xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Studio Display
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


127

3
21. marts 2022 @ 08:22
Novice

Hej Alle,

Jeg har gået og ventet på en ny 27" Imac, som ikke kom...

Lige nu overvejer jeg dette Setup: MacBook Pro 14" og studio display, som vil give fleksibilitet.

MEN, studio display for IKKE gode anmeldelser.... og samtidigt er det et flot display ifht andre jeg har googlet mig frem til.

Er der nogen af jer der overveje at købe studio display eller har I et alternativ?


  45
7
  1742

2185

44
21. marts 2022 @ 09:42
ASCII jonglør

Jeg har bestilt et, og det skulle komme mellem 12. og 27. maj

Ja, kamera er pt ikke for godt, men jeg regner med at der snart kommer en firmware update - det er så vidt vides blot en version af nyeste iOS 15.4 - Apple Studio Display Runs Full Version of iOS 15.4 og What’s new in firmware updates for Apple Studio Display - så Apple burde kunne fixe dette (Apple har også tilkendegivet at noget ikke virker som det bør), det er jo samme kamera som iPhone 11, og der er det fint nok.

Selvom skærmen er 6 år gammel, så ser det ud til at Apple har optimeret den en del, også højtalerne er bedre end den gamle LG skærm - tag evt. en tur forbi Apple Studio Display vs LG UltraFine 5K - BUYERS MUST SEE! på YouTube.


8581

198
21. marts 2022 @ 09:47
Poseidon

Jeg overvejede det, men da specifikationerne ikke er specielt prangende for en moderne skærm, udover 5k3k opløsningen, så  jeg har afskrevet det. Du kan få præcist samme panel i LGs egen Ultrafine 5K skærm, som jo er 5 år gammelt nu (!), til en markant mindre pris.  Så kan du selv bestemme om bedre design og byggekvalitet, samt bedre højtalere og webcam (Måske!) er 3.500,- værd.

Personligt så bliver det nok en Alienware AW3423DW når jeg får mig en M2 Mac Studio, da den er ultra wide og slår Apples panel på stort set alle punkter udover opløsningen.. QD-OLED panel så der er ordentlig kontrast med sort som er sort, 175hz, 3440x1400. 


2268

156
21. marts 2022 @ 09:50
ASCII jonglør

Den Alienware-skærm er godt nok imponerende, tak for tippet. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
21. marts 2022 @ 10:13
Poseidon

Det var så lidt. Den er også noget af det nyeste på markedet, og får en masse opmærksomhed i gamer-kredse.

Personligt vil jeg bare have ordentlig billedkvalitet, frekvens og opløsning, og gerne ultra-wide, og kan jeg kun få 3 ud af 4 af dem, så er det umiddelbart der vi ender. Efter at have haft et OLED TV et par år, så gider jeg ikke have grå sorte fremover. :) Og Apples Studio Display er i øvrigt også kun 60 hz, og det er også alt for svagt med nutidens standarder. 100+ Hz gør virkelig en forskel.


927

49
21. marts 2022 @ 15:24
Veteran
  1. Rene Larsen skrev:

Jeg har bestilt et, og det skulle komme mellem 12. og 27. maj

Ja, kamera er pt ikke for godt, men jeg regner med at der snart kommer en firmware update - det er så vidt vides blot en version af nyeste iOS 15.4 - Apple Studio Display Runs Full Version of iOS 15.4 og What’s new in firmware updates for Apple Studio Display - så Apple burde kunne fixe dette (Apple har også tilkendegivet at noget ikke virker som det bør), det er jo samme kamera som iPhone 11, og der er det fint nok.

Selvom skærmen er 6 år gammel, så ser det ud til at Apple har optimeret den en del, også højtalerne er bedre end den gamle LG skærm - tag evt. en tur forbi Apple Studio Display vs LG UltraFine 5K - BUYERS MUST SEE! på YouTube.

Enig mht til webcam. Der er noget galt med softwaren til det webcam, fordi nok ser det grynet ud når man ser sig selv på det, men dem man føre en webcam samtale med får et ret flot billede. Altså der er forskel på billedet alt efter hvor det vises.

Højtalerne skulle være fænomenale, og mikrofonerne er lige så gode som dem der er i deres M1 MacBook Pro. Altså ret godt.

Displayed er ikke HDR men har til gengæld fået 100 nits mere at lege med. Det er ikke meget, og ikke godt nok af en hig-end priced montor i 2022.

Det er også træls at foden sidder fast, så der er noget man skal overveje ved købet. Jeg ville vælge hæve-sænke foden.

PS: Palle, efter iOS 15.4 opdateringen er din side blevet meget omstændig at besvare indlæg med. Kommer der en opdatering på et tidspunkt?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

127

3
21. marts 2022 @ 16:49
Novice

Tak alle for svar ;-)

Overvejer hvad jeg skal.


1900

184
PowerPalle (Administrator)
21. marts 2022 @ 17:40
Stormogul

“… PS: Palle, efter iOS 15.4 opdateringen er din side blevet meget omstændig at besvare indlæg med. Kommer der en opdatering på et tidspunkt?…” forklar nærmere hvad du oplever !?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2185

44
21. marts 2022 @ 19:29
ASCII jonglør

Det ser ud til at man efterfølgende kan få skiftet foden.

Apple Stores Can Upgrade a Studio Display's Stand After Purchase


4593

394
22. marts 2022 @ 23:40
FPU

Den får ikke alt for gode anmeldelser på YouTube:

The Apple Studio Display is a Bad Deal.

Jeg har ikke selv set videoen, da jeg ikke har løse skærme på ønskesedlen, men eftersom jeg har fulgt med i tråden, syntes denne video relevant.


2709

341
PallMei (Skribent)
23. marts 2022 @ 08:59
Bit kongen

Sammenlignet med LG ultrafine 5k, ville jeg betale det ekstra for Studio Display. Men LG'en er også alt for dyr. Det virker som om Apple har lavet en eksklusiv aftale LG omkring 5k paneler. 

Når man ser billeder af indmaden, kunne de næsten ligeså godt have puttet en M1 og solgt den som iMac.


8581

198
23. marts 2022 @ 12:06
Poseidon
PallMei skrev:

Sammenlignet med LG ultrafine 5k, ville jeg betale det ekstra for Studio Display. Men LG'en er også alt for dyr. Det virker som om Apple har lavet en eksklusiv aftale LG omkring 5k paneler. 

Jeg har også undret mig over at der ikke sker mere på 5k området, men en bruger på Macrumors gav mig svaret - Windows er optimeret til 4k opløsninger, ligesom macOS er optimeret til 5k opløsninger (ie. 2x scaling), og derfor er der ikke rigtigt den store efterspørgsel på Windows markedet for den størrelse skærme. Og så giver det jo fin mening at kun Apple brugere rigtigt er interesseret i dem..


2709

341
PallMei (Skribent)
23. marts 2022 @ 14:50
Bit kongen
David Munch skrev:
PallMei skrev:

Sammenlignet med LG ultrafine 5k, ville jeg betale det ekstra for Studio Display. Men LG'en er også alt for dyr. Det virker som om Apple har lavet en eksklusiv aftale LG omkring 5k paneler. 

Jeg har også undret mig over at der ikke sker mere på 5k området, men en bruger på Macrumors gav mig svaret - Windows er optimeret til 4k opløsninger, ligesom macOS er optimeret til 5k opløsninger (ie. 2x scaling), og derfor er der ikke rigtigt den store efterspørgsel på Windows markedet for den størrelse skærme. Og så giver det jo fin mening at kun Apple brugere rigtigt er interesseret i dem..

Der er ingen tvivl om at 4K er mest udbredt pga. videoformat, men jeg køber ikke den med optimering. 2560x1440 er en meget udbredt opløsning også til Windows. Jeg tror branchen pga. af videoformat fokusere på 4K, men at LG har lavet et 5K panel på opfordring af Apple og så er garanteret en kontrakt af en hvis størrelse under nogle betingelser for eksklusivitet.

Skal indrømme at jeg personligt nok ville sparre 10.000kr og vælge en 2560x1440 skærm. Jeg bemærker ikke at ppi er lavere på min late 2009 iMac end min M1 macbook air og kan godt lide 27" eller lidt mere 16:9 format. Nogle bruger LG Oled fjernsyn som monitor, men de er lige store nok og oled har det ikke godt med statisk indhold, så det er bedst til spil (hvilket de også er skrappe til med høj opdateringsfrekvens og lav reaktionstid).


8581

198
23. marts 2022 @ 17:53
Poseidon
Factory skrev:

Den Alienware-skærm er godt nok imponerende, tak for tippet. 

Samsung kommer også med en skærm med samme panel. Den er noget mere Mac venlig må man sige.


8581

198
23. marts 2022 @ 17:55
Poseidon
PallMei skrev:

Der er ingen tvivl om at 4K er mest udbredt pga. videoformat, men jeg køber ikke den med optimering. 2560x1440 er en meget udbredt opløsning også til Windows. 

2560x1440 bliver ikke skaleret, og har derfor ikke noget med det at gøre. Vil du have højopløsning vælger du 4k, vil du have en billigere skærm, vælger du 1440p.


2709

341
PallMei (Skribent)
23. marts 2022 @ 19:43
Bit kongen
David Munch skrev:
PallMei skrev:

Der er ingen tvivl om at 4K er mest udbredt pga. videoformat, men jeg køber ikke den med optimering. 2560x1440 er en meget udbredt opløsning også til Windows. 

2560x1440 bliver ikke skaleret, og har derfor ikke noget med det at gøre. Vil du have højopløsning vælger du 4k, vil du have en billigere skærm, vælger du 1440p.

Pointen er, at det er relativt smertefrit at skalere når det er 1:2 på begge leder. Må indrømme at jeg ikke har kørt Windows i lang tid og de har haft flere typer af skalering alt efter hvilken api programmerne benytter. Det er ulempen ved at være bagud kompatibel. Men jeg tror simpelthen ikke Windows har nogen begrænsning mht. 5K skalering, det er stort set kun drivere der begrænser hvad der understøttes af skærmformater.

edit: nu jeg tænker over det, så er det nok mere at de tidligere hdmi og displayport standard ikke kunne håndtere 5K i en forbindelse og at Apple lavede fiksfakserier internt iMac der overskred standarden, det havde også den effekt at Windows i bootcamp ikke understøttede mere 4k på det indbyggede display. Men idag er der udgavere af hdmi og displayport der understøtter 8K og mere.


127

3
24. marts 2022 @ 08:40
Novice

Faldt over denne: https://www.lg.com/us/monitors/lg-38wn95c-w-ultrawide-monitor

Kunne det være en mulighed?


8581

198
24. marts 2022 @ 09:11
Poseidon
PallMei skrev:

Pointen er, at det er relativt smertefrit at skalere når det er 1:2 på begge leder. Må indrømme at jeg ikke har kørt Windows i lang tid og de har haft flere typer af skalering alt efter hvilken api programmerne benytter.

Ja, man kan vidst sætte skalering til 125%, 150%, etc. i Windows' indstillinger kan jeg læse mig til.

 Det er ulempen ved at være bagud kompatibel. Men jeg tror simpelthen ikke Windows har nogen begrænsning mht. 5K skalering, det er stort set kun drivere der begrænser hvad der understøttes af skærmformater.

Det er ikke drivere, men GUI ressourcer som hindrer skaleringen til specifikke formater. Windows bruger bitmap scaling, så hvis der ikke er native formater af de enkelte GUI elementer at skalere op, så ender man med en ikke-optimal brugerflade rent visuelt.


2709

341
PallMei (Skribent)
24. marts 2022 @ 14:44
Bit kongen
Betina-05 skrev:

Faldt over denne: https://www.lg.com/us/monitors/lg-38wn95c-w-ultrawide-monitor

Kunne det være en mulighed?

Vil ikke gøre mig til dommer, for ikke nærlæst detaljerne, men den er sørme heller ikke billig:

https://www.pricerunner.dk/pl/25-5235505/Skaerme/LG-38WN95C-W-Sammenlign-Priser 

Du kan spare lidt ved at undvære thunderbolt:

https://www.pricerunner.dk/pl/25-3200889223/Skaerme/LG-Electronics-38WP85C-38-Sammenlign-Priser 

Opløsningen er heller ikke høj nok til high dpi skalering. 

Men derfor kan det stadig være en god skærm, især hvis dit workflow passer til ultrawide. Jeg vil anbefale at tjekke anmeldelser. Evt. på youtube. 


8581

198
26. marts 2022 @ 11:17
Poseidon

Her er et andet alternativ, til dem som vil have pænt design. Samsung M8, 4K 32" med webcam, og 4 forskellige farver. Og lige under halv pris af Apples skærm.


8581

198
28. marts 2022 @ 15:13
Poseidon

Et lidt bedre billede af alle farverne. En ganske nydelig skærm synes jeg.


2709

341
PallMei (Skribent)
28. marts 2022 @ 15:23
Bit kongen
David Munch skrev:

Et lidt bedre billede af alle farverne. En ganske nydelig skærm synes jeg.

Absolut, men brightness er ikke a høj og kan den fås herhjemme?


2709

341
PallMei (Skribent)
28. marts 2022 @ 15:41
Bit kongen
PallMei skrev:
David Munch skrev:

Et lidt bedre billede af alle farverne. En ganske nydelig skærm synes jeg.

Absolut, men brightness er ikke a høj og kan den fås herhjemme?

Ok. Måske jeg læser det forkert og ikke forstår High Dynamic Range specs for det er ikke max brightness, men typisk (400) og Min (300) der er angivet. Hvis 300 er minimum, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilke enheder der oplyst, for det kan da ikke være Nits 🤷‍♂️.


8581

198
28. marts 2022 @ 16:25
Poseidon
PallMei skrev:

Absolut, men brightness er ikke a høj og kan den fås herhjemme?

Nej den er ikke fantastisk høj, men så længe du ikke arbejder i et vildt overbelyst rum, så burde man fint klare sig. Rent lysstyrke mæssigt så kan du jo sammenligne med den nuværende MacBook Air, for den har også en 400 nits skærm.

De fleste Samsung skærme er på markedet herhjemme, så det kommer den der sikkert også. Edit: Jeg kan se at forgængeren, M7, findes på det danske marked, så det er nok sikkert M8 kommer.

Ok. Måske jeg læser det forkert og ikke forstår High Dynamic Range specs for det er ikke max brightness, men typisk (400) og Min (300) der er angivet. Hvis 300 er minimum, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilke enheder der oplyst, for det kan da ikke være Nits 🤷‍♂️.

HDR400 er en certificering, som indikerer den kan vise minimal HDR. Den specifikation er dog værdiløs, så læg ikke for meget i den.

Jeg tror de 300 minimum nits, det er en garanti for at den når det over hele panelet. Det kan være bagbelysningen gør at der ikke rammes 400 nits overalt.



2185

44
28. marts 2022 @ 23:25
ASCII jonglør

253

35
31. marts 2022 @ 15:44
Juniormedlem

Jeg ville nok gå efter en af de helt nye Dell UltraSharp skærme med IPS Black paneler, se forklaring på arsTECHNICA

Dell UltraSharp 32 4K-skærm med USB-C-hub – U3223QE

Dell UltraSharp 27 4K USB-C-hub-skærm – U2723QE

Priserne er fornuftige og Dell UltraSharp skærme har altid holdt høj kvalitet.

/Carsten


127

3
31. marts 2022 @ 16:26
Novice

Jeg er endt med at købe: LG 38" Curved skærm 38WN95C-W

Det brede format tiltalte mig meget, kan have mange vinduer åben.

Umiddelbart ser det ud til at fungere super, er dog endnu ikke "flyttet" over på den, skulle gerne få tid til det i løbet af weekenden ;-)

Tusind tak for jeres forslag, det er påskønnet!


8581

198
31. marts 2022 @ 18:20
Poseidon
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:

Jeg ville nok gå efter en af de helt nye Dell UltraSharp skærme med IPS Black paneler, se forklaring på arsTECHNICA

Dell UltraSharp 32 4K-skærm med USB-C-hub – U3223QE

Dell UltraSharp 27 4K USB-C-hub-skærm – U2723QE

Priserne er fornuftige og Dell UltraSharp skærme har altid holdt høj kvalitet.

/Carsten

Jeg har meget svært ved at se hvorfor man vil vælge dem, over Samsungs QD-OLED skærm, udover formatet?


0

4
04. april 2022 @ 15:38
Nyt medlem

Hvis du overvejer en anden skærm, synes jeg du skal læse hvorfor det måske ikke er en god ide her: https://bjango.com/articles/macexternaldisplays2/

Det er håbløst ikke at købe en skærm med en høj PPI (Det Apple kalder Retina). MacOS er lavet til ≈ 218 PPI. Hvis du vælger en opløsning der ligger for langt fra dette, vil UI'et se enten for stort eller for småt ud. Hvis du lader GPU'en skalere opløsningen ned til din skærm, vil du opleve problemer med moire-mønstre og "shimmer" når du scroller.

Det er sjovt dette aldrig bliver nævnt i tråde om skærme. Enten er det fordi folk lever med det. I så fald er det blot morsomt at man bruger som argument, at Studio Display teknologien er for dårlig, og man i stedet vælger en anden skærm hvor man indgår et gigantisk kompromis ved at vælge en skærm, hvor PPI'en gør, at interfacet ser alt for stort eller småt ud, eller man skal leve med håbløse skalerings-artifacts. Det degraderer da brugeroplevelsen i en sådan grad, at hverken opdateringsfrekvens, lysstyrke eller farvedybde kan gøre op for det.



8581

198
04. april 2022 @ 16:12
Poseidon
IrisWheel skrev:

Hvis du overvejer en anden skærm, synes jeg du skal læse hvorfor det måske ikke er en god ide her: https://bjango.com/articles/macexternaldisplays2/

Det er håbløst ikke at købe en skærm med en høj PPI (Det Apple kalder Retina). MacOS er lavet til ≈ 218 PPI. Hvis du vælger en opløsning der ligger for langt fra dette, vil UI'et se enten for stort eller for småt ud. Hvis du lader GPU'en skalere opløsningen ned til din skærm, vil du opleve problemer med moire-mønstre og "shimmer" når du scroller.

Det er sjovt dette aldrig bliver nævnt i tråde om skærme. Enten er det fordi folk lever med det. I så fald er det blot morsomt at man bruger som argument, at Studio Display teknologien er for dårlig, og man i stedet vælger en anden skærm hvor man indgår et gigantisk kompromis ved at vælge en skærm, hvor PPI'en gør, at interfacet ser alt for stort eller småt ud, eller man skal leve med håbløse skalerings-artifacts. Det degraderer da brugeroplevelsen i en sådan grad, at hverken opdateringsfrekvens, lysstyrke eller farvedybde kan gøre op for det.

Det er diskuteret længere oppe i denne tråd.


127

3
06. april 2022 @ 15:09
Novice

Nå, den LG skærm har jeg lige returneret...

Min gamle Imac fra 2015 har en meget bedre skærm, så det var en downgrade og det var ikke min plan.

Nu vil jeg søge videre, kan være det ender med Studio Display, vi får se  ;-)

Er blevet anbefalet denne, som jeg vil kigge på først:
https://grafiskkvalitet.dk/shop/kvalitetsstyring-eizo-skaerme-coloredge-cs2740-917p.html


0

4
10. april 2022 @ 22:36
Nyt medlem

Du vil opleve alle de problemer der bliver beskrevet her, hvis du vælger den Eizo-skærm: https://bjango.com/articles/macexternaldisplays2/

Udvalget af eksterne skærme til MacOS, er meget smalt, hvis du kke vil opleve af interfacet er for stort eller småt eller at skærmen flimrer som beskrevet ovenfor.

Du kan spare lidt ved at købe en LG 27'' UltraFine™ 5K, men så er det også markant grimmere og har 100 nits mindre.


127

3
11. april 2022 @ 10:33
Novice

Har bestilt en Apple Studio ;-)


0

4
11. april 2022 @ 10:38
Nyt medlem

Den bliver du glad for. Har selv en jeg bruger mange timer hver dag.



127

3
11. april 2022 @ 16:20
Novice

Hvor lang tid har du haft den?

Er skærmen bedre end dem på en 5K 27" IMAC?


0

4
11. april 2022 @ 21:31
Nyt medlem

Siden slutningen af marts. 

Den er ikke markant bedre, men der er en smule mere lys i. Der er mange side-by-side sammenligninger på youtube, hvis du er nysgerrig.


127

3
12. april 2022 @ 08:19
Novice

Spørgsmålet er egentligt om det er vigtigt.

Tror bare, at jeg havde en forventning om en bedre skærm end min 7 årig IMac, som jeg i bund og grund er og har været tilfreds med ;-) Det er ikke sket meget på display markedet…

Optimalt ville for mig være en 38” curved Ultra wide i samme kvalitet som Studio Display og den findes endnu ikke.


0

4
12. april 2022 @ 09:54
Nyt medlem

Ja, det er en interessant debat. Det er ikke en Mini LED eller en OLED skærm. Det i sig selv sætter nogle begrænsninger. 

Men det kommer meget an på hvad du skal bruge skærmen til. Arbejder du eks. med SDR-video, skal du masterere ved 100 nits - https://partnerhelp.netflixstudios.com/hc/en-us/articles/360000599948-Dolby-Vision-HDR-Mastering.

Arbejder du med digitalt design, kan det være farligt med en monitor med meget lys, da den ikke er repræsentativ for den type monitor brugerne typisk vil have.  Så spørgsmålet er, hvad en god skærm egentligt er. Det er svært at svare på, uden at vide hvad den skal anvendes til.



8581

198
12. april 2022 @ 13:19
Poseidon
Betina-05 skrev:

Optimalt ville for mig være en 38” curved Ultra wide i samme kvalitet som Studio Display og den findes endnu ikke.

Kan du nøjes med 34”, så er den skærm jeg linker til længere oppe bedre end Studio Display på alle parametre end opløsningen.


127

3
12. april 2022 @ 15:45
Novice

Mener du denne: ALIENWARE 34 CURVED QD-OLED GAMING MONITOR - AW3423DW


8581

198
12. april 2022 @ 16:48
Poseidon

Præcist.


127

3
12. april 2022 @ 19:26
Novice

Det er jo en 4K og ikke 5 K…


0

4
12. april 2022 @ 20:54
Nyt medlem

AW3423DW har en PPI på 109 PPI. Det er ligesom 10+ år gamle Macbooks før retina. Teksten vil stå uldent. Den kan overhovedet ikke sammenlignes med eks. Studio Display der har dobbelt så mange pixels pr. tomme. Jeg synes det er helt gak at købe en monitor med så lav pixeldensitet i 2022. 

Betina-05; hvad skal du bruge den skærm til? Jeg mistænker grafisk arbejde. I så fald vil jeg hakke mig igennem denne artikel hvor AW3423DW faktisk er nævnt https://bjango.com/articles/macexternaldisplays2/. Det er lidt arbitrært at tale om hvad en god skærm er, uden at vide hvad den skal bruges til. 



127

3
12. april 2022 @ 22:36
Novice

Ja, skærmen er primært til grafisk arbejde, men ikke med professionel farvestyring til trykkeri.

Havde læst artiklen. Og jeg har bestilt Studio Display 

Tusind tak for alle jeres fantastiske input 🙏🏻


0

4
13. april 2022 @ 11:19
Nyt medlem

Det er et rigtig godt valg. Til grafisk arbejde, vil du blive uendelig træt af en skærm, som ikke har retina-opløsning. Det er 100x vigtigere end opdateringsfrekvens.