xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Pas på jeres Bookmarks ved opdatering til Firefox 98.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


4586

390
27. marts 2022 @ 11:25
FPU

Bare en lille advarsel.

Jeg opdaterede Firefox fra 96 til 98 her til morgen og Bang!, så var mine bookmarks fordampet. Det har ellers aldrig været et problem ved tidligere Firefox-opdateringer.

Det lykkedes med noget besvær at genskabe dem (der var heldigvis ikke så mange), men lige nu sidder de kun oppe i Bookmarks Menu, ikke som klik-bare ikoner på min Firefox startside, som de gjorde før.

Det er en forholdvis let proces at få dem tilbage på startsiden, men det skal gøres manuelt for hver Bookmark, så jeg er glad for, at der ikke ar tale om mere end en halv snes stykker.

Jeg prøvede først at hente dem inde i "Library" i min brugerkonto og så åbne dem direkte i Firefox, men det kan man ikke. Jeg fandt så ud af, at der er en Restore-funktion i Firefox, men den er ikke særlig god, for man skal gætte sig frem til, hvilken af backup-filerne, der er den mest relevante ud fra oprettelsesdatoen, og åbning af en af de filer overskriver alle andre bookmarks, så hvis de vigtigste Bookmarks ikke er med, må man prøve en af de andre backups, indtil mest muligt er reddet.

Så til jer, som bruger Firefox og har masser af bookmarks: Få dem eksproteret på en eller anden måde først, så I let kan importere dem igen.

  7
2
  407

2696

335
PallMei (Skribent)
27. marts 2022 @ 14:55
Bit kongen

Har heldigvis ikke haft problemer af den slags. Men hvis det skete ville det være ekstra træls, hvis det blev synkroniseret via min Firefox konto til samtlige enheder.

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

1129

127
27. marts 2022 @ 19:39
Stormogul

har du kigget om det ikke var bare tale om et nyt profil der blev oprettet?

Library / Application Support / Firefox / Profiles / 

Her vil man kunne finde de forskellige profiler der er til firefox til den givne bruger. en typisk bruger burde have kun en profil der. men nogle gange kan der være nødvendigt med flere. jeg har f.eks. tre.

ved at rette i profile.ini filen, kan man angive hvilke profil firefox skal bruge til standard opstart. 

og ja, som nævnt, så kan man også få gratis mozilla konto, hvor der kan synkroniseres bookmarks og diverse andre ting.


4586

390
27. marts 2022 @ 21:37
FPU

@Nihad:

Tjah, jeg har fem profiller, som Firefox selv har lavet:

Den profil, som starter med "fum" har de gamle bookmarks. Den ovenover har en enkelt, sandsynligvis det bookmark, som jeg forsøgsvis oprettede som klik-bar ikon på startsiden. De andre profiler har slet ingen bookmarks.

Det var i øvrigt filnavne som de ovenstående, som dukkede op, da jeg skulle genskabe mine Bookmarks via Firefox' egen Bookmarks restore funktion, og hvor det altså var lidt af en gætteleg.

Jeg kiggede kortvarigt på .ini-filen, men jeg er ikke sikker på, at jeg er kompetent nok til at rette noget som helst til noget som helst fornuftigt.

Men tak for tippet alligevel, for det kan være, at jeg prøver at dimse lidt med det en regnvejrsdag, hvor jeg sidder og keder mig. På en kopi! :o)


2696

335
PallMei (Skribent)
27. marts 2022 @ 22:13
Bit kongen

Du kan også kigge på denne adresse i firefox og styre hvilken profil der skal anvendes

about:profiles


4586

390
28. marts 2022 @ 00:43
FPU
PallMei skrev:

Du kan også kigge på denne adresse i firefox og styre hvilken profil der skal anvendes

about:profiles

OK, tak.

Jeg bruger ikke Firefox til så meget, men der var nogle bestemte bookmarks til udenlandske myndigheder inkl. login med digital signatur, som det ville have været svært at genskabe, bl.a. direkte link til ejendomsvurderingen på min jord.


1129

127
28. marts 2022 @ 10:33
Stormogul

min profile.ini ser nogenlunde sådan her ud... og det er ikke svært at gennemskue hvad der få den til at loade bestemt profil. :D

[Profile1]
Name=default
IsRelative=1
Path=Profiles/w8vltrr2.default
Default=1

[Profile0]
Name=dev-edition-default
IsRelative=1
Path=Profiles/7jy1in81.dev-edition-default-1578421688254

[General]
StartWithLastProfile=1
Version=2

Der er 2 profiler der er "opstillet" fordi jeg har 2 versioner af firefox browser. almindelig firefox og firefox til udviklere.

så hvis du har almindelig firefox så ville din have  noget med "default" at gøre. f.eks. Profile1 fra min profile.ini fil.

"Path" er stien til mappen som du tro indeholder din gammel profil data. 

så hvis din gammel profil hedder noget med "fum" så kan du angive det i "path" ... Profiles/fum..... 

Start firefox på ny, og se om dine bookmarks er tilbage. hvis det ikke er, så kan du ændre igen i filen med en anden mappe og se om det har hjulpet... indtil du har ramt plet.

inden du gøre noget, så er det måske en god ide at slukke firefox... og lave en kopi af profile.ini så du kan altid komme tilbage til udgangspunkt.


4586

390
28. marts 2022 @ 10:52
FPU

@Nihad:

Nu lykkedes det jo at genskabe mine Bookmarks med Firefox' egen (ikke særlig logiske) restore-funktion, så jeg behøver ikke at dimse videre lige nu. Men jeg gemmer din opskrift til eventuelt senere brug, for det skulle ikke undre mig, om Firefox kunne finde på samme stunt næste gang.

Efter at jeg havde opgraderet den, spurgte den i øvrigt også, om den skulle være min default browser. Det skete vist ikke efter opdateringerne hele vejen fra 84 til 96, så Mozilla har da godt nok brugt grovfilen denne gang.

Jeg laver i øvrigt en manuel backup af mine vigtigste links, simpelt hen ved at gå ind på hver enkelt side og kopiere URL'en ind i et tekst-dokument, og så kan Firefox ellers bare komme an næste gang. 

Og tak for hjælpen.