes med et password. Jeg bruger Mojave og iflg. Apple kan man vælge harddiskens symbol i Finder og der vælge at den skal krypteres. Jeg får ikke den mulighed når jeg følger vejledningen? Nogen der ved hvordan det skal gøres? Mvh Henrik

  15
0
  806

8586

198
07. juli 2022 @ 07:20
Poseidon

Hvis du ikke kan via Finder, så bør du kunne gøre det via Diskværktøj. Jeg ved dog ikke om man skal formatere den først, for at det virker.


178

1
07. juli 2022 @ 10:15
Novice

Tak for svar. Ja, jeg glemte lige at skrive at det nemmeste vil være hvis jeg kan ordne det uden at skulle kopiere det nuværende indhold over på en anden disk og derefter formatere den disk jeg vil kryptere. Jeg tror at Diskværktøj sletter det nuværende indhold.


2709

341
PallMei (Skribent)
07. juli 2022 @ 10:18
Bit kongen

High Sierra på et APFS formateret drev. Hvis du ikke ser det, så er drevet nok ikke formateret med et fil-system der understøtter kryptering. Er faktisk ikke sikker om Apple understøtter kryptering på andre filsystemer end APFS.

Hvis du vælger at formatere om, så kan du allerede ved formatering vælge at det skal være krypteret. Der findes også programmer der kan konvertere til apfs uden datatab. Apple må også have noget indbygget (måske hvad disse programmer kalder), da de ved introduktionen af APFS konverterede systemdrevet uden datatab.

En alternativ løsning til kryptering af helt drev, er krypterede diskbilleder.

https://support.apple.com/da-dk/guide/disk-utility/dskutl11888/mac



178

1
07. juli 2022 @ 11:17
Novice

Tak for svar, tjekker senere:-) men jeg ved at den er formateret med "Mac OS journaled", jeg vidste faktisk ikke at der var det nye APFS...


8586

198
07. juli 2022 @ 11:54
Poseidon
PallMei skrev:

High Sierra på et APFS formateret drev. Hvis du ikke ser det, så er drevet nok ikke formateret med et fil-system der understøtter kryptering. Er faktisk ikke sikker om Apple understøtter kryptering på andre filsystemer end APFS.

Det var også min første tanke, men jeg konkluderede efter noget Google-Fu at HFS+ også er understøttet. Det eneste jeg ikke kunne finde en kilde på, det var dog om hvorvidt man kunne gøre det direkte fra Finder med en HFS+ formateret disk, derfor mit forslag ovenfor omkring Diskværktøj.


2709

341
PallMei (Skribent)
07. juli 2022 @ 14:25
Bit kongen
David Munch skrev:
PallMei skrev:

High Sierra på et APFS formateret drev. Hvis du ikke ser det, så er drevet nok ikke formateret med et fil-system der understøtter kryptering. Er faktisk ikke sikker om Apple understøtter kryptering på andre filsystemer end APFS.

Det var også min første tanke, men jeg konkluderede efter noget Google-Fu at HFS+ også er understøttet. Det eneste jeg ikke kunne finde en kilde på, det var dog om hvorvidt man kunne gøre det direkte fra Finder med en HFS+ formateret disk, derfor mit forslag ovenfor omkring Diskværktøj.

Ok, kan også se det er mulighed her på High Sierra

Men en hurtig google tyder på at det blev fjernet omkring Catalina. Det er i hvert fald ikke længere en mulighed i diskværktøj på min M1 MBA.


178

1
07. juli 2022 @ 23:00
Novice

Pu ha, jeg tror jeg bare kopierer de vigtige ting på disken, formaterer den og prøver at få den krypteret fra en ny start:-)

Tak for hjælpen. Henrik


178

1
27. juli 2022 @ 11:02
Novice

Nu har jeg langt om længe fået kopieret min eksterne harddisk. Men når jeg følger denne vejledning: 

https://support.apple.com/da-dk/guide/disk-utility/dskutl35612/18.0/mac/10.14

kan jeg ikke komme videre med punkt 6 og 7, jeg kan ikke finde de punkter?? What to do?

Mvh

Henrik


2709

341
PallMei (Skribent)
27. juli 2022 @ 15:30
Bit kongen
Henrik Simonsen 2 skrev:

Nu har jeg langt om længe fået kopieret min eksterne harddisk. Men når jeg følger denne vejledning: 

https://support.apple.com/da-dk/guide/disk-utility/dskutl35612/18.0/mac/10.14

kan jeg ikke komme videre med punkt 6 og 7, jeg kan ikke finde de punkter?? What to do?

Mvh

Henrik

Du skal trykke cmd+2 for at se alt i indholdsfortegnelsen i diskværktøj (burde være standard) og vælge drevet på højeste niveau, istedet for partitionen.


178

1
27. juli 2022 @ 23:13
Novice

Tak PallMei, det hjalp. Har fået lavet en kryptering på den eksterne harddisk men der skete mærkelige ting på min MBP, altså jeg er kommet til at lave et eller andet på den. Skal lige se om jeg kan finde ud af hvad det er............

Mvh Henrik


178

1
27. juli 2022 @ 23:19
Novice

Hmm, første gang jeg satte den eksterne til min MBP efter formattering/kryptering skulle jeg indtaste min kode men nu, hvor jeg har skubbet den ud og sat den i igen be'r den ikke om kode? Burde den ikke det???


2709

341
PallMei (Skribent)
28. juli 2022 @ 07:06
Bit kongen
Henrik Simonsen 2 skrev:

Hmm, første gang jeg satte den eksterne til min MBP efter formattering/kryptering skulle jeg indtaste min kode men nu, hvor jeg har skubbet den ud og sat den i igen be'r den ikke om kode? Burde den ikke det???

Du har nok gemt koden i hovednøglering


178

1
28. juli 2022 @ 09:37
Novice

Nej, det gjorde jeg faktisk ikke......og jeg kan heller ikke finde "adgangskode til krypteret enhed" på listen over koder i hovednøgleringen.


2709

341
PallMei (Skribent)
28. juli 2022 @ 09:59
Bit kongen
Henrik Simonsen 2 skrev:

Nej, det gjorde jeg faktisk ikke......og jeg kan heller ikke finde "adgangskode til krypteret enhed" på listen over koder i hovednøgleringen.

Så skal du nok indtaste igen, næste gang du har været logget ud. Prøv at genstarte computeren og se om ikke du bliver igen ved tilslutning.


178

1
28. juli 2022 @ 11:26
Novice

Yes, tak, det var det der skulle til:-)