xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Installere SSD i iMac 2015
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


927

49
08. april 2022 @ 21:56
Veteran

Konen bruger ikke sin 5K iMac Late 2015 ret meget, men klager alligevel over harddiskens sløvhed når hun endelig skal bruge den. Den er virkelig også gået hen og blevet meget sløv efter, at jeg opdatere den til macOS 12. Den køre pt 12.3.1 men det er den ikke blevet hurtigere af. 

Kan det betale sig at få nogen til at montere en SSD i den, eller er USB 3 / Thunderbolt 2 porten bagpå hurtig nok til at køre macOS fra en ekstern SSD?

Jeg ved at der er forskellige hastigheder på USB 2, er det også gældende for USB 3?

Hvis løsningen er via USB 3 porten, er der nogle diske der er no-go, fordi selvom de har USB 3 port, så er selve SSD'en sløv eller dårlig? (jeg er helt ny hvad eksterne SSD diske angår).

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  3
0
  407

4593

394
09. april 2022 @ 00:04
FPU

For snart en del år siden stod harddisken af på min MBP, så indtil SSD'en dukkede op med posten, kørte jeg Mac'en fra et 32 GB Class10 SD-kort. SD-kortlæseren kører vi USB 2 porten, og bortset fra små lags på under et sekund ag og til, kørte det faktisk fint.

Jeg booter også lejlighedsvis MBP'en fra an USB-powered ekstern 2.5'' harddisk, og det virker også, bortset fra at boottiden er ca. 2 minutter, ikke de sædvanlige 20 sekunder med SSD'en, men når der først ER bootet op, føles hastigheden som var man bootet på en intern harddisk

Derfor kan det sagtens lade sig gøre at køre din iMac fra en ekstern SSD via USB3/Thunderbolt2.

Det optimale er naturligvis at skifte den interne haddisk ud med en SSD, men der er så lige det dér med, at man skal have blæseren under kontrol, fordi man kapper forbindelsen fra termistoren på harddisken, så Mac'en tror, at disken er meget varm.

Det emne har været oppe efterhånden en del gange, og en tråd med en løsning burde kunne findes via Macnyt's søgefunktion.


2709

341
PallMei (Skribent)
09. april 2022 @ 06:46
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Konen bruger ikke sin 5K iMac Late 2015 ret meget, men klager alligevel over harddiskens sløvhed når hun endelig skal bruge den. Den er virkelig også gået hen og blevet meget sløv efter, at jeg opdatere den til macOS 12. Den køre pt 12.3.1 men det er den ikke blevet hurtigere af. 

Kan det betale sig at få nogen til at montere en SSD i den, eller er USB 3 / Thunderbolt 2 porten bagpå hurtig nok til at køre macOS fra en ekstern SSD?

Jeg. Selv usb 3 5Gbps er hurtigere end den indbyggede harddisk. Thunderbolt vil klart være at foretrække, hvis du kan finde noget til en rimelig pris. Du er uklart om Apple understøtter trim på USB. Det er hvert fald ikke synligt. I fald de ikke gør, vil SSD'en indbyggede oprydning ikke fungere optimalt og med tiden kan ssd'en blive langsommere og slides hurtigere.


Jeg ved at der er forskellige hastigheder på USB 2, er det også gældende for USB 3?

Usb-navngivning er noget rod, fordi organisationen omdøber alle gamle standard når de introducere en ny version. Så usb 2 er også en usb 3, hvis porten i maskinen er en usb 3 port. Bare med en anden hastigheds angivelse specificeret bagefter, som ingen almindelige mennesker husker hvad står for. Så hvis vi holder til almindelig menneske navngivning er:

usb 2 480Mbps 

usb 3 5Gbps

usb 3.2 5, 10 eller 20Gbps


Hvis løsningen er via USB 3 porten, er der nogle diske der er no-go, fordi selvom de har USB 3 port, så er selve SSD'en sløv eller dårlig? (jeg er helt ny hvad eksterne SSD diske angår).

Jo flere bit der kan gemmes i hver celle, jo langsommere og kortere levetid, men billigere i kapacitet. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-level_cell 

Jeg vil ikke komme med enkelt anbefaling. Uden at sætte mig ind i det. Vil hellere anbefale at finde test og anmeldelser at de ssd'er du finder og overvejer.


8586

198
09. april 2022 @ 10:05
Poseidon
Ufomekaniker skrev:

Kan det betale sig at få nogen til at montere en SSD i den

Afhænger af prisen. Din model kan tage en PCIe blade SSD, som vil give dig 2GB read og 800 MB write hastigheder, hvilket er markant bedre end en SATA disk. Men Apple sælger dem ikke seperat, og da de bruger en proprietary connector (Yay Apple), så er de dyre at få sat i, da de købes som reservedele hos Apple. Det er dog KLART den mest optimale løsning, hvis du vil betale for det. Du kan f.eks. forhøre dig hos Macmo.dk så du kan få Macnyt rabat. :)

eller er USB 3 / Thunderbolt 2 porten bagpå hurtig nok til at køre macOS fra en ekstern SSD?

Mere end hurtigt nok. Det er udelukkende et spørgsmål om du vil betale for det ypperste eller nøjes med mellemvejen.


Jeg ved at der er forskellige hastigheder på USB 2, er det også gældende for USB 3?

USB2 er kun klassificeret til én hastighed, 480 MB/sec. Den er dog bagudkompatibel med USB1 (12 MB/sek).

Hvis løsningen er via USB 3 porten, er der nogle diske der er no-go, fordi selvom de har USB 3 port, så er selve SSD'en sløv eller dårlig? (jeg er helt ny hvad eksterne SSD diske angår).

Nej. Bare køb den billigste du kan finde, ud fra den størrelse du vil have. Der er næsten ingen forskel nutildags på SATA SSD'r rent pris og kvalitetsmæssigt. Skal man nitpicke, så anbefaler jeg udfra Anandtechs suveræne guide, Crucial MX500, eller en Samsung EVO870.