xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Vedrørende: Køb af ny MacBook Air bærbar
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


63

2
05. juni 2022 @ 07:56
Novice

Hej Allesammen,


Jeg har brug for lidt råd fra eksperterne herinde, vedrørende køb af ny bærbær etc.


Jeg har følgende bærbær:

MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model number: A1278


Købte maskinen fra ny den 21 januar 2011 og har kvitteringen på den. 

Jeg har haft meget stor glæde af den, men det er ved at være tid til at skifte den ud med en ny. 

Den fremstår i god stand og virker som den skal, det eneste problem er at den kun vil oplade nogle gange - så derfor er det begrænset hvor meget jeg kan bruge den, i og med at man ikke kan være sikker på om den er i “humør til at ville oplade”

Jeg har fået nyt batteri monteret i den 2 gange før, men nu synes jeg ikke at jeg vil ha’ nyt batteri monteret en tredje gang.


Den nye maskine som jeg godt kunne tænke mig er den her:


MacBook Air 13,3" M1 8 / 256 til 8299 DKK


https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/computere/barbar-computer/macbook-air-13-m18256-2020-space-grey/254420 


Det er mange penge, men det er den maskine som jeg godt kunne tænke mig.

Det er lige meget om farven er grå, sølv eller bronze, bare det er en MacBook Air og samme tommer skærm. 


Findes der mon nogle steder i Danmark hvor de tager ens gamle Mac i byt, og så får man noget rabat når man køber en ny fra dem? 

Jeg forventer ikke at få den vilde pris for den, bare lidt vil hjælpe mig.


Hvis der gør det, så lad mig det endelig vide. 


Håber at høre fra jer. På forhånd tak.

Ønsker jer alle fra forumet en god sommer dag.

  49
21
  1306

179

42
05. juni 2022 @ 08:30
Novice

2273

157
05. juni 2022 @ 10:31
ASCII jonglør
Noah skrev:

Findes der mon nogle steder i Danmark hvor de tager ens gamle Mac i byt, og så får man noget rabat når man køber en ny fra dem? 

Jeg forventer ikke at få den vilde pris for den, bare lidt vil hjælpe mig.


Hvis der gør det, så lad mig det endelig vide.

Apple har jo selv et tilbud om, at man kan indlevere sit “gamle” Apple-produkt og herfor få et gavekort til brug for køb af et nyt Apple-produkt, se info og priser på https://www.apple.com/dk/trade-in/

Desuden er der vedholdende rygter om, at der kommer spritnye MacBook Air-modeller i næste uge (!) eller i nærmeste fremtid. De modeller er bestemt værd at vente lidt på, da ens ny Mac så er “fremtidssikret”, idet der der sandsynligvis bliver tale om et nyt design, måske nye skærmtyper, ligesom de er særdeles kraftige maskiner med en mulig debut for de nye M2-processorer, læs fx på https://9to5mac.com/2022/05/30/these-are-the-features-we-expect-to-see-with-the-2022-macbook-air/ 

God sommerdag til dig også! 🔆

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2273

157
05. juni 2022 @ 11:42
ASCII jonglør

Checkede for sjov lige Apples tilbagekøbspris for min egen maskine   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
05. juni 2022 @ 15:29
FPU
Factory skrev:

Checkede for sjov lige Apples tilbagekøbspris for min egen maskine   

Jeg byder 1,- Kr. Men så er jeg også flink. ;0)


2273

157
05. juni 2022 @ 16:10
ASCII jonglør

Tak for det generøse tilbud  , men "den gamle" vil komme i skuffen til brug for en evt. backup-Mac, skulle tingene gå lidt skævt fremover.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

63

2
05. juni 2022 @ 18:08
Novice

Tusind tak for alle jeres svar her i tråden, det sætter jeg pris på.


63

2
05. juni 2022 @ 18:09
Novice

Tak fordi at I hjælper mig, jeres hjælp er værdsat.


63

2
05. juni 2022 @ 18:10
Novice
prorege skrev:

Hej,

Du kan da spare lidt i Bilka: https://www.bilka.dk/produkter/apple-macbook-air-13-256gb-space-grey/100558134/

God dag herfra.


Tak for at dele det link. Det var noget af en pris forskel der er hos Bilka, i forhold til Elgiganten. Den findes nok ikke billigere end det ( 7099 DKK )



63

2
05. juni 2022 @ 18:12
Novice

Factory: Tak for svaret. 

Hvis du ikke kunne få noget for din den gamle bærbar hos Apple, så vil Apple nok heller ikke tage imod min bærbar; MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model number: A1278 

Jeg købte den fra ny den 21 januar 2011 og har brugt den flittigt, så den har nogle år på bagen. Hvis der ikke var det med batteriet, så havde jeg ville fortsætte med at bruge den. Synes bare ikke at jeg vil til at få skifte batteriet en tredje gang, for det koster jo osse lidt at få det skiftet - Og når det er tredje gang, hvor lang tid mon så batteriet holder, inden det skal skiftes igen. 


63

2
05. juni 2022 @ 18:14
Novice

Jeg prøver på ikke at eje ret mange ting, for min lejlighed er en lille et værelses lejlighed, så det er begrænset hvor meget plads jeg har. Derfor vil jeg meget gerne af med min gamle bærbar ( MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model number: A1278 ) Hvis en af jer vil købe den, så kan I få den meget billigt. Bor i Nordjylland så hvis man er på de kanter, så kan vi mødes. Kan sikkert også godt pakke den forsvarligt ind og sende den som en pakke. Men hvis I ikke er interesseret så lad mig vide, hvis I måske kender en som kender en, der kunne få glæde af den. Den virker som sagt fint, det eneste problem med den er batteriet. Det er bedre hvis der findes en person som der kan få glæde af den, for ellers så kommer den bare til at ligge og fylde. Vil gerne sælge den billigt.


63

2
05. juni 2022 @ 18:41
Novice
prorege skrev:

Hej,

Du kan da spare lidt i Bilka: https://www.bilka.dk/produkter/apple-macbook-air-13-256gb-space-grey/100558134/

God dag herfra.

prorege: Hvordan fandt du ud af at det var det billigste sted at købe den? Jeg vil prøve at se om jeg kan finde den billigere. Det forventer jeg ikke at jeg kan, men hvis man kan spare lidt mere, så vil jeg selvfølgelig gerne det. Dog må jeg sige at den pris du fandt hos Bilka, var meget bedre end den hos Elgiganten. Tak fordi du delte det link.



63

2
05. juni 2022 @ 18:51
Novice
Noah skrev: Jeg prøver på ikke at eje ret mange ting, for min lejlighed er en lille et værelses lejlighed, så det er begrænset hvor meget plads jeg har. Derfor vil jeg meget gerne af med min gamle bærbar ( MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model number: A1278 ) Hvis en af jer vil købe den, så kan I få den meget billigt. Bor i Nordjylland så hvis man er på de kanter, så kan vi mødes. Kan sikkert også godt pakke den forsvarligt ind og sende den som en pakke. Men hvis I ikke er interesseret så lad mig vide, hvis I måske kender en som kender en, der kunne få glæde af den. Den virker som sagt fint, det eneste problem med den er batteriet. Det er bedre hvis der findes en person som der kan få glæde af den, for ellers så kommer den bare til at ligge og fylde. Vil gerne sælge den billigt.

Sælger den for 500 DKK. Her er der noget mere information om den: 

MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) 

Model number: A1278

Processor: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo

Memory: 4 GB 1067 MHz DDR3

Graphics: NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Serienummer: W80486AFATM



179

42
05. juni 2022 @ 18:54
Novice
Noah skrev:
prorege skrev:

Hej,

Du kan da spare lidt i Bilka: https://www.bilka.dk/produkter/apple-macbook-air-13-256gb-space-grey/100558134/

God dag herfra.

prorege: Hvordan fandt du ud af at det var det billigste sted at købe den? Jeg vil prøve at se om jeg kan finde den billigere. Det forventer jeg ikke at jeg kan, men hvis man kan spare lidt mere, så vil jeg selvfølgelig gerne det. Dog må jeg sige at den pris du fandt hos Bilka, var meget bedre end den hos Elgiganten. Tak fordi du delte det link.


Hej igen,

Jeg bruger: www.pricerunner.dk

Super søgemaskine, jeg sparer ofte 10-20% sammenlignet med Power/Elgigantens hjemmesider.

Mvh Søren



63

2
06. juni 2022 @ 07:22
Novice
Factory skrev:

Desuden er der vedholdende rygter om, at der kommer spritnye MacBook Air-modeller i næste uge (!) eller i nærmeste fremtid. De modeller er bestemt værd at vente lidt på, da ens ny Mac så er “fremtidssikret”, idet der der sandsynligvis bliver tale om et nyt design, måske nye skærmtyper, ligesom de er særdeles kraftige maskiner med en mulig debut for de nye M2-processorer.

Den nye MacBook Air som du nævner der snart kommer på markedet

- Tror du ikke at den koster mere end den MacBook Air 13 M1 256GB bærbar til 7128 DKK set i Bilka?

https://www.bilka.dk/produkter/apple-macbook-air-13-256gb-space-grey/100558134/

Kommer den nye model til at koste mere når den udkommer? 

Hvis den nyeste model ikke er dyrere, så vil jeg gerne vente, men hvis den koster mere end en MacBook Air 13 M1 256GB så skal jeg lige tænke lidt over det, for 7128 DKK er allerede mange penge for mig. 

Tror du at den nyeste model (altså den model der svarer til en MacBook Air 13 M1 256GB) koster mere, eller er det cirka den samme pris? 

Håber at høre fra jer igen. Og ønsker jer alle sammen en glædelig 2 pinsedag. <3



2709

341
PallMei (Skribent)
06. juni 2022 @ 08:15
Bit kongen
Noah skrev:
Factory skrev:

Desuden er der vedholdende rygter om, at der kommer spritnye MacBook Air-modeller i næste uge (!) eller i nærmeste fremtid. De modeller er bestemt værd at vente lidt på, da ens ny Mac så er “fremtidssikret”, idet der der sandsynligvis bliver tale om et nyt design, måske nye skærmtyper, ligesom de er særdeles kraftige maskiner med en mulig debut for de nye M2-processorer.

Den nye MacBook Air som du nævner der snart kommer på markedet

- Tror du ikke at den koster mere end den MacBook Air 13 M1 256GB bærbar til 7128 DKK set i Bilka?

https://www.bilka.dk/produkter/apple-macbook-air-13-256gb-space-grey/100558134/

Kommer den nye model til at koste mere når den udkommer? 

Hvis den nyeste model ikke er dyrere, så vil jeg gerne vente, men hvis den koster mere end en MacBook Air 13 M1 256GB så skal jeg lige tænke lidt over det, for 7128 DKK er allerede mange penge for mig. 

Tror du at den nyeste model (altså den model der svarer til en MacBook Air 13 M1 256GB) koster mere, eller er det cirka den samme pris? 

Håber at høre fra jer igen. Og ønsker jer alle sammen en glædelig 2 pinsedag. <3


Den kommer nok til at koste mindst det der er den officielle pris hos Apple i starten. Og så vil billigste være at købe på uddannelse store hos Apple og få ca. 6% (https://www.apple.com/dk-edu/store de tjekkede ikke uddannelse da jeg købte for et år siden). Men senere når butikkerne har opbygget lager vil den nok også begynde at komme på udsalg. Men Kinas Covid nedlukninger og stigende inflation kan gøre den bliver dyrere.

MEEN, den nuværende model du overvejer er en standard basis konfiguration, som der med garanti er på lager i forskellige butikker der pludselig får travlt med at komme af med dem. Så den nuværende model forsvinder ikke med det samme i butikkerne samme dag den nye model kommer. Den kan endog med god sandsynlighed blive endnu billigere, fordi det er en gammel model og butikkerne vil tømme deres lagre.

Har selv en M1 MacBook air og det er en god maskine. Men hvis du kan vente, ville jeg gøre det. Faktisk starter Apples udvikler konference i dag og måååååske de introducere nyt hardware, er sket, selv om det er software der fokuseres på.


2273

157
06. juni 2022 @ 08:51
ASCII jonglør
Noah skrev:

Den nye MacBook Air som du nævner der snart kommer på markedet

- Tror du ikke at den koster mere end den MacBook Air 13 M1 256GB bærbar til 7128 DKK set i Bilka?

Nu har PallMei allerede svaret så udemærket på dit spørgsmål om priser og muligheden for Apples præsententation af en ny MacBook Air i aften eller en af de nærmeste dage. Selv venter jeg til efter Apples WWDC-event, i håbet om at div. rygter taler sandt om en ny model. Men hvis dit behov for det nyeste nye ikke er særlig vigtigt, så ser Bilkas bud jo både fristende og relevant ud. Men igen, HVIS der komme en ny MBA en af de nærmeste dage, så kan priserne på “de gamle” modeller faktisk godt blive lavere end Bilkas tilbud. Under alle omstændigheder bør du checke Apples egne priser for undervisere, som altid er 6% lavere, PallMei linker til det, og alle kan handle frit der; det er vist det man kalder en offentlig hemmelighed

Så hvis Bilkas tilbud stadig står efter WWDC og er det laveste, så slå dog til, det er en vældig fin maskine. Check dog lige hvor mange maskiner der er på tilbud (ring evt. til Bilka), så de ikke risikerer at blive udsolgt før du bestemmer dig.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2273

157
06. juni 2022 @ 08:51
ASCII jonglør

dp

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8586

198
06. juni 2022 @ 09:30
Poseidon

Priserne på de fleste Apple produkter er pt. kunstigt høje, fordi ingen kan få nye leverancer hjem, og der er derfor ingen konkurrence - Hvilket også tydeligt fremgår af Pricerunners prisoversigt.

Såfremt de åbner mere op i Kina snart, så vil priserne automatisk falde. Vil du vente så langt som til Black Friday, så kan du nok også barbere op til 10% af prisen. Og der vil det sandsynligvis også være en M2 maskine i stedet for den nuværende, som jo nu er snart 2 år gammel.


2273

157
06. juni 2022 @ 11:00
ASCII jonglør

Kinesiske produktionsmiljøer er som bekendt under et ret sejt corona-pres, hvorfor Apple da også er begyndt at lægge sine æg i andre kurve, se artikler herunder for detaljeret info. Hvornår dette slår igennem i leverancer til DK er så det, man kalder et godt spørgsmål, men i det mindste bliver der da fra Apples side rykket på problemet.

21. maj: https://9to5mac.com/2022/05/21/report-apple-suppliers-to-expand-manufacturing-outside-of-china/

1. juni: https://9to5mac.com/2022/06/01/shanghai-covid-lockdowns/

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

179

42
06. juni 2022 @ 13:27
Novice

Man ved aldrig med priser, dag jeg købte MBP M1 i december 2020, få måneder efter lancering, så var Bilka og Elgiganten i heftig priskrig med Kr 3.000 i rabat - om dette gentager sig kan der kun gættes om, men jeg frygter at mangel på chips/hardware vil gøre det mindre sandsynligt i 2022.


63

2
06. juni 2022 @ 19:14
Novice

Factory skrev:

Under alle omstændigheder bør du checke Apples egne priser for undervisere, som altid er 6% lavere. PallMei linker til det, og alle kan handle frit der.

Jeg ville prøve at se om en MacBook Air 13” M1 256GB bærbar er billigere hos “Apple uddannelse store” i forhold til Bilka’s tilbud til 7128 DKK for en MacBook Air 13” M1 256GB bærbar.

Men når jeg går ind på hjemmesiden: 

https://www.apple.com/dk-edu/store

-Så står der ikke rigtig noget. 


63

2
06. juni 2022 @ 19:15
Novice

Tak for jeres svar, det er virkeligt sødt af jer. 

Jeg har ikke behov for at have “det nyeste af det nye Apple produkt”

Tror måske at en MacBook Air 13” M1 256GB er fint til mig. 

Hvis jeg bare får en bærbar som jeg er halvt tilfreds med, som jeg har været med min gamle bærbar, så er jeg taknemmelig. Har virkeligt haft meget glæde af min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model number: A1278, købt den 21 januar 2011, og brugt med glæde lige siden og op ind til nu hvor batteriet på den driller. (den MBP er forøvrigt min første og eneste bærbar jeg har haft)

Jeg håber selvfølgelig at jeg bliver ligeså glad for min nye kommende bærbar.  Hvis jeg passer lige så godt på en MacBook Air 13” M1 256GB som jeg passede på min gamle bærbar, så håber jeg at kunne have den i ligeså mange år som jeg har haft den gamle. Det er jo mange penge, så den skulle gerne kunne holde i mange år. 

Endnu engang, mange tak for jeres svar allesammen. Det er ikke så ofte at jeg poster eller kommentere herinde på andres tråde, men er nogen gange herinde og læse andres tråde og nyheder. Tak for et super godt forum.  <3


63

2
06. juni 2022 @ 19:40
Novice

PallMei: Du skriver at en MacBook Air 13 inch M1 256GB bærbar har "standard basis konfiguration". Jeg er lidt i tvivl om hvad det betyder, men gætter på at det er positivt nok, hvis der sker noget med maskinen, og man skal have den repereret eller udskiftet nogle dele på den?

F.eks. min gamle MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model nummer A1278 og serienummer: W80486AFATM som jeg gav 8400 DKK fra ny i januar 2011. Den virker som den skal, det eneste problem er at den kun vil oplade nogle gange - så derfor er det begrænset hvor meget jeg kan bruge den, i og med at man ikke kan være sikker på om den er i “humør til at ville oplade”. Jeg har fået den renset (åbnet og rengjort) inde hos Nordjysk Computerservice i Ålborg 3 gange, og de har sat nyt batteri i den 2 gange. De 2 gange hvor jeg har fået monteret nyt batteri, der opladede den perfekt igen bagefter. Men nu er den som sagt begyndt at gøre det igen, men nu synes jeg bare ikke at jeg vil ha’ nyt batteri monteret en tredje gang, så vil jeg hellere købe en ny bærbar. Er så spændt på at se om jeg kan få en bærbar som jeg kan blive lige så glad for, som min gamle elskede bærbar. Det var som sagt den første bærbar jeg købte, og har aldrig haft andre. 

Hvis jeg køber en MacBook Air 13” M1 256GB bærbar så vil jeg have mig et solidt, hårdt, og hvis muligt gerne vandtæt beskyttelses etui, sådan at der ikke sker noget med maskinen når den ligger i min rygsæk. Det er en helt slags investering for mig at købe sån' en dyr maskine, så der må ikke ske noget med den.

Er der nogle der har prøvet Thule’s covers til deres bærbar? 

Det her cover:  https://www.thule.com/da-dk/laptop-bags-sleeves/laptop-bags-and-sleeves/thule-gauntlet-macbook-sleeve-13-_-3203971 

 


2709

341
PallMei (Skribent)
06. juni 2022 @ 21:19
Bit kongen
Noah skrev:

PallMei: Du skriver at en MacBook Air 13 inch M1 256GB bærbar har "standard basis konfiguration". Jeg er lidt i tvivl om hvad det betyder, men gætter på at det er positivt nok, hvis der sker noget med maskinen, og man skal have den repereret eller udskiftet nogle dele på den?

Den er ikke Custom Build altså skræddersyet variant som min med 16GB ram og 1TB ssd. Disse tilpassede konfigurationer er kun let tilgængelig hos Apple. Den model du derimod har kig på er standard og tilgængelig hos stort set alle forhandlere. Men det er lidt lige meget, for det ser ud til at den gamle model forsat vil være i model-paletten sideløbende med den nye og altså tilgængelig direkte fra Apple. Hvis jeg køber en MacBook Air 13” M1 256GB bærbar så vil jeg have mig et solidt, hårdt, og hvis muligt gerne vandtæt beskyttelses etui, sådan at der ikke sker noget med maskinen når den ligger i min rygsæk. Det er en helt slags investering for mig at købe sån' en dyr maskine, så der må ikke ske noget med den.


2273

157
07. juni 2022 @ 08:59
ASCII jonglør
Noah skrev:

Er der nogle der har prøvet Thule’s covers til deres bærbar? 

Det her cover:  https://www.thule.com/da-dk/laptop-bags-sleeves/laptop-bags-and-sleeves/thule-gauntlet-macbook-sleeve-13-_-3203971 

Jeg har et “hårdt” Thule-cover til min MBP 15”, som nok er 7-8 år gammelt. Det er slidt, da det har været brugt flittigt på adskillige ugentlige lange togrejser, men ellers i virkelig god stand hvad fx lynlås og coverets form angår. Har tabt maskinen i coveret en 5-6 gange undervejs, så de penge har været givet godt ud. Vil til enhver tid købe Thule igen, men naturligvis også researche på eventuelle bedre nyheder, for at checke udviklingen design- og tekno-mæssigt.

Mht. til Bilka-tilbuddet så skal du nok overveje, om en disk på blot 256GB vil dække dit behov fremover. Det ved du kun selv, men de fleste af os kommer ofte til at løbe tør for disk-plads undervejs i maskinens levetid - blot en overvejelse.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

63

2
07. juni 2022 @ 18:55
Novice

Tak for alle jeres svar det er sødt af jer.


Vedrørende bærbaren som jeg er interesseret i (MacBook Air 13 M1 256GB)

Jeg ringede til Bilka kundeservice idag. 

Hun sagde at den var på lager i Hjørring varehus, som ‘click and collect varer’ så jeg blev glad og gik ind på hjemmesiden for at købe den. Havde allerede så småt forberedt mig på at skulle en tur til Hjørring.

Men da jeg lagde den i kurven og skulle til at betale for den, så står der at den er udsolgt. Underligt. I kan jo selv prøve.


Så ringede jeg til Elgiganten men de har den heller ikke på lager. 

Og så ringede jeg til Expert, som heller ikke havde den på lager men fik fortalt at de regnede med at have den på lager igen i august måned. 


Det var ærgerligt, men der er ikke noget at gøre ved det. Havde ellers håbet på at kunne købe den i Bilka. 


Hvis I ved et sted hvor de har en MacBook Air 13 M1 256GB til salg andre steder, og enten i guld, silver eller bronze farvet, det kunne være rigtig flot (hvis altså muligt) og hvis det ikke er muligt med en af de farver, så er space grey farven også okay.


256GB er mere end rigeligt til mit behov. Min gamle MBP bærbar var på 256GB og i alle de år jeg har haft den maskine, der har jeg aldrig manglet plads på den.


Jeg skriver fra min iPhone fordi min MBP kan jeg jo ikke tænde. Så har kun en iPhone at sidde og søge fra. 


I har jo jeres bærbar som I kan sidde og søge fra. Det ikke til at søge på en tlf. med en lille skærm. Lidt besværligt.


Jeg forventer det ikke, men hvis nogen af jer har overskud og tid, og kender et sted hvor jeg kan købe den, så send mig gerne et link her i denne tråd eller send mig en privat besked. 


På forhånd tak. Og tak for alt jeres support allerede, den er værdsat.


Ønsker jer en stille og rolig aften.



63

2
07. juni 2022 @ 18:57
Novice

-og tak for at fortælle om din oplevelse med Thule coveret. Jeg skal helt sikkert have et Thule hard case cover når jeg får en ny bærbar.


2273

157
07. juni 2022 @ 19:06
ASCII jonglør

Selvtak da. Jeg gik netop ind på www.pricerunner.dk og søgte på "MacBook Air 13 M1 256GB".

Bilka, Grundtvigs Allé 19, Sønderborg ser ud til at have din maskine via såkaldt "Click and collect", altså reserver og afhent. Link til maskinen: https://www.bilka.dk/produkter/apple-macbook-air-13-256gb-space-grey/100558134/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner. Den koster kr. 7.099 plus afhentningsgebyr kr. 29 - plus kørsel eller en billig Orange Billet med DSB. Husk at den skal afhentes indenfor to timer efter bestilling. Hvis din rejsetid til Sønderborg er længere end to timer, kan du evt. bestille den over iPhone undervejs.

Men hvis den er udsolgt andre steder, så skal du nok rubbe neglene   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

341
PallMei (Skribent)
07. juni 2022 @ 20:50
Bit kongen
Noah skrev:


Jeg skriver fra min iPhone fordi min MBP kan jeg jo ikke tænde. Så har kun en iPhone at sidde og søge fra.

Ok. Anede ikke det var akut. Det er godt nok et skidt tidspunkt. Prøv om ikke en nulstilling af SMC (System Management Controller) ikke kan få liv i din gamle maskine. Ud fra din første post antager jeg det er en model med batteri der ikke kan udskiftes og den har i hvert fald ikke T2-chip. https://support.apple.com/da-dk/HT201295

Bærbare computere med batteri, der ikke kan udskiftes          

Dette gælder for MacBook Pro-modeller fra medio 2009 til og med 2017, MacBook Air-modeller fra 2017 eller tidligere og alle MacBook-modeller med undtagelse af MacBook (13", medio 2009).

  1. Luk din Mac.
  2. Tryk på og hold alle disse taster nede på dit indbyggede tastatur.
    • Skift  i venstre side på dit tastatur
    • Ctrl  i venstre side på dit tastatur
    • Alternativ (Alt)  i venstre side på dit tastatur
  3. Mens du holder alle tre taster nede, skal du også trykke på afbryderknappen og holde den nede.
    Tastatur på bærbar computer, hvor alle fire taster holdes nede
  4. Fortsæt med at holde alle fire taster nede i 10 sekunder.
  5. Slip alle taster, og tryk derefter på afbryderknappen for at tænde din Mac.

Hvis du stadig har brug for hjælp, kan du kontakte Apple-support. 

Du kan også prøv nulstilling af nvram som er at hold alt+cmd+r+p nede indtil den genstarter. Har hørt rygte om at nogle gamle maskiner gjorde noget ekstra efter 3x, så vil du være helt sikker kan du prøve at holde den nede til den har genstartet og bimlet 4x.

https://support.apple.com/da-dk/HT204063


4593

394
07. juni 2022 @ 22:58
FPU

Noah, hvis du ikke er bange for at købe brugt hos et autoriseret Apple--væærksted, så prøv FruitLab i Kolding eller MacMo i Kastrup.

Jeg har fået repareret min MBP begge steder og desuden også købt stumper hos dem. Og hvis den handel ellers blev til noget, købte min niece en brugt Air hos MacMo for to måneder siden.

Go' jagt!

Edit: MacMO har faktisk en Grade B SpaceGrey M1 Air med 256 GB SSD til 7..199,- Kr. på lager lige nu. Det er da en mulighed.

Edit 2: Han vil måske endda give lidt i bytte for din MBP 2010, også selvom den er defekt.

Edit 3: Og husk at fortælle, at du er Macnyt-medlem, hvis du køber noget af ham.


63

2
08. juni 2022 @ 07:48
Novice

Tak for jeres svar.


PallMei: 

Min bærbar: 

MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)

Model number: A1278

Processor: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo

Memory: 4 GB 1067 MHz DDR3

Graphics: NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Serienummer: W80486AFATM


-Har ikke mere batteri, og den vil ikke oplade, så kan ikke bruge den, men forsøger at gøre det du beskriver her senere i dag. Tak for detaljeret beskrivelse med foto. 


Tonny: Det vil jeg lige tænke lidt over. Tak for at linke til de steder hvor de har den brugt. Kunne være rigtig fint hvis de vil ta’ min gamle bærbar i byt. 


Ingen af Bilka’s varehuse har nemlig en MacBook Air 13 M1 256GB på lager.

Det kan man se når man trykker på “vælg kun varehuse hvor den er på lager”


Jeg begynder at have lidt cravings efter at ha’ en bærbar, har virkeligt svært ved at undvære en.. men det lader ikke til at den er til at få fat på længere. 

Udsolgt i Bilka, Elgiganten, Expert, Merlin, Proshop.


Hvis ikke de har en ny M1 256GB på lager nogle steder, så bliver jeg måske nødt til at vente på at M2 bliver udgivet.


Men der står ikke nogen præcis dato for hvornår M2 udkommer i Danmark. Og tænk nu hvis de udskyder det, så vil jeg skulle vente endnu længere.


Da jeg snakkede med Expert i går vedr. hvornår at de havde M1 i butikken igen, der sagde han at Apple godt kunne få problemer med at leve op til levering både af M1 og M2 idet forhånds efterspørgsel var stor.


Der står på ‘Apple uddannelse store’ at M1 kan leveres omkring  den 22 juli - 4 august. Det står der hvis man ligger den i kurven.


Og her er priserne på de to maskiner der inde: 


- MacBook Air 13” M1 256GB bærbar: 8499 DKK 


- MacBook Air 13” M2 256GB bærbar: 10599 DKK 


https://www.apple.com/dk-edu/store 


Men hvilken dato tror i cirka at M2 kan købes inde på Apples uddannelse store?


Bare lige for at sammenligne ventetiden, og for at finde ud af om jeg kan holde ud til at vente.


Syntes nemlig at der er lang tid til den 22 juli - 4 august, det er der hvor M1 først kommer på lager igen står der.


Anyways, tusind tak for hjælpen kære venner. Uden Macnyt forum så var jeg slet ikke mange sure sild værd. Tak for supporten.

God dag. <3


63

2
08. juni 2022 @ 07:48
Novice

Tak for jeres svar.


PallMei: 

Min bærbar: 

MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)

Model number: A1278

Processor: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo

Memory: 4 GB 1067 MHz DDR3

Graphics: NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Serienummer: W80486AFATM


-Har ikke mere batteri, og den vil ikke oplade, så kan ikke bruge den, men forsøger at gøre det du beskriver her senere i dag. Tak for detaljeret beskrivelse med foto. 


Tonny: Det vil jeg lige tænke lidt over. Tak for at linke til de steder hvor de har den brugt. Kunne være rigtig fint hvis de vil ta’ min gamle bærbar i byt. 


Ingen af Bilka’s varehuse har nemlig en MacBook Air 13 M1 256GB på lager.

Det kan man se når man trykker på “vælg kun varehuse hvor den er på lager”


Jeg begynder at have lidt cravings efter at ha’ en bærbar, har virkeligt svært ved at undvære en.. men det lader ikke til at den er til at få fat på længere. 

Udsolgt i Bilka, Elgiganten, Expert, Merlin, Proshop.


Hvis ikke de har en ny M1 256GB på lager nogle steder, så bliver jeg måske nødt til at vente på at M2 bliver udgivet.


Men der står ikke nogen præcis dato for hvornår M2 udkommer i Danmark. Og tænk nu hvis de udskyder det, så vil jeg skulle vente endnu længere.


Da jeg snakkede med Expert i går vedr. hvornår at de havde M1 i butikken igen, der sagde han at Apple godt kunne få problemer med at leve op til levering både af M1 og M2 idet forhånds efterspørgsel var stor.


Der står på ‘Apple uddannelse store’ at M1 kan leveres omkring  den 22 juli - 4 august. Det står der hvis man ligger den i kurven.


Og her er priserne på de to maskiner der inde: 


- MacBook Air 13” M1 256GB bærbar: 8499 DKK 


- MacBook Air 13” M2 256GB bærbar: 10599 DKK 


https://www.apple.com/dk-edu/store 


Men hvilken dato tror i cirka at M2 kan købes inde på Apples uddannelse store?


Bare lige for at sammenligne ventetiden, og for at finde ud af om jeg kan holde ud til at vente.


Syntes nemlig at der er lang tid til den 22 juli - 4 august, det er der hvor M1 først kommer på lager igen står der.


Anyways, tusind tak for hjælpen kære venner. Uden Macnyt forum så var jeg slet ikke mange sure sild værd. Tak for supporten.

God dag. <3


2709

341
PallMei (Skribent)
08. juni 2022 @ 08:44
Bit kongen
Noah skrev:

Tak for jeres svar.


PallMei: 

Min bærbar: 

MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)

Model number: A1278

Processor: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo

Memory: 4 GB 1067 MHz DDR3

Graphics: NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Serienummer: W80486AFATM


-Har ikke mere batteri, og den vil ikke oplade, så kan ikke bruge den, men forsøger at gøre det du beskriver her senere i dag. Tak for detaljeret beskrivelse med foto. 


Du kan købe et nyt batteri til 350kr + fragt (hvis det er 2010 model ifølge ifixit vejledning)

https://www.batteribyen.dk/batteri-til-aopen-macbook-13-a1278-laptop-10-8v-kompatibelt

427kr + fragt (hvis det er 2011 model ifixit vejledning)

https://www.batteribyen.dk/batteri-til-aopen-macbook-pro-13-laptop-10-95v-kompatibelt 

Men jeg er lidt forvirret over at iFixit vejledningen viser den med aftagelig batteri.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Unibody+Model+A1278+Battery+Replacement/754

Her er vejledningen til 2011 som ikke har aftagelig batteri

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Early+2011+Battery+Replacement/5116 

Det er muligvis også det er forskellig mellem de batterier. For det ser ud til at billige er til 2010 modellen med aftagelig batteri, mens det dyrere er til 2011 modellen.

Hvis din maskine har aftagelig batteri, så skal du nok også følge vejledningen for maskiner med aftagelig batteri i linket til SMC nulstilling fremfor det jeg indsatte 🤔

Du må nok hellere lige nærstudere din maskine og hvilket batteri der passer fysisk.


Da jeg snakkede med Expert i går vedr. hvornår at de havde M1 i butikken igen, der sagde han at Apple godt kunne få problemer med at leve op til levering både af M1 og M2 idet forhånds efterspørgsel var stor.


Der står på ‘Apple uddannelse store’ at M1 kan leveres omkring  den 22 juli - 4 august. Det står der hvis man ligger den i kurven.



Men hvilken dato tror i cirka at M2 kan købes inde på Apples uddannelse store?

Det helt store problem er, at Kina hårdhåndet lukker ned pga. af Covid. Deres vacciner virker ikke på nye varianter og deres stolthed tillader ikke at købe vestlige vacciner. Xi ønsker genvalg i efterårdet og hans politik skal frem stå overlegen og ufejlbarlig. Det har skabt kæmpe flaskehalse. Især for Macbook produktionen. Så det er ikke kun efterspørgsel men logistik og arbejdskraft problemer. Apple er nok den der bedst kan komme med et gæt og de plejer at være konservative, men det er exceptionelle omstændigheder.


4593

394
08. juni 2022 @ 11:10
FPU

@PallMei og Noah.

Jeg forstår godt forvirringen omkring batteriet, for i 2010 kom der både en Alu-body MacBook og en Alu-body MacBook Pro (Noah's model, som hedder Mid-2010 og som har modelnummer A1278).

MacBook'en har aftageligt batteri, mens MacBook Pro'en har internt batteri. Det er omtrent den eneste synlige forskel.

Jeg har en af hver, så jeg er ret sikker i min sag.



2709

341
PallMei (Skribent)
08. juni 2022 @ 11:40
Bit kongen


Tonny Freimanis skrev:

@PallMei og Noah.

Jeg forstår godt forvirringen omkring batteriet, for i 2010 kom der både en Alu-body MacBook og en Alu-body MacBook Pro (Noah's model, som hedder Mid-2010 og som har modelnummer A1278).

De har begge modelnummer A1278, hvilket gør det så forvirrende. Model-id havde nok været en bedre differentiator.

MacBook'en har aftageligt batteri, mens MacBook Pro'en har internt batteri. Det er omtrent den eneste synlige forskel.

Jeg har en af hver, så jeg er ret sikker i min sag.

Det giver også mening når man ser hvilke modeller de 2 forskellige batterier understøtter. Så hvis det er Pro, så er det batteriet til 427kr. han skal købe.. 

https://www.batteribyen.dk/batteri-til-aopen-macbook-pro-13-laptop-10-95v-kompatibelt

og den her vejledning

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2010+Battery+Replacement/4300

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

4593

394
08. juni 2022 @ 12:53
FPU
PallMei skrev:


Tonny Freimanis skrev:

@PallMei og Noah.

Jeg forstår godt forvirringen omkring batteriet, for i 2010 kom der både en Alu-body MacBook og en Alu-body MacBook Pro (Noah's model, som hedder Mid-2010 og som har modelnummer A1278).

De har begge modelnummer A1278, hvilket gør det så forvirrende. Model-id havde nok været en bedre differentiator.

Det var jeg så ikke klar over. Det hele er ret rodet, fordi jeg egentlig skulle bruge den til min AppleTalk laserprinter, men fordi den udkom cirka samtidig med MBP Mid-2010, kan der ikke installeres Leopard (10.5) på den. Der skal jeg have fat i en MBP 2009, som også er en Alu-body. Eneste forskel fra MBP Mid 2010 er et lidt mindre grafikkort og lidt mindre pegefelt. Og så proppede de altså den dér Aku-body MacBook ind midt i det hele. Det må have været i overgangen fra Polycarbonate-modellerne til de første Air.

MacBook'en har aftageligt batteri, mens MacBook Pro'en har internt batteri. Det er omtrent den eneste synlige forskel.

Jeg har en af hver, så jeg er ret sikker i min sag.

Det giver også mening når man ser hvilke modeller de 2 forskellige batterier understøtter. Så hvis det er Pro, så er det batteriet til 427kr. han skal købe.. 

Jaeh, så svært er det vel heller ikke at skifte. Jeg har dog valgt at betale mig fra det for ikke at stå med en død Mac, som jeg bruger til alt, altså e-mail, bank, nyheder, o.s.v. Det koster så i alt omkring en Tusse, men det er da lidt ærgerlige penge for Noah at trække ud af M1-Air budgettet.

https://www.batteribyen.dk/batteri-til-aopen-macbook-pro-13-laptop-10-95v-kompatibelt

og den her vejledning

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2010+Battery+Replacement/4300



63

2
08. juni 2022 @ 19:36
Novice

Tak for jeres uddybende svar.


Jeg har bestemt mig for at jeg ikke vil have skiftet batteri igen på den gamle. Har fået det skiftet 2 gange før hos Nordjysk Computerservice i Ålborg. Det kostede 1000 DKK hver gang jeg fik det skiftet, plus en tog tur på lidt over en time, og det koster jo osse. Så vil jeg hellere spare de penge og købe en ny maskine.


MacBook Air 13 M2 256GB 

-Hvis bare man kendte en person der var i USA som kom til Danmark, og personen kunne tage den med til en, så kan man spare 2224 DKK… hvis altså man kender en der kan tage den med fra USA. 2224 DKK, det er vildt nok så meget mere den koster i Danmark, i forhold til i USA. 


Tak for at sende linket til MacMo i Kastrup. 

Dog har jeg tænkt over det her i løbet af dagen, og jeg har bestemt mig for at jeg ikke vil købe en brugt bærbar. Vil gerne have en ny, som jeg passer godt på fra starten af. 


Jeg må vente ind til den kommer til salg på deres hjemmeside, der er desværre nok ikke andet for. 

Så snart i hører at MacBook Air 13 M2 256GB er kommet til Danmark / tilgængelig på Apple uddannelses store’s hjemmeside, så lad mig det endelig vide. Har set om man man kan få en email/notifikation sendt, så snart at den kan købes på hjemmesiden men det lader ikke til at man kan det?

Nogle der ved om man kan få en email-påmindelse, når den kan købes, så send mig venligst et link til der hvor jeg tilmelder mig.


Rigtig dejlig aften til jer alle.


2709

341
PallMei (Skribent)
08. juni 2022 @ 20:17
Bit kongen
Noah skrev:


MacBook Air 13 M2 256GB 

-Hvis bare man kendte en person der var i USA som kom til Danmark, og personen kunne tage den med til en, så kan man spare 2224 DKK… hvis altså man kender en der kan tage den med fra USA. 2224 DKK, det er vildt nok så meget mere den koster i Danmark, i forhold til i USA. 

Nu plejer der at komme moms/skat oveni afhængig af stat. Du skal også at bestille den med dansk tastatur (plejer at være muligt på Apples hjemmeside, men du skal nok ikke forvente at gå ind i en butik og finde en med dansk tastatur).



4593

394
08. juni 2022 @ 22:05
FPU
PallMei skrev:
Noah skrev:


MacBook Air 13 M2 256GB 

-Hvis bare man kendte en person der var i USA som kom til Danmark, og personen kunne tage den med til en, så kan man spare 2224 DKK… hvis altså man kender en der kan tage den med fra USA. 2224 DKK, det er vildt nok så meget mere den koster i Danmark, i forhold til i USA. 

Nu plejer der at komme moms/skat oveni afhængig af stat. Du skal også at bestille den med dansk tastatur (plejer at være muligt på Apples hjemmeside, men du skal nok ikke forvente at gå ind i en butik og finde en med dansk tastatur).


Og så er der lige det med garantien:

USA: 12 månenders garanti.

Danmark: Seks måneders garanti plus 18 måneders reklamationsret.

Og en ting mere:

Køber man Mac'en direkte fra Apple's danske webshop og det bliver nødvendigt at sende den til garantireparation, bliver den hentet og bragt gratis med UPS. Så længe man altså gemmer den originale emballage til transporten.

Min næste nye Mac bliver købt direkte hos Apple; så er der i hvert fald ingen huller i sovsen, hvis den koger over. :0)


63

2
13. juni 2022 @ 10:02
Novice

Hej igen allesammen,


Jeg kan simpelthen ikke vente helt ind til at MacBook Air er tilgængelig at købe igen. 

Står og skal bruge en bærbar nu, så jeg har bestemt mig for at få monteret et nyt batteri i min gamle bærbar:


MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)

Model number: A1278

Processor: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo

Memory: 4 GB 1067 MHz DDR3

Graphics: NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Serienummer: W80486AFATM


Inden jeg bestiller et nyt batteri, er der så en rar sjæl herinde som der kan bekræfte om nedenstående batteri er det korrekte batteri til min bærbar:


https://www.batteribyen.dk/batteri-til-aopen-macbook-pro-13-laptop-10-95v-kompatibelt 


Passer det til min maskine? 


Jeg håber at høre fra jer snart, sådan at jeg kan få et batteri bestilt hurtigst muligt.


På forhånd tak, og god dag til jer.


63

2
13. juni 2022 @ 11:00
Novice

Tak for dit svar PallMei. 

Der er en reperatør i nabobyen som kan montere det hvis bare jeg selv køber det rigtige batteri og levere det til ham sammen med min bærbar. Jeg har hverken værktøj eller forstand på at gøre det selv. Derfor har jeg ikke mulighed for at åbne maskinen og se.

Tonny linkede til batteriet, i en tidligere besked i den her tråd. Men ville bare være helt sikker inden at jeg bestiller batteriet.

Tror I jeg kan regne med at det er det korrekte batteri ?


https://www.batteribyen.dk/batteri-til-aopen-macbook-pro-13-laptop-10-95v-kompatibelt


Til min bærbar: 


MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)

Model number: A1278

Processor: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo

Memory: 4 GB 1067 MHz DDR3

Graphics: NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Serienummer: W80486AFATM


Glæder mig så meget til at få det ordnet, er så træt af at sidde og skrive på min iPhone. Og savner at have en bærbar. Please fortæl mig hurtigst muligt om i tror at batteriet passer så jeg kan få bestilt / købt et batteri i dag gerne. 


Tak kære venner. <3  Macnyt forum. <3 


8586

198
13. juni 2022 @ 11:17
Poseidon
Noah skrev:

Tak for dit svar PallMei. 

Der er en reperatør i nabobyen som kan montere det hvis bare jeg selv køber det rigtige batteri og levere det til ham sammen med min bærbar. Jeg har hverken værktøj eller forstand på at gøre det selv. Derfor har jeg ikke mulighed for at åbne maskinen og se.

Det er ellers en ekstremt let procedure og kræver kun to skruetrækkere, som begge er standard i de mini-skruetrækker kits man kan købe i rigtigt mange forretninger.


Batteriet du linker til er rigtigt nok, det er som oftest bare 'kinabatterier', så du skal ikke forvente at levetiden er mere end et par år maksimum. Og hold lidt øje med det i starten, har de ligget flere år på et lager, så kan de godt være rigtigt dårlige.


2709

341
PallMei (Skribent)
13. juni 2022 @ 11:40
Bit kongen
Noah skrev:

Tak for dit svar PallMei. 

Der er en reperatør i nabobyen som kan montere det hvis bare jeg selv køber det rigtige batteri og levere det til ham sammen med min bærbar. Jeg har hverken værktøj eller forstand på at gøre det selv. Derfor har jeg ikke mulighed for at åbne maskinen og se.

Tonny linkede til batteriet, i en tidligere besked i den her tråd. Men ville bare være helt sikker inden at jeg bestiller batteriet.

Det var nu mig der linkede til det (Tonny citerede min post) sammen med en ifixit vejledning. Som david også skriver er det en utrolig enkel operation og maskinen benytter (modsat nyere modeller) standard philips-skruer. 

Jeg ved ikke hvad reperatøren vil gøre det for, men det er ikke en maskine der er værd at ofre mange penge på. Her er vejledningen igen:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2010+Battery+Replacement/4300 

Du kan se den er vurderet til Easy og 10minutter. Du skal selvføglelig gøre det grundt i dit eget tempo. Du kan sikkert også finde en video af det på youtube.


63

2
13. juni 2022 @ 12:50
Novice

Tak for jeres svar, det sætter jeg pris på.


Jeg har lige købt følgende batteri:


https://www.batteribyen.dk/batteri-til-aopen-macbook-pro-13-laptop-10-95v-kompatibelt


Til min gamle elskede: 


MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)

Model number: A1278

Processor: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo

Memory: 4 GB 1067 MHz DDR3

Graphics: NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Serienummer: W80486AFATM


Ham reperatøren vil ha’ 500 DKK for det. 

Vil selvfølgelig gerne spare de penge, for er jo ved at spare sammen til den nye MacBook Air.


Tror måske godt at jeg kan udskifte batteriet / gøre det selv. 

Jeg er bare mest til “se og forstå’. 


Med andre ord, jeg lærer bedre når jeg ser det på en video. 


Er i tvivl om det er den rigtige video jeg ser på YouTube. Om det er den helt rigtige MacBook ham i videoen gør det på.

Den video er på engelsk, der findes vist ikke nogle danske videoer… men mit engelsk er også godt, så det er ingen problem.


Men vil være helt sikker på at det er den rigtige video. Er i tvivl om hvad jeg skal søge på inde på YouTube?


Kan I finde den rigtige video og poste den i den her tråd, så jeg er sikker på at se den rigtige video og gøre det korrekt. 


Hvilken video ville i se hvis det var jer der skulle gøre det? 

Post venligst et link her i tråden.


På forhånd tak. 

God karma til jer alle. <3


2709

341
PallMei (Skribent)
13. juni 2022 @ 14:29
Bit kongen
Noah skrev:

Tak for jeres svar, det sætter jeg pris på.


Jeg har lige købt følgende batteri:


https://www.batteribyen.dk/batteri-til-aopen-macbook-pro-13-laptop-10-95v-kompatibelt


Der er 60 dages returret, så det kan ikke gå helt galt.


Ham reperatøren vil ha’ 500 DKK for det. 

Vil selvfølgelig gerne spare de penge, for er jo ved at spare sammen til den nye MacBook Air.


Det er nemme og hurtige penge at spare!

Tror måske godt at jeg kan udskifte batteriet / gøre det selv. 

Jeg er bare mest til “se og forstå’. 


Med andre ord, jeg lærer bedre når jeg ser det på en video. 


Er i tvivl om det er den rigtige video jeg ser på YouTube. Om det er den helt rigtige MacBook ham i videoen gør det på.

Den video er på engelsk, der findes vist ikke nogle danske videoer… men mit engelsk er også godt, så det er ingen problem.


Selv hvis det er engelsk, så kan youtube oversætte undertekster, hvis du ser det på computer. 



Men vil være helt sikker på at det er den rigtige video. Er i tvivl om hvad jeg skal søge på inde på YouTube?

https://www.youtube.com/results?search_query=udskift+macbook+pro+2010+batteri



Kan I finde den rigtige video og poste den i den her tråd, så jeg er sikker på at se den rigtige video og gøre det korrekt. 


Hvilken video ville i se hvis det var jer der skulle gøre det? 

Post venligst et link her i tråden.

Her er en dansk

https://www.youtube.com/watch?v=bQXEuiFWIrI


63

2
14. juni 2022 @ 12:41
Novice

Tusind tak for at linke til de instruktionsvideoer der viser hvordan at man udskifter batteriet. Jeg har set dem, og umiddelbart så ser det ikke særligt svært ud. 

Det jeg skal huske når batteriet er blevet monteret, er det punkt i videoen der hedder ‘Calibrating the power system’. Det er åbenbart vigtigt, så det skal jeg lige huske.


Jeg skulle meget gerne modtage batteriet fra PostNord i dag, så jeg er spændt på at se hvordan det går med operationen :O) 


Jeg lader jer lige vide, hvordan at det er gået, når jeg har fået det gjort.


Håber at det lykkedes for mig, og at min elskede MacBook kan holde lidt endnu. Hvis det virker, så er det tredje gang at jeg har fået skiftet batteri i min bærbar, og det er som sagt første gang at jeg selv skal gøre det.


Wish me good luck. :) 


God sommer-tirsdag. 

Og endnu engang, tak for jeres hjælp.

Macnyt heroes.. forum. <3


8586

198
29. juli 2022 @ 15:07
Poseidon

Noah, fik du aldrig købt, så er der pt. M1 MBA i Bilka til 7400,-. Det bliver nok ikke billigere fremover.


4593

394
29. juli 2022 @ 19:51
FPU

Gaflet fra mig selv fra den anden aktive tråd om køb af ny bærbar Mac:

Nu har jeg set Max Tech's sammenligning af 14'' M1 MBP med Pro CPU og den nye M2 Air. Begge maskiner med 16 GB RAM og 512 GB SSD, og jeg har besluttet mig for at skifte tilbage til M1 MBP'en.

Selvom M2 Air vinder på tre parametre, nemlig vægt, batterikapacitet og hurtigere web-browsing, bliver den meget klart slået på de noget vigtigere parametre skærm, lyd og porte.

M1 Pro'ens skærm har en lidt højere opløsning, men den er også mere lysstærk og har en meget bedre kontrast. Det var virkeligt tydeligt at se i testen. Og så er den jo også lidt større end Air'ens skærm.

Jeg kunne i øvrigt ikke se eller høre forskel på de to Mac'ers 1080 webcam og indbyggede mikrofon.

Samtidig er M1 Pro'ens lyd MEGET bedre, både kraftigere, med mere bas, og med en bedre opløsning af lydbilledet.

På de fleste andre parametre fulgtes de pænt ad, selvom M1 Pro dog slog Air de fleste gange. Desuden kørte dens blæsere næsten aldrig, og de var så godt som lydløse, når de endelig kørte, mens Air'en på et tidspunkt throttlede kraftigt under belastning og dermed gik meget ned i ydelse (clockfrekvensen dalede).

M1 Pro'en har en ekstra TunderBolt-port, en HDMI-port og en SD-kortlæser. Jeg kan måske leve uden den ekstra ThunderBolt og HDMI'en, men kortlæseren vil jeg nødigt undvære. Og begge modeller har jo både fysiske F-taser og MagSafe, lige som jeg gerne vil have det.

Så farvel M2 Air og goddag M1 Pro med Pro.