xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
27" iMac late 2015 vil ikke installere Monterey
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


927

49
24. januar 2022 @ 12:52
Veteran

Vores 27" late 2015 iMac burde være kompatibel med Monterey, men den vil kun installere Sierra

Jeg har bare lavet en clean install, og så installerede den selv Sierra. Men når jeg vælger softwareupdate kommer der intet frem.

Hvordan kommer jeg videre med det?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  11
0
  367

1493

39
24. januar 2022 @ 12:57
Stormogul

har du prøvet at hente den i Apple storen? 

https://apps.apple.com/dk/app/macos-monterey/id1576738294?mt=12

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

927

49
24. januar 2022 @ 13:01
Veteran

OK. Den er der via den webpage. Den er der ikke, hvis man bruger AppStore app indbygget i macOS. Underligt. Tak.

Nu håber jeg så, at den vil installere den. For det skulle ikke under mig, at den kræver en tidligere macOS for at kunne installere Monterey derfra. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
24. januar 2022 @ 13:41
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

OK. Den er der via den webpage. Den er der ikke, hvis man bruger AppStore app indbygget i macOS. Underligt. Tak.

Den er her. Endog på en maskine der ikke er supporteret (late 2009 27" iMac). Både hvis jeg søger efter macOS eller Monterey. 

Du ville måske også kunne installere den over internet, hvis du trykker alt+cmd+r under opstart.

Nu håber jeg så, at den vil installere den. For det skulle ikke under mig, at den kræver en tidligere macOS for at kunne installere Monterey derfra. 

Jeg forstår ikke hvad du mener.


4593

394
24. januar 2022 @ 15:28
FPU
PallMei skrev:
Ufomekaniker skrev:

OK. Den er der via den webpage. Den er der ikke, hvis man bruger AppStore app indbygget i macOS. Underligt. Tak.

Den er her. Endog på en maskine der ikke er supporteret (late 2009 27" iMac). Både hvis jeg søger efter macOS eller Monterey. 

Du ville måske også kunne installere den over internet, hvis du trykker alt+cmd+r under opstart.


Nu håber jeg så, at den vil installere den. For det skulle ikke under mig, at den kræver en tidligere macOS for at kunne installere Monterey derfra. 

Jeg forstår ikke hvad du mener.

PallMei, af og til får man vist ikke lov til at installere f.eks. det nyeste macOS, hvis det installerede OS er FOR gammelt, altså hvis der er et tilstrækkeligt stort spring imellem versionerne. jeg tror, at det er det, som Ufomekaniker hentyder til.

Jeg kan ikke lige komme på et eksempel, men den skulle være god nok.


2709

339
PallMei (Skribent)
24. januar 2022 @ 15:39
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Ufomekaniker skrev:

OK. Den er der via den webpage. Den er der ikke, hvis man bruger AppStore app indbygget i macOS. Underligt. Tak.

Den er her. Endog på en maskine der ikke er supporteret (late 2009 27" iMac). Både hvis jeg søger efter macOS eller Monterey. 

Du ville måske også kunne installere den over internet, hvis du trykker alt+cmd+r under opstart.


Nu håber jeg så, at den vil installere den. For det skulle ikke under mig, at den kræver en tidligere macOS for at kunne installere Monterey derfra. 

Jeg forstår ikke hvad du mener.

PallMei, af og til får man vist ikke lov til at installere f.eks. det nyeste macOS, hvis det installerede OS er FOR gammelt, altså hvis der er et tilstrækkeligt stort spring imellem versionerne. jeg tror, at det er det, som Ufomekaniker hentyder til.

Jeg kan ikke lige komme på et eksempel, men den skulle være god nok.

Bortset fra at det var et problem at opdatere fra ældre versioner end snow leopard, pga manglede app Store, har jeg ikke kendskab til, at det skulle være tilfældet og det var ikke et teknisk problem, men et distribution problem. Men at installere en ældre version oven på en nyere version, vil give problemer, især hvis den nyere bruger apfs og den ældre ikke gør. 


4593

394
24. januar 2022 @ 18:57
FPU

@PallMei:

Jeg er med på at opgraderinger oven i et system (næsten) altid giver problemer, og at der er en før og efter AppStore procedure, men jeg mener stadigvæk, at der kan være noget om snakken.

Nu er eksemplet ikke helt analogt, men da jeg blev nødt til at opgradere fra SnowLeo (10.6) til High Sierra (10.13), fandt jeg ud af, at SnowLeo ikke kan se High Sierra, hvis jeg vil skifte startdisk.

Derfor er jeg nødt til at Alt-boote mellem de to OS'er, når jeg skal skifte imellem dem. Skægt nok kan SnowLo godt se Mavericks (10.9), og Mavericks kan se High Sierra.

Måske er det noget lignende, der gør sig gældende ved visse opgraderinger.


179

42
24. januar 2022 @ 19:21
Novice

Hvis man ser på Monterey appen siger den at der kræves OS X Mavericks (version 10.9), så der skal bygges ovenpå det gamle.


2709

339
PallMei (Skribent)
24. januar 2022 @ 23:15
Bit kongen
prorege skrev:

Hvis man ser på Monterey appen siger den at der kræves OS X Mavericks (version 10.9), så der skal bygges ovenpå det gamle.

Eller nyere.

Jeg syntes ikke vi skal bruge mere tid, med mindre Ufomekaniker melder tilbage med et faktisk problem. Indtil da er det hypotetisk gætværk hvad der menes, for der vil ikke give mening at Monterey kræver en ældre version end Sierra, for at kunne installeres.


927

49
25. januar 2022 @ 04:12
Veteran

Hey. Tak for hjælpen. Det lykkedes at installere Monterey direkte fra Sierra. Men jeg har et par gange før haft problemer med at installere en alt for ny version oven på en gammel version. Jeg kan dog ikke huske om det også var Sierra de andre gange jeg havde problemer. Og siden jeg kan huske, at der er andre der har haft samme problem som mig, begyndte det at bekymre mig, at jeg skulle igennem de samme koldbøtter igen-igen. Derfor skrev jeg om det.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
25. januar 2022 @ 04:12
Veteran

-


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
25. januar 2022 @ 04:12
Veteran

-


The farm saw the farm (Går'n så går'n)