xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
Forbinde to iMacs?
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)


471

7
09. juni 2022 @ 17:23
Seniormedlem

Det må være muligt at forbinde to iMacs på samme netværk?

Jeg har en gammel iMac der kører på High Sierra og en ny(ere) der kører på Catalina.

Kan man ikke forbinde disse to via det trådløse netværk (WiFi), så man kan overføre filer fra den ene til den anden og så de bruger samme tastatur?

  13
0
  842

4586

389
09. juni 2022 @ 18:41
FPU

Du kan godt forbinde de to iMac'er, så du kan overføre filer imellem dem.

Du skal gå ind i Indstillinger på en af dem og under Deling (Sharing) hakke af i Arkivdeling (File sharing). Vælg helst den med High Sierra, for instruktionerne er sakset direkte fra min egen High Sierra MacBook Pro.

Så kan du se i oversigten, hvilke(n) mappe(r), der er tilgængelig(e) udefra. Det vil i dit tilfælde nok være mappen Offentlig (Public) inde i din brugermappe, som nok hedder "kurthansen". Den mappe ligger samme sted som dine andre bruger-mapper, f.eks. Dokumenter, Billeder, Overførsler, Musik, o.s.v. Øverst i dette vindue kan du i øvrigt se, hvad den iMac hedder. Det er det navn, du skal kigge efter ovre på den anden iMac.

Nu spadserer du så over til den anden iMac og vælger "Nætværk" (Kommnado-Shift-K). I det nye vindue skulle du nu gerne kunne se navnet på den iMac, som du lige har oprettet deling på. Det kan jo være, at den hedder "Kurt Hansens iMac". De to iMac's bør i øvrigt hedde noget forskelligt. Den ene kan jo hedde "Kurt Hansens Gamle iMac" og den anden "Kurt Hansens Nye iMac".

Dobbeltklik på "Kurt Hansens iMac" i vinduet. Der står nu "Forbindelse mislykkedes" (Connection Failed) øverst i det nye vindue.

Klik nu på "Forbind som" (Connect as) knappen i det nye vindue og skriv dit administratorpassword til den iMac, som du oprettede fil-deling på, atlså det password som du bruger, når du tænder for iMac'en og logger ind på din brugerkonto.

Og ja, Towie, den her metode virker, for jeg har lige gjort det trin for trin selv mellem to bærbare med hhv. SnowLeo og HighSierra. Nu kan du så trække dine filer fra den iMac over i "Offentlig"-mappen på den iMac, hvor du oprettede fil-deling.. Logget ind med password har d adgang til hele den anden Mac's harddisk. Hvis du logger ind som gæst (d.v.s. uden password), får du kun adgang til "Offentlig"-mappen. Du burde alt andet lige også kunne flytte filer den anden vej via "Offentlig"-mappen,

Og nej, Towie, du kan ikke umiddelbart få to Mac'er til at dele keyboard og mus uden at skulle parre dem på ny, hver gang du skal bruge den modsatte computer. Tænk dig en ledning i stedet for BlueTooth; den kan jo kun sidde i een computer ad gangen.

Jeg prøvede på et tidspunkt noget af en USB-blæksprutte, som skulle forbinde to Mac'er med samme tastatur og mus for at spare lidt plads, men det kom aldrig til at virke, så jeg fik pengene tilbage og brugte dem i stedet for på ekstra keyboard og mus.


471

7
10. juni 2022 @ 09:04
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Og nej, Towie, du kan ikke umiddelbart få to Mac'er til at dele keyboard og mus uden at skulle parre dem på ny, hver gang du skal bruge den modsatte computer. Tænk dig en ledning i stedet for BlueTooth; den kan jo kun sidde i een computer ad gangen.

Jeg prøvede på et tidspunkt noget af en USB-blæksprutte, som skulle forbinde to Mac'er med samme tastatur og mus for at spare lidt plads, men det kom aldrig til at virke, så jeg fik pengene tilbage og brugte dem i stedet for på ekstra keyboard og mus.

Det er altsammen meget forvirrende for mig. Jeg er nødt til at lukke den ene iMac helt ned for at kunne få tastaturet til at virke.

Og hvad mener du med "at parre"?


2696

335
PallMei (Skribent)
10. juni 2022 @ 09:14
Bit kongen
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Og nej, Towie, du kan ikke umiddelbart få to Mac'er til at dele keyboard og mus uden at skulle parre dem på ny, hver gang du skal bruge den modsatte computer. Tænk dig en ledning i stedet for BlueTooth; den kan jo kun sidde i een computer ad gangen.

Jeg prøvede på et tidspunkt noget af en USB-blæksprutte, som skulle forbinde to Mac'er med samme tastatur og mus for at spare lidt plads, men det kom aldrig til at virke, så jeg fik pengene tilbage og brugte dem i stedet for på ekstra keyboard og mus.

Det er altsammen meget forvirrende for mig. Jeg er nødt til at lukke den ene iMac helt ned for at kunne få tastaturet til at virke.

Samme sted hvor du sætter arkivdeling op, kan du også opsætte skærmdeling. Så får du en knap i finder når du vælger den fremmede maskine hvor du kan fjernstyre den. 

En af nyhederne i Monterey var muligheden for at styre flere maskiner med samme mus og tastatur. Men det var ikke med fra start og ved ikke om det er her endnu, for jeg har kun 1 maskine der køre Monterey.

Og hvad mener du med "at parre"?

Brug nu google og søg på det i sammenhæng med bluetooth.


471

7
11. juni 2022 @ 12:09
Seniormedlem

Ok, tak for hjælpen.


471

7
09. marts 2023 @ 14:35
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Du kan godt forbinde de to iMac'er, så du kan overføre filer imellem dem.

Du skal gå ind i Indstillinger på en af dem og under Deling (Sharing) hakke af i Arkivdeling (File sharing). Vælg helst den med High Sierra, for instruktionerne er sakset direkte fra min egen High Sierra MacBook Pro.

Øhhh, Indstillinger, javel, men hvor mener du helt præcist?


4586

389
09. marts 2023 @ 14:48
FPU
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Du kan godt forbinde de to iMac'er, så du kan overføre filer imellem dem.

Du skal gå ind i Indstillinger på en af dem og under Deling (Sharing) hakke af i Arkivdeling (File sharing). Vælg helst den med High Sierra, for instruktionerne er sakset direkte fra min egen High Sierra MacBook Pro.

Øhhh, Indstillinger, javel, men hvor mener du helt præcist?

Systemindstillinger -> Deling -> Hak af i Fildeling.

Derefter kan Mac tilgås fra den anden Mac via dennes Gå-menu, men altså kun den mappe, som hedder "Offentlig" (?). På engelsk hedder den "Shared". Den ligger på samme niveau som din brugermappe.

Derfor skal du først lægge (kopiere) de filer, som skal flyttes, over i Offentlig-mappen, før de er tilgængelige fra den anden Mac.


471

7
10. marts 2023 @ 11:12
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Du kan godt forbinde de to iMac'er, så du kan overføre filer imellem dem.

Du skal gå ind i Indstillinger på en af dem og under Deling (Sharing) hakke af i Arkivdeling (File sharing). Vælg helst den med High Sierra, for instruktionerne er sakset direkte fra min egen High Sierra MacBook Pro.

Øhhh, Indstillinger, javel, men hvor mener du helt præcist?

Systemindstillinger -> Deling -> Hak af i Fildeling.

Hos mig er der to steder man kan sætte hak: SMB og AFP. Men hvor/hvordan finder jeg den delte mappe? Her er et skærmbillede fra den gamle Mac:På den nye computer kan jeg ikke se den fil jeg har lagt i den offentlige mappe.


2696

335
PallMei (Skribent)
10. marts 2023 @ 12:13
Bit kongen
Towle skrev:
På den nye computer kan jeg ikke se den fil jeg har lagt i den offentlige mappe.

Du skal kigge under netværk i indholdsfortegnelsen. I øvrigt behøver det ikke at være offentlig mappen, du kan angive andre mapper og hvem der skal have adgang i deling under systemindstillinger.


4586

389
10. marts 2023 @ 14:27
FPU

Så skal du bruge den mappe, som hedder "Fælles" i stedet for. Men som PallMei siger, kan du også dele andre mapper. Sorry, men jeg har altid brugt et engelsksproget system, så jeg må af og til gætte mig frem.

Mappen Fælles er bare designet til det, og alt andet er det mere sikkert (på et offentligt netværk i f.eks. en virksomhed), fordi den ligger uden for brugermappen.


471

7
12. marts 2023 @ 14:46
Seniormedlem
Towle skrev:

Det må være muligt at forbinde to iMacs på samme netværk?

Jeg har en gammel iMac der kører på High Sierra og en ny(ere) der kører på Catalina.

Jeg startede nok med at formulere mig forkert.

Kan man ikke forbinde disse to via det trådløse netværk (WiFi), så man kan overføre filer fra den ene til den anden og så de bruger samme tastatur?

Jeg skal bare overføre filer - ikke tilgå på tværs.

Problemet er at jeg allerede har installeret og indstillet diverse programmer - fordi min tålmodighed slap op og så kan jeg vel ikke bruge Timemachine?

Email (Applemail) fungerer (jeg har indtastet diverse oplysninger) og MS office fungerer, men Firefox gør ikke. Links er ikke ført med over  og det er en hæmsko, da jeg har mange.


4586

389
12. marts 2023 @ 17:32
FPU

Det er ellers ret ligetil, når man har startet fildeling og bruger den rette mappe til overførslen.

Men så brug dog en USB-stick i stedet for. De koster ingenting, og man kan også flytte store filer med dem, så længe de er formateret i ExFat eller Extended(Journaled).

Men hvis du vil overføre programmer inkl. deres indstillinger, er vi ovre i noget helt andet end banal fil-deling, for så skal du også til at rode rundt efter diverse indstillinger nede i den usynlige Biblioteks-mappe, og det er vist langt uden for dit kompetance-område.

Her er det meget bedre at sidde med de pågældende programmer åbne på den ene Mac og så åbne og indstille dem på den anden, program for program.


471

7
15. marts 2023 @ 12:35
Seniormedlem

Ok, mange tak for dine svar. Jeg tager konsekvensen og sætter Mac'sene til det servicefirma jeg plejer at bruge i Viborg.



0
20. marts 2023 @ 22:52

Har du prøvet blot at åbne overførselsassistenten?