xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Fra Mojave til Monteray ok til iMac 2019 med 32 GB ram?
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)


451

2
07. april 2022 @ 12:38
Seniormedlem

Hejsa - og tusind tak tidligere fornylig med indspark til min gode iMac, var blevet langsommere efter opgradering fra 8 til 32 gb ram. Det vidste sig faktisk, at der ikke var fejl på ram. Forretningen "nulstillede" maskinen og startede op med nu Mojave som den kører rigtig godt med.

Den beder selvfølgelig om opgradering til Monteray (hvilket jeg også havde før ram-skift) og som jeg kan læse på nettet gør Monteray maskinen langsommere - specielt i opstart. Nu overvejer jeg om jeg skal opgradere og om ram forøgelsen vil gøre, at den ikke bliver langsommere - har I et indspark til det?

Inden lavede jeg også en back up via Time Machine på Apple capsule? og nu kan jeg ikke få lov til at gå tilbage og finde gamle arkiver - skyldes det at back up er med Monteray og nu laver den kun back up med Mojave? 

På forhånd tusind tak for indspark og svar.

Finn

  9
1
  514

2709

341
PallMei (Skribent)
07. april 2022 @ 13:09
Bit kongen

Det lyder mystisk. Spekulere på om du opgraderede uden formatering, så den faktisk var igang med konvertere indholdet på din harddisk fra HFS+ til APFS. Med en mekanisk disk der har et fysisk læsehovede at flytte, vil det uden tvivl få maskinen til at virke meget langsom, hvis du forsøger at lave noget andet samtidigt. Det ville blot være et spørgsmål om tid før det vil være afsluttet og noget du kunne lade den stå, mens du laver noget andet. Hvis du har fået ssd i nu, vil den gøre det samme, men en ssd er ikke begrænset af et fysisk læsehovede og være bedre til lave flere ting. Det vil også gå hurtigere. Det burde være synligt i aktivitets overvågning at disk arbejder og en systemprocess bruger masse cpu (hvis du viser alle processor ikke kun dine egne).

ps. husk trim, hvis du har fået ssd i.


451

2
07. april 2022 @ 14:12
Seniormedlem

Jeg fik ikke sat SSD i og den fungerer super fint nu :) så nu er det bare om jeg skal opgradere til Monteray?


8586

198
07. april 2022 @ 14:33
Poseidon

Gør det. Du kan jo altid selv nedgradere til Mojave, det tager jo ikke ret lang tid.

Jeg vil dog stadig klart anbefale dig at få en SSD i. Det gør en verden til forskel.


451

2
07. april 2022 @ 16:41
Seniormedlem

super - det vil jeg prøve...


2709

341
PallMei (Skribent)
07. april 2022 @ 17:07
Bit kongen
Finn skrev:

super - det vil jeg prøve...

Er den langsom igen, så giv den lige en chance til at konvertere til apfs filesystem. Bare lad den arbejde natten over og/eller mens du laver noget andet. Længden afhænger af hvor stor harddisk og hvor meget data der skal konverteres. 

Edit. Glem det. Mojave er nyere end high Sierra of understøtter allerede apfs, hvertfald på SSD (har ikke harddisk eller fusion drives)


451

2
07. april 2022 @ 21:29
Seniormedlem

Prøvede lige at sætte gang i opgraderingen for nogle timer siden - den skriver bare kontrollerer og så NULL og noget mere.. Googlede det lige, åbenbart noget der kan drille.

Prøvede så at hente en sikkerhedskopi fra min TImeMachine som er lavet med Monteray og før isættelse af ram og installering af Mojave.

Efterfølgende har TimeMachine nu lavet sikkerhedskopier af Mojave og jeg kan ikke gå tilbage i tiden og finde de gamle sikkerhedskopier.. Er der en mulighed for at de kan findes og bruges til installation?


2709

341
PallMei (Skribent)
08. april 2022 @ 07:46
Bit kongen
Finn skrev:

Prøvede lige at sætte gang i opgraderingen for nogle timer siden - den skriver bare kontrollerer og så NULL og noget mere.. Googlede det lige, åbenbart noget der kan drille.

Detaljer er vigtige, hvis vi skal hjælpe. Evt. også den google du lavede og resultater der får dig til at konkludere at det er noget der kan drille.

Prøvede så at hente en sikkerhedskopi fra min TImeMachine som er lavet med Monteray og før isættelse af ram og installering af Mojave.

Efterfølgende har TimeMachine nu lavet sikkerhedskopier af Mojave og jeg kan ikke gå tilbage i tiden og finde de gamle sikkerhedskopier.. Er der en mulighed for at de kan findes og bruges til installation?

Du skal stadig køre installationen og der vælge at gendanne fra timemachine. Men er det ikke bedre at beholde hvad du har i såfald.


8586

198
08. april 2022 @ 15:39
Poseidon

Det skal nok nævnes at APFS er langsommere på HDD's sammenlignet med HFS+, så det kan være det var derfor du oplevede nedsat hastighed. Det burde dog ikke være SÅ markant som det du oplevede..


451

2
09. april 2022 @ 07:50
Seniormedlem

Hejsa. Vil lige følge op. Ringede i går til Apple support med udfordringen med ikke at kunne opgradere. Og rigtigt som I nævnte så var formateringen “forkert”. Vi slettede harddisken og formaterede den i APFS format og så lykkedes det. Men den er stadig langsom i opstart mm så jeg tror jeg får isat en SSD disk som I anbefalede. Blot til høflig info. Go weekend..