xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Nu er gode dyr rådne ;-)
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


471

7
11. marts 2022 @ 16:32
Seniormedlem

Jeg har købt en "ny" iMac, som skal afløse den jeg har brugt i 10-11 år nu.

Den nuværende er kabelforbundet med routeren og der er sat et trådløst netværk op så diverse enheder kan køre på wifi. Hvad så når den nye lander i morgen? Der skal jo noget strøm til, men finder den selv ud af at der er et netværk eller skal jeg sætte det op? Og hvordan gør man det?

Jeg har desværre mistet det drev hvor jeg havde alle mine installationspakker liggende, så jeg er afhængig af at programmerne føres med over. Jeg har læst mig til at det kan gøres med Overførselsassistent, men det gør mig nervøs. Vil programmerne nu også virke på den nye maskine?

  25
2
  884

4593

394
11. marts 2022 @ 17:44
FPU

Det går ikke helt automatisk, for din nye iMac skal jo vide, hvilket netværk den skal koble sig på, og dit netværk skal jo vide, at din nye iMac er velkommen.

Når din nye iMac er kommet op at køre, skal du gå ind i "Netværk" i Systemindstillinger og konfigurere den:

Vælg "Automatisk" i lokalmenuen for oven.

Vælg med et enkelt klik, om forbindelsen skal være kablet (Ethernet) som din gamle iMac eller trådløst (WiFi) ude i oversigten til venstre.

Hvis den også skal køre Ethernet, går resten vist nok af sig selv, især hvis DHCP er valgt på forhånd, men det er meget længe siden, jeg sidst har brugt kablet netværk, at jeg ikke husker alle detaljer.

Hvis du vil køre over WiFi, skal du vælge dit netværks navn i lokalmenuen og angive dit trådløse netværks adgangskode, første gang du kobler iMac'en til netværket. Her vil det være smart at hakke af i "Vis WiFi status i menubjælken".

Klik derpå på "Avanceret" og derpå på fanebladet "WiFi". Hvis dit trådløse netværk ikke vises, kan du tilføje det med + knappen. Når det er tilføjet, kan du trække det op øverst over de andre netværk for at fortælle Mac'en, at dit netværk er førsteprioritet og hak af i "Husk netværk, som denne computer har været tislluttet". Klik OK og luk Systemindstillinger og Klik OK til at gemme de nye indstillinger.

Hvis begge dine Mac'er er Intel-baseret, burde der ikke være noget  vejen for at overførselsassisten kan klare tingene for dig. Det er dog altid et åbent spørgsmål om den slags automatik virker 100%, især ved (komplicerede) programmer, som installerer undermapper og -resourcer i din (skjulte) Bibliotek-mappe, og især hvis der er tale om software, som gør brug af Kernel Extensions (.kext) eller serienummer.

Jeg plejer at lave manuel konfiguartion af et nyt OS, bl.a. ved at hente de freeware installers på nettet, som jeg ikke lige har kunnet finde  arkiverne, men på SnowLeo var det mig umuligt at finde en installer til en kompatibel AddBlocker, fordi udviklerens arkiv ikke var åbent så langt bagud, og lige meget, hvad jeg forsøgte, ville browseren ikke acceptere den manuelt kopierede udgave, selvom alt lå samme sted som på den gamle disk.

Men det må så komme an på en prøve for dit vedkommende. Husk, at det er en samrt ting at læse om proceduren, før du går i gang med at kopiere over.


4593

394
11. marts 2022 @ 20:22
FPU

P.S. Glemte at skrive, at du jo kan åbne netværksindstillingerne på din gamle iMac og så bruge dem som reference, når du indstiller den nye, især hvis det drejer sig om Ethernet (DCHP, IP-adresse, etc.).

Og hvis din gamle iMac's IP-adresse f.eks. hedder 192.000.000.1, skal du give din nye iMac en anden IP-adresse, f.eks. 192.000.000.2; ellers blive der ballade om retten til at gå på nettet.


1708

43
12. marts 2022 @ 08:57
Stormogul

Og så skal du lige huske at det ikke sikkert at alle dine programmer vil kunne køre på den nye da de skal være 64 bit.


471

7
12. marts 2022 @ 10:12
Seniormedlem

Hmmm, det var en fuser. Maskinen er nyere end den gamle, men jeg kan se at OS-X hedder 10.9.5, hvor den gamle siger 10.13.6. Hvis jeg klikker på softwareopdatering siger den nye at der ikke er nogen.

Overførselsassistenten kommer og siger at afsenderdisken er nyere end på den nye. Jeg var ellers sikker på at jeg havde checket alt.

Den gamle har modelnummer “iMac (21.5-inch, Mid 2011)”. Hvis jeg går ind under “Om denne Mac” på den nye, så siger den at OS-X har version 10.9.5. Jeg kan ikke finde et sted hvor jeg kan se “årgangen”, f.eks. Mid 2016.

Hvis jeg klikker på “Systemrapport” så har den gamle “iMac12,1” og den nye “iMac14,1”.

Gammel maskine: Kernelversion:    Darwin 17.7.0 - Ny maskine: Kernelversion: Darwin 13.4.0

Æhhhh, hvor har jeg taget fejl?


471

7
12. marts 2022 @ 10:39
Seniormedlem

Nu har jeg prøvet at nulstille den nye og startet en geninstallering af OS X. Den siger Mavericks :-(

Så må jeg vel erkende at slaget er tabt?


2709

339
PallMei (Skribent)
12. marts 2022 @ 11:03
Bit kongen
Towle skrev:

Hmmm, det var en fuser. Maskinen er nyere end den gamle, men jeg kan se at OS-X hedder 10.9.5, hvor den gamle siger 10.13.6. Hvis jeg klikker på softwareopdatering siger den nye at der ikke er nogen.

Overførselsassistenten kommer og siger at afsenderdisken er nyere end på den nye. Jeg var ellers sikker på at jeg havde checket alt.

Den gamle har modelnummer “iMac (21.5-inch, Mid 2011)”. Hvis jeg går ind under “Om denne Mac” på den nye, så siger den at OS-X har version 10.9.5. Jeg kan ikke finde et sted hvor jeg kan se “årgangen”, f.eks. Mid 2016.

Hvis jeg klikker på “Systemrapport” så har den gamle “iMac12,1” og den nye “iMac14,1”.

Gammel maskine: Kernelversion:    Darwin 17.7.0 - Ny maskine: Kernelversion: Darwin 13.4.0

Æhhhh, hvor har jeg taget fejl?

Den understøtter Catalina 10.15 som det maksimale

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-2.7-21-inch-aluminum-late-2013-specs.html 

Hent den her 

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

Towle skrev:

Nu har jeg prøvet at nulstille den nye og startet en geninstallering af OS X. Den siger Mavericks :-(

Så må jeg vel erkende at slaget er tabt?

Kommer an på hvilket slag. Hvis du ønskede macOS 12 (Monterey) ja, hvis du ønskede samme eller nyere version end den gamle nej.

4593

394
12. marts 2022 @ 12:31
FPU
Towle skrev:

Nu har jeg prøvet at nulstille den nye og startet en geninstallering af OS X. Den siger Mavericks :-(

Så må jeg vel erkende at slaget er tabt?

Hvis du Alt-booter i Recovery mode (Kommando-Alt-R), henter din Mac automatisk det sidste macOS, som den kan køre med. Har du prøvet det?

Og så kan du jo også slå den op på Everymac; her vises både minimum og maksimum OOS, som den kan køre med.

Pøj-pøj.


471

7
12. marts 2022 @ 12:37
Seniormedlem
PallMei skrev:
Hent den her 

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

Det kan jeg ikke få lov til. På den gamle maskine siger den at denne version ikke kan installeres og på den nye siger den at mit Apple-ID eller min adgangskode er forkert. Hvis jeg klikker på "Glemt" så snurrer lykkehjulet. Jeg har ventet en halv time, men der sker ikke noget :-(

Jeg har også forsøgt at oprette et nyt, men det vil ikke lykkes :-(

Med andre ord: Jeg er kørt fast.


471

7
12. marts 2022 @ 12:42
Seniormedlem
Slet mig

471

7
12. marts 2022 @ 12:47
Seniormedlem
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:

Nu har jeg prøvet at nulstille den nye og startet en geninstallering af OS X. Den siger Mavericks :-(

Så må jeg vel erkende at slaget er tabt?

Hvis du Alt-booter i Recovery mode

PallMei skrev:
Hent den her 

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

Det kan jeg ikke få lov til. På den gamle maskine siger den at denne version ikke kan installeres og på den nye ssiger den at mit Apple-ID eller min adgangskode er forkert. Hvis jeg klikker på "Glemt" så siger den

, henter din Mac automatisk det sidste macOS, som den kan køre med. Har du prøvet det?

Ja, men Command-Alt-r virker ikke. Det er åbenbart Command-r, men så siger den bare Mavericks :-(

Undskyld min forrige post. Det var noget vrøvl.



471

7
12. marts 2022 @ 13:11
Seniormedlem

Lige nu er den nye maskine i gang med at installere Mavericks; det er jo aldrig til at vide hvornår noget sker. Der stod bare "Indstillinger for installationen"; her valgte jeg harddisken og så gik installationen i gang og jeg tør ikke afbryde den.

Desværre har vi en aftale der gør at vi skal køre kl. 14:15. Det bliver nok ikke før i morgen jeg genoptager denne tråd. Det bliver nok lidt krampagtigt at holde gode miner til eftermiddagskaffen ;-)


2709

339
PallMei (Skribent)
12. marts 2022 @ 17:42
Bit kongen
Towle skrev:
PallMei skrev:
Hent den her 

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

Det kan jeg ikke få lov til. På den gamle maskine siger den at denne version ikke kan installeres og på den nye siger den at mit Apple-ID eller min adgangskode er forkert. Hvis jeg klikker på "Glemt" så snurrer lykkehjulet. Jeg har ventet en halv time, men der sker ikke noget :-(

Jeg har også forsøgt at oprette et nyt, men det vil ikke lykkes :-(

Med andre ord: Jeg er kørt fast.

Har du skiftet til dansk tastatur (flag i menu-baren). Ellers prøv at genstarte din router eller hvis du har data nok på dit mobil-abennement opret et hotspot på din telefon.


471

7
12. marts 2022 @ 19:37
Seniormedlem

Jeg hentede Catalina på https://www.uubyte.com/download-macos-catalina-dmg.html#1. dmg'en var pakket og det tog lang tid at pakke den ud. Derefter nåede jeg at få sat installationen i gang og så var det på høje tid at forlade hjemmet. Den manglede at genstarte, men lige nu ser det ud til at det er lykkedes.

Efterskrift: Det er faktisk lykkedes at Installere Catalina. Nå ja, det var da et skridt i den rigtige retning, men så forstår jeg bare ikke hvorfor Apple påstår at Maverick er det nyeste en model 2013 kan køre på.


2709

339
PallMei (Skribent)
12. marts 2022 @ 20:13
Bit kongen
Towle skrev:

Jeg hentede Catalina på https://www.uubyte.com/download-macos-catalina-dmg.html#1. dmg'en var pakket og det tog lang tid at pakke den ud. Derefter nåede jeg at få sat installationen i gang og så var det på høje tid at forlade hjemmet. Den manglede at genstarte, men lige nu ser det ud til at det er lykkedes.

Efterskrift: Det er faktisk lykkedes at Installere Catalina. Nå ja, det var da et skridt i den rigtige retning, men så forstår jeg bare ikke hvorfor Apple påstår at Maverick er det nyeste en model 2013 kan køre på.

Det gør de heller ikke på den side jeg linkede til.


2709

339
PallMei (Skribent)
12. marts 2022 @ 20:13
Bit kongen
Towle skrev:

Jeg hentede Catalina på https://www.uubyte.com/download-macos-catalina-dmg.html#1. dmg'en var pakket og det tog lang tid at pakke den ud. Derefter nåede jeg at få sat installationen i gang og så var det på høje tid at forlade hjemmet. Den manglede at genstarte, men lige nu ser det ud til at det er lykkedes.

Efterskrift: Det er faktisk lykkedes at Installere Catalina. Nå ja, det var da et skridt i den rigtige retning, men så forstår jeg bare ikke hvorfor Apple påstår at Maverick er det nyeste en model 2013 kan køre på.

Det gør de heller ikke på den side jeg linkede til.


471

7
13. marts 2022 @ 07:59
Seniormedlem

Det her tager en skæv retning. Først crashede den gamle maskine to gange efter flere timer. Nu er jeg så startet igen og nu er der et brugernavn for "Bruger" jeg ikke kan huske når jeg bruger Overførselsassistent.


471

7
13. marts 2022 @ 08:42
Seniormedlem

For at det ikke skal være løgn, så virker mit Apple-ID ikke på den nye maskine selv om jeg har indtastet det samme som på den gamle. At klikke på "Glemt" virker heller ikke.

Hvordan starter jeg helt forfra med en rå Catalina?


2709

339
PallMei (Skribent)
13. marts 2022 @ 10:22
Bit kongen
Towle skrev:

For at det ikke skal være løgn, så virker mit Apple-ID ikke på den nye maskine selv om jeg har indtastet det samme som på den gamle. At klikke på "Glemt" virker heller ikke.

Hvordan starter jeg helt forfra med en rå Catalina?

Hvorfor er den ikke rå nu, men følg punktet om at slette drevet først

https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Det er svært at hjælpe med passwords ud over at du skal sikre at tastatursproget er korrekt og capslock ikke er slået til. Ved ikke om der er nogen mulighed for at se hvad du indtaster.

Har tidligere ejer fjernet den fra sit Appleid? Det kan være aktiveringslås og den tidligere ejers password den ønsker.


471

7
14. marts 2022 @ 10:13
Seniormedlem

All right, nu er jeg kommet så langt at jeg skal til at kontrollere at alle mine data er kommet med over. Det jeg ikke forstår er hvorfor den gamle maskine + et USB-drev ikke er synligt på den nye maskine. De er jo på samme "drev" (samme Wi-Fi).

How to do?


2709

339
PallMei (Skribent)
14. marts 2022 @ 13:35
Bit kongen
Towle skrev:

All right, nu er jeg kommet så langt at jeg skal til at kontrollere at alle mine data er kommet med over. Det jeg ikke forstår er hvorfor den gamle maskine + et USB-drev ikke er synligt på den nye maskine. De er jo på samme "drev" (samme Wi-Fi).

How to do?

Antager du mener netværk i stedet for drev. Det kræver at du har arkivdeling under systemindstillinger->deling på den gamle.


471

7
14. marts 2022 @ 15:43
Seniormedlem
PallMei skrev:
Towle skrev:

All right, nu er jeg kommet så langt at jeg skal til at kontrollere at alle mine data er kommet med over. Det jeg ikke forstår er hvorfor den gamle maskine + et USB-drev ikke er synligt på den nye maskine. De er jo på samme "drev" (samme Wi-Fi).

How to do?

Antager du mener netværk i stedet for drev. Det kræver at du har arkivdeling under systemindstillinger->deling på den gamle.

Ja, samme netværk/wi-fi. Men jeg forstår ikke hvad du mener med "systemindstillinger->deling på den gamle". Kan du pinde det lidt mere du eller skrive et link til et sted hvor jeg kan læse om det?


2709

339
PallMei (Skribent)
14. marts 2022 @ 17:00
Bit kongen
Towle skrev:
PallMei skrev:
Towle skrev:

All right, nu er jeg kommet så langt at jeg skal til at kontrollere at alle mine data er kommet med over. Det jeg ikke forstår er hvorfor den gamle maskine + et USB-drev ikke er synligt på den nye maskine. De er jo på samme "drev" (samme Wi-Fi).

How to do?

Antager du mener netværk i stedet for drev. Det kræver at du har arkivdeling under systemindstillinger->deling på den gamle.

Ja, samme netværk/wi-fi. Men jeg forstår ikke hvad du mener med "systemindstillinger->deling på den gamle". Kan du pinde det lidt mere du eller skrive et link til et sted hvor jeg kan læse om det?

Apple har https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mh17131/mac


471

7
15. marts 2022 @ 10:41
Seniormedlem

Ja, samme netværk/wi-fi. Men jeg forstår ikke hvad du mener med "systemindstillinger->deling på den gamle". Kan du pinde det lidt mere du eller skrive et link til et sted hvor jeg kan læse om det?

Apple har https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mh17131/mac

Tak for dit forsøg på at hjælpe. Problemet er at jeg ikke forstår en hylende hattefis af hvordan jeg indstiller så jeg kan kopiere fra den gamle til den nye. Jeg har indstillet så jeg kan se den gamle i den nye, men hvis jeg trækker en mappe over på den nye, så melder den fejl.

Måske kan du hjælpe?


4593

394
15. marts 2022 @ 11:13
FPU
Towle skrev:

Ja, samme netværk/wi-fi. Men jeg forstår ikke hvad du mener med "systemindstillinger->deling på den gamle". Kan du pinde det lidt mere du eller skrive et link til et sted hvor jeg kan læse om det?

Apple har https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mh17131/mac

Tak for dit forsøg på at hjælpe. Problemet er at jeg ikke forstår en hylende hattefis af hvordan jeg indstiller så jeg kan kopiere fra den gamle til den nye. Jeg har indstillet så jeg kan se den gamle i den nye, men hvis jeg trækker en mappe over på den nye, så melder den fejl.

Måske kan du hjælpe?

Er det ikke nemmere bare at bruge en ekstern disk eller USB-sticks til overførslen?

Eller brænde mapperne på DVD? Så har du også en ekstra kopi ved eventuelt senere data-bøvl.


2709

339
PallMei (Skribent)
15. marts 2022 @ 11:18
Bit kongen
Towle skrev:

Ja, samme netværk/wi-fi. Men jeg forstår ikke hvad du mener med "systemindstillinger->deling på den gamle". Kan du pinde det lidt mere du eller skrive et link til et sted hvor jeg kan læse om det?

Apple har https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mh17131/mac

Tak for dit forsøg på at hjælpe. Problemet er at jeg ikke forstår en hylende hattefis af hvordan jeg indstiller så jeg kan kopiere fra den gamle til den nye.

Måske kan du hjælpe?

Apple har vejledninger:

https://support.apple.com/da-dk/HT204350 

Jeg kan hjælpe med spørgsmål/Problemer jeg kender svaret på, men vejledninger er der masser af derude. Hvis du vil have en trin for trin guide/eksempel vil jeg anbefale youtube.