xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvordan er det nu lige ...?
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)


471

7
16. maj 2022 @ 14:43
Seniormedlem

Jeg vil kopiere mine data over på en anden maskine, men denne gang vil jeg kun overføre data - ikke programmer!

Hvordan er det nu lige man får de to maskine koblet sammen på WiFi-netværket?

  15
0
  845

4586

389
16. maj 2022 @ 15:46
FPU

Vist nok via Gå-menuen i Finder på en af maskinerne.

Det burde være ligegyldigt, hvilken du vælger at forbinde fra.


471

7
16. maj 2022 @ 16:19
Seniormedlem

Gå-menuen kan jeg godt finde, men hvad skal jeg klikke på?


4586

389
16. maj 2022 @ 18:43
FPU
Towle skrev:

Gå-menuen kan jeg godt finde, men hvad skal jeg klikke på?

Vist nok "Forbind til Server" (Kommando-K) og vælg den modsatte Mac, eller skriv dens IP-adresse ind i feltet for oven.

Du kan se dine mac'ers IP-adresser ved at åbne Netværk i Indstillinger og klikke på WiFi.

De to Mac'er har for eksempel adresserne 168.20.10.1 og 168.20.10.2, noget i den stil.

P.S. Det kan godt være, at du kun kan udveksle filer mellem de to Mac'er via deres respektive "Delt" mapper, som ligger på samme niveau som dine to brugermapper på de to Mac'er med den her metode, for fidusen med macOS' opbygning er jo netop, at man ikke lige sådan kan komme ind i en brugermappe udefra..

Der er dog at gå baglæns over åen efter vand med hænderne bundet på ryggen at lave en direkte overførsel. Det er meget lettere at bruge en ekstern disk eller en USB-stick til at flytte de dokumenter. 


471

7
17. maj 2022 @ 07:57
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:

Gå-menuen kan jeg godt finde, men hvad skal jeg klikke på?

Vist nok "Forbind til Server" (Kommando-K) og vælg den modsatte Mac, eller skriv dens IP-adresse ind i feltet for oven.

Du kan se dine mac'ers IP-adresser ved at åbne Netværk i Indstillinger og klikke på WiFi.

Mange tak, det virker, men ikke uden problemer. Jeg fik f.eks. en melding om at "426-03.mp3" indeholder tegn som er ugyldige på destinationen.

Jeg fik også flere gange melding om at "Handlingen kan ikke udføres, fordi et eller flere nødvendige emner mangler".

Alt i alt vil jeg gerne afbryde kopieringen (ikke flytning) og gå over til at benytte enten TimeMachine eller Overførselsassistent, men hvordan gør man det - altså afbryder kopieringen?

Jeg smagte på det forleden og husker at der var mulighed for at vælge om det skulle være med eller uden Programmer, men hvilken af dem det var, har min begyndende Alzheimer visket ud.


471

7
17. maj 2022 @ 08:10
Seniormedlem
Towle skrev:
Alt i alt vil jeg gerne afbryde kopieringen (ikke flytning) og gå over til at benytte enten TimeMachine eller Overførselsassistent, men hvordan gør man det - altså afbryder kopieringen?

Jeg trak håndbremsen ;-)


2696

335
PallMei (Skribent)
17. maj 2022 @ 08:29
Bit kongen
Towle skrev:

Jeg vil kopiere mine data over på en anden maskine, men denne gang vil jeg kun overføre data - ikke programmer!

Hvordan er det nu lige man får de to maskine koblet sammen på WiFi-netværket?

Dine maskiner vil automatisk blive synlig i Finder. Enten i indholdsoversigten og/eller under din computer også i indholdsoversigten. Det hele afhænger af dine Finder indstillinger (cmd+",")->indholsoversigt. Bonjour-computere vil vise andre maskiner i indholdsoversigten men er bange for at det er forældede oplysninger, da jeg sidder på en High Sierra. Sæt flueben  i det hele. 

Du vil blive bedt om at logge på og der skal du bruge bruger-id+password på den maskine du vil tilgå over netværket.


4586

389
17. maj 2022 @ 11:24
FPU
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:

Gå-menuen kan jeg godt finde, men hvad skal jeg klikke på?

Vist nok "Forbind til Server" (Kommando-K) og vælg den modsatte Mac, eller skriv dens IP-adresse ind i feltet for oven.

Du kan se dine mac'ers IP-adresser ved at åbne Netværk i Indstillinger og klikke på WiFi.

Mange tak, det virker, men ikke uden problemer. Jeg fik f.eks. en melding om at "426-03.mp3" indeholder tegn som er ugyldige på destinationen.

Jeg fik også flere gange melding om at "Handlingen kan ikke udføres, fordi et eller flere nødvendige emner mangler".

Alt i alt vil jeg gerne afbryde kopieringen (ikke flytning) og gå over til at benytte enten TimeMachine eller Overførselsassistent, men hvordan gør man det - altså afbryder kopieringen?

Jeg smagte på det forleden og husker at der var mulighed for at vælge om det skulle være med eller uden Programmer, men hvilken af dem det var, har min begyndende Alzheimer visket ud.

Ja, det er så charmen ved direkte kopiering mellem IP-adresser; der skal ikke meget til, før protokollerne protesterer. Derfor er det som regel mere gnidningsfrit at flytte dokumenter på den måde ved at zippe eller stuffe dem først, men det skal så helst være som ukomprimerede arkiver, og det betyder bl.a., at du skal grave dig ind til Archive Utility og ændre dens ikomprimerings-indstillinger.

Jeg forstår simpelt hen ikke, hvorfor du ikke bruger en USB-stick i stedet for.. Hvis den ikke er stor nok til det hele på een gang, kan du jo bare flytte tingene ad flere omgange. Og ellers er der jo altid muligheden for at samle dokumenterne i mapper af passende størrelse, brænde dem på CD, DVD, eller DL-DVD, og så flytte dem på den måde.

Hvis du havde brugt en stick eller en harddisk, havde du for længst været færdig med at kopiere dine dokuenter over på den anden Mac, så det vil være mit eneste forslag til en løsning på det problem fra nu af, for man kommer altså ikke op af et hul ved at grave det dybere.


471

7
17. maj 2022 @ 12:53
Seniormedlem

Nu har jo to gange forsøgt med Overførselsassistent, men hver gang mister den WiFi-forbindelsen - uvist af hvilken årsag.

Nu vil jeg så prøve at geninstallere den backup jeg lavede på den nye maskine, men hvordan vælger jeg hvilken backup jeg vil geninstallere?


4586

389
17. maj 2022 @ 13:25
FPU
Towle skrev:

Nu har jo to gange forsøgt med Overførselsassistent, men hver gang mister den WiFi-forbindelsen - uvist af hvilken årsag.

Nu vil jeg så prøve at geninstallere den backup jeg lavede på den nye maskine, men hvordan vælger jeg hvilken backup jeg vil geninstallere?

Jamen, så brug da en USB-stick eller en ekstern harddisk til at flytte de pokkers dokumenter. Hvis der er noget ekstra, du også skal bruge fra din TimeMachine, kan du manuelt plukke de ting over på sticken eller disken og så kopiere dem over på den nye Mac. Det er absolut den hurtigste og sikreste metode.

Alle dine forsøg med andre metoder vil sandsynligvis slå fejl, så gør dig selv den vennetjeneste at lade være med at spilde mere tid på det og brug i stedet for tiden på den manulle overførsel via stick eller ekstern disk.


2696

335
PallMei (Skribent)
17. maj 2022 @ 14:52
Bit kongen
Towle skrev:

Nu har jo to gange forsøgt med Overførselsassistent, men hver gang mister den WiFi-forbindelsen - uvist af hvilken årsag.

Er det ikke 2 iMacs. Står de i nærheden af hinanden. Har du et netværkskabel. Så slut dem sammen og sluk evt. for en sikkerhedsskyld WiFi på den ene, så du er sikker på at overførslen sker vi kabel. 

(Ved direkte tilslutning uden en switch/hub imellem skal man normalt bruge et krydskabel, men Macs er så smarte at opdage det og lave det kryds internt, så almindelig kabel fungere.)

Nu vil jeg så prøve at geninstallere den backup jeg lavede på den nye maskine, men hvordan vælger jeg hvilken backup jeg vil geninstallere?



471

7
17. maj 2022 @ 15:55
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:

Nu har jo to gange forsøgt med Overførselsassistent, men hver gang mister den WiFi-forbindelsen - uvist af hvilken årsag.

Nu vil jeg så prøve at geninstallere den backup jeg lavede på den nye maskine, men hvordan vælger jeg hvilken backup jeg vil geninstallere?

Jamen, så brug da en USB-stick eller en ekstern harddisk til at flytte de pokkers dokumenter.

Ok, det er jeg så i gang med, men jeg har en del små og halvstore programmer og jeg tvivler på at jeg har de originale installationsfiler til dem alle sammen.

 Hvis der er noget ekstra, du også skal bruge fra din TimeMachine, kan du manuelt plukke de ting over på sticken eller disken og så kopiere dem over på den nye Mac. Det er absolut den hurtigste og sikreste metode.

Aha, det lyder af noget, men hvordan gør man det?



4586

389
17. maj 2022 @ 18:15
FPU

Når din TM-disk er tilsluttet, kan du klikke dig ind til alle filer på den og trække dem over på f.eks. skrivebordet eller en til formåæet oprettet mappe, lige som do kan klikke dig ind til alt på din interne harddisk.

M.h.t. at kopiere over på sticks: Du skrev tidligere, at det var dine dokumenter, du maglede at kopiere over. Nu skriver du om programmer og installere, og det er jo mere kompliceret.

Små programmer kan jo nok kopieres over via en stick, men større programmer, især dem med underbiblioteker flere steder, bør installeres via den originale installer.

Man KAN hente de forskellige underbiblioteker over, men det er altså ikke altid, at det virker. Under alle omstændigheder skal samtlige ting lægges de helt rigtige steder, og her er screendumps eller pen og papir et must.


471

7
18. maj 2022 @ 13:17
Seniormedlem

Jeg har f.eks. en tudsegammel version af Adobe Photoshop. Hvor jeg har den fra aner jeg ikke, men at trække mappen fra den gamle over på den nye virker ikke. Der må da være en måde hvorpå man kan flytte et program fra een maskine til en anden?

Hvad gør jeg? Som nogen måske husker er jeg begyndt at lide af Alzheimer (en scanning den 1. juni vil vise hvor meget).


4586

389
18. maj 2022 @ 15:05
FPU

Nu er det ikke lige til at se, hvad du mener med, at det ikke kan lade sig gøre at trække mappen over, men alt andet burde det kunne lade sig gøre at zippe selve Photoshop programet (eller den mappe, som den ligger i sammen med f.eks. plug-ins), helst uden kompression, og så kopiere den over og pakke den ud.

Du komprimerer en fil eller en mappe ved at vælge den med et enkelt klik og så vælge Kompres "FilNavn" via Finder's Arkiv-menu; så laver den en Zip-fil samme sted som den oprindelige fil.

Først skal du dog lige konfigurere Archive Utility (ved ikke, hvad den hedder på dansk), men den ligger her:

Harddisk -> System -> Bibliotek -> Core Services

Træk den grønne ikon med lynlåsen over i Docken, så du altid kan tilgå den og åbn den så og indstil preferenerne som i det vedlagte screendump, især Arkivformatet. De to andre formater er Apple-only komprimeret og Zip-kompatibel komprimeret. Regular er ukompprimeret, men "pakket om" fra et program eller en mappe til et dokument. Gentag helst festen på modtagermaskinen.

Du er muligvis nødt til at lede efter Photoshop undermapper. Somme tider kan man være heldig, at programmet selv opretter dem, første gang det åbnes, men med Adobe værende Adobe er det næppe tilfældet her.

Held og lykke med knold-scanningen. Alzheimer er en lorte-sygdom, det er helt sikkert.


471

7
19. maj 2022 @ 11:01
Seniormedlem

Jeg takker for forsøget med at hjælpe. Jeg har korresponderet med det firma jeg arbejder for og til alles store overraskelse fandt de en pakke med en installations-CD :-)