xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Data Privacy Day
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


2252

151
28. januar 2022 @ 17:29
ASCII jonglør

Data Privacy Day  eller Databeskyttelsesdagen - hvorfor har vi mere opmærksomhed omkring denne i Danmark?

Det er ihverfald påtrængende...

Wiki: Databeskyttelsesdagen

Data Privacy Day: Protect your identity, your personal data, and your cash

Apple exec goes in-depth on data minimization and more to celebrate ‘Data Privacy Day’

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  8
0
  582

4586

390
28. januar 2022 @ 17:48
FPU

Og det indlæg kommer ironisk nok på netop den dag, hvor justitsminister Nick Hækkerup kranie-kn*pper EU-domstolen ved at kalde den "forbrydernes beskytter", fordi den for (vist nok) tredie gang har dømt den danske lov om systematisk logning af alle meta-data for klart ulovlig.

Hvis I har jeres privatliv kært, så husk inden næste valg at undersøge, hvilke partier der er imod den her form for masseovervågning.


2252

151
28. januar 2022 @ 19:05
ASCII jonglør

Rettelse:

Der skulle naturligvis have stået: 

"- hvorfor har vi ikke mere opmærksomhed omkring denne i Danmark?"

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1129

127
28. januar 2022 @ 23:18
Stormogul

jeg kan huske starten af internet-æraen... der blev talt om echelon, så blev der bekendt at SEPÖ (svensk sikkerhedspoliti) også indsamlede al internet trafik, også den der kom fra danmark, som skulle gennem svensk infrastruktur ud til det store verden. men at dansk politi havde god samarbejde med svenskerne...

og til sidst kom danmark jo selv med en lov der overskygger det svenske overvågning indsats...

nu ved jeg ikke hvem der i danmark i sin tid stemte for denne lovgivning, men jeg tror ikke der er mange partier lige pt. der er imod lovgivningen. og hvis de er det, så er det nok kun fordi den er ulovlig med EU øjne. og lad os nu sige ar der findes disse partier der har denne som primær mål... så er de så små at det vil næppe gøre meget når der skal forhandles om poster.

selvom danmark fjerner lovgivningen, så er det ikke ensbetydende at du ikke bliver overvåget. svenskerne vil stadig overvåge. resten af verden vil stadig overvåge. eneste forskel er at du vil ikke være under deres jurisdiktion. og så alligevel... for der findes andre aftaler som gør det muligt at blive anholdt for lovovertrædelser i andre lande.

databeskyttelse er ligesom CO2 kvoter... noget der skal løses på global plan, og der skal være politisk vilje til det. det er der ikke. det kommer det nok ikke til at være i mange årtier, hvis nogen sinde. for de store magter vil altid have interesse i at vide hvad andre foretager sig. ikke kun fjender men også allierede. det er også set... hvor usa er fanget med fingerne i tysk kagedåsen... men det er nok ikke begræset til tyskland.

vi har vel alle hørt om de skandaler som snowden har afdækket og siden da er der kommet mere og mere info om hvor omfattende det er. stadig i dag, hvor det er afdækket, finder denne overvågning sted, selvom man offentlig har sagt "nej nej det er vil holdt op med at gøre"...

jeg har ikke noget at skjule som sådan, men selvom jeg havde så ville det være svært at udføre. eneste årsag til at man kan slippe af med noget, er at der mangler ressourcer og at man måske falder imellem nogle områder som ikke er helt klart defineret. 

og så kan jeg runde med at befolkningen er for det meste ligeglade. så længe deres tiktok er gratis og deres snapchat virker når de har behov for det, så sælger de gerne deres sjæl og private oplysninger om dem selv. er det disse vi skal forvente at de ved hvad databeskyttelse er? det er noget der skal være en del af folkeskolen, måske allerede på de tidlige trin, før det batter.


4586

390
29. januar 2022 @ 00:29
FPU

Tågetale 1 af 2.

Nu har EU jo fået strammet op m.h.t. GDPR, og det er da i det mindste en begyndelse, at man nu skal tilvælge marketings-cookies i stedet for aktivt at skulle fravælge dem.

Men det kunne lige så godt være løst nationalt som i EU-regi. Danmark har f.eks. ret til at indføre strammere regler for f.eks. sprøjterester i fødevarer end EU's minimumsgrænse, og det samme kunne sagtens være tilfældet med individets ret til data-beskyttelse, men her er den nuværende regering jo netop ovre i den modsatte grøft og skider højt og flot på EU.lovgivningen, selvom den er klokkeklar.

Nihad, du har en god pointe med, at der nok bør undervises om logning og udnyttelse af personlige data allerede tidligt i folkeskolen. Forleden hørte jeg et indslag om, hvor dårligt 9. klasses elever var informeret om noget så simpelt som skat, altså hvad den går til, hvordan den bliver beregnet, og hvad f,eks. et frikort er.

Jeg tror, at de unges uvidenhed om, hvordan deres data bruges og misbruges, og det er jo enorme mængder af licens-aftaler, som de (og også jeg) har trykket OK til, uden at have læst dem igennem. Alene på en smartphone må det jo være iOS eller Android, Facebook, Instagram, Snapchat, tikTok, og Twitter, som de fleste bruger, og der kører vel målrettede banner-reklamer ind over de apps.

Hvad angår de politiske partier, som er imod den her lognings-lov (som også telesalskaberne ahder), kan vel stort set kun tælles på een finger. Det er i hvert fald ikke Socialdemokratiet (Well, Labour), for de har jo lige nægtet at rette ind. Det er helle ikke Venstre, for de var sammen med Socialdemokratiet de to største partier bag loven, da den blev stemt igennem. Konservative var egentlig imod, men ikke så meget, at de ville vælte Venstre-regeringen på spørgsmålet. Liberal Alliance er vel for frihed, men de er jo mere for skattelettelser, så masselogningen blev vel en trade-in for et par minsiterposter.

Ad navn men ikke af gavn "lov og orden" partiet Dansk Folkeparti vil jo registrere alt om alle, for det KUNNE jo bruges til at domfælde en ekstra forbryder i ny og næ, og Pernille Vermunds tropper har vel den samme holdning.


4586

390
29. januar 2022 @ 00:36
FPU

Tågetale 2 af 2.

Så er der Radikale Venstre. Alt andet lige er de jo EU-tiljublere, så de går vel ind for den EU-lov, som er regeringen så meget imod, men det er klart som usynligt blæk, at de ikke får lov til at få Venstre til at hoppe med på en lovændring, hvis de danner regering sammen; dertil er de for lille et parti. Og de får jo heller ikke lov sammen med Socialdemokratiet, i hvert fald ikke så længe Nick Hækkerup er justitsminsiter.

Så er der stort set kun SF og Enhedslisten tilbage. Jeg kender ikke SF's officielle holdning, men den er nok for beskyttelsen af den individuelle borger, sådan lidt på den bløde måde.

Og Enhedslisten er helt klart imod. Pudsigt nok betragter mange Enhedslisten som det her farlige parti, som vil omstyrte den ganske danske samfundorden og invitere Russer-Putin (som reelt er ultra-liberalsit) ind i Danmark.

Men det forholder sig lige nøjagtigt modsat, for Enhedslisten ahr gang på gang vist, at den er Folketingets eneste vagthund, som virkelig kerer sig om den menige danskers rettigheder. Men det skal man nok slukke for sit TV og tænde for Orientering på P1 i et pænt stykke tid for at finde ud af.


2252

151
29. januar 2022 @ 13:31
ASCII jonglør

Hvad skal man underholde sig med, når man bor i skoven og en Malik-storm bevirker, at man ikke kan gå udenfor uden at få åbent kraniebrud fra store nedfaldende grene?

Man kan fx deltage i diskussionen på Macnyt om overvågning kontra overvågning, naturligvis.

Vi skal først have gjort præmisserne for overvågningssituasjasken helt klare, for overhovedet at forstå den tiltagende Big Brother-overvågning. Er dette fænomen fx et paradoks, et dilemma eller en "logisk" Catch-22?

"Logikken" i en Catch-22 beskriver et paradoks opfundet af Joseph Heller i hans krigs-roman fra 1961 med titlen Catch-22: For at undgå at blive sendt til fronten, skal man være skør, siger soldaterreglementet. Men den, der ansøger om at undgå at blive sendt til fronten, er jo netop ikke skør - så han eller hun kan logisk nok ikke undgå at blive sendt til fronten. Catch-22!

Små videoer fra YouTube til illustration, bl.a. fra filmatiseringen af romanen:

A Paradox in Catch-22 - Official trailer

The Gentleman Thinker: Catch-22 Logical Paradox

What Is A Paradox? (advarsel: langhåret men underholdende)

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4586

390
29. januar 2022 @ 15:57
FPU

Jeg er selv spændt på, hvor meget træ-vælltning blæseriet afstedkommer.

Da det havde blæst færdig i forgårs, fandt jeg ud af, at der var to små hæg (det hedder det altså), som var vippet på roden og lænede sig ud mod landevejen, så jeg måtte lige hoppe i skæretøjet og få dem lagt ned til den rigtige side, inden Malik lavede rav i den.

Den inderste var nem nok, for den kunne jeg bare skære skråt over i hovedhøjde, så den dumpede lige ned. Så var den fri af kronen i nabotræet og kunne trækkes ned. Men jeg måtte sikre den yderste med et reb for at være sikker på, at den ikke dunkede ned i hovedet på noget trafikalt, når den slap nabotræet. Men alt gik, som det skulle, og de to træer var savet, kløvet og stakket, og saven renset og kæden slebet op igen, efter godt to timer.


4586

390
30. januar 2022 @ 10:53
FPU

Tre asketræer væltet, plus en ask som er flækket på langs helt nede ved roden og står og knirker kraftigt. Den skal jeg lige gå og tygge lidt på, inden jeg sætter saven i den. Det ender nok med, at jeg må slå en kraftig kæde om den, så den ikke flækker for mig under fældningen (barberchair).

Den skal også helst lægges ned uden at smadre et af bøgetræerne på vej ned. Hvis ikke den var flækket, kunne jeg have bestemt faldretningen med fælde-kiler, men det kan man ligesom ikke, når stammen er flækket. Det skal nok blive interessant.

Desværre blæser det stadig for meget til at gå blandt de andre træer og skille de væltede træer ad, men de ligger ikke i vejen for noget, så de kan sagtens blive liggende, indtil det bliver forsvarligt at gå ombord i dem.