xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Nu er jeg klar til at flytte indhold over på en ny maskine
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


471

7
13. april 2022 @ 10:14
Seniormedlem

I tråden “Helt forfra :-(” gik jeg kold, men nu er jeg klar til et nyt forsøg og denne gang vil jeg gøre mig umage med at læse, forstå og afprøve de ting der bliver foreslået.

Jeg har en gammel iMac (mid 2011) og jeg har købt en nyere (late 2013). Jeg kunne læse mig frem til, skulle den nye kunne køre Catalina, selv om den kørte på Maverick da jeg købte den. Jeg fik den tvangstanke at så skulle den sgu også køre på så ny en version af OS som muligt. Den tanke har jeg nu forladt og jeg har ikke en backup fra den gang jeg købte den.

Det leder min hen til at konkludere, at så kan jeg lige så godt høvle den nye ned til det rå jern, installere Maverick og derefter overføre data og programmer fra den seneste Time Machine sikkerhedskopi på den gamle.

Jeg tør ikke at gøre noget før jeg har fået vejledning i denne gruppe: en trinvis instruks i hvad jeg starter med og derefter fortsætter med.

På forhånd tak til dem der orker endnu en omgang ;-)

  3
0
  441

4586

390
13. april 2022 @ 18:05
FPU

Du har jo det hele på TimeMachine, så det leteste for dig er nok at lave en ekstra manuel kopi af din brugermappe, installere det OS, som din Mac kan køre med, kopiere tingene tilbage, og hvis der så ellers mangler noget, plukke resten manuelt fra TM-backup'en.

Automatik er sk*de-smart, når det virker, men det gør det altså ikke altid ved migration af software og data. Pen og papir og screendumps er en omstændelig med skudsikker metode.

Der er dog en enkelt undtagelse, nemlig programmer, som skal installeres via en installer. Her kan TM i teorien få alle underbiblioteker og tilladelser på plads, men især når der er tale om to versioner af OS'et, kan det altså let gå galt, og her er det så bedre at installere programmerne fra bunden af (og så kommer der heller ikke noget skrammel med over).

Men du skal blot være klar over, at Mavericks efterhånden ikke kan ret meget på nettet (og slet ikke MitID), så du ville være bedre tjent med High Sierra, som din 2013-model alt andet lige burde kunne trække, når min Mid-2010 MBP nu engang kan.

Glædelig klippe-klistre. Jeg håber, at det lykkes for dig denne gang.


471

7
17. april 2022 @ 12:10
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Du har jo det hele på TimeMachine, så det leteste for dig er nok at lave en ekstra manuel kopi af din brugermappe, installere det OS, som din Mac kan køre med, kopiere tingene tilbage, og hvis der så ellers mangler noget, plukke resten manuelt fra TM-backup'en.

Jow, men vil det så kopiere alt, inklusive mails i AppleMail?

Men du skal blot være klar over, at Mavericks efterhånden ikke kan ret meget på nettet (og slet ikke MitID), så du ville være bedre tjent med High Sierra, som din 2013-model alt andet lige burde kunne trække, når min Mid-2010 MBP nu engang kan.

Aha, ok, så beholder jeg den "piratkopi" af Catalina. Andre muligheder?


4586

390
17. april 2022 @ 18:45
FPU
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Du har jo det hele på TimeMachine, så det leteste for dig er nok at lave en ekstra manuel kopi af din brugermappe, installere det OS, som din Mac kan køre med, kopiere tingene tilbage, og hvis der så ellers mangler noget, plukke resten manuelt fra TM-backup'en.

Jow, men vil det så kopiere alt, inklusive mails i AppleMail?

Nej, din mail ligger i Application Support i din usynlige mappe "Bibliotek" i din bruger-mappe. Den kan du åbne via Gå-menuen ved at holde Alt-tasten nede, og så kan du jo kopiere alle mapperne over på en stick og derefter åbne Bibliotek på samme måde i det nye OS og så kopiere tingene ind.

Der kan dog være andre issues med underbiblioteker i den Bibliotek-mappe, som ligge på root-niveau. Det er efterhånden blevet så kompliceret, at der ikke findes nogen lette løsninger, uansat om man vælger manuel eller automatisk genopbygning af en bruger-konto.


Men du skal blot være klar over, at Mavericks efterhånden ikke kan ret meget på nettet (og slet ikke MitID), så du ville være bedre tjent med High Sierra, som din 2013-model alt andet lige burde kunne trække, når min Mid-2010 MBP nu engang kan.

Aha, ok, så beholder jeg den "piratkopi" af Catalina. Andre muligheder?

Ja, High Sierra. Din iMac burde kunne trække den (Apple sige Late 2009 eller nyere), og den kan både Mail og NemID (indtil 1. juli) og MitID, og der kommer stadigvæk opdateringer til både Opera og Firefox, så alt er up-to-date indtil videre.

Du kan hente High Sierra her:

Klik

Scroll ned til ca. midt på siden til overskriften "Use Safari to download macOS on your Mac" (virker også med Opera).

Når du så klikker på linket "macOS High Sierra can upgrade…", åbner AppStore, og her kan du så hente High Sierra ved at klikke på download-knappen oppe i venstre hjørne.