xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Monterey gør min MacBook Pro varm
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


927

49
07. april 2022 @ 15:04
Veteran

Jeg har sådan en MacBook Pro fra 2019 som bliver noget mere batteri efter jeg har installeret Monterey. Jeg behøver faktisk ikke lave noget inden den bliver varm. Og den kan enda holde sig varm, selvom låget er lukket. Den kan godt tømme et fyldt batteri til 50% over natten selvom låget er lukket i.

Når jeg bare starter den op, kan jeg mærke på skødet, at den bliver meget var ret hurtig under opstart. Den reagere ikke som den plejer.

Er vi ude i noget med at Apple har lavet en til fejl, eller at der skal en clean install til? Der ingen login-emner der starter op under opstart af macOS.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  14
0
  675

123

11
07. april 2022 @ 15:23
Novice

Har du kigget på Aktivitets­overvågning for at se hvilke processer der køre og hvor meget de sluger ? 

Har godt nok en Air fra 2018 men ingen udfordringer her.. 

MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.

927

49
07. april 2022 @ 15:33
Veteran

Ja. Der er intet der kører i baggrunden. Jeg mistænker lidt at EFI tror det er en desktop i stedet for en laptop. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
07. april 2022 @ 15:47
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Ja. Der er intet der kører i baggrunden. Jeg mistænker lidt at EFI tror det er en desktop i stedet for en laptop. 

Der er for meget gætteri og for lidt fakta.

Har du tjekket ENERGI fanen i aktivitetsovervågning. I oversigtsmenuen er der i andet afsnit filtre af hvilke processor du vil se. Standard er Programmer i sidste 12 timer


Nu har jeg kun en M1 maskine der understøtter Monterey, men oplever ikke problemer eller har hørt om det.


927

49
08. april 2022 @ 12:30
Veteran

Den bliver mistænkelig varm under opstarten, så det er det du får bevismateriale for lige til at starte med, fordi de giver ingen mening og plejer heller ikke at gøre det ved de forrige versioner af macOS. Den bliver også varm bare ved at surfe med Safari. Men det bevismateriale senere.






The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
08. april 2022 @ 16:49
Bit kongen


Ikke meget at se med det filter, hvis maskinen er helt nystartet og der ikke er statistik for 12 timer. Prøv at vælg en af de andre for et øjebliks billede, f.eks. alle, hvis det er andet end dine egne apps.

Du må nørkle med aktivitetsovervågning og se hvad den bruger sin energi/kræfter på.

Du er da velkommen til at lave en ren installation. Men det er mig bekendt ikke et generel Monterey problem, men du kan søge på nettet og se om andre oplever det samme.


927

49
08. april 2022 @ 17:54
Veteran

Næh. Mærkeligt at den bliver varm under opstarten, ikke?

Jeg skal nok komme med en 12 timers rapport snart, så kan sige, at den bliver varm fordi jeg bruger maskinen, hvilket også siger sig selv :D


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
08. april 2022 @ 18:00
FPU

Ufo, prøv at kigge på Console (det hedder den i hvert fald på engelsk). Den liger i Utilities, og den registrerer bl.a., hvad der sker under opstart. Måske du kan finde noget der, især hvis du kan sammenligne med boot fra et ældre macOS.

Og så lige en ting mere:

HVOR bliver den varm; er det disken eller strømforsyningen eller hele bunden på den.

Men egen MBP kan godt blvie noget varm til venstre for pegefeltet, der hvor SSD'en sidder, men det er inden for tolerencerne. Det eneste, som egentlig kan få den i omdrejninger, så at sige, er af og til, når jeg er inde på EkstraBladet, især hvis jeg har 2-3 eller flere vinduer åbne. Men lige så snart jeg f.eks. hopper videre herind og blæseren har kært et øjeblik, er alt fint igen, og sådan burde det jo også være på din MBP, Monterey eller ej.


2709

339
PallMei (Skribent)
09. april 2022 @ 06:26
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Næh. Mærkeligt at den bliver varm under opstarten, ikke?

🤷‍♂️ hvorfor, den arbejder da. Men du kan prøve at fejlsøge opstart. Sker det også i safe/sikker tilstand (shift under opstart). Så er det en first party ting (så vidt jeg ved). Se hvad der sker ved detaljeret/verbose opstart (cmd+V under opstart).

https://support.apple.com/da-dk/HT201255 


Jeg skal nok komme med en 12 timers rapport snart, så kan sige, at den bliver varm fordi jeg bruger maskinen, hvilket også siger sig selv :D


Hvis du mener energi oversigt, så fint. Hvis du bare siger den er varm, er det lige meget. Det hjælper ikke. Men som sagt der er flere muligheder for at se hvad der bruger energi her og nu, ved at skifte i oversigtsmenuen.


927

49
10. april 2022 @ 15:45
Veteran

Den var varm igen her til morgen da jeg kom til at lade låget stå åbent, mens den vat sat til opladning natten over. Når en computer er varm, er der et forbrug på den. CPU'en arbejder. Og jeg mistænker, at det også er derfor at den, uden at laderen er sat til den, mister mellem 20% - 50% batteri natten over alt efter om låget er lukket på den eller ej. Jeg kan tildels forstå at den bruger lidt energi, hvis låget er åbent. Men hvis alle programmer er lukket, så burde der kun være et minimalt forbrug, fordi skærm slukkes automatisk og computeren går i vågeblus efter 15 min. Men at den bruger op til 50% over 6-7 timer er ikke normalt, og det plejer den heller ikke at gøre.

Jeg har prøvet at lege med konsol, og jeg aner ikke hvad jeg skal kikke efter. Men der er ingen error-reports i den, kan jeg se.

Verbose mode under opstart, kan al den tekst smides i en fil? Hvad hedder filen, og hvor ligger den evt.?


Prøv at se hvor hurtig batteriet drænes på blot 10-20 minutter, fordi den bliver så varm så hurtigt. Det svare til at mit batteri bliver total drænet på 100 minutter. Det eneste jeg gjorde var at tjekke dr.dk og tv2.dk i de ti minutter, jeg kørte på batteri.



The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
10. april 2022 @ 17:19
Bit kongen

Tak for billederne. Det der umiddelbart falder mig i øjnene er, at du har app-nap aktiveret på batteri og Apple-tv app'en kørende som i energi-oversigten benytter app-nap. Men selv uden App-nap udnyttende apps kørende, er det vist stadig icloud ting der synkroniseres. App-nap er så vidt jeg ved ikke, ikke standard på batteri på intel og tager strøm (den vågner med jævne mellemrum for at synkronisere m.m. ). (muligheden er fjernet på M1, angivelig fordi den bruger så lidt strøm til det, at det altid er aktiveret, men jeg er nu ikke overbevist om at min M1 MBA holder sig opdateret 🤔). 

Ud over CPU kunne det også være GPU'en der bruger strømmen, især hvis det er en maskine diskret GPU (altså både en indbygget og en ekstern). Da den diskrete gpu er meget mere strømkrævende har Apple defineret nogle regler for hvornår den skal tages i brug. F.eks. visser typer af grafik eller en ekstern skærm tilsluttes. Du kan prøve at sortere aktivitets oversigten efter % GPU eller GPU tid og se om noget springer i øjnene.

Wake On Lan koster også strøm, men kan ikke se det kan aktiveres på andet end strømforsyning.

Den var varm igen her til morgen da jeg kom til at lade låget stå åbent, mens den vat sat til opladning natten over. Når en computer er varm, er der et forbrug på den. CPU'en arbejder. 

Et batteri og lade-logikken bliver også varm når den lader. Det behøver ikke være CPU'en. Hvor er den varm. Er det det i forreste ende hvor batteriet sidder, eller bagerste hvor motherboardet sidder. Hvis det er bagerste er det så omkring midten hvor cpu'en befinder sig eller ud i en siderne (sandsynligvis den hvor strømmen er tilsluttet)

Jeg har prøvet at lege med konsol, og jeg aner ikke hvad jeg skal kikke efter. Men der er ingen error-reports i den, kan jeg se.

I gamle dage søgte jeg efter wake reason, men kan ikke få det til at virke i den nye konsol. Istedet kan du skrive denne kommando i terminal.

log show --style syslog | fgrep "Wake reason"

Afbryd med ctrl+c eller bedre pipe det til at fil ved at tilføje > WakeReason.txt.

Men det er jo kun, hvis den vågner.

Verbose mode under opstart, kan al den tekst smides i en fil? Hvad hedder filen, og hvor ligger den evt.?

Er ikke sikker på at den er interessant at kigge på efterfølgende. Min tankegang var, at se hvad der blev udført når den begyndte at blive varm. For at blive varmt, må det var en krævende process, som enten vil resultere i en pause i linie-opdateringer, langsommere opdateringer og/eller et mønster af ensartede linier.



927

49
29. april 2022 @ 15:38
Veteran

Tror sgu jeg laver en clean install, fordi den bliver så varm ved blot at læse nyheder at selv tastaturet er varmt.

Og det er noget den ar begyndt på da jeg installerede Big Sur. Det er ligesom der skete et skifte der. Uden at have forstand på det, kunne det godt opleves som at CPU'ens egen energisparringsfunktion er deaktiveret. Det er nemlig noget man kan aktivere efter behov. 

Men nu prøver jeg at lave en clean install. Hvis det ikke virker, må jeg tage til takke med en brandvarm MacBook Pro indtil batteriet lider en tidlig død, fordi der slides ekstra hårdt på det pga det her.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
29. april 2022 @ 16:15
Veteran

Ok. Den er ny, for det var der ikke noget galt med sidst.

Jeg prøver lige at give den en chance til inden jeg kvæler med en Clean Install :D




The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
29. april 2022 @ 16:21
Bit kongen

Du er bliver nok nødt til at starte op i recovery/gendannelse for at kunne reparere, men det fortæller den garanteret også, hvis du forsøger.


927

49
29. april 2022 @ 22:29
Veteran

Det var det den gjorde da jeg tog disse billeder. Det hedder vist førstehjælp eller noget i den stil. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)